Net als in veel andere sectoren is er een nijpend personeelstekort bij luchtvaartmaatschappijen. EasyJet heeft een creatieve oplossing voor dit probleem bedacht: klanten van wie de vluchten geannuleerd zijn of de stoelen geschrapt, krijgen een gratis plek aangeboden als cabinepersoneel. “Zo komen zij toch nog aan bij de bestemming.”
“Wij benaderen mensen van wie de vlucht geannuleerd is en bieden ze een functie aan als cabinepersoneel”, legt easyJet-topman Johan Lundgren uit. “Zij krijgen een stoomcursus van zes minuten aangeboden waarin ze de veiligheidsinstructies leren en waarna ze de juiste hoeveelheid drinken kunnen inschenken zodat het bekertje nét niet overloopt. Ook leren ze hoe ze om moeten gaan met agressieve Britten die elkaar de hersens inslaan tijdens de vlucht.”
“In de zeer nabije toekomst hopen wij gestrande passagiers niet alleen in te zetten als cabinepersoneel maar ook als piloten”, vervolgt de topman. “Op die manier kan iedereen altijd mee naar de bestemming en is ons personeelstekort verdwenen.” Eventuele risico’s zoals een grotere kans op neerstorten worden gedekt in de kleinere lettertjes bij het ticket boeken op de website. “En mensen krijgen natuurlijk hun geld terug als ze neerstorten. Daarvoor moeten ze bij onze telefonisten zijn die voortaan bestaan uit passagiers die uren staan te wachten voor de bagagecontrole.”
[…] het maar aan de Speld over om een actueel thema met een kwinkslag op z’n kop te zetten. Personeelstekorten in de […]
Ik heb wel een tijdje zweefvliegen gedaan, en droom nog steeds van een carrière als piloot!
Ook goed als de piloot onderweg ziek wordt, zodat ik ‘s een keertje kan landen.
#zinIn!
Ik heb ruime ervaring met het besturen van een drone en helikopter van Acton. Daarom solliciteer ik bij Easy Jet voor eerste piloot naar de Canarische Eilanden tijdens mij zomervakantie.
Lijkt mij wel leuk, want het wat anders dan school.