Youtube.com / The Vuilniswagen

Gemeenten halen voortaan op dinsdag retourpakketjes kleding op

‘Hoeven mensen niet zelf meer naar het postkantoor’

Nederlanders die online kleding en andere producten bestellen hoeven voortaan niet meer zelf naar het postkantoor om hun pakketjes terug te brengen: vanaf februari 2019 mogen ze op dinsdag vóór acht uur ‘s ochtends op de daarvoor aangewezen plekken aan straat worden gezet. Of het nu gaat om spijkerbroeken, tuinmeubelen, elektrische tandenborstels of sportschoenen – alles mag op één hoop worden ingeleverd. De gemeente haalt met een elektrische pakketwagen de retourzendingen op.

Uit een serie buurtgesprekken met de gemeente kwam naar voren dat veel mensen het erg vervelend vinden dat als ze een trui in vijf verschillende maten bestellen, ze helemaal zelf naar het postkantoor moeten om de overige vier weer terug te sturen. “Mensen houden daardoor per saldo minder tijd over om te spinnen, uit eten te gaan of online te winkelen. Dat is niet goed voor de economie,” meent wethouder Anna Slobben.

“Bovendien: webshops gaan vaak op ontzettend milieuonvriendelijke manieren met de retourzendingen om. Ze gooien alles direct weg, zonder het afval goed te scheiden. Van ongedragen kleding kun je prima biobrandstof maken. Soms kun je onderdelen van teruggestuurde pakketjes zelfs nog best goed gebruiken. Laatst stuurde iemand een hele wasmachine terug, nog nooit gebruikt. Nou, de vakjes voor het wasmiddel zijn dan nog best te recyclen hoor.”

Slobben wil de pakketmannen trainen om de pakketjes op een verantwoordelijke manier te recyclen. “Voor al die afzonderlijke online winkels is het natuurlijk niet te doen om zo’n berg aan retourzendingen op een verantwoorde manier in de fik te steken. Maar wij kunnen als gemeente alle pakketjes samen ophalen en proberen het afval op een duurzame manier te verwerken. We hebben tenslotte maar één planeet.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Lieve Corrie, ik verbaas met elke keer over jouw verrassende, humor- en zinvolle reacties. Dat is mijn mening, maar andere reageerders kunnen daarover anders denken, omdat ze niet zoveel van jou houden als ik doe.

(3)^
gravatar

Het is natuurlijk milieutechnisch een geweldige opsteker dat niet langer meer duizenden vervuilende diesel bestelbusjes alle retourzendingen hoeven op te halen. De gegarandeerd zwaar milieuvervuilende diesels van SITA en andere vuilophaalmaffia, reduceren de uitstoot van milieuvervuilende dieselbusjes (van loonslaven en onderbetaalde zzp’ers) in gebieden met een hoge bestel- en retourneer-graad met vele procenten. Een verheugend bijverschijnsel van de vele online bestellingen is dat het aantal frauduleuze pop-ups een ruime groei kent. Ook hier loopt de Fiscus (en met hem de bodem van de schatkist) jaarlijks vele miljarden aan inkomsten mis. Voorbeeld: u bestelt en betaalt voor weinig geld een 10,1 tablet en u pakt bij ontvangst een keurig stuk afgekeurd laminaat uit. Vanzelfsprekend is de site niet bereid, noch in staat om uw klacht in behandeling te nemen.

(2)^
• Reageer
gravatar

Ik bestel elke dag via internet drie maaltijden bij Thuisbezorgd en Deliveroo. De vijf maaltijden waarin ik tijdens etenstijd geen zin heb, stuurde ik tot nog toe terug per koerier. Kan dat nu ook met de gemeentelijke afhaaldienst?

(2)^
• Reageer
gravatar

Hoe zit het met de privacy? De overheid en privacy laten zich niet goed combineren …

Ik ben me aan het orienteren voor postorderbruiden en ik wil niet dat de buurt dit weet, wanneer ik de ongewenste exemplaren retourneer. Of erger, dat de medewerkers van de ophaaldienst mijn retourzendingen achterhouden en ik naar mijn terugbetaling kan fluiten …

(0)^
• Reageer