Shutterstock/Billion Photos

Rouwadvertentie werkt: groot deel lezers wil nu ook dood

Van alle advertenties in de Volkskrant zijn de rouwadvertenties het meest effectief, zo blijkt uit een lezersonderzoek. Het lezen van een rouwadvertentie wakkert bij de overgrote meerderheid (78 procent) het verlangen aan om dood te gaan, en een significant deel van de lezers voegt uiteindelijk ook daad bij woord. Daarmee blijken de kleine, goed geschreven rouwadvertenties veel effectiever dan de paginagrote advertenties voor bijvoorbeeld wijn, cruises en korting op kaartjes voor de Matthaüs Passion, die in slechts een handjevol gevallen daadwerkelijk tot conversie leiden.

Hanny Pijnappel (79), Volkskrantlezer van het eerste uur, was naar eigen zeggen ‘niet zo bezig met de dood’, maar ziet het na het lezen van de rouwadvertenties wel steeds meer zitten: ‘Het contact met mijn kinderen is al jaren niet al te best. Mijn zoon woont in het buitenland en mijn dochter zie ik hooguit een paar keer per jaar. Als ik dan zo’n advertentie zie die begint met ‘Vol droefenis geven wij blijk van het overlijden van onze lieve moeder’ dan begint het toch wel te kriebelen om ook eens te sterven. Volgens mij wil elk mens wel eens lekker verwend worden met een mooi geschreven gebaar of compliment.’

Dat ook jongere mensen gecharmeerd zijn van rouwadvertenties geeft aan hoe breed de doelgroep is die zich aangesproken voelt door de teksten. Twintiger Sophie staat bijvoorbeeld ‘nog vol in het leven’, maar kan ook heerlijk wegmijmeren bij een rouwadvertentie. ‘Weet je, ik heb een ontzettend druk leven. Carrière maken in de sales, relatie opbouwen met Frank, een voorzichtig ontluikende kinderwens, op zoek naar een koophuis, uitzoeken wie je nu zelf eigenlijk bent en wat je wil in het leven. Ondertussen ook nog eens series kijken en om de dag sporten… Dan vind ik het ontzettend aansprekend om gewoon eens simpelweg te lezen ‘Rust zacht’. Dat is nou precies waar ik óók naar op zoek ben. Ik zeg niet dat ik direct dood hoef, maar ik houd het zéker in m’n achterhoofd.’

De Volkskrant overweegt naar aanleiding van het lezersonderzoek de sport- en economiekaternen compleet te vervangen voor bijlages met alleen maar rouwadvertenties. ‘Dat is zeker een optie’, aldus hoofdredacteur Pieter Klok. ‘Als er zoveel vraag naar is en er gaan genoeg mensen dood, dan moet je als krant gewoon meegaan met de tijd.’


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Lieve zus Sonja, ik ben het compleet met jou oneens.

Alexander toont zich vol compassie voor mensen met suïcidale gevoelens en hun ongevoelige nabestaanden.

“Rust zacht” zou ik graag zien vervangen door “brand of verteer spoedig”. Dat is meer volgens de werkelijkheid.

gravatar

Dezelfde misschien wat kinderachtige onderdanigheid die gelovigen hadden naar God is verergerd voor de eerste de beste debiel.