Het Concertgebouw heeft een aantal seizoenskaarthouders een zaalverbod opgelegd. Aanleiding is een toenemend aantal verstorende incidenten tijdens concerten.
“Het gedrag van sommige bezoekers gin
We kunnen niet anders constateren dan dat Boulez en de aandeelhouders van het Concertgebouworkest u in uw jeugdige onschuld moeten hebben vergeven. Was u abonnementhouder? En wat betreft het publiek van de première van Le Sacre du Printemps, dat verkeert intussen in ‘hoger sferen’, of men is deelnemer in de opera “Il Ré Rollatore”. Maakt u zich daar vooral geen zorgen over.
In 1960 heb ik op de eerbiedwaardige donderdagavondconcerten eens boe geroepen na een concert van Pierre Boulez.
Hierna heb ik gelukkig toch nog enige jaren naar het Concertgebouworkest mogen luisteren.
En wat te doen met het publiek na de eerste uitvoering van de Sacre du Printemps?
Toen ik laatst een concert bijwoonde van het Birmingham Symphony Orchestra & Chorus, was het zó onrustig in de zaal dat ik niet eens kon horen wie er gewonnen had. Ik heb pas later uit de krant vernomen dat het concert geëindigd was met een gelijkspel, maar ‘dat het gezien de krachtsverhoudingen tussen koor en orkest net zo goed andersom had kunnen eindigen’. Jammer dat ik dat pas achteraf wist. Mij zien ze er in ieder geval niet meer als er niks gedaan wordt aan die cultuurhooligans.
Incidenten in de concertzaal zijn een hobby van het onbehouwen slag well-to-do, vaak omhooggevallen Nieuw geld. Corpsballen en andere moreel gehandicapten die hun dronkenschap kunnen uitslapen, -gillen en -fluiten in de concertzaal zijn in essentie vergelijkbaar met de Heffe des Volks die op en tijdens popconcerten door drank en drugs apezat worden en ‘just for fun’ inslaan op medebezoekers, net zoals voetbalhooligans. De entreeprijzen voor de genoemde soorten vermaak liggen globaal op hetzelfde niveau, maar Jan-met-de-Pet mijdt concertzalen en JanKees-met-de-Hoed mijdt massa-getint volksvermaak. Traditionele segregatie: iedere laag zijn eigen vermaak; en eenheid in verscheidenheid, want allen hebben dezelfde vijand: Belastingen worden op alle niveaus naar vermogen ontdoken. Roep in Aerdenhout, in de P.C. Hooftstraat of bij ING, ABN-AMRO of RABO private banking: “O gij Samsons, de Filistijnse FIOD over U” en korte tijd later zijn complete gated communities en miljonairsenclaves met bankiers, drugs-, wapen- en effectenhandelaars in hun Rolls-Royces, Bentley’s en Porsches op weg naar belastingveiliger bestemmingen. Zal 21-12-2012 voor allen gerechtigheid brengen?
Mijn voorstel:
Alle risicoconcerten enkel nog toegang voor vrouwen, kinderen en homo’s én de vervuiler betaald, dus verdubbeling van de seizoenskaartprijs!
Nog een korte opmerking m.b.t. de recensent: een te snelle promotie van het niveau verslaggever van de 4e klasse zaterdagvoetbal naar het KCO of RPO kán schadelijk voor de gezondheid van het muziekleven zijn, maar in ieder geval slecht voor de kaartverkoop. Opkomende recensenten moeten voor een concert worden getest op ideologische banden met staatssecretaris Zijlstra; sicherheits-Halber.
Ook de dirigenten gaan niet vrijuit. Die maken regelmatig fouten. Zoals bij de laatste Uitmarkt, toen er duidelijk sprake was buitenspel. De dirigent zag dat niet eens en weigerde daarvoor te fluiten. Ik stel voor om videotoezicht in te voeren.
Ikzou zelfs verder willen gaan en -gelijk bij tennis- de zogenaamde ‘Hawk Eye’ in te voeren. Als gedurende de uitvoering een der muzikanten meent dat een noot ‘niet binnen de lijnen gespeeld’ is, kan via die methode alsnog besloten worden de uitvoering aan te passen, danwel over te spelen.
Het bekendste blad van jullie uit de voegen gebarsten dorp is de ondergrondse Bruine Rotterdammer met de laatste berichten over Rotterdamse kak en het gezeik aldaar.
Ocharme, dit is eigenlijk een reactie onwaardig, maar toch, uit de goedheid mijns herte en met de goedmoedigheid Rotterdammers eigen een waarschuwing: u kijkt teveel naar de televisie en neemt hierdoor het verschil tussen werkelijkheid en toneelspel niet meer waar. Hoe betreurlijk.
Overigens is het een bekend psychologisch verschijnsel dat mensen teruggrijpen op eerdere levensfasen om weer enigszins grip te krijgen op de grote boze wereld waarin zij leven door middel van regressie.
Bij u kennelijk terugkeer naar een staat van zijn die in de psychologie bekend staat als ‘anale fase’.
Dit is niet erg: met adequate en professionele begeleiding kan men hier bovenuit groeien zodat toch nog iets moois kan bloeien. Het zal in een of andere geriatrische opvang zijn aleer dit geschiedt, maar toch; de prognose is niet ongunstig.
Klamp u daar aan vast.
Tjonge jonge jonge, wat ben je er erg aan toe, als je meent dat dat door Miss Luckte amsterdarmen en weggelopen Zuid-adept verzonnen blaafje voor jou het bekendste is!
Zou het heus, Jeettje? Zou zij er bovenop kunnen komen? Ik prijs en benijd u om uw optimisme in deze!
Tante snol,
doe mij lol
sluit de klep
in jouw bol!
Ik stalk!
Maar met
meer plezier!
Ja ik zie het probleem ook niet. Gewoon een paar extra M.E.-bussen voor de deur!
Ze kunnen beter de boetes voor kuchen fors verhogen.
Hoe is het gesteld met het snurken tijdens langzame en zachte passages?
Volgens mij moet er een componist zijn die dit op een muzikale wijze kan inbedden in een compositie.
Misschien komt er een compositie voor Fagot en Snurker.
Vroeger heb ik eens een afgelast concert van Bob Dylan gezien. Er was geen publiek en het afgelaste concert duurde zeker twee uur en een kwartier. Ik heb intens genoten.
Zo kan het dus ook.
Inderdaad, ik steek ook niet bepaald de loftrompet over die dwarsligger uit.
Het viel mij al op dat de verhoging van de BTW nauwelijks heeft geleid tot beter gedrag van die linkse grachtengordel hooligans. Terecht dus dit lik op klankbeleid! Eigen muziek eerst! D.SCH
AMSTERDAM – Het Concertgebouworkest behoudt onverkort zijn triple-A-status. Lezers van De Telegraaf kunnen op donderdag 26 januari a.s. voor 10 euro een concert bijwonen uit de avontuurlijke AAA-serie.
Hoe ongeloofwaardig wilt u het stellen? ‘Begrip bij de wakkerste krant van Nederland’……
Dat komt dus omdat ze wakker zijn bij de wakkere krant van slapend Nederland. Dit in tegenstelling tot het bekende Rotterdamse sufferdje, beter bekend als het Algemeen Lachblad.
Welterusten, Brallie! Er bestaat inderdaad een aantal mensen dat zich voor de nieuwsvoorziening afhankelijk maakt van dat sufferdje. Verstandige mensen verkiezen de Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Ondanks het ‘sufferd-gehalte’ zijn de lezers van dat blaadje nog altijd beter geïnformeerd dan de lezers van de enige krant in dit land, die ooit wegens collaboratie met een bezettingsmacht een verschijningsverbod had. Probeer eens een abonnement op ‘De Pers’! Dan wordt u tegen lager tarief beter geïnformeerd dan nu.
Heren! U stelt mij teleur: immers het enige Rotterdamse blad van waarde is toch wel ‘De Oud Rotterdammer”!
Verplichte kost, wat ik u zeg. Daarnevens “De Postiljon” en “De Havenloods” en u bent geheel op de hoogte van waar u op de hoogte dient te zijn.
Dat landelijk dagblad met een katern (!) over Rotterdam kán natuurlijk niet.
Rotterdam heeft zoveel nieuws te bieden dat een katern een belediging is, en dus ook nooit enige waardevolle nieuwswaarde kan bezitten.
Hooguit goed om als vulling voor natte bottines te dienen tijdens het droogproces.
Jeetje, deemoedig buig ik het hoofd. Moge de Echo van mijn welgemeende excuses nog lang naklinken.
Ik moet wat kwijt over het KCO. Als oud Rotterdammer voerde het noodlot mij 10 jaar lang naar 020; werkend temidden van plat Amsterdams. Deze marteling ligt inmiddels achter me, maar nóg krijg ik koude rillingen als ik dit taalgebruik bespeur. Maar nu: 2 keer per jaar bezoeken ik en mijn betere helft het Concertgebouw, de kinderen kopen twee kaartjes voor een concert naar keuze t.g.v. onze verjaardagen en het moet gezegd: plat A’dams ontbreekt, hier domineren ‘hete aerdappels’ het menu. Mariss Jansons jaspanden worden gekust door de incrowd, doch niet zodra gaat het KCO van start of het hoesten barst los; a-ritmisch en in volkomen verkeerde toonsoort. Men ontziet de broze Jansons niet en ach, hoe lijdt hij onder deze bronchoïde terreur. Dat had Ghergiev niet gepikt als hij bij het RPO op de bok stond; die had één nonverbale waarschuwing geven en een hoestbonbon toegeworpen aan de overlastveroorzaker en bij een tweede overtreding radicaal zaal uit en enkele reis Siberië. Men merkt ál meer: een basale hoestdiscipline ontbreekt en staatssecretaris Halve Zoolstra bezuinigt dóór tot de concertmoraal helemaal naar de bliksem is. Laat ik dit zeggen: het KCO verdient een betere locatie dan die pretentieuze Van Baerlestraat in Amsterdam; het oude Luxor heeft ook een goede akoestiek en kouwe kak hebben wij ook: in het equivalent van Oud Zuid: Kralingen.
Het is mij uit het hart gegrepen!
Wellicht kunnen de voorstellingen waarmee het prachtige Oude-Luxor nu nog furore maakt wellicht ten faveure van het concertpodium verplaatst worden naar (het voormalige) Night Town of valt er zelfs in de Van Nelle Ontwerpfabriek een speciale zaal in te richten. Het Oude Luxor kan zich dan exclusief richten op muzikale activiteiten, omlijst met hete aardappelen.
Ik meende dat wij dat station reeds gepasseerd waren, heertje Buttplug (kabouter Billespeen op z’n Rotterdams) en afdoende geconstateerd hebben dat de Heer Spaland en mijn persoon toch echt niet één en dezelfde persoon zijn, laat staan alter ego.
Uw geheugen is dus werkelijk net zo klein als uw minne gestalte? Want eenieder die over grootte begint zonder kwaliteit leidend beginsel te laten zijn heeft iets te verbergen.
Ik laat het aan de heer Spaland u te gispen over de term ‘breedsprakigheid’.
Ach ja, wat moet men zeggen. Kleine kleutertjes, bovenop een hek, spreken over borreltjes en grote glazen bier. Grootspraak en beuzelpraat, meer is het niet. Men weet zelfs een Hildegaersbercher en een Scyedammer niet te onderscheiden.
Men poogt mensen uit te spelen op grond van irrelevante verschillen. Men wijst dan bijvoorbeeld op het feit dat Rotterdam een grotere haven heeft. Tja, en wat dan nog? Scyedam heeft oudere stadsrechten. En wat dan nog?
Verveolgens blijkt men incompetent te zijn om deze puzzel op te lossen en gooit men het maar op de stelling dat de respondent uit Hildegaersberch dezelfde persoon is als de eenvoudige doch oppassende bewoner van Scyedam.
Gispen gaat mij wat ver, Heer Jeettje. Een enkel woord als het voorgaande zou – naar mijn bescheide mening – een voldoende helder licht op de kwestie moeten werpen.
Beste Rotterdamse heer met o.a. de pseudoniemen Henk van Mathenesse Spaland en Jeettje,
Jouw breedsprakigheid in meervoud is mij al eerder opgevallen.
Jij vergelijkt jouw uit de voegen gebarste dorp met de grootste, maar meest vervallen stad in ons land. Dat is gewoonweg kinnesinne.
Voor de leefbaarheid kun je beter jouw blik tachtig kilometers naar het zuid-oosten richten.
Ach nu ja, het is dezelfde verzuchting die men af en toe slaakt bij onaangekondigd bezoek van bepaalde leden der famille.
Men kan hen moeilijk op de stoep laten staan: dat zou niet van beschaving getuigen en men wil de buurt dit schouwspel onthouden.
Maar uiteraard staan wij er op dat, alvorens de vertrekken te betreden, de schoenen geveegd en overschoenen aangetrokken worden: ook famille heeft zich te houden aan de huisregels.
De vergeefsheid van de missie hen te overtuigen ook in de eigen woning enige standaarden te hanteren, leidt tot zulk een verzuchting: men blijft proberen tegen beter weten in.
Overigens had ik het nog niet zo bekeken: waarschijnlijk zou de metro-optie ook tot een acoustische verbetering kunnen leiden?
Ik begrijp dat er een link wordt gelegd naar het voetbal? heel toepasselijk ja, er zijn inderdaad zeer veel overeenkomsten. laats, tijdens de orkeststrijd NedPho – KCO, werden echt vuile overtredingen begaan.. geen wonder dat het publiek toen een fluitconcert inzette dat het verloop van de avond ernstig schade berokkende. De muziek (Mahler 8 door het KCO simultaan met Bruckner 8 door Nedpho) kwam niet tot z’n recht… echt zonde. Ook sneu om te zien hoe Ivan Fisher vanaf de Podium Noordtrap de middelvinger opstak naar, Ed Spanjaard toen die de Podium Zuidtrap afdaalde. dus de dirigenten geven zelf ook niet echt het goede voorbeeld! ik ben voor publiekloze orchestra battles… als ik maar wel mag werken op Podium Noord om de dirigent op te laten of zo….zolang ik maar niet in de zaal hoef te zitten 😉
Wellicht kunnen de problemen worden opgelost door een samenzang voor de aanvang van het concert. Hiervan kan een verbroederende werking uitgaan. http://www.youtube.com/watch?v=5A-pwQpeU6c
Het is welzeker een sympathieke gedachte, Heer Spaland, doch we hebben het hier over Amsterdam.
Dit geweld zou er toe kunnen leiden dat orkestbak en zaal zich op metrodiepte gaat bevinden: immers Amsterdam heeft niet zo’n geweldige reputatie op dit gebied.
Als Rotterdammer heb ik wel hoofdschuddend staan kijken hoe mijn goede raad vrolijk in de wind werd geslagen: “Jongens, ik zeg het nog maar eens: dat treinstel hoort ondergronds, met de huizen er bovenop, niet omgekeerd”. Luisteren ho maar.
Aan de andere kant: het is Amsterdam, dus laat ook maar; dovemansoren. Ik gun ze hun pleziertje.
Overigens is de tekstvastheid van deze meute welzeker te vergelijken met die van de doorsnee Wilhelmus-zangkoren: zou dit exemplarisch zijn?
Een optimale plaatsing, Heer Jeettje. Aangezien men zich in concertzalen niet van daglicht pleegt te bedienen, b etekent de door u voorgestelde situering op metrohoogte een verbetering ten aanzien van de bestaande situatie. Daarna kunnen, zoals door u reeds voorgesteld, de huizen er bovenop. Ook kan gedacht worden aan parkeerplaatsen, eventueel boven de huizen.
Een dergelijke bouwwijze werpt een totaal nieuwe blik op het leerstuk van de verticale natrekking waaraan het thans noodlijdende notariaat de komende jaren weer handenvol werk heeft.
Uw verzuchting: “Het is Amsterdam” duidt op een zekere mate van berusting. Waarom toch? Ik zou menen dat wij niet moeten verzaken en de Rotterdamse standaarden moeten handhaven.
Een reden temeer om zo snel mogelijk een einde aan al die flauwekultuursubsidies te maken. Waarom zou de belastingbetaler moeten bijdragen aan deze linkse wanvertoningen. Ik kom hierover a.s. zondag met mijn jongen te spreken.
Je komt deze keer wel, toch, pm-pie?
Ja, toelating van de jeugd heeft het probleem van hooliganisme geen goed gedaan. Echter, de culminatie van het hooliganisme was toch wel het ouderenconcert op 15 december jl. Zonder enig respect voor de veiligheid van de mede-concertbezoekers, parkeerden deze oudjes hun rollators en rolstoelen midden in gangen en foyers. De ME heeft de relschoppers met busjes afgevoerd vanaf de artiesteningang (dit om het imago van het gebouw niet verder aan te tasten). Waar moet dat heen met deze wereld?
Het is toch algemeen bekend dat het aantal incidenten zo’n hoge vlucht heeft genomen sinds de toelating van kinderen in Het Concertgebouw. Zo’n tendens was ook al zichtbaar bij de toelating van vrouwen en homo’s.
Laat voortaan alleen echte mannen toe en ik voorspel u dat genoemde problemen vanzelf oplossen.
Het vele hoesten (onritmisch en liefst door de zachte passages) is mij als concertliefhebber allang een doorn in het oor; in de bioscoop wordt toch ook niet gehoest of valt mij dat alleen niet op door het popcorngeritsel? Laten we afspreken dat er alleen nog op teken van de dirigent wordt gekucht.
Ach, we weten allemaal waarom de heer E Davids in de RvC zit.
Overigens hebben de jeugdtrainers van de “Leidse sleuteltjes”, en het “Groot Oebele kinderkoor” ook hun vertrouwen in de RvC opgezegd en eisen in kort geding het vertrek van B Haitink (succes verzekerd)…
De Koninklijke Nederlandse Violisten Bond (KNVB) meent dat het orkesthooliganisme vooral wordt veroorzaakt door de gezagscrisis in ons land, waardoor het spelen van de eerste viool niet meer wordt geaccepteerd.
Steeds vaker worden eerste-violisten belaagd en gehinderd tijdens de uitoefening van hun beroep. De KNVB doet daarom een beroep op de regering om hier paal en perk aan te stellen door beter toezicht en hogere straffen.
Beste KNVB-er, een toontje lager graag. Ik accepteer niet dat de KNKB voor de kat zijn viool speelt in het aanpakken van dit probleem!
Altijd weer die KNVB-ers die hun fiolen van toorn over ons uitstorten. Laat die houtzagers eerst eens de biels uit hun eigen oog halen (zie 18 en 19) voordat ze zo op hun poot spelen!
Van nu af werken we alleen nog maar met een eerste trombonist, dat zal ze leren!
die violisten zitten hier ook alleen maar omdat ze een zwart rokkostuum aan hebben!
Wij van de L-Side (voor de niet bekenden onder U: L-Side staat voor Lairessestraat-zijde) eisen het onmiddelijk opstappen van de directie van het Concertgebouw. In onze ogen zijn zij door hun slechte programmering en uitnodigen van waardeloze musici de oorzaak van dit gebeuren. Wij dragen André Rieu voor als Algemeen Directeur van het Concertgebouw.
Me dunkt dat de RvC daar het laatste woord in heeft!
Toch even de andere kant belichten; of zijn we de bassist vergeten die zijn contrabas stuksloeg op het hoofd van een herhaaldelijk hoestende toeschouwer ?
Goed, de musicus kan nu kiezen tussen een levenslange schorsing of het bespelen van de ukelele, maar u ziet dat ook aan de andere kant vandalen te vinden zijn.
Inderdaad is aan beide zijden een verkorting van het spreekwoordelijke lontje te bespeuren.
Ik hoop dat de KNBK (Koninklijke Nederlandse Kunstmuziek Bond) de sancties, zoals nu opgelegd door Het Concertgebouw, snel op landelijk niveau zal invoeren.
Zo kan men beter en uniform optreden tegen de duidelijk in aantal en ernst toenemende incidenten, met natuurlijk als voorlopig dieptepunt de tragedie in het Frits Philips Muziekgebouw te Eindhoven, waarbij de belager van een solo violist de dood vond nadat de strijkstok van de muzikant zijn rechteroog had doorboord.
Kijk, concertbezoek en theater is nou eenmaal vermaak voor de lagere klasse. De eerste rijen zitten steeds vaker vol met hoofddoekdragende vrouwen en ander onopgeleid tuig.
In plaats van zo op elkaar af te geven en straffen op te leggen, zou het Concertgebouworkest beter eens kunnen kijken naar de mogelijkheden tot samenwerking.
De spreekkoren zijn regelmatig van dusdanig niveau dat met de juiste instrumentale begeleiding een heel nieuwe dimensie gegeven kan worden aan het geheel.
Dit zal uiteindelijk het onbetamelijk gedrag beteugelen doordat het publiek zich (letterlijk en figuurlijk) meer betrokken voelt bij de muzikanten.
Dat hebben ze al een paar keer geprobeerd, maar dat liep uit op een bloedbad. Er is zelfs een dode bij gevallen, zie: http://www.kcov-excelsior.nl/
Vooral het gebruik van het invalidentoilet vind ik heel irritant. Zijn mensen relaxed, althans dat verwacht je dan, een avondje uit en zelfs dan hebben ze niet het geduld en het fatsoen om rustig in de rij te staan voor het gewone toilet. Ik vrees dat het vooral voor vrouwen geldt, want daar is de rij altijd het langst.
Die “dames” maken dan zelfs soms gebruik van de herentoiletten. Waar blijft je privacy aan de pisbak?
Was laatst bij een concert in Haarlem en daar stapte het hele orkest op. Toen zaten we alleen nog maar met mensen in de zaal en toen was er niets meer aan. Een vervangend orkest kwam ook niet.
En wie betaald het weer allemaal? De nederlandse belastingbetaler.
Van mij mogen die hele klassieke uitvoeringen verboden worden, of laat die orkesten zelf voor de kosten opdraaien. Het is verdorie elke keer hetzelfde liedje. Daar is geen muziek meer aan.
Of verplichte aanwezigheid bij een optreden van die sprankelende “”LA the voices”?
.. als taakstraf dan voor bijvoorbeeld het werpen van mandarijnen naar dirigent Jansons door de vader van een violist die op een te late inzet werd aangesproken?
ik stel het volgende voor; enkel en polsbanden die gedurende het concert verplicht worden gelocked en gesealed. Op afstand doch centraal bedienbare elektrische stoelen die op ieder moment van het concert kunnen worden ingezet om lastige verstoorders te kunnen elimineren ÉN een geluidsloze opruimdienst voor de doden die er gaan vallen. Succes!!! Ik ben er nooit geweest en dat zal voorlopig nog wel zo blijven ook. Ik hou niet zo van amateurtromboneclubjes
Beste Martin,
Zo dacht ik er ook altijd over. Tot ik eens bij toeval terecht kwam bij een redital van het Eerste Evergems Triangelensemble terecht kwam. Ik verheug mij nu reeds op hun tournee door Nederland, die voor oktober & november gepland staat!
Het moet toch potdomme niet gekker worden! Ik refereer even aan het jachtverbod op Wibi Soerjadi in 2008, waar ondermeer jagers de dupe van werden. Nu wordt ook het werpen met zachtere voorwerpen verboden!!! Waar blijft de politiek in dezen???
Ik merk tijdens concerten dat het vooral in de rijen rond het uit-vak ongeregeldheden ontstaan. Natuurlijk hartstikke leuk dat er publiek mee gaat van bezoekende muzikanten, maar als dit zo veel onrust veroorzaakt moet er serieus worden gekeken naar oplossingen met concerten op neutrale grond of met plafondhoge afscheidingen tussen de supporters.
Dat lijkt, op het eerste gezicht te kloppen. Wie echter goed oplet, hoort dat bezoekers die het Concertgebouw als ‘thuishaven’ beschouwen veelal afgrijselijke, provocerende taal jegens de bezoekers uiten. Ik denk dat het verstandig zal blijken te zijn geluiddichte schermen rond de afzonderlijke groepen bezoekers te plaatsen. Daarmee wordt veel ellende -zeker in provocerende zin- voorkomen.
Het gaat om biologisch afbreekbaar werpmateriaal – als daar dan zo’n zware straf op staat lijkt me dat zwaar overdreven. Beter zou zijn om het concert gewoon opnieuw te doen.
Wie betaalt, bepaalt. Hoe duurder het toegangskaartje is, hoe meer recht je koopt om je concertverstorend te gedragen.
Het orkest zou zelfs een prijslijst kunnen opstellen. Hoesten, praten of telefoongerinkel: 15 euro extra; gooien van zachte voorwerpen (zoals tomaten): 40 euro, enzovoort.
Op deze manier werk je natuurlijk wel een soort van klassenscheiding in de hand.
Op jou manier is het hooliganisme (echt hardcore)alleen nog maar bereikbaar voor de beter verdienende vandaal en kan Jan Modaal niet echt interactief een avondje uit. Dit wordt echt een verschraling van het publiek en zal zijn weerslag hebben op de muziekanten die dan nooit meer het genoegen mogen smaken van een boksbeugel van driehoog achter en dan met het gebit in de beurs thuiskomen
De directie van het concertgebouworkest heeft zojuist aangekondigd dat het volgende concert alleen door kinderen onder de 12 jaar bijgewoond mag worden en dat er per 6 kinderen een vrouwelijke begeleider (de “concertmoeder”) mee mag. Homo’s, bejaarden en andere belangengroeperingen worden niet toegelaten.
Het zou fijn zijn als het theaterbezoekers een voorbeeld zou nemen aan de voetballiefhebbers. Die weten zich tenminste te gedragen. Ik hoorde dat ze laatst bij een uitvoering van Wagner’s Ring des Nebelungen drie busjes ME hadden klaar staan. En ze hebben dertig theaterbezoekers moeten arresteren die met stoeptegels naar de uitgerukte politie gooide. Er was een politiewagen in de brand gestoken en het interieur van meerdere treinstellen is zwaar beschadigd. De KNVB heeft zich al meerdere keren hierover beklaagd, want zo zorgt het theaterbezoek voor een hoop overlast voor omwonenden en voor hoge kosten voor de maatschappij. En dat terwijl het voetbal juist verbroederd en zorgt voor een harmonieuze samenleving. Binnen de theaterwereld is het echter haat en nijd. Zo rommelt het al tijden in het bestuur van de Stopera, waar de Raad van Commissarissen weigert te vertrekken na een conflict met Rem Koolhaas die als externe adviseur was aangetrokken om het gebouw een facelift te geven. Koolhaas weigert echter samen te werken met Wim T. Schippers, die door de RvC is aangesteld als nieuwe directeur.
Dat alles komt natuurlijk door de BTW verhoging, waardoor alle kosten en ook de kaarten fors duurder zijn geworden. Bij voetbal is dat niet gebeurd en daar zie je nu de resultaten: omdat het betaalbaar is, weten de mensen zich daar te gedragen. Voetballiefhebbers ergeren zich alleen wel aan het feit dat de politie-inzet bij theaters door de overheid wordt betaald, terwijl bij men het voetbal zelf de beveiliging moet betalen.
We kunnen niet anders constateren dan dat Boulez en de aandeelhouders van het Concertgebouworkest u in uw jeugdige onschuld moeten hebben vergeven. Was u abonnementhouder? En wat betreft het publiek van de première van Le Sacre du Printemps, dat verkeert intussen in ‘hoger sferen’, of men is deelnemer in de opera “Il Ré Rollatore”. Maakt u zich daar vooral geen zorgen over.
In 1960 heb ik op de eerbiedwaardige donderdagavondconcerten eens boe geroepen na een concert van Pierre Boulez.
Hierna heb ik gelukkig toch nog enige jaren naar het Concertgebouworkest mogen luisteren.
En wat te doen met het publiek na de eerste uitvoering van de Sacre du Printemps?
Toen ik laatst een concert bijwoonde van het Birmingham Symphony Orchestra & Chorus, was het zó onrustig in de zaal dat ik niet eens kon horen wie er gewonnen had. Ik heb pas later uit de krant vernomen dat het concert geëindigd was met een gelijkspel, maar ‘dat het gezien de krachtsverhoudingen tussen koor en orkest net zo goed andersom had kunnen eindigen’. Jammer dat ik dat pas achteraf wist. Mij zien ze er in ieder geval niet meer als er niks gedaan wordt aan die cultuurhooligans.
Incidenten in de concertzaal zijn een hobby van het onbehouwen slag well-to-do, vaak omhooggevallen Nieuw geld. Corpsballen en andere moreel gehandicapten die hun dronkenschap kunnen uitslapen, -gillen en -fluiten in de concertzaal zijn in essentie vergelijkbaar met de Heffe des Volks die op en tijdens popconcerten door drank en drugs apezat worden en ‘just for fun’ inslaan op medebezoekers, net zoals voetbalhooligans. De entreeprijzen voor de genoemde soorten vermaak liggen globaal op hetzelfde niveau, maar Jan-met-de-Pet mijdt concertzalen en JanKees-met-de-Hoed mijdt massa-getint volksvermaak. Traditionele segregatie: iedere laag zijn eigen vermaak; en eenheid in verscheidenheid, want allen hebben dezelfde vijand: Belastingen worden op alle niveaus naar vermogen ontdoken. Roep in Aerdenhout, in de P.C. Hooftstraat of bij ING, ABN-AMRO of RABO private banking: “O gij Samsons, de Filistijnse FIOD over U” en korte tijd later zijn complete gated communities en miljonairsenclaves met bankiers, drugs-, wapen- en effectenhandelaars in hun Rolls-Royces, Bentley’s en Porsches op weg naar belastingveiliger bestemmingen. Zal 21-12-2012 voor allen gerechtigheid brengen?
Beste Halvezool, volgens mij wil jij alleen nog maar rioolconcerten horen?
Mijn voorstel:
Alle risicoconcerten enkel nog toegang voor vrouwen, kinderen en homo’s én de vervuiler betaald, dus verdubbeling van de seizoenskaartprijs!
Toegift…
Nog een korte opmerking m.b.t. de recensent: een te snelle promotie van het niveau verslaggever van de 4e klasse zaterdagvoetbal naar het KCO of RPO kán schadelijk voor de gezondheid van het muziekleven zijn, maar in ieder geval slecht voor de kaartverkoop. Opkomende recensenten moeten voor een concert worden getest op ideologische banden met staatssecretaris Zijlstra; sicherheits-Halber.
Ook de dirigenten gaan niet vrijuit. Die maken regelmatig fouten. Zoals bij de laatste Uitmarkt, toen er duidelijk sprake was buitenspel. De dirigent zag dat niet eens en weigerde daarvoor te fluiten. Ik stel voor om videotoezicht in te voeren.
Ikzou zelfs verder willen gaan en -gelijk bij tennis- de zogenaamde ‘Hawk Eye’ in te voeren. Als gedurende de uitvoering een der muzikanten meent dat een noot ‘niet binnen de lijnen gespeeld’ is, kan via die methode alsnog besloten worden de uitvoering aan te passen, danwel over te spelen.
http://www.nujij.nl/algemeen/violist-zet-telefonerend-publiek-voor-paal.15393914.lynkx#axzz1kAIYCjZy
Een passende reactie!
Bøs Showfør en Jeettje (36),
Het bekendste blad van jullie uit de voegen gebarsten dorp is de ondergrondse Bruine Rotterdammer met de laatste berichten over Rotterdamse kak en het gezeik aldaar.
Ocharme, dit is eigenlijk een reactie onwaardig, maar toch, uit de goedheid mijns herte en met de goedmoedigheid Rotterdammers eigen een waarschuwing: u kijkt teveel naar de televisie en neemt hierdoor het verschil tussen werkelijkheid en toneelspel niet meer waar. Hoe betreurlijk.
Overigens is het een bekend psychologisch verschijnsel dat mensen teruggrijpen op eerdere levensfasen om weer enigszins grip te krijgen op de grote boze wereld waarin zij leven door middel van regressie.
Bij u kennelijk terugkeer naar een staat van zijn die in de psychologie bekend staat als ‘anale fase’.
Dit is niet erg: met adequate en professionele begeleiding kan men hier bovenuit groeien zodat toch nog iets moois kan bloeien. Het zal in een of andere geriatrische opvang zijn aleer dit geschiedt, maar toch; de prognose is niet ongunstig.
Klamp u daar aan vast.
Tjonge jonge jonge, wat ben je er erg aan toe, als je meent dat dat door Miss Luckte amsterdarmen en weggelopen Zuid-adept verzonnen blaafje voor jou het bekendste is!
Zou het heus, Jeettje? Zou zij er bovenop kunnen komen? Ik prijs en benijd u om uw optimisme in deze!
Tante snol,
doe mij lol
sluit de klep
in jouw bol!
Ik stalk!
Maar met
meer plezier!
Ja ik zie het probleem ook niet. Gewoon een paar extra M.E.-bussen voor de deur!
Ze kunnen beter de boetes voor kuchen fors verhogen.
Hoe is het gesteld met het snurken tijdens langzame en zachte passages?
Volgens mij moet er een componist zijn die dit op een muzikale wijze kan inbedden in een compositie.
Misschien komt er een compositie voor Fagot en Snurker.
Vroeger heb ik eens een afgelast concert van Bob Dylan gezien. Er was geen publiek en het afgelaste concert duurde zeker twee uur en een kwartier. Ik heb intens genoten.
Zo kan het dus ook.
tissue = issue, ik blijf gooien
Geen fruit ok maar een tomaat is geen fruit.
Veel scheelde het niet of het was wel fruit geweest. De SP hield dit echter tegen omdat hun logo niet mocht worden verstaan als een oproep tot geweld.
Gooien met tomaten moet kunnen, want dat is namelijk cultureel erfgoed.
Nou, als je hete soep maakt van die tomaten en ermee gaat gooien kan dat lelijk zeer doen, lijkt me.
Die hele foute dwarsfluit houd ik anders al een tijdje in de gaten.
Inderdaad, ik steek ook niet bepaald de loftrompet over die dwarsligger uit.
Het viel mij al op dat de verhoging van de BTW nauwelijks heeft geleid tot beter gedrag van die linkse grachtengordel hooligans. Terecht dus dit lik op klankbeleid! Eigen muziek eerst! D.SCH
Bij de Telegraaf hebben ze het nu al begrepen:
AMSTERDAM – Het Concertgebouworkest behoudt onverkort zijn triple-A-status. Lezers van De Telegraaf kunnen op donderdag 26 januari a.s. voor 10 euro een concert bijwonen uit de avontuurlijke AAA-serie.
Hoe ongeloofwaardig wilt u het stellen? ‘Begrip bij de wakkerste krant van Nederland’……
Dat komt dus omdat ze wakker zijn bij de wakkere krant van slapend Nederland. Dit in tegenstelling tot het bekende Rotterdamse sufferdje, beter bekend als het Algemeen Lachblad.
Welterusten, Brallie! Er bestaat inderdaad een aantal mensen dat zich voor de nieuwsvoorziening afhankelijk maakt van dat sufferdje. Verstandige mensen verkiezen de Nieuwe Rotterdamsche Courant.
Ondanks het ‘sufferd-gehalte’ zijn de lezers van dat blaadje nog altijd beter geïnformeerd dan de lezers van de enige krant in dit land, die ooit wegens collaboratie met een bezettingsmacht een verschijningsverbod had. Probeer eens een abonnement op ‘De Pers’! Dan wordt u tegen lager tarief beter geïnformeerd dan nu.
Heren! U stelt mij teleur: immers het enige Rotterdamse blad van waarde is toch wel ‘De Oud Rotterdammer”!
Verplichte kost, wat ik u zeg. Daarnevens “De Postiljon” en “De Havenloods” en u bent geheel op de hoogte van waar u op de hoogte dient te zijn.
Dat landelijk dagblad met een katern (!) over Rotterdam kán natuurlijk niet.
Rotterdam heeft zoveel nieuws te bieden dat een katern een belediging is, en dus ook nooit enige waardevolle nieuwswaarde kan bezitten.
Hooguit goed om als vulling voor natte bottines te dienen tijdens het droogproces.
Jeetje, deemoedig buig ik het hoofd. Moge de Echo van mijn welgemeende excuses nog lang naklinken.
Ik moet wat kwijt over het KCO. Als oud Rotterdammer voerde het noodlot mij 10 jaar lang naar 020; werkend temidden van plat Amsterdams. Deze marteling ligt inmiddels achter me, maar nóg krijg ik koude rillingen als ik dit taalgebruik bespeur. Maar nu: 2 keer per jaar bezoeken ik en mijn betere helft het Concertgebouw, de kinderen kopen twee kaartjes voor een concert naar keuze t.g.v. onze verjaardagen en het moet gezegd: plat A’dams ontbreekt, hier domineren ‘hete aerdappels’ het menu. Mariss Jansons jaspanden worden gekust door de incrowd, doch niet zodra gaat het KCO van start of het hoesten barst los; a-ritmisch en in volkomen verkeerde toonsoort. Men ontziet de broze Jansons niet en ach, hoe lijdt hij onder deze bronchoïde terreur. Dat had Ghergiev niet gepikt als hij bij het RPO op de bok stond; die had één nonverbale waarschuwing geven en een hoestbonbon toegeworpen aan de overlastveroorzaker en bij een tweede overtreding radicaal zaal uit en enkele reis Siberië. Men merkt ál meer: een basale hoestdiscipline ontbreekt en staatssecretaris Halve Zoolstra bezuinigt dóór tot de concertmoraal helemaal naar de bliksem is. Laat ik dit zeggen: het KCO verdient een betere locatie dan die pretentieuze Van Baerlestraat in Amsterdam; het oude Luxor heeft ook een goede akoestiek en kouwe kak hebben wij ook: in het equivalent van Oud Zuid: Kralingen.
Het is mij uit het hart gegrepen!
Wellicht kunnen de voorstellingen waarmee het prachtige Oude-Luxor nu nog furore maakt wellicht ten faveure van het concertpodium verplaatst worden naar (het voormalige) Night Town of valt er zelfs in de Van Nelle Ontwerpfabriek een speciale zaal in te richten. Het Oude Luxor kan zich dan exclusief richten op muzikale activiteiten, omlijst met hete aardappelen.
Ik meende dat wij dat station reeds gepasseerd waren, heertje Buttplug (kabouter Billespeen op z’n Rotterdams) en afdoende geconstateerd hebben dat de Heer Spaland en mijn persoon toch echt niet één en dezelfde persoon zijn, laat staan alter ego.
Uw geheugen is dus werkelijk net zo klein als uw minne gestalte? Want eenieder die over grootte begint zonder kwaliteit leidend beginsel te laten zijn heeft iets te verbergen.
Ik laat het aan de heer Spaland u te gispen over de term ‘breedsprakigheid’.
Ach ja, wat moet men zeggen. Kleine kleutertjes, bovenop een hek, spreken over borreltjes en grote glazen bier. Grootspraak en beuzelpraat, meer is het niet. Men weet zelfs een Hildegaersbercher en een Scyedammer niet te onderscheiden.
Men poogt mensen uit te spelen op grond van irrelevante verschillen. Men wijst dan bijvoorbeeld op het feit dat Rotterdam een grotere haven heeft. Tja, en wat dan nog? Scyedam heeft oudere stadsrechten. En wat dan nog?
Verveolgens blijkt men incompetent te zijn om deze puzzel op te lossen en gooit men het maar op de stelling dat de respondent uit Hildegaersberch dezelfde persoon is als de eenvoudige doch oppassende bewoner van Scyedam.
Gispen gaat mij wat ver, Heer Jeettje. Een enkel woord als het voorgaande zou – naar mijn bescheide mening – een voldoende helder licht op de kwestie moeten werpen.
Beste Rotterdamse heer met o.a. de pseudoniemen Henk van Mathenesse Spaland en Jeettje,
Jouw breedsprakigheid in meervoud is mij al eerder opgevallen.
Jij vergelijkt jouw uit de voegen gebarste dorp met de grootste, maar meest vervallen stad in ons land. Dat is gewoonweg kinnesinne.
Voor de leefbaarheid kun je beter jouw blik tachtig kilometers naar het zuid-oosten richten.
Ach nu ja, het is dezelfde verzuchting die men af en toe slaakt bij onaangekondigd bezoek van bepaalde leden der famille.
Men kan hen moeilijk op de stoep laten staan: dat zou niet van beschaving getuigen en men wil de buurt dit schouwspel onthouden.
Maar uiteraard staan wij er op dat, alvorens de vertrekken te betreden, de schoenen geveegd en overschoenen aangetrokken worden: ook famille heeft zich te houden aan de huisregels.
De vergeefsheid van de missie hen te overtuigen ook in de eigen woning enige standaarden te hanteren, leidt tot zulk een verzuchting: men blijft proberen tegen beter weten in.
Overigens had ik het nog niet zo bekeken: waarschijnlijk zou de metro-optie ook tot een acoustische verbetering kunnen leiden?
Ik begrijp dat er een link wordt gelegd naar het voetbal? heel toepasselijk ja, er zijn inderdaad zeer veel overeenkomsten. laats, tijdens de orkeststrijd NedPho – KCO, werden echt vuile overtredingen begaan.. geen wonder dat het publiek toen een fluitconcert inzette dat het verloop van de avond ernstig schade berokkende. De muziek (Mahler 8 door het KCO simultaan met Bruckner 8 door Nedpho) kwam niet tot z’n recht… echt zonde. Ook sneu om te zien hoe Ivan Fisher vanaf de Podium Noordtrap de middelvinger opstak naar, Ed Spanjaard toen die de Podium Zuidtrap afdaalde. dus de dirigenten geven zelf ook niet echt het goede voorbeeld! ik ben voor publiekloze orchestra battles… als ik maar wel mag werken op Podium Noord om de dirigent op te laten of zo….zolang ik maar niet in de zaal hoef te zitten 😉
Wellicht kunnen de problemen worden opgelost door een samenzang voor de aanvang van het concert. Hiervan kan een verbroederende werking uitgaan.
http://www.youtube.com/watch?v=5A-pwQpeU6c
Het is welzeker een sympathieke gedachte, Heer Spaland, doch we hebben het hier over Amsterdam.
Dit geweld zou er toe kunnen leiden dat orkestbak en zaal zich op metrodiepte gaat bevinden: immers Amsterdam heeft niet zo’n geweldige reputatie op dit gebied.
Als Rotterdammer heb ik wel hoofdschuddend staan kijken hoe mijn goede raad vrolijk in de wind werd geslagen: “Jongens, ik zeg het nog maar eens: dat treinstel hoort ondergronds, met de huizen er bovenop, niet omgekeerd”. Luisteren ho maar.
Aan de andere kant: het is Amsterdam, dus laat ook maar; dovemansoren. Ik gun ze hun pleziertje.
Overigens is de tekstvastheid van deze meute welzeker te vergelijken met die van de doorsnee Wilhelmus-zangkoren: zou dit exemplarisch zijn?
Een optimale plaatsing, Heer Jeettje. Aangezien men zich in concertzalen niet van daglicht pleegt te bedienen, b etekent de door u voorgestelde situering op metrohoogte een verbetering ten aanzien van de bestaande situatie. Daarna kunnen, zoals door u reeds voorgesteld, de huizen er bovenop. Ook kan gedacht worden aan parkeerplaatsen, eventueel boven de huizen.
Een dergelijke bouwwijze werpt een totaal nieuwe blik op het leerstuk van de verticale natrekking waaraan het thans noodlijdende notariaat de komende jaren weer handenvol werk heeft.
Uw verzuchting: “Het is Amsterdam” duidt op een zekere mate van berusting. Waarom toch? Ik zou menen dat wij niet moeten verzaken en de Rotterdamse standaarden moeten handhaven.
Een reden temeer om zo snel mogelijk een einde aan al die flauwekultuursubsidies te maken. Waarom zou de belastingbetaler moeten bijdragen aan deze linkse wanvertoningen. Ik kom hierover a.s. zondag met mijn jongen te spreken.
Je komt deze keer wel, toch, pm-pie?
Nog nooit wat van gemerkt, terwijl ik toch regelmatig fluitconcerten bezoek.
Geweld en misdragingen is ook onder amateurmuzikanten een steeds groter probleem. Afgelopen zaterdag is bij onze dorpsband het slagwerk ingenomen!
Ook toeschouwers die teveel kuchen worden voortaan dringend verzocht de zaal te verlaten.
Ja, toelating van de jeugd heeft het probleem van hooliganisme geen goed gedaan. Echter, de culminatie van het hooliganisme was toch wel het ouderenconcert op 15 december jl. Zonder enig respect voor de veiligheid van de mede-concertbezoekers, parkeerden deze oudjes hun rollators en rolstoelen midden in gangen en foyers. De ME heeft de relschoppers met busjes afgevoerd vanaf de artiesteningang (dit om het imago van het gebouw niet verder aan te tasten). Waar moet dat heen met deze wereld?
Het is toch algemeen bekend dat het aantal incidenten zo’n hoge vlucht heeft genomen sinds de toelating van kinderen in Het Concertgebouw. Zo’n tendens was ook al zichtbaar bij de toelating van vrouwen en homo’s.
Laat voortaan alleen echte mannen toe en ik voorspel u dat genoemde problemen vanzelf oplossen.
Het vele hoesten (onritmisch en liefst door de zachte passages) is mij als concertliefhebber allang een doorn in het oor; in de bioscoop wordt toch ook niet gehoest of valt mij dat alleen niet op door het popcorngeritsel? Laten we afspreken dat er alleen nog op teken van de dirigent wordt gekucht.
Ach, we weten allemaal waarom de heer E Davids in de RvC zit.
Overigens hebben de jeugdtrainers van de “Leidse sleuteltjes”, en het “Groot Oebele kinderkoor” ook hun vertrouwen in de RvC opgezegd en eisen in kort geding het vertrek van B Haitink (succes verzekerd)…
De Koninklijke Nederlandse Violisten Bond (KNVB) meent dat het orkesthooliganisme vooral wordt veroorzaakt door de gezagscrisis in ons land, waardoor het spelen van de eerste viool niet meer wordt geaccepteerd.
Steeds vaker worden eerste-violisten belaagd en gehinderd tijdens de uitoefening van hun beroep. De KNVB doet daarom een beroep op de regering om hier paal en perk aan te stellen door beter toezicht en hogere straffen.
Beste KNVB-er, een toontje lager graag. Ik accepteer niet dat de KNKB voor de kat zijn viool speelt in het aanpakken van dit probleem!
Altijd weer die KNVB-ers die hun fiolen van toorn over ons uitstorten. Laat die houtzagers eerst eens de biels uit hun eigen oog halen (zie 18 en 19) voordat ze zo op hun poot spelen!
Van nu af werken we alleen nog maar met een eerste trombonist, dat zal ze leren!
die violisten zitten hier ook alleen maar omdat ze een zwart rokkostuum aan hebben!
Wij van de L-Side (voor de niet bekenden onder U: L-Side staat voor Lairessestraat-zijde) eisen het onmiddelijk opstappen van de directie van het Concertgebouw. In onze ogen zijn zij door hun slechte programmering en uitnodigen van waardeloze musici de oorzaak van dit gebeuren. Wij dragen André Rieu voor als Algemeen Directeur van het Concertgebouw.
Me dunkt dat de RvC daar het laatste woord in heeft!
Toch even de andere kant belichten; of zijn we de bassist vergeten die zijn contrabas stuksloeg op het hoofd van een herhaaldelijk hoestende toeschouwer ?
Goed, de musicus kan nu kiezen tussen een levenslange schorsing of het bespelen van de ukelele, maar u ziet dat ook aan de andere kant vandalen te vinden zijn.
Inderdaad is aan beide zijden een verkorting van het spreekwoordelijke lontje te bespeuren.
Ik hoop dat de KNBK (Koninklijke Nederlandse Kunstmuziek Bond) de sancties, zoals nu opgelegd door Het Concertgebouw, snel op landelijk niveau zal invoeren.
Zo kan men beter en uniform optreden tegen de duidelijk in aantal en ernst toenemende incidenten, met natuurlijk als voorlopig dieptepunt de tragedie in het Frits Philips Muziekgebouw te Eindhoven, waarbij de belager van een solo violist de dood vond nadat de strijkstok van de muzikant zijn rechteroog had doorboord.
Kijk, concertbezoek en theater is nou eenmaal vermaak voor de lagere klasse. De eerste rijen zitten steeds vaker vol met hoofddoekdragende vrouwen en ander onopgeleid tuig.
Dan kun je dit soort hufterigheden verwachten he!
vroeger had je een veel betere band met het publiek
Vak P doet altijd alsof ze meer recht hebben op het geluid!
In plaats van zo op elkaar af te geven en straffen op te leggen, zou het Concertgebouworkest beter eens kunnen kijken naar de mogelijkheden tot samenwerking.
De spreekkoren zijn regelmatig van dusdanig niveau dat met de juiste instrumentale begeleiding een heel nieuwe dimensie gegeven kan worden aan het geheel.
Dit zal uiteindelijk het onbetamelijk gedrag beteugelen doordat het publiek zich (letterlijk en figuurlijk) meer betrokken voelt bij de muzikanten.
Dat hebben ze al een paar keer geprobeerd, maar dat liep uit op een bloedbad. Er is zelfs een dode bij gevallen, zie: http://www.kcov-excelsior.nl/
Vooral het gebruik van het invalidentoilet vind ik heel irritant. Zijn mensen relaxed, althans dat verwacht je dan, een avondje uit en zelfs dan hebben ze niet het geduld en het fatsoen om rustig in de rij te staan voor het gewone toilet. Ik vrees dat het vooral voor vrouwen geldt, want daar is de rij altijd het langst.
Die “dames” maken dan zelfs soms gebruik van de herentoiletten. Waar blijft je privacy aan de pisbak?
Was laatst bij een concert in Haarlem en daar stapte het hele orkest op. Toen zaten we alleen nog maar met mensen in de zaal en toen was er niets meer aan. Een vervangend orkest kwam ook niet.
En wie betaald het weer allemaal? De nederlandse belastingbetaler.
Van mij mogen die hele klassieke uitvoeringen verboden worden, of laat die orkesten zelf voor de kosten opdraaien. Het is verdorie elke keer hetzelfde liedje. Daar is geen muziek meer aan.
Het is me wat, Simon!
How about het begeleiden van de Jostiband?
Of verplichte aanwezigheid bij een optreden van die sprankelende “”LA the voices”?
.. als taakstraf dan voor bijvoorbeeld het werpen van mandarijnen naar dirigent Jansons door de vader van een violist die op een te late inzet werd aangesproken?
Dit is toch een publiciteit stunt? De foto is niet eens in Het Concertgebouw genomen.
Strenger straffen. Strenger straffen. Strenger straffen.
(dat zit ons liberalen in het bloed)
ik stel het volgende voor; enkel en polsbanden die gedurende het concert verplicht worden gelocked en gesealed. Op afstand doch centraal bedienbare elektrische stoelen die op ieder moment van het concert kunnen worden ingezet om lastige verstoorders te kunnen elimineren ÉN een geluidsloze opruimdienst voor de doden die er gaan vallen. Succes!!! Ik ben er nooit geweest en dat zal voorlopig nog wel zo blijven ook. Ik hou niet zo van amateurtromboneclubjes
Beste Martin,
Zo dacht ik er ook altijd over. Tot ik eens bij toeval terecht kwam bij een redital van het Eerste Evergems Triangelensemble terecht kwam. Ik verheug mij nu reeds op hun tournee door Nederland, die voor oktober & november gepland staat!
Het moet toch potdomme niet gekker worden! Ik refereer even aan het jachtverbod op Wibi Soerjadi in 2008, waar ondermeer jagers de dupe van werden. Nu wordt ook het werpen met zachtere voorwerpen verboden!!! Waar blijft de politiek in dezen???
Ik merk tijdens concerten dat het vooral in de rijen rond het uit-vak ongeregeldheden ontstaan. Natuurlijk hartstikke leuk dat er publiek mee gaat van bezoekende muzikanten, maar als dit zo veel onrust veroorzaakt moet er serieus worden gekeken naar oplossingen met concerten op neutrale grond of met plafondhoge afscheidingen tussen de supporters.
Dat lijkt, op het eerste gezicht te kloppen. Wie echter goed oplet, hoort dat bezoekers die het Concertgebouw als ‘thuishaven’ beschouwen veelal afgrijselijke, provocerende taal jegens de bezoekers uiten. Ik denk dat het verstandig zal blijken te zijn geluiddichte schermen rond de afzonderlijke groepen bezoekers te plaatsen. Daarmee wordt veel ellende -zeker in provocerende zin- voorkomen.
Het gaat om biologisch afbreekbaar werpmateriaal – als daar dan zo’n zware straf op staat lijkt me dat zwaar overdreven. Beter zou zijn om het concert gewoon opnieuw te doen.
Wie betaalt, bepaalt. Hoe duurder het toegangskaartje is, hoe meer recht je koopt om je concertverstorend te gedragen.
Het orkest zou zelfs een prijslijst kunnen opstellen. Hoesten, praten of telefoongerinkel: 15 euro extra; gooien van zachte voorwerpen (zoals tomaten): 40 euro, enzovoort.
Op deze manier werk je natuurlijk wel een soort van klassenscheiding in de hand.
Op jou manier is het hooliganisme (echt hardcore)alleen nog maar bereikbaar voor de beter verdienende vandaal en kan Jan Modaal niet echt interactief een avondje uit. Dit wordt echt een verschraling van het publiek en zal zijn weerslag hebben op de muziekanten die dan nooit meer het genoegen mogen smaken van een boksbeugel van driehoog achter en dan met het gebit in de beurs thuiskomen
De directie van het concertgebouworkest heeft zojuist aangekondigd dat het volgende concert alleen door kinderen onder de 12 jaar bijgewoond mag worden en dat er per 6 kinderen een vrouwelijke begeleider (de “concertmoeder”) mee mag. Homo’s, bejaarden en andere belangengroeperingen worden niet toegelaten.
Het zou fijn zijn als het theaterbezoekers een voorbeeld zou nemen aan de voetballiefhebbers. Die weten zich tenminste te gedragen. Ik hoorde dat ze laatst bij een uitvoering van Wagner’s Ring des Nebelungen drie busjes ME hadden klaar staan. En ze hebben dertig theaterbezoekers moeten arresteren die met stoeptegels naar de uitgerukte politie gooide. Er was een politiewagen in de brand gestoken en het interieur van meerdere treinstellen is zwaar beschadigd. De KNVB heeft zich al meerdere keren hierover beklaagd, want zo zorgt het theaterbezoek voor een hoop overlast voor omwonenden en voor hoge kosten voor de maatschappij. En dat terwijl het voetbal juist verbroederd en zorgt voor een harmonieuze samenleving. Binnen de theaterwereld is het echter haat en nijd. Zo rommelt het al tijden in het bestuur van de Stopera, waar de Raad van Commissarissen weigert te vertrekken na een conflict met Rem Koolhaas die als externe adviseur was aangetrokken om het gebouw een facelift te geven. Koolhaas weigert echter samen te werken met Wim T. Schippers, die door de RvC is aangesteld als nieuwe directeur.
Dat alles komt natuurlijk door de BTW verhoging, waardoor alle kosten en ook de kaarten fors duurder zijn geworden. Bij voetbal is dat niet gebeurd en daar zie je nu de resultaten: omdat het betaalbaar is, weten de mensen zich daar te gedragen. Voetballiefhebbers ergeren zich alleen wel aan het feit dat de politie-inzet bij theaters door de overheid wordt betaald, terwijl bij men het voetbal zelf de beveiliging moet betalen.