De wachtlijsten van de Nederlandse horeca laten voor de eerste zes maanden van dit jaar een scherpe daling zien. Voor het eerst sinds 2007 wordt de meerderheid van de bestellingen binnen twee maanden geleverd.
Koplopers in deze trend zijn de restaurants. Was een wachttijd van vier maanden voor een koffie verkeerd een jaar geleden nog geen uitzondering; tegenwoordig wordt men na gemiddeld zes weken al geholpen.
Ik hoorde vanmorgen op de radio dat Nederland het enige land ter wereld schijnt zijn waar een ober zegt ‘ik kom bij u’ terwijl hij weg loopt.
Klopt, in België zeggen ze ‘jawel meneertje, we komen er zo aan, niet?’, terwijl ze weglopen en in Engeland, Frankrijk en Duitsland zeggen ze ook iets, maar nooit in het Nederlands dus ik kan het niet zo herhalen.
Daar kon je op wachten, he?
Ben ik nou werkelijk de enige hier die zojuist de biertjes, cocktails en breezers voor a.s. zaterdag al via de zeer klantvriendelijke bestelsite ‘All you can drink’ heeft besteld en betaald?
Toen ik las wat ik besteld had dacht ik: nu heb ik mijn kop er nog bij, dit schreeuwt om een taxi erbij, wat later dan sluitingstijd. Kan gewoon. (iets later ja, ik ben een plakker!)
En bitterballen, om 22.45 en om 00.00 een balletje mayo.
Dat lange wachten is nergens voor nodig hoor.
Mits men met zijn of haar tijd meegaat.
Een logische constatering, lijkt me. De wachtlijsten bij de voedselbanken lopen in snel tempo op; men kan niet op twee plaatsen tegelijk zijn.
Een wachttijd korter dan zes weken is zinloos, want voor een pilsje moet je toch minstens een dikke maand sparen. Heden ten dage.
Ik zeg: privatiseren die hap. De markt kan dat veel beter, in no time geen wachttijden meer.
Koffie verkeerd is op zich de moeite van het wachten wel waard, het probleem is alleen het onderdak. Veel restaurants mogen dan hun wachttijd aanmerkelijk verbeterd hebben, maar waar moet je die 6 weken doorbrengen ? Zowel restaurants als kroegen bieden geen onderdak en het eerste hotel is er soms wel 20 minuten looptijd vandaan. Misschien kunnen ze de servicegraad verhogen en voor 2 a 3 euro extra ook een telefoontje plegen, wanneer de koffie klaar staat. Het verhuren of laten leasen van een luchtbed voor in het restaurant is ook wel een extra inkomstenmogelijkheid, maar als er teveel klanten zijn, kan dit in een dergelijke ruimte dusdanig veel gesnurk opleveren dat er toch een aantal klanten zullen afhaken. Samenwerking met Hotels is in dit verband misschien wel aan te raden, maar dan moet er een bond komen die dit soort zaken ook kan coordineren. Nadeel is dan wel mogelijke kartelvorming tussen totaal andersoortige ondernemingen. Er zal eerst een onderzoek moeten komen of dit niet in het nadeel van de consument of campings uitvalt.
Denkt u nu werkelijk, heer van Eikeltjesland, dat u binnen zes (!) weken ook een kamer in een hotel kunt betrekken? Ook in die tak van de horeca is men helaas maar al te goed bekend met het verschijnsel wachtlijsten. Als ik u was zou ik toch opteren voor die campings …
Zeer geachte heer Tsja… Waarschijnlijk heeft u normaal gesproken wel gelijk maar de administratieve procedures om een hele binnenstad te slopen,plat te gooien, alles af te voeren om er vervolgens een camping op te zetten duren nog veel langer. Het leven is er helaas niet makkelijker op geworden de afgelopen jaren…
Ik had u eigenlijk aan willen raden, heer van Eikeltjesland, om uw tentje gewoon op een aanpalend pleintje of plantsoentje neer te zetten. Gezien echter de behaalde resultaten in het verleden in Turkije en Egypte kan ik me zo voorstellen dat u wat meer garantie zoekt in de vorm van een normale en verzorgde hotelkamer, anders dan ten burele van de lokale politie. Wellicht kunt u een arrangement boeken? Eén koffie in het restaurant en één kamer in het hotel aan de overkant, beide voor over zes weken?
Geachte heer Tsja…,
Als ik binnen 2 jaar weer eens op vakantie ga, is dit inderdaad te overwegen als ik dit in het binnenland doe, maar dan vindt ik 6 weken wel wat lang. Echter als ik mijn koffie 4 weken van te voren bestel, moet het mogelijk zijn om het aantal nachten binnen de perken te houden. We moeten niet vergeten, dat het om een gemiddelde wachttijd gaat, dit kan ter plekke enorm variëren. Ik ben al op zoek gegaan naar een gespecialiseerde cursus Timemanagement voor kroeglopers, maar heb deze nog nergens kunnen vinden. Gelukkig is het lokale café hier aanmerkelijk sneller in haar dienstverlening dan het landelijk gemiddelde, dat maakt een hoop goed.
Ik sta al tjiden bij de MacDrive. Kan er niet meer weg ook, omdat ik de hele tank van mijn autootje al leeggestookt heb tijdens het wachten. Gelukkig bederven hun hamburgers nooit, zodat ik ‘op termijn’ toch nog wat heeerlijks te eten hoop te krijgen!
Het verbaast mij dat die hamburgers bij McDonalds zoveel tijd kosten. Ze zijn gewoon bij bedrijven als Michelin en Goodyear uit voorraad leverbaar als residuen bij de fabricage van rubber banden.
Dit in tegenstelling tot de rij werkzoekenden.
Horeca znw, de (mv)
Bedrijfstak gericht op het inwerking stellen van de humane spijsvertering en het bieden van onderdak, waarin hetzelfde wordt geboden als thuis, maar voor een veel hogere prijs.
Ik dacht ook altijd dat men dat espresso deed… Daarom bestelde ik ook altijd bij zo’n theemuts.
Nou, hier nog niets van gemerkt, zit al ruim 6 ( ZES ! ) maand op en broodje jonge kaas te wachten.
Dat is inmiddels oude kaas geworden…
Ja hallo, als je een koffie verkeerd bestelt, dan gaat het wat langer duren. Lijkt me logisch.
Inderdaad Beertje,
Er is nogal wat verwarring bij horecaklanten.
Waar denk je bijvoorbeeld aan bij een drankje van het huis of een huisgemaakt gerecht. Een glaasje kraanwater respectievelijk een op steen gebakken tafelpoot op een bedje van wollen tapijt?
Het woord “gerecht” alleen al. Ooit een meester in de rechten zien oberen? Eh… eigenlijk wel.
Ik kreeg altijd al trek voor dat de bestelling werd geleverd. Ik hoop dat dit niet nu gaat verdwijnen…