Woeden

Rob Houwer maakt eerste Oscarinzending voor Liberia

Hermontage ‘Woeden der gehele wereld’ via Liberia naar the States

‘Wie het laatst lacht lacht het best’ weet men ook bij de familie Houwer. Zeker nu Houwers vierde montage van Het Woeden der Gehele Wereld, speciaal afgestemd op de Liberiaanse markt, via een inventieve constructie kan meedingen naar de nominatie van Beste Buitenlandse film voor de Academy Awards. De bewerking van Maarten ‘t Harts klassieker zal daardoor de geschiedenisboeken ingaan als eerste Liberiaanse inzending ooit.

Gezien de vriendschappelijke relatie tussen Liberia en de Verenigde Staten lijkt de keuze van Liberia ‘de zoveelste verstandige zet’ uit de magische koker van Houwer. ‘We dachten eerst aan Afghanistan en Bhutan, maar kenners weten dat we met de Afghaanse concurrentie weinig kans zouden maken.’ Uiteindelijk bleek een klein montagekantoor in Liberia nog het goedkoopste. Voor zijn derde final cut riep producent Houwer de hulp van Victorine Habets in, waarmee hij eerder samenwerkte bij films als De Zeemeerman en De kleine blonde dood. Habets en Houwer brachten de speelduur terug tot 68 minuten. ‘De film doet nu nog meer recht aan de roman,’ aldus een trotse Houwer.

Het verhaal van, de in Nederland door pers en publiek verguisde, Het Woeden over Maassluis, collaboratie en paling is lichtelijk herschreven naar Liberische maatstaven. Zo is de onvergetelijke oneliner ‘Europa is de klos man! Die nazi’s hebben bloed geroken!’ uit het origineel in de Liberische nasynchronisatie vervangen door ‘Putain, les nazi’s sont secousses’. Kritiek dat men in Liberia de Tweede Wereldoorlog anders beleefde dan in Maassluis, doet Houwer eenvoudig van de hand: ‘In Liberia weten ze veel beter wat oorlog is, of heb je nog nooit naar het journaal gekeken.’

Houwer kreeg een substantiële bijdrage van het, voor de gelegenheid door een Amsterdamse particulier in het leven geroepen Fonds Ter Ondersteuning van de Liberische Cultuur en Internationale Erkenning (FTOLCIE). Via deze constructie is, omgerekend naar koopkracht, 60 procent van de productiekosten voor Liberiaanse rekening en mag men officieel meedingen naar de felbegeerde Oscar.

Houwer zegt overigens niet rijker te zijn geworden van de subsidie: ‘Dit soort geruchten doen in het kleinzielige Nederland altijd de ronde, maar ik kan verzekeren dat de volledige subsidie tot de laatste cent in de montage is gaan zitten.’ Of de film daadwerkelijk genomineerd zal worden, wordt in de laatste week van januari door de Academy bekend gemaakt.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *