Toon politiek debat ‘ronduit vals’

Suggestie: Wilders op trombone en Agnes Kant op cello

De toon van het politiek debat is niet meer wat hij is geweest. Dat beweert onderzoeker Ronald Heek in het proefschrift dat hij deze week verdedigt aan de Universiteit Utrecht.  Jarenlang wetenschapp
Word nu Vage Kennis voor onbeperkte toegang. Of registreer je als gast. Log hier in als je al Vage Kennis bent.

Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Als u goed had gelezen, heer Showfeur, dan had u kunnen constateren dat Agnes Kant (ik citeer:) “van toeten noch blazen weet”. Die kun je dus moeilijk op de dwarsfluit kwijt. Vandaar ook haar neiging de eerste viool te willen spelen, maar daar zit ook meteen haar probleem.
Ze heeft jarenlang slechts tweede viool mogen spelen, aangezien Jan Marijnissen de rol van primarius volledig opeiste. Dat betekent dat, vooral in de hogere liggingen, haar oppositiespel nog niet volledig op niveau is. Maar met enige lessen bij bv. Jaap van Zweden, komt dat allemaal wel goed.

Ook Wilders op slagwerk (al is het dan slechts de triangel) lijkt mij niet aan te bevelen. Ik zou Wilders eerder een tacet-partij willen laten spelen. Dat past ook beter bij zijn stijl: een volledig blanke pagina!

Reageer
gravatar

Alleen de suggesties al! Er is duidelijk niet gekeken naar de aard van het beestje, bij het aangeven wie welk instrument zou moeten bespelen. Daarin zou mn Marianne Thieme weer heel geschikt zijn) Agnes Kant op cello, terwijl de confessionele baslijn zo node gemist wordt? En Balkenende op de dwarsfluit terwijl het dwarsliggen juist zo toevertrouwd is aan Agnes Kant?! Het is jammer dat Boekestijn weg is. Die zou achter de harp wellicht een verrassende harp-oen zijn. (Ook heel anders dan het slaan van de flater en het voor de muziek uitlopen)
Wilders zou ik slechts de triangel toevertrouwen, terwijl de trombone mij meer iets lijkt voor van der Vlies. Aan Pechtold zou ik het gitareren over durven laten terwijl Tofik Dibi het zal moeten doen met af en toe hard op de pauken slaan.
Rokus de Groot zou dit vast niet adviseren. Dat heeft wellicht te maken dat hij nog immer benauwd is voor zijn baan aan de UvA. ‘Als straks de Tweede Kamer al Kamermuziek gaat maken, waar blijf je dan als muziekwetenschapper van de UvA?’

Reageer
gravatar

Geduld Haes, geduld!
Bert Bokhoven heeft van zichzelf al een neiging tot iets te overhaast een mening vormen, die moeten we niet ook nog gaan opjagen.
Rokus de Groot daarentegen is duidelijk wat bedachtzamer en zal eerst het hele proefschrift willen lezen en overdenken, alvorens een weldoordachte en goedgefundeerde mening te geven.
Zoals een van mijn broertjes placht te zeggen: “Goed werk kost tijd!”

Reageer
gravatar

Ik vind dit een tamelijk tendentieus stuk. Heeft er wel voldoende research en wederhoor plaatsgevonden bij dit onderzoek? Ik mis bijvoorbeeld de immer gefundeerde mening van een gerenommeerde wetenschapper als Bert Bokhoven. En ik zou ook heel graag de mening in deze van een deskundige als Rokus de Groot, hoogleraar muziekwetenschap aan de UvA vernemen.

Reageer
gravatar

Er worden hier wel de lelijkste voorbeelden naar voren gehaald. Richard de Mos kan bijvoorbeeld weer heel mooi urenlang een rivierkei op een holle boomstam slaan.

Reageer