bron YT - ProRail

‘ProRail en Campina moeten weer één bedrijf worden’

Opsplitsing heeft enkel ellende gebracht

De opsplitsing van ProRail en Campina moet worden teruggedraaid. Dat zegt de Sociaal-Economische Raad in een advies aan het kabinet.

Tot 1991 was ProRail-Campina de grootste zuivelproducent van Europa. Het bedrijf werd in tweeën gesplitst toen zuiveldirecteur Jan-Willem Prorail in conflict kwam met oprichter Huub van der Kamp. Prorail nam ontslag en besloot het Nederlandse spoornetwerk te gaan beheren. Een rampzalige keuze, zegt de SER nu.

SER-voorzitter Mariëtte Hamer vindt dat de huidige problemen van Campina volledig te wijten zijn aan de breuk met Prorail: “Je ziet nu dat er bij Campina een enorme druk ligt om zuivelproducten te maken, terwijl ProRail de facto alleen het spoor beheert. Je kunt niet ontkennen dat dat ten koste is gegaan van de productie. Het is een illusie om te denken dat je voldoende zuivel kunt produceren als je ook nog het spoornetwerk van Nederland moet onderhouden.”

Hamer adviseert het kabinet om beide bedrijven weer samen te voegen: “Op die manier hoeft Campina niet meer alles in zijn eentje op te lossen. Ook kan ProRail zich dan weer concentreren op zijn kerntaken: yoghurt en vla.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Ik denk dat de Speld zichzelf flink in de vinger heeft geprikt en zich te goed deed aan een glas melk van Campina. Het gaat hier natuurlijk om de bedrijven NS reizigers en Prorail. Als Prorail dan toch met een bedrijf samengevoegd moet worden dan moet men het samenvoegen met Rijkswaterstaat dan is alle Infrastructuur in een hand. Zowel weg water en spoor.

Reageer
gravatar

Wat een giller dat nieuws! Geniaal besluit van de NS ‘om zich te gaan richten op het laten rijden van treinen in plaats van op het bakken van hamburgers’.

Reageer
gravatar

Eerst reed de trein op zwarte kolen. Nu op grijze stroom. Eerdaags op melk de witte motor. Prorail en campina is een goede combinatie, die alle treinen op rolletjes laat lopen.

Reageer
gravatar

Haha.

Het verhaal zoals jullie proberen te vertellen klopt niet eens, zit vol interne tegenspraak.

Meneer Prorail nam en ontslag en ging het spoor beheren, maar Campina kan niet genoeg produceren omdat het het spoor moet onderhouden.

‘Lollig’ maar warrig, en dus mislukt.

Reageer
gravatar

Volgens mij kan Jan-Willem ProRail beter zijn achternaam laten wijzigen om verder reputatieverlies te voorkomen en lastige kamervragen te ontwijken. de achternaam ‘Schiphol’ lijkt me een goede keuze.

Reageer
gravatar

Toch is het beter als ProRail zich weer verbindt met AntiRail en zo beide laat verdwijnen.
En dan het spoor laten onderhouden door een op te richten staatsbedrijf, waar ook de NS deel van moet uitmaken.

Reageer
gravatar

Ik snap precies wat er is misgegaan: toen ProRail opstapte was er opeens geen manier meer om de Campina producten bij de eindgebruiker te krijgen. ProRail had niet door dat je wel een infrastructuur kunt beheren, maar de exploitatie dat is een heel andere bezigheid. Campina moet dus nu noodgedwongen een (Europese) aanbesteding uitschrijven om de producten naar de gebruiker te vervoeren. Als Prorail zich alleen op zijn kerntaken gaat concentreren wordt het helemaal niets meer in de huidige marktomstandigheden.

Reageer