Aerovista Luchtfotografie / Shutterstock

‘Vliegtickets minimaal 34 euro’: wordt vliegen voor de elite?

Om te voorkomen dat vliegtuigmaatschappijen enorm gaan stunten als de coronacrisis voorbij is, willen D66 en ChristenUnie een minimumprijs van 34 euro voor vliegtickets introduceren. Wordt vliegen voor de allerrijksten?

“Natuurlijk moeten we minder vliegen”, zegt opiniemaker Paul Dreesveld. “Maar als je iedere keer dat je naar Barcelona wil vliegen minstens 34 euro kwijt bent, dan zullen er toch mensen zijn die dat niet meer drie keer per jaar kunnen doen. Zo drijf je een wig tussen de elite en de rest van de samenleving.”

Dreesveld ziet meer iets in een systeem waarbij de ticketprijs afhangt van het inkomen. “Kijk prima als we de ultrarijken, de zogenoemde 1%, 34 euro laten betalen voor een vliegticket. Daar is niemand op tegen, en misschien kunnen we ze voor dat offer wat extra’s geven, zoals een glaasje champagne of zo. Maar voor de andere 99% moet vliegen wel toegankelijk blijven. Anders pakken ze straks nog de trein.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Hmm…. zou het niet een beter idee zijn om een sociaal krediet systeem in te voeren die alle gemaakte vlieguren per persoon vastlegt? Zo wordt het makkelijker om iedereen aan het eind eind van het jaar een extra milieuheffing op te leggen naar rato van het aantal gemaakte vlieguren. Op die manier kunnen klimaatspijbelaars tenminste worden aangepakt.

#Lekkerpuh! 🚏🛤🛤🛤

Reageer
gravatar

Een sociaal krediet systeem ? Als er iets a-sociaal en uit den boze is, is het dat wel. Dit chinese export-product zo snel mogelijk door de wc spoelen en ook 5G, wat essentiëel is voor zo’n soort systeem.

gravatar

Lieve Corrie, dat is een vreselijk goed idee van jou! Jij en ik draaien in feite op voor de gigantische milieuschade door vliegvelden en vliegtuigen en betalen via de belasting de vele subsidies.

Waarom zit in de prijs van vrijwel elk product ook de kosten die bedrijven moeten maken om te voldoen aan milieuverplichtingen, behalve de luchtvaart.

Als de luchtvaart dankzij de neoliberale marktpolitiek vrijwel gratis voor niks kerosine mag inkopen, de milieuschade niet hoeft te betalen en met alle mogelijke middelen wordt bevoorrecht (onlangs nog met vele miljarden), moet het maar van een forse belastingheffing op de plaatsbewijzen komen.

Ik schat de noodzakelijke belastingopslag op vliegtuigkaartjes op zo’n vijfhonderd procent.

Heb jij nou prikoogjes van mijn stukkie?