StudioSpeld, Shutterstock/Bob and Tessa

StudioSpeld, Shutterstock/Bob and Tessa

Nieuwste ontwerpfout Afsluitdijk: dubbele looping blijkt ‘niet de bedoeling’

Een ontwerpfout heeft ervoor gezorgd dat de renovatie van de Afsluitdijk nog duurder wordt, schrijft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat in een Kamerbrief. Rijkswaterstaat blijkt in het ontwerp rekening te hebben gehouden met een dubbele looping op de verkeersweg over de Afsluitdijk. Dit kan “niet de bedoeling” geweest zijn, aldus Harbers.

De nieuwste fout van Rijkswaterstaat gaat in totaal 318 miljoen euro kosten, waarmee het totale bedrag voor de volledige renovatie komt te staan op 2,324 miljard euro. Volgens Harbers is even overwogen om het plan met de dubbele looping toch maar door te zetten om geld te besparen, maar de minister vreest dat dit gaat zorgen voor “andere kosten”. “Het liefst zou ik even aankijken hoe het loopt met dit ontwerp, maar er is mij op het hart gedrukt om deze fout dan ook maar recht te zetten, nu we toch bezig zijn.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Het kostenplaatje is in werkelijkheid 2x zo hoog omdat aan de andere kant van de dijk de twee weghelften wederom van plek moeten wisselen. Tel uit je winst, want de dijk-rijders moeten wel compatible blijven met de rest van Nederland.

Reageer
gravatar

Even los van waar deze foto genomen is … Als ik me niet vergis, staat de file, als die er is, altijd bij de sluizen. Dit lijkt me lastig filerijden en je moet ook een aanloopje hebben om op snelheid te komen. Beter lijkt het mij daarom om de dubbele looping even verderop aan te brengen, waarbij te langzaam rijdend verkeer wordt opgevangen in een netje en te snel rijdend verkeer uit de bocht vliegt en in de zee komt. Op die manier krijgen de grote brandstofverbruikers een eerste ervaring met de zeespiegel. – Zij kunnen daarna opgevangen worden met droge kleren en een kop warme soep. – Nog wel even rekening houden in het ontwerp met de wisselende maximum snelheden.

Reageer
gravatar

Tot overmaat van ramp blijken bij de renovatie van de Afsluitdijk tekeningen te zijn gebruikt van een afgewezen ontwerp van de Oosterscheldekering.

Reageer