Syda Productions / Shutterstock.com

Onderwijsachterstanden groter dan gedacht: 5 vwo speelt weer met blokken

Deze week hebben veel middelbare scholieren voor het eerst sinds lange tijd weer fysiek les gehad. Docenten zijn geschrokken van hun achterstand. “Ze kunnen alleen maar met blokken spelen.”

“We kunnen helaas nog niet beginnen met taal of rekenen”, zegt Jan Frederiks, mentor van een 5 vwo-klas in Helmond. “Daarvoor hebben veel leerlingen een te grote achterstand opgelopen. Ze spreken gebrekkig Nederlands, en af en toe poept er eentje in z’n broek. Met blokken spelen is nu het hoogst haalbare.”

Volgens docenten was de kwaliteit van het online onderwijs soms zo slecht dat leerlingen er juist veel kennis en vaardigheden van verloren. “Maar dat het zo erg was had ik via Zoom niet helemaal door”, zegt aardrijkskundeleraar Jonas van Plyten. Hij grijpt in bij een groepje vwo’ers dat op de kaart van Noord-Amerika aan het vingerverven is. “Ik moet denk ik even mijn lesmateriaal aanpassen. Nu eerst hoofd, schouders, knie en teen, en daarna pas weer een keertje platentektoniek.”

Maatschappijleerdocente Clarice Bouran had eigenlijk een plan over de rechtsstaat voorbereid, maar is na een paar minuten toch maar overgegaan op het oefenen met vangen van een zachte trefbal. “We hebben wel wat in te halen”, zegt Bouran. “Maar ik heb er alle vertrouwen in. Tijdens het overgooien zeg ik soms stiekem ‘legaliteitsbeginsel’, misschien pikken ze het op die manier weer wat sneller op.”

Mentor Frederiks laat ook weten erg geschrokken te zijn van het niveauverschil tussen leerlingen. “Sommige hebben de coronacrisis goed doorstaan en kunnen nog steeds winkeltje spelen of tot dertig tellen. Maar ja: anderen moeten weer leren lopen. Het valt me niet mee.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *