Studio Speld / YouTube: Anna Nooshin

Kabinet zet influencers in om afschaffing dividendbelasting te promoten

Misschien was het je al wel opgevallen. Op Instagram en YouTube wemelt het van de influencers die zich uitspreken over de dividendbelasting. Dit is geen toeval. Uit een Wob-verzoek blijkt dat het kabinet influencers inzet om de afschaffing van de dividendbelasting te promoten.

Volgers van Anna Nooshin op Instagram worden al maanden bestookt met posts die gaan over dividendbelasting. Zo vertelt ze haar volgers onder een bikinifoto hoe oneerlijk ze het eigenlijk vindt dat buitenlandse beleggers dubbel belasting betalen over hun inkomsten. “Dan vind ik het niet gek dat je wil dat het wordt afgeschaft, of dat je dan toch voorzichtig al gaat kijken naar een plekje over de grens. Right? #mood #happyafschaffingdividend #dividendvibes”. Uit interne documenten blijkt dat ze rijkelijk is betaald voor deze uitingen.

Meerdere influencers vertellen een vergelijkbaar verhaal op hun sociale media. Ook Dee is door het kabinet gerecruteerd om een goed woordje te doen voor de afschaffing van de dividendtaks. “Ik ben superblij met mijn nieuwe vriend. Maar weet je waar ik minder blij mee ben? De discussie over de afschaffing van de dividendbelasting. Hou je gewoon aan het regeerakkoord! #dividendvibes.”

Een opvallende naam in het document is die van Gert-Jan Segers. De fractievoorzitter van de ChristenUnie is ook betaald voor zijn steun voor de afschaffing. Hij schrijft op Twitter: “Het is als het doorslikken van een meloen. Supervet. Ik daag jullie uit om ook mee te doen aan de #meloenchallenge, anders valt het kabinet! #mood #meloen #dividendvibes.”

Het beleid van Rutte III lijkt zijn vruchten af te werpen. Uit een laatste peiling blijkt dat het draagvlak voor afschaffing van de dividendbelasting sterk is gestegen onder tienjarigen.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.