Studio Speld

Studio Speld

Supermarkten beginnen prijzenoorlog tegen de consument

De drie grootste Nederlandse supermarkten hebben de prijzenoorlog verklaard aan de consument. Dat valt te lezen in de wekelijkse folders van Albert Heijn, Jumbo en Plus. Waar in deze pamfletten normaal gesproken aanbiedingen en bonusartikelen worden verkondigd, staat nu een gezamenlijke verklaring over woekerprijzen, dood en verderf.

‘Één halen, drie betalen’, zo luidt de omineuze kop boven de oorlogsverklaring. Gevolgd door een hele lijst aan boodschappen met hun oude én nieuwe prijzen. Zo gaat de prijs van een kilozak appels van 2,29 naar 42 euro, zijn eieren alleen nog te verkrijgen in ruil voor je trouwring en moeten consumenten voortaan hun oudste zoon afstaan voor één rol tweelaags wc-papier van het huismerk. ‘En als het je niet bevalt, veeg je je reet maar af met bladeren’, zo valt naast de afgebeelde wc-rol te lezen.

De supermarkten stellen ‘niet per se uit te zijn op complete vernietiging van de consument’, maar wel ‘op z’n minst een beetje’: “We hebben geleerd van de laatste prijzenoorlogen, toen we zo nodig van iedereen steeds goedkopere boodschappen moesten leveren. Dat hebben we geweten: onze aandeelhouders konden amper rondkomen van hun dividend. Logisch dus dat we deze keer oorlog voeren tégen de consument. Om te beginnen met hoge prijzen, maar als dat niet helpt vanwege al die vermaledijde loonsverhogingen in verschillende sectoren, dan hangen we onze filialen vol met boobytraps. En ja, daarbij hebben we achterin het magazijn óók de beschikking over een nucleair arsenaal, wat we zo nodig zullen gebruiken.”

De consument heeft inmiddels een klemmend beroep gedaan op de Duitse supermarkten ALDI en Lidl om een geallieerde as van supermarkten te vormen.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Gave verdwijntruc met koopkracht! Ik weet nog niet precies hoe het werkt, iets met geldpers ECB, geldontwaarding en graaiende bedrijven, maar het is een indrukwekkende verdwijntruc, zeker! Bravo.

Reageer
gravatar

Die letters van “toeslag” zo net allemaal onder de verkeerde hoek, die S net iets te hoog, de L net iets te laag, daar moet echt tijd in gezeten hebben, Maar ik snap de satire ervan niet. Gaarne uitleg.

Reageer