Studio Speld

Studio Speld

Bedrijf heeft duurzame vorm van greenwashing gevonden

Veelbelovende innovatie: het bedrijf Mother Earth Green Bio EcoHair, gespecialiseerd in haarproducten, heeft een duurzame vorm van greenwashing uitgevonden. Het bedrijf kan zich zo voor de lange termijn groener voordoen dan het eigenlijk is. “Het is een belangrijke uitvinding die niet tot enige verandering in onze productie zal leiden”, aldus CEO Janine Heemstra.

Heemstra legt uit: “Vroeger moesten we elke paar maanden nadenken over een nieuwe manier van greenwashing. Ontzettende verspilling van tijd, geld en energie. Die bronnen willen we beter besteden en daarom hebben we vol ingezet op duurzame greenwashing. Het belangrijkste inzicht was daarbij dat als je voor 1% aan natuurlijke ingrediënten gebruikt je het al mag adverteren als ‘biologisch’. Op die trein zijn we gesprongen en daar komen we nooit meer vanaf.”

Bij de eerste marketingstrategie ging het met name over een mooie wereld met schattige dieren op de verpakkingen. “Helaas stierven steeds meer van die diersoorten uit, mede door ons toedoen, dus dat was helemaal niet zo’n houdbare of herbruikbare vorm van greenwashing als we hadden gehoopt,” aldus Heemstra.

Inmiddels pronken op elk product van Mother Earth Green Bio EcoHair alle synoniemen voor ‘natuurlijk’. Heemstra: “Geen consument die zich erin verdiept, bij het woord ‘biologisch’ gaat er een lampje aan in de prefrontale cortex en vindt de klant zichzelf meteen hartstikke bewust en goed voor de aarde. Dat is de duurzame waan waarmee je als bedrijf goede resultaten behaald.”

Mother Earth Green Bio EcoHair heeft een ambitieus doel gesteld voor 2030: volledig circulaire greenwashing.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

gravatar

Wat is in hemelsnaam ecohaar? Haar dat niet van kunststof is gemaakt? Is de groene bio in de fles gemaakt louter groen plantjes?

Overigens is de beeldredactie vergeten om het onvermijdelijke Aloë Vera op de fles te vermelden.

• Reageer