Shutterstock.com / Dmitry Kalinovsky

Caissière Famke is een storyteller

‘Ik verkoop geen producten, ik vertel verhalen’

Dit is Famke. Famke is een caissière met een passie. Waar veel van haar collega’s producten simpelweg scannen en afrekenen, ziet Famke de kassa als een verhaal.

Voor Famke is haar baan heel waardevol. “De kassa is als het ware de eindbestemming van een avontuur, een zoektocht door de winkel van het alledaagse, zo zie ik het. Mensen met verschillende achtergronden komen allemaal samen in deze supermarkt, stuk voor stuk met een eigen verhaal. Dat komt uiteindelijk allemaal uit bij mij als caissière.”

In de drie maanden dat ze bij de supermarkt werkt heeft Famke zich al aardig bekwaamd in het storytellen. “Ik verkoop geen producten, ik ben een storyteller. Neem nou deze broccoli. Een traditionele caissière zou zeggen ‘dit is gewoon een broccoli’. Maar ik probeer het te zien als een personage. Is er sprake van een conflict? Reken maar! “Melancholie, eenzaamheid, verlangen. Het speelt allemaal mee. Dat is het mooie van dit werk.”

Geestdriftig praat de medewerkster van de supermarkt door. “Al die producten, dat zegt écht iets over iemand. Iedereen is uniek, weet je wel. Echt mooi om dat zo terug te zien in je werk. At the end of the day is dat zoveel meer waard dan 6 euro 54 per uur.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Als ik bij de supermarkt moet afrekenen verzin ik elke keer een nieuw levensverhaal, soms ook bij steeds dezelfde caissière,
Zo kan ik goed controleren of ze hun werk wel serieus nemen.

(5) ^
• Reageer
gravatar

Veel snel wisselende caissières zeker (bij Lidl of Aldi)? Want een beetje doorwrochte vaste caissière vallen die wisselende levensverhalen van jou toch op? Weet je vrouw overigens van jouw voorkeur voor dit soort sociaal acterende ‘bonbonnières’?

(1) ^
gravatar

Vroeger was ik zeer sociaal actief. Zo was ik lid van Albert Heijn. Tegenwoordig worden ze op veel plaatsen goed opgeleid met zaken als inlevingsvermogen en persoonlijk gevoel. Nergens ondervind je dezelfde liefde als in de supermarkt. Ik noem verder geen namen. Ondervind het zelf. Eigenlijk gaat niemand die ik ken meer naar de winkel, alles wordt via internet besteld. Het enige wat de mensen naar de winkel trekt is de liefdevolle benadering bij de kassa, met zoveel verschillende mogelijkheden om er net dat extra uit te halen.

(3) ^
• Reageer