CC, photo: Herman Horsten

‘Manus, Haal je Vinger uit mijn Anus’ bewijs westerse superioriteit

Paul Cliteur: Carnaval beter dan Suikerfeest

Paul Cliteur, rechtsfilosoof en verklaard tegenstander van het cultuurrelativisme, vergelijkt in zijn laatste boek Slempen of Snoepen carnaval met het Suikerfeest. Hij noemt carnaval superieur. Cliteur baseert deze conclusie op onderzoek naar eeuwenoude tradities en een literaire analyse van carnavalshits als Ik Ben een Bèh Bèh Berggeit en Stop Je Euro in Mijn Gleuf.

Volgens Cliteur beginnen de verschillen bij de kledingcode. “Moslims dragen altijd nette kleren op het Suikerfeest. Ik zie die kleren als het symbool van een verstikkende, onderdrukkende cultuur. Hier in het westen zijn we vrij om te dragen wat we willen, al is het een gordijn of een boerenkiel.” Cliteur vervolgt: “Je mag als man zelfs vrouwenkleren aan, of je beëindigt de avond zonder kleren. Zaken die onder de sharia worden bestraft met verminking of de doodstraf.”

Het onbeperkt drinken van alcoholische dranken, ook wel hijsen, slempen of tanken genoemd, is volgens de rechtsfilosoof ook een typisch westerse verworvenheid. Hij mist deze gewoonte bij het Suikerfeest. Cliteur: “Alcohol verbroedert. Moslims kennen geen polonaise, een groot gemis.” Daarnaast bevrijdt alcohol de mens van sexuele remmingen. Cliteur: “Wat is er mooier dan ‘s morgens ladderzat in je bed te ploffen en je niet meer te herinneren wie je allemaal gebekt hebt?”

De onderdrukking van de vrouw tijdens het suikerfeest is Cliteur een doorn in het oog. “Vrouwen worden opgesloten om lekkere hapjes voor de man te bereiden.” Hij vergelijkt dit met het respect dat Nederlandse mannen voor vrouwen aan de dag leggen. “Eerder vandaag passeerde ik een groep carnaval vierende jongemannen. Telkens als ze een aantrekkelijke vrouw zagen, riepen ze complimenterend dat er een piemel in moest. Het lijkt mij heerlijk om als vrouw zoveel aandacht te krijgen.”

In zijn boek analyseert Cliteur diverse carnavalshits en wijst op de creativiteit die aan de liedjes ten grondslag ligt. Hij roemt de verfijnde smaak van de componisten in dit genre. “Ieder jaar zijn er weer nieuwe pareltjes te ontdekken. Zo heb ik dit jaar bijzonder genoten van Wie Weet Waar Mijn Winterpeen Is? van SOA, een speels loflied op het mannelijke geslachtsorgaan.”

Een andere aanrader volgens Cliteur is Manus, Haal je Vinger uit mijn Anus van de Pikanto’s. Het nummer gaat over een man die graag een vinger in de sluitspier van zijn vrouw steekt. De wetenschapper wijst op het taboedoorbrekende aspect van het lied, en roemt tegelijkertijd het metrum en de stijl van het nummer. De climax wordt gevormd door de woordspeling “Ik weet niet of je het wist, maar ik ben een analist,” een briljante vondst, zo zegt Cliteur. “Het zou mij niet verbazen als moslims nog 100 jaar nodig hebben om vrij over deze zaken te praten. Laat staan dat ze er zulke mooie liedjes over kunnen schrijven.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Hoewel ze in Apelfoort niet veel carnaval vieren ben ik het wel helemaal eens met Cliteur en ben ik gelijk op zoek gegaan naar mijn feestneus om eens flink carnaval te gaan vieren. Maar nu is ie-weg. Ik zag hem net nog liggen in de la-la-la-la-la-la

• Reageer
gravatar

Om de zielige mensen uit de rare cultuur daaro in de woestijn te helpen zijn wij hier bij carnavalsvereniging ‘Scheur in je ballen’ begonnen met het opstarten van een zendelingenactie. Gemotiveerde carnavalsvierders die graag bijdragen aan een betere wereld worden aangemoedigd zich aan te sluiten bij de Ganaal-flotilla die halverwege dit jaar naar Gaza trekt om daar roeptoeters, raresmaakjescondooms en bodyshots uit de delen.
Als iemand kan helpen met de subsidieaanvraag horen we dat ook graag! Olé!

• Reageer
gravatar

Tja, Cliteur (nette vorm van clitoris?) heeft een punt, moet ik ongaarne toegeven.
Vertaal die titels maar eens in het Arabisch zodat rijm en metrum blijven kloppen, en dan zie je de superioriteit van de Westerse cultuur, want dat gaat niet lukken.

Hoewel hij toch weer de plank naastslaat met man in vrouwenkleren: ik zie altijd vele moslimmannen een jurk dragen.
En vrouwen met broeken: uniseks schijnt daar de mode te zijn; dat dan weer wel.

(wel flauw om die foto van WimLex op zijn stoepje erbij te zetten-niet typisch carnaval)

• Reageer
gravatar

Heel scherp opgemerkt van Cliteur. Toch zou het raadzaam zijn om de zwakkere plekken eens onder de loep te nemen en de kracht van de onder te analyseren. Ik kan mij voorstellen dat de Hadj tot jaloezie leidt. Ondertussen is Venlo opgeklommen van een soort derderangs, onderKoeld provinciestadje, waar vooral werkloosheid heerste, tot een waar bedevaartsoord. Ik kan mij indenken dat het Opdracht wordt voor elke westerling minstens eenmaal in zijn/haar leven op bedevaart naar Venlo te gaan om daar rondjes te lopen om het huis van een nader te bepalen leider uit Venlo.

• Reageer
gravatar

Als je dan meesterwerken, zoals zij door Jacobsen en van Ess werden vertolkt, b.v. “Geen gezeik, iedereen rijk” en “we zijn zo stoned als een garnaal”, als voorbeeld neemt. Dan ligt de conclusie voor de hand, dit is cultuur van de bovenste plank. Daar kan je als kamelenjockey toch een puntje aan zuigen!

• Reageer
gravatar

Zojuist heb ik in een straatje met heel veel schotelantennes, in de nabijheid van een sloot vol gesloopte winkelwagentjes, het eerste opzetje gehoord voor een islamitische carnavalshit:

Bij ons in de woestijn
daar was het leven niet zo fijn
En ook al zitten we nu hier
van de imam mogen wij geen bier
En zelfs met Nederlandse dellen
met mooie ogen als gazellen
doen wij niet aan carnaval
want dat feest is niet halal !

De tekst is het nog niet helemaal. Het zal nog wel een paar generaties duren voordat ze een beetje doorhebben hoe het moet…

• Reageer
gravatar

Ik ben toch bang dat de originele titel van het door de auteur geciteerde lied anders is. Het is natuurlijk “Manus, haal die banaan es uit m’n anus”. Het is evident dat het door de auteur geroemde metrum en rijm hier ook veel beter tot z’n recht komt.

• Reageer
gravatar

Om het een beetje begrijpelijker te maken voor onze Verse Nederlanders, heb ik al geoefend met “Er staat een kameel in de moskee” in het theehuis hier in de buurt. Dit riep echter vragen op als “waarom staat die kameel daar?” en “is dat wel halal?”. Dat er gewoon wel eens dieren ergens staan zonder dat daar enige reden voor is vond men een tikkie ongeloofwaardig. Er moet overal een verklaring voor zijn vonden deze aanwinsten, niks kan zomaar klakkeloos geloofd worden. Tenzij het enkele eeuwen geleden opgeschreven is, dan is het ontegenzeggelijk waar, hoe onlogisch het ook lijkt. Ik voorspel dat men dus over een eeuw of 2 a 3 uit volle borst “Fatima, waar is mijn feestbaard?” en “Even aan mijn imam vragen” alsmede “Oh wat ben je halal” wordt gezongen. Even wachten dus, even geduld, dat komt wel goed.

• Reageer
gravatar

Ik zie de suiker liever omgezet in alcohol. Gewoon laten gisten door een halal bacterie. destilleren gaat me ook te ver. Liep voor gek toen ik dat deed.

• Reageer
gravatar

Heb er niet zoveel verstand van. Maar het lijken me alle twee toch wel enge ziekten. Ten eerste zie daar de foto, wat ervan komt. En nog erger de reacties hier boven. Heb het wel eens mis hoor….maar niet vaak.

• Reageer
gravatar

@Margootje Ik snap dat je schrikt als iemand (Jeettje) zomaar toegeeft in Leiden te hebben gestudeerd. Maar het is toch heel goed dat daar openlijk over gesproken kan worden?
Ik snap niet zo goed dat je dat een enge ziekte kan noemen.

• Reageer
gravatar

Het is fijn om zo’n verheven cultuur te hebben. Dat denk ik ook altijd tijdens de internationale voetbalwedstrijden als mijn buurt oranje wordt gestyled, of wanneer ik een 6 jarige zie die de tuinstoel van de buurman in de rivier gooit omdat hij de buurman niet leuk vind en zijn ouders hem stimuleren om zijn mening te uiten. Wanneer ik op schiphol kom na verblijf in een of andere barbaarse cultuur en direct een bagage kar tegen mijn schenen krijg van een medelander en er voorgedrongen wordt bij de douane. En wat denk je van die verfijnde interview technieken van Paul en Witteman, of het cultureel verantwoord televisie optreden van ik noem maar een wat sterren De Mol junior, Patricia Paay. Wij boffen dat onze cultuur in elk geval niet achtelijk is, nu ga ik even rusten want van die polonaises wordt je wel moe!

• Reageer
gravatar

Ben er een paar dagen tussenuit geweest, was in noordelijk Brabant maar niet in zones waar carnaval heerste. Moet zeggen dat het er op lijkt alsof Carnaval, net als St. Nicolaas, een gewoonte is die langzaam uitsterft. Naarmate er meer nieuwe Medelanders zich halal opstellen, valt mij op dat oude Nederlanders zich niet meer haram durven gedragen.

Over 20 jaar is -mét het CDA- in de voormalige katholieke bolwerken Limbabwe en Brababwe, ook het carnaval uitgestorven; een lineair ontwikkelend demografisch proces.
Als eenmaal een meerderheid der bevolking halal is, is er weinig ruimte meer om die paar dagen per jaar nog iets te doen aan alcoholisatie en aan schoksgewijze aanmaak van ethnische Nederlanders. Tegen die tijd zal ook de Commissaris der voormalige Koningin (dan de grootvizier der Ayatollah’s) moslim zijn en ingevolge PietHein Donner’s belofte aldaar de Sha’ria hebben ingevoerd.

Gun die Brabo’s en Limbo’s dus hun pretje nog, zolang het duurt. Op terugreis naar huis bij een plaatselijke radiopiraat nog wel een meeslepende hit gehoord: “Oh Mahmoet, haal met grote spoed, jouw laars uit mijn aars!” in C-mineur met een grote Antilliaanse steeelband o.l.v. Sjahreel K. Potje

• Reageer
gravatar

Tja Maarten T, dit is een vreemde: je bent niet waar de actie is en dan zeg je dat het stil was. Ikke niet snappe.

Ik houd mij vast aan de bierstatistieken en die pieken als vanouds. En het zijn vast niet allemaal Polen die drinken.

Maar het is waar: de trend is dalende, óók in Duitsland. En dat er hier en daar weer méér betaald moest worden helpt ook niet: 2,10 voor een biertje, dan wordt carnaval vieren erg begrotelijk.
Weinig halal/haram aan.
Ben je in de besmette gebieden geweest en een lichte PVV-besmetting opgelopen? Nee toch?

• Reageer
gravatar

Jeettje (25) Ik was een paar dagen in carnavalsarme omgeving, heb echter niet steeds achter de geraniums gezeten en ben in Oeteldonk en Grubbenvorst op visite geweest. Die locaties waren carnavalsrijk, naast Heineken en Grolsch waren andere biermerken rijkelijk aanwezig. Wat betreft die veronderstelde lichte PVV-besmetting twee opmerkingen: 1) ik doe niet mee aan de verkettering van de man die een duidelijke tendens signaleert die iedereen -behalve de politiek übercorrecten onder ons (zij kijken de andere kant op)- kan zien en aan den lijve ervaren en 2) ik hoef daarmee niet in te stemmen met de bemensing van zijn Tweede Kamer Team, ik constateer grove selectiefouten, niet alleen de brievenbusfetisjist, maar in het algemeen het IQ-peil van de huidige club, dat gemiddeld de helft van hun schoenmaat bedraagt. De versnellende Islamisering had een professionele, kundige, benadering verdiend. CDA en VVD hebben hun eigen belangen jegens het electoraat Nieuwe Medelanders, dus Wilders wordt door Rutte en Verhagen slim gebruikt om hun wankele coalitie overeind te houden. Wilders zelf voelt dat wel aan; wordt niet het drankorgel Hero meer en meer het gezicht van de PVV?

• Reageer
gravatar

@Maarten: Denk jij echt dat over 20 jaar er veel meer moslims zijn dan andere geloven?
Ik geloof daar helemaal niks van en ik zie ook geen cijfers die dat zouden kunnen onderbouwen. Eerder het tegendeel: het geboortcijfer daalt onder moslima’s net zo snel als enkele decennia geleden onder katholieken.

• Reageer
gravatar

Nog een keer @Maarten: Bovendien ga je geheel voorbij aan het bovenstaande artikel van de Speld, waarin onomstotelijk onze superioriteit aangetoond wordt.
Dat jij daar blijkbaar geen vertrouwen in hebt, vind ik getuigen van cultuurrelativisme.
En van zo’n zeeheld valt me dat toch tegen.

• Reageer
gravatar

Dirk-Jan Hoek heeft van het carnaval niks begrepen, net zoals die liedjesschrijvers van boven de grote sloten die walgelijke nonsensfeestliedjes vanuit hun onderbuik schrijven en denken dat ze een carnavalshit scoren. Nog erger is het bovenmoerdijkse volk die daarin nog gelooft ook.

Het is net als de vraag: Is Wilders zo knattergak of zijn het zijn onderbuikgevoelige nalopers.

• Reageer
gravatar

Dat de westerse cultuur superieur is wist ik natuurlijk al lang. Deze cultuur is zelfs de reden van mijn bestaan! (De basis van mijn leven werd tijdens het Venloër carnaval gelegd ergens op een smerige wc, vandaar. Op datzelfde moment is op datzelfde toilet vermoedelijk ons Groot en Blond Boegbeeld ‘ontstaan’ en ook het leven van vele andere ‘ku(t)ddedieren’.)

• Reageer
gravatar

Doe toch niet zo neerbuigend naar historische semi-nationale gebruiken Lablonski. Wat het carnaval is voor de vroegere katholieke wingewesten, is het schuurzuipen voor andere delen van het land. Zo heeft noordelijk Noord-Holland een jaarlijkse periode waarin alle stress wordt afgeschud door zwembaden bier leeg te drinken, gifbekers Breezer tot op de bodem leeg te drinken, kortom alcohol tot essentie van “Sein und Zeit” verheven wordt en het limbisch systeem ontlast. De kermisperiode, waarin God op vakantie wordt gestuurd en Gebod tijdelijk non-existent verklaard. In andere noordelijke provincies kent men het coma-zuipen, waarin hersencellen onklaar, synapsen opgelost en E.H.-artsen overspannen worden. Valt deze catharsis in verkiezingstijd, dan ziet men landelijk dat modalen en submodalen op de VVD stemmen; de verklaring voor alles? Collectieve zelfvernietigingsreflex. In landen met een hoogontwikkelde ethiek, waar alcohol officieel verboden is, begint men bij wijze van substituut voor collectieve dronkenschap dan gewoon een ethnisch conflict, zeg maar stammenstrijd; de natuur laat zich niet dwingen.

• Reageer