Bas van der Vlies

‘Ironie ondermijnt de samenleving’

SGP-fractievoorzitter wil verbod op satire

Alomtegenwoordige eerlijkheid, afgedwongen door de staat. Een einde aan alle vormen van ironie. En een wettelijk verbod op satire in de media. Dat is wat Bas van der Vlies bepleit in zijn nieuwe boek Steen des Aanstoots: De Heere heeft het zo niet gewild. Hiermee sluit Van der Vlies aan bij de groeiende aandacht voor morele vraagstukken van de laatste jaren.

Gevraagd naar een toelichting verwijst Van der Vlies naar Leviticus 19:11: Gij zult niet stelen, en gij zult niet liegen, noch valselijk handelen, een iegelijk tegen zijn naaste. De parlementariër: “Dat lijkt me klare taal. Huichelen mag niet.” Volgens de politicus zou het een goede zaak zijn als dubbelzinnigheid bij wet wordt verboden. “Ironie ondermijnt de samenleving. Iedereen in Nederland heeft baat bij duidelijkheid. We zijn hier niet voor de lol.”

Van der Vlies is al sinds 1981 Tweede Kamerlid en de nestor van het Parlement. Steen des Aanstoots is zijn eerste boek. Het was een moeilijke bevalling. “Ik zat al een tijd met het idee te spelen”, aldus Van der Vlies, “maar kon de goede vorm nog niet vinden.” Het uiteindelijke resultaat houdt het midden tussen een autobiografie en een politiek pamflet. Meest opvallend is het pleidooi voor een wettelijk verbod op satire, gebaseerd op Bijbelteksten.

Regeringspartij ChristenUnie stelt zich vooralsnog afwachtend op. “Maar de boodschap onderschrijven wij van ganser harte: het is geen goede zaak zoals men overal tegenwoordig maar de spot mee drijft” aldus vice-premier André Rouvoet. “We wachten het wetsvoorstel met belangstelling af. Ik heb begrepen dat Van der Vlies en zijn collega Van der Staaij druk bezig zijn om een document te schrijven dat niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

[…] waar: je herkent de nieuwe elite aan zijn ironie. Het zijn de bloggers die de tijd nemen voor een hoax, het zijn cabaretiers die Wilders’ Fitna op de hak nemen, het zijn reclamebedrijven die […]

• Reageer
gravatar

[…] waar: je herkent de nieuwe elite aan zijn ironie. Het zijn de bloggers die de tijd nemen voor een hoax, het zijn cabaretiers die Wilders’ Fitna op de hak nemen, het zijn reclamebedrijven die […]

• Reageer