PRO SHOTS / Imago

PRO SHOTS / Imago

Recensie: Nederlandse Halina Reijn uit Amsterdam maakt geweldige, deels Nederlandse, film

Babygirl, de nieuwste film van Halina Reijn (Amsterdam, 10 november 1975), een Nederlandse actrice, regisseuse en schrijfster, is een gedurfde en meeslepende toevoeging aan het erotische thriller-genre. Onze landgenoot, in Nederland bekend als actrice uit Zwartboek en ster van ITA, laat daarmee ook internationaal zien wat we in eigen land allang wisten: ze is een absolute sterregisseuse.

Halina Reijn groeide op in Wildervank (Groningen). Haar oude dorpsgenoten omschrijven haar als ‘een pientere meid’ waarvan ze altijd al dachten dat ze ‘later weleens een hele grote kon worden’. Ze studeerde aan de Toneelacademie Maastricht (roemruchte theateropleiding in Nederland) en brak als actrice door bij de Toneelgroep Amsterdam. In 2019 begon ze met regisseren: haar regiedebuut Instinct werd in Nederland direct enthousiast ontvangen, net als later ook in het buitenland.

Wat haar nieuwste film Babygirl zo aantrekkelijk maakt is dat het, onder een laag Hollywood-glamour, vooral ook een erg Nederlandse film is. Met natuurlijk ook een glansrol voor de Nederlandse cinematograaf, onze landgenoot Jasper Wolfs, die van Babygirl een visueel festijn maakt. De kaskraker gaat bovendien over typisch Hollandse thema’s, zoals relaties en werk. Dat de Nederlandse Reijn nu doorbreekt in Amerika, in de voetsporen van bijvoorbeeld Paul Verhoeven, betekent dus gelukkig niet dat ze haar roots verloochent.

Nicole Kidman levert als grote Hollywood ster een van de meest indrukwekkende prestaties van haar carrière waarbij ze innerlijke strijd en verborgen verlangens op genuanceerde wijze tot leven brengt. Deze prestatie is vooral toe te kennen aan Reijns uitblinkende regie, dankzij de ervaringen die ze eerder opdeed bij haar Nederlandse film Instinct, waarin Carice van Houten de hoofdrol speelde. Carice is een grote Nederlandse actrice (Leiderdorp) die later ook doorbrak in de internationale filmindustrie.

Her en der wordt Babygirl (mede-geproduceerd door Man Up Film, een productiebedrijf van eigen bodem) bestempeld als ‘on-Nederlands goed’, maar wij zijn juist van mening dat de film ‘Nederlands goed’ is. In dat opzicht is het een succes waar wij, Nederlanders, ook aan hebben bijgedragen en best een beetje trots op mogen zijn, hoewel we dat niet al te erg willen laten merken.


Uw reactie telt. Juist nu.

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *