Shutterstock / Fery Iswandy

Shutterstock / Fery Iswandy

Van 165 miljoen verlies naar 64 miljoen euro winst: wat is het geheim van de ‘Schiphol-methode’?

‘Klantenwelzijn op de laatste plek’

Deze week werd bekend dat de Amsterdamse luchthaven Schiphol in de eerste zes maanden van dit jaar een winst heeft geboekt van maar liefst 65 miljoen euro. Het is een absoluut underdogverhaal; het vliegveld maakte vorig jaar in dezelfde periode immers een verlies van 140 miljoen euro. Wat is het geheim van de zogenaamde ‘Schiphol-methode’? We gingen op onderzoek uit.

Het eerste wat opvalt als je op Schiphol komt: het is er hartstikke druk. Veel klanten dus, een teken dat de luchthaven iets goed doet. Als we een toevallige passant vragen waarom hij uitgerekend voor Schiphol heeft gekozen, kijkt hij ons glazig aan. “Zijn er ook andere opties in de buurt dan?”

Wat Schiphol dus heel slim gedaan heeft: de concurrentie op afstand houden. Wat bovendien meteen opvalt als we kijken naar de lange rijen en de hoeveelheid klagende mensen: het klantenwelzijn staat op de laatste plek. Het is een typisch voorbeeld van de manier waarop Schiphol een voorsprong neemt op andere luchthavens. “Je kan enorm veel besparen als je absolute schijt hebt aan je klanten”, zegt een woordvoerder.

Wie je ook vraagt naar de ‘Schiphol-methode’, de woorden die steevast vallen zijn “inventief”, “vernuftig” en “boerenslimheid”. “Dat uit zich ook in het feit dat de luchthaven loonsteun van de overheid ontving en dat het waardestijgingen op beleggingen en activa kon boeken”, vertelt Tina, die met haar echtgenoot naar Kreta gaat. “Maar goed, wat weet ik er verder van. Weet jij waar de Starbucks hier zit?”

Om toch tot de kern van het geheim door te dringen, gaan we op zoek naar de grote baas van het bedrijf, de maestro van de luchtvaart, de heerser van de Haarlemmermeer: Dick ‘Mr. Schiphol’ Benschop. We vinden hem in zijn kantoor. De baas van Schiphol weigert duidelijkheid te geven. “Tja, de methode, de methode…”, zegt hij met een geheimzinnige glimlach. “Dat is die geheime Schiphol-saus natuurlijk”, knipoogt Benschop. Hij zet zijn wijsvinger tegen zijn getuite lippen en sluit de deur van zijn kantoor langzaam. 


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Haha. Niemand gaat nu nog beweren dat ik een prutser 1e klas ben. Een omhooggevallen eikel. Een staatsmongool met een partijkaart. Integendeel. Komend jaar ga ik voor 200 miljoen winst. Dan begint de rij bij Hoogmade!

Reageer