shutterstock.com/wavebreakmedia

Vier tips om zo normaal mogelijk over te komen op je nieuwe therapeut

Begin je net met therapie of stap je over naar een nieuwe therapeut? Hier zijn vier tips om zo normaal mogelijk over te komen.

1. Glimlach
Glimlachen is superbelangrijk voor iedereen, maar vooral vrouwen moeten never nooit niet glimlachen. Een gulle glimlach stelt iedereen om je heen op zijn of haar gemak en verhult alle negatieve emoties waar je niemand -en zeker ook je therapeut- mee lastig wilt vallen.

2. Zelfdiagnostiseer
Doe voor je eerste afspraak eerst minimaal zes online persoonlijkheidstests om er zeker van te zijn dat je in ieder geval geen of juist hoogstwaarschijnlijk wel ADHD, bi-polariteit of depressie hebt. Die online tests zijn er niet voor niets, laat je therapeut niet al het werk doen waar je hem of haar voor betaalt.

3. (Er)ken jezelf
Dat je de stap hebt genomen om aan therapie te beginnen wil natuurlijk niet zeggen dat je gek bent. Jij weet ook wel dat het niet normaal is om jezelf elke avond in slaap te huilen, om drie keer op een ijzer oppervlak te moeten tikken drieëndertig keer per dag of om totale paniek te voelen als je telefoon gaat. Geef herhaaldelijk aan dat je niet gek bent.

4. Doseer je tranen
Huilen is vreselijk ongemakkelijk voor de persoon bij wie je dat doet. Probeer het dus ten alle tijden te voorkomen. Je tranen bedwingen als ze overduidelijk willen rollen is echter nog een niveau ongemakkelijker en helemaal nooit een traan laten ronduit eng. Doseer dus je tranen. Huil alleen als het passend is, bijvoorbeeld als het over een overleden familielid gaat, en zorg altijd voor erkenning van de tranen. Een ‘sorry hoor’ is vaak al afdoende.

Good luck! En onthoud: normaal doen is het nieuwe normaal.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.