Wat is het businessmodel achter de Action? Troep verkopen

Iedereen is op een punt in zijn of haar leven wel eens in een Action geweest, maar niet veel mensen zijn op de hoogte van het ingenieuze businessmodel achter de winkelketen. In een interview gaf CEO Sander van der Laan een inkijkje in de visie van het bedrijf: “Wij verkopen troep.”

Visie is het belangrijkst in een modern bedrijf, legt Van der Laan uit. “Zonder visie ben je nergens. Je moet als bedrijf goed bedenken waar je voor staat, dan kun je daar te allen tijde aan vasthouden en op terugvallen als het nodig is, dan weet je waarvoor je het doet. Onze visie is troep verkopen. Gewoon heel veel zooi in een winkel en dat mensen dat dan gaan kopen. Wij geloven dat de behoefte daaraan altijd zal blijven bestaan.”

Troep is niet zomaar troep, luidt een belangrijke vuistregel op de burelen van Action. “Het gaat echt om de allergoedkoopste troep. Het liefst ook dingen waarvan mensen niet eens wisten dat ze het nodig hadden. Een emmer verf ofzo, een multiverpakking jojo’s, een deurklink met een geluidje erin. Maar het moet vooral echt zo ontzettend goedkoop zijn, dat we het heel goedkoop kunnen verkopen en er nog winst op kunnen maken ook. Of mensen het nou kopen omdat ze geen waarde hechten aan kwaliteit, of omdat ze arm gehouden worden in een systeem dat de rijken bevoordeelt, iedereen heeft op een punt in zijn leven troep nodig.”

Bij de Action wordt dan ook uitvoerig nagedacht over de klassieke Action consumer experience. “Mensen moeten ons associëren met troep. Klanten moeten een bepaald gevoel hebben bij je winkel, dan blijven ze terugkomen. De unieke Action-ervaring is dat je een pak kaarsen ziet liggen en dat je denkt: ik heb ze niet per se nodig, maar 1 euro voor 50 kaarsen, ik zou een dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik dat niet even meeneem. Daar staan wij voor.”

[vagekennis alt=1]


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

De Action: de plek waar je komt voor een oplaadkabeltje van Euro 1,49, en alsnog Euro 22 afrekent omdat je onderweg allerlei dingetjes ziet die je ook wel kon gebruiken.
Bovendien de enige plek in Nederland waar 50+ vrouwen met tatoeages nog een prachtbaan kunnen vinden.

Reageer
gravatar

Btw, over waardeloze zaken gesproken…ik heb besloten vage kennis van u te willen worden maar louter omdat m’n staanplaats in het AFAS stadion binnenkort gesloopt wordt en zowel ik alsmede het stadion momenteel wel wat vage steun kunnen gebruiken.

Reageer
gravatar

Heb laatst een tent gekocht bij Action. Was zo lek als een winkelmandje en stonk naar haringen.

Ik ben zeer tevreden over dit product want het was niet duur!

Reageer
gravatar

Het zakenplan (“businessmodel”, red.) van de Actie-winkel is heel eenvoudig, maar slim (“clever”, red.): geen internetwinkel (“shop”, red.), zodat de troep (“shit”, red.) niet wordt teruggestuurd (“returned”) op rekening (“account”, red.) van de winkel na bijna veertien dagen gebruik te zijn.

Om deze reactie voor de meeste Nederlanders leesbaar te maken, hebben wij wat correcties tussen haakjes moeten toevoegen. De taaltrol van de redactie

Reageer
gravatar

Peter Buurman kan het dan wel “troep” vinden, maar het zou mij niet verbazen dat hij af en toe met een tas vol “troep” de Action-winkel verlaat, zoals iedere klant.

Reageer
gravatar

Hoewel hier de geest al ruim vijf jaar uit de fles is, blijkt het janken van krokodillentranen nog steeds op het repertoire van de door de redactie aangestelde pias te staan, om zo haar eigen authenticiteit te veinzen.

Pik, jongen, houdt er nu eindelijk eens mee op joh. Ja, natuurlijk vult het geleuter het lijntje en ja, een schizofreen is nooit alleen. Maar om nu in je eentje onder meer dan 25 aliassen de open wond (nog) steeds te blijven tentoonspreiden begint nu echt zeer zorgelijk te worden. Jouw burn-out duurt nu al jaren. Laat je baas nu maar eens na al dat werk jouw eigen risico voor het komend jaar afdekken en maak een afspraak bij de huisarts. Vertel dan dat je niet meer weet hoe je die prietpraat weet te stoppen; vertel daarbij dat je in kringetjes lult; dat je avatar-moe bent en dat je zelfs in je slaap onzin uitkraamt. Dat is allemaal behoorlijk ernstig Goos, maar weet dat ik het beste met je voor heb. Laat jij je nu maar eens behoorlijk behandelen en over een paar jaar kom je gewoon als herboren terug, vlak voordat heer Poortwachter jouw baas toestemming geeft om je eruit te lazeren.

Pik, ik wens je het beste toe. Sterkte.

gravatar

Wat zou jouw leven leeg zijn, als jij je niet onder vele namen en andermans avatars zou kunnen uitleven op reageerders die jij zonder meer trollen noemt.

Jezelf voortdurend punten geven is, is trouwens ook niet netjes.

gravatar

Nou wat let je pik, schaf die puntentelling dan af. Door de invoering ervan kreeg het gelijk zo’n songfestivalgehalte en haakte de humoristen enmasse af, die jij zo nodig moest vervangen met uitgestreken lulla.

Ezeltje prik spelen is echt niet zo moeilijk hoor Goos. Triest is het wel dat jullie nu al meer dan vijf jaar over een potje doen.

gravatar

@Ik Vraag Maar Even
“Caissière” is te duur voor de Action.
Daar hebben ze kassameisjes.

Die doen veel voor kleingeld, hangen ze zelfs stickertjes voor op de kassa “wij worden erg blij van kleingeld”.

gravatar

De Action heeft dan ook een ruime sortering opblaasbare zaken en artikelen, niet duur en na gedane zaken haal je gewoon weer een nieuwe.

gravatar

Wat ze bij de Action goed in de smiezen hebben is dat er enorm veel vraag naar troep is!

Ook vele andere winkels zijn al op troep overgestapt, maar hanteren nog graag topkwaliteit prijzen. Dat kost je natuurlijk klanten op de lange duur. Mensen denken dan: ik na net zo goed mijn troep bij de Action halen.

Reageer