Groningen wil tóch Zuiderzeelijn

Nieuw plan ‘kansrijkste ooit’

De plannen voor een hypermoderne magneettrein naar Groningen zijn nooit goed van de grond gekomen. Het project sneefde in een lawine van negatieve Milieu Effect Rapportages, verwachte kostenoverschrijdingen en algehele desinteresse vanuit de Randstad. Maar de kansen voor het megaproject zijn weer stijgende. Een groep betrokken Noorderlingen strijdt voor aanleg van de Zuiderzeelijn, maar dan wel in slechts één richting: Groningen-Amsterdam.

Diego Vaatstra, woordvoerder van HOPE (Hoognoordelijk Organisatie-Platform Eenrichtingstrein) legt uit: “Tot nu toe is er altijd een grote denkfout gemaakt in de projectvoorstellen. Men ging uit van het traject Amsterdam-Groningen-Amsterdam.” Volgens Vaatstra werkt dat niet, omdat er te weinig belangstelling is voor een snelle verbinding van Amsterdam naar Groningen. Vaatstra: “Er is hier niks te beleven en de mensen praten net niet raar genoeg om komisch te klinken. Dus als je hier bent, wil je weer terug. Ben je weer terug, dan heb je alleen maar kostbare tijd verspild. Dan kan je toch beter een kaartje voor de draaimolen kopen, of ben ik nou gek?”

Vaatstra heeft het plan inmiddels voorgelegd aan de Groninger gemeenteraad. De Stadjers zijn enthousiast over zijn idee, zegt hij. “Het is gewoon niet leuk, hier in Groningen. De mensen willen weg. Maar ze willen natuurlijk ook snelheid en luxe. Dus toen dachten we aan de magneettrein, of zoals wij hem noemen, Moetja-trein. Onder het motto: ‘Mag nee? Moet ja!’”

Wat HOPE betreft, wordt alleen het traject Groningen-Amsterdam aangelegd. Er zou geen behoefte zijn aan treinen die in de andere richting reizen. Critici hebben gewaarschuwd dat er dit plan logistiek moeilijk uitvoerbaar is. Vaatstra ziet het van de positieve kant. “Denk je eens in wat het betekent voor de werkgelegenheid. We zouden de grootste magneettreinstellenfabriek ter wereld kunnen hebben. Tienduizenden hoogwaardige arbeidsplaatsen voor de Groningers! En al die mensen moeten ook een opleiding, dus misschien kan er hier dan straks eindelijk eens een universiteit komen.”

Het emplacement in Amsterdam hoeft niet overspoeld te worden door overtollige rijtuigen, zegt Vaatstra: “Het heet toch niet voor niks Zuiderzeelijn? We hebben 88 kubieke kilometer opslagruimte, naast de deur! Nee, dit plan kent echt alleen maar winnaars.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Voorstel: we hernoemen de zuiderzeelijn,
Het wordt de noord-zuidlijn.

Voelen de amsterdammers zich er ook een beetje thuis.

Reageer
gravatar

OK, dan is het goed.

Volgens mij moeten ze gewoon de dosis antidepressiva in het Groninger drinkwater verhogen, dat is veel goedkoper.

Reageer
gravatar

@Kees. Michiel Eijsbouts reputatie kennende – kijk ook eens op zijn weblog de Herenlunch – weet ik eigenlijk wel zeker dat hij het gebruik van de overbodige trap hier ironisch heeft bedoeld.

Reageer
gravatar

“kansrijkste ooit”. Wat een voorbeeld van de overbodige trap.
Geen Nederlands, maar letterlijk overgezet erg slecht Engels.

Reageer
gravatar

Het verstand zit in de kop en met de enkele reis van de kop van het land naar Amsterdam, en als ze ff doortrekken naar Den Haag, komt het misschien toch nog goed met Nederland 😉

Reageer
gravatar

Ik zie wel een enkel klein probleempje: wie wil er nou naar Amsterdam? Daar wil je toch nog niet dood gevonden worden.

Reageer
gravatar

Wat een geweldig plan! Het maakt immers ook een superefficiënte aandrijving mogelijk. Alles wat nodig is, is een heel sterke magneet in Amsterdam. Die trekt alle treinen uit Groningen aan. En magneten gebruiken geen energie.

Reageer