Shutterstock / U. Eisenlohr / Studio Speld

Shutterstock / U. Eisenlohr / Studio Speld

Problemen binnenvaart bijna opgelost: vrachtwagens kunnen vanaf volgende week in lege rivieren rijden

De problemen voor binnenvaartschepen die door het lage waterpeil in de rivieren minder kunnen vervoeren lijken bijna opgelost. Vanaf volgende week is het namelijk mogelijk om met vrachtwagens door de lege rivieren te rijden.

‘We zitten deze week nog even in een moeilijke situatie, maar vanaf volgende week kunnen we weer volledig draaien’, zegt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Het is nu belangrijk dat vervoerders die nog ouderwets met binnenvaartschepen werken zich snel laten omscholen tot vrachtwagenchauffeur. Daarna komt het snel goed, ze kennen immers de weg daar al.’

‘De bedding van de Nederrijn is uitermate geschikt voor vrachtverkeer’, legt Harbers uit. ‘Deze bestaat grotendeels uit zand en grind. Een ideale ondergrond om op te rijden of om een laag asfalt op te storten voor snelverkeer.’ Om ongelukken op de voormalige vaarwegen te voorkomen komen er stoplichten op de splitsing van de Nederrijn en de Waal ter hoogte van Pannerden. Op de splitsing van de Nederrijn en de IJssel komt een rotonde die de doorstroming van het verkeer moet bespoedigen.

Een bijkomend argument voor het gebruik van de lege rivieren door vrachtwagens is de hinder die zij op de reguliere snelwegen ondervinden van blokkades met afval en mest. ‘Wat dat betreft is de aanhoudende droogte een zegen’, zegt Harbers. ‘Onze verwachting is dat vrachtwagenchauffeurs voor hun routes massaal zullen uitwijken naar de lege rivieren waar ze probleemloos kunnen doorrijden.’

Wanneer het weer natter wordt en de rivieren zich weer vullen met water, kan met één dam op de Duits-Nederlandse grens voorkomen worden dat de nieuwe wegen vollopen. Op die manier zijn we ook in de herfst en winter verzekerd van efficiënt vrachtverkeer.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.