Nederland werd altijd gezien als een land waar men prat gaat op koopkracht. Je kon de Nederlander als het ware ‘s nachts wakker maken voor een lekkere smak koopkracht. Maar trendwatchers constateren nu een kentering: met een daling van vier procent die zij in 2023 en 2024 verwachten, verliest koopkracht haar populariteit.
Waar de plotselinge daling van de populariteit vandaan komt blijft gissen. “Dat is inderdaad nog een raadsel”, vertelt econoom Peter Hein van Mulligen. “Wel weten we dat mensen in het huidige tijdsgewricht veel sneller op dingen raken uitgekeken. Zo mogelijk nu ook op koopkracht. Het heeft niks nieuws meer, het mist die wauw-factor die ruime bestedingsruimte vroeger nog wel had. Je ziet bijvoorbeeld dat inflatie nu helemaal een hot topic is. Wat daar precies de aantrekkingskracht van is, is voor ons dan ook weer een groot mysterie.”
Van Mulligen doet met een team economen onderzoek naar de afnemende trend en sprak daarvoor veel consumenten. “Mensen zeggen dingen als: ‘vroeger kon ik echt blij worden van een beetje koopkracht en nu denk ik: was dat nou echt zo leuk?’ Ook geven mensen aan dat het gemak van zomaar alles kunnen kopen een beetje begon te vervelen.”
Wij spraken zo’n consument. Myrna (56) was decennialang groot liefhebber van koopkracht. “Zeg maar gerust verslaafd hoor. Maar tijden veranderen. Nu ik terugkijk denk ik: ik was jong en naïef. Nu zie ik in dat het ook hartstikke leuk kan zijn om wekenlang krom te moeten liggen om mezelf ook eens een extraatje te kunnen gunnen. Als mijn nieuwe energierekening op de mat valt, dan maakt mijn hart echt een sprongetje. Of als ik afreken in de supermarkt en het bonnetje bekijk. Yes, denk ik dan. Inflatie!”
Dat komt goed uit, want dankzij de VVD daalt uw koopkracht gegarandeerd! Stem VVD!
Mark, Je doet jezelf eer te kort. Je vergeet namelijk te vermelden dat dankzij de VVD de stijging van de koopkracht van de rijken al vele decennia gegarandeerd stijgt.
Het bezit van enkele duizenden van de kapitaalkrachtigste Nederlanders aan de ene kant van de balans en van de rest aan de andere kant houdt de zaak toch mooi in evenwicht.
Koopkracht? Wat een gelul, ik vermoed dat de meeste mensen krachtig genoeg zijn om het gekochte mee te sjouwen. Zo niet dan kunnen ze toch het gekochte laten bezorgen door een sterke bezorger.
Daar ben ik het niet mee eens, Rik. Koopkracht heeft men nodig tijdens de uitverkoop (sales, black friday – red.) als het laatste exemplaar van een begeerd artikel uit de handen van een andere klant moet worden gerukt.
Jes?
Jesse?
“… Yes, then I think: Inflation!’