bixstock / Shutterstock.com

Man laat zich niet door commercie voorschrijven wanneer hij depressief moet zijn

‘Waarom zou niet elke dag Blue Monday kunnen zijn?’

Blue Monday: door marketingspecialisten neergezet als ‘de meest depressieve dag van het jaar’. Eelco Dammers uit Beesd vindt het maar onzin. Hij laat zich niet door de commercie voorschrijven wanneer hij depressief moet zijn.

“Sjongejonge”, moppert Eelco. “Depressie is iets heel persoonlijks, dat laat je toch niet kapen door bedrijven die proberen er een slaatje uit te slaan? Waarom zou ik me op een van tevoren bepaalde dag klote moeten voelen? Wat mij betreft kan elke dag Blue Monday zijn.”

Eelco weigert zichzelf vandaag dan ook te trakteren op een obligate magnetronmaaltijd. “Ik verras mezelf daar liever mee op een moment dat ik het niet verwacht. Vandaag zou het voelen als een verplicht nummertje. Ik vind sowieso dat je een depressie met spullen niet goed kunt uitdrukken. Je voelt het veel meer door een oprecht lusteloze blik in een spiegel die je helaas tegenkomt.”

Het commerciële karakter van Blue Monday roept bij Eelco zelfs een vorm van protest op: “Ik heb vanochtend voor het eerst sinds september de afwas gedaan. Als ik gedwongen word om me ellendig te voelen, ga ik mijn leven juist op orde brengen. Zo zit ik in elkaar.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Wij wonen in Nederland en daar heten kinderen gewoon kinderen. Kids is een buitenlands woord. Komen haar kinderen dan uit het buitenland. Ook flauw om niet gewoon tegen de grootouders te zeggen hoeveel kinderen er konden komen eten.

Reageer
gravatar

Eelco Dammers uit Beesd heeft zoals veel Nederlanders de Amerikaanse ziekte. Maar ze begrijpen niks van gewoonten in mijn thuisland. “Blue Day” is de dag dat men jeans (“spijkerbroeken” bij jullie) in kantoren en op scholen mag dragen. Dat is in de meeste staten op vrijdag!

Reageer