Wachtlijsten horeca korter geworden

Bestellingen soms binnen twee maanden al geleverd

De wachtlijsten van de Nederlandse horeca laten voor de eerste zes maanden van dit jaar een scherpe daling zien. Voor het eerst sinds 2007 wordt de meerderheid van de bestellingen binnen twee maanden geleverd.

Koplopers in deze trend zijn de restaurants. Was een wachttijd van vier maanden voor een koffie verkeerd een jaar geleden nog geen uitzondering; tegenwoordig wordt men na gemiddeld zes weken al geholpen.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Ik hoorde vanmorgen op de radio dat Nederland het enige land ter wereld schijnt zijn waar een ober zegt ‘ik kom bij u’ terwijl hij weg loopt.

Reageer
gravatar

Klopt, in België zeggen ze ‘jawel meneertje, we komen er zo aan, niet?’, terwijl ze weglopen en in Engeland, Frankrijk en Duitsland zeggen ze ook iets, maar nooit in het Nederlands dus ik kan het niet zo herhalen.

gravatar

Ben ik nou werkelijk de enige hier die zojuist de biertjes, cocktails en breezers voor a.s. zaterdag al via de zeer klantvriendelijke bestelsite ‘All you can drink’ heeft besteld en betaald?

Toen ik las wat ik besteld had dacht ik: nu heb ik mijn kop er nog bij, dit schreeuwt om een taxi erbij, wat later dan sluitingstijd. Kan gewoon. (iets later ja, ik ben een plakker!)
En bitterballen, om 22.45 en om 00.00 een balletje mayo.
Dat lange wachten is nergens voor nodig hoor.
Mits men met zijn of haar tijd meegaat.

Reageer
gravatar

Een logische constatering, lijkt me. De wachtlijsten bij de voedselbanken lopen in snel tempo op; men kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn.

Reageer
gravatar

Koffie verkeerd is op zich de moeite van het wachten wel waard, het probleem is alleen het onderdak. Veel restaurants mogen dan hun wachttijd aanmerkelijk verbeterd hebben, maar waar moet je die 6 weken doorbrengen ? Zowel restaurants als kroegen bieden geen onderdak en het eerste hotel is er soms wel 20 minuten looptijd vandaan. Misschien kunnen ze de servicegraad verhogen en voor 2 a 3 euro extra ook een telefoontje plegen, wanneer de koffie klaar staat. Het verhuren of laten leasen van een luchtbed voor in het restaurant is ook wel een extra inkomstenmogelijkheid, maar als er teveel klanten zijn, kan dit in een dergelijke ruimte dusdanig veel gesnurk opleveren dat er toch een aantal klanten zullen afhaken. Samenwerking met Hotels is in dit verband misschien wel aan te raden, maar dan moet er een bond komen die dit soort zaken ook kan coordineren. Nadeel is dan wel mogelijke kartelvorming tussen totaal andersoortige ondernemingen. Er zal eerst een onderzoek moeten komen of dit niet in het nadeel van de consument of campings uitvalt.

Reageer
gravatar

Denkt u nu werkelijk, heer van Eikeltjesland, dat u binnen zes (!) weken ook een kamer in een hotel kunt betrekken? Ook in die tak van de horeca is men helaas maar al te goed bekend met het verschijnsel wachtlijsten. Als ik u was zou ik toch opteren voor die campings …

gravatar

Zeer geachte heer Tsja… Waarschijnlijk heeft u normaal gesproken wel gelijk maar de administratieve procedures om een hele binnenstad te slopen,plat te gooien, alles af te voeren om er vervolgens een camping op te zetten duren nog veel langer. Het leven is er helaas niet makkelijker op geworden de afgelopen jaren…

gravatar

Ik had u eigenlijk aan willen raden, heer van Eikeltjesland, om uw tentje gewoon op een aanpalend pleintje of plantsoentje neer te zetten. Gezien echter de behaalde resultaten in het verleden in Turkije en Egypte kan ik me zo voorstellen dat u wat meer garantie zoekt in de vorm van een normale en verzorgde hotelkamer, anders dan ten burele van de lokale politie. Wellicht kunt u een arrangement boeken? Eén koffie in het restaurant en één kamer in het hotel aan de overkant, beide voor over zes weken?

gravatar

Geachte heer Tsja…,

Als ik binnen 2 jaar weer eens op vakantie ga, is dit inderdaad te overwegen als ik dit in het binnenland doe, maar dan vindt ik 6 weken wel wat lang. Echter als ik mijn koffie 4 weken van te voren bestel, moet het mogelijk zijn om het aantal nachten binnen de perken te houden. We moeten niet vergeten, dat het om een gemiddelde wachttijd gaat, dit kan ter plekke enorm variëren. Ik ben al op zoek gegaan naar een gespecialiseerde cursus Timemanagement voor kroeglopers, maar heb deze nog nergens kunnen vinden. Gelukkig is het lokale café hier aanmerkelijk sneller in haar dienstverlening dan het landelijk gemiddelde, dat maakt een hoop goed.

gravatar

Ik sta al tjiden bij de MacDrive. Kan er niet meer weg ook, omdat ik de hele tank van mijn autootje al leeggestookt heb tijdens het wachten. Gelukkig bederven hun hamburgers nooit, zodat ik ‘op termijn’ toch nog wat heeerlijks te eten hoop te krijgen!

Reageer
gravatar

Het verbaast mij dat die hamburgers bij McDonalds zoveel tijd kosten. Ze zijn gewoon bij bedrijven als Michelin en Goodyear uit voorraad leverbaar als residuen bij de fabricage van rubber banden.

gravatar

Horeca znw, de (mv)
Bedrijfstak gericht op het inwerking stellen van de humane spijsvertering en het bieden van onderdak, waarin hetzelfde wordt geboden als thuis, maar voor een veel hogere prijs.

Reageer
gravatar

Nou, hier nog niets van gemerkt, zit al ruim 6 ( ZES ! ) maand op en broodje jonge kaas te wachten.

Reageer
gravatar

Inderdaad Beertje,

Er is nogal wat verwarring bij horecaklanten.

Waar denk je bijvoorbeeld aan bij een drankje van het huis of een huisgemaakt gerecht. Een glaasje kraanwater respectievelijk een op steen gebakken tafelpoot op een bedje van wollen tapijt?

Het woord “gerecht” alleen al. Ooit een meester in de rechten zien oberen? Eh… eigenlijk wel.

gravatar

Ik kreeg altijd al trek voor dat de bestelling werd geleverd. Ik hoop dat dit niet nu gaat verdwijnen…

Reageer