AT5/YT.com

Media voeren succesvolle rampoefening uit bij vals kapingsalarm

Hele journalistieke cyclus is feilloos doorlopen

De rampoefening van de media rondom het valse kapingsalarm is vlekkeloos verlopen. Alle journalistieke invalshoeken werden direct ingezet. Binnen 24 uur stond alle denkbare berichtgeving online.

Marcel Gelauff, hoofdredacteur van de NOS, blikt tevreden terug op de oefening. “We kunnen alleen maar concluderen dat we alle protocollen feilloos hebben doorlopen. Alle berichten die men verwacht bij een aanslag stonden razendsnel op onze website: wat we weten, de eerste beelden uit het vliegtuig, interviews met ooggetuigen, uitleg van de protocollen rondom kapingen, de eerste reacties van Schiphol en verschillende luchtvaartmaatschappijen, duiding van veiligheidsexperts, een psychologisch portret van de schuldige, een uitgebreide reflectie op de heldhaftigheid van de marechaussee, een voor de hand liggend antwoord op de vraag of di voorkomen had kunnen worden en aangrijpende verhalen over de verbroedering onder de gestrande reizigers.”

Download nu de app van De Speld!

Gelauff: “De nieuwsconsument heeft amper doorgehad dat het om een oefening ging. Dat is allemaal dankzij het waanzinnige werk van onze hardwerkende journalisten. Daar mogen we best trots op zijn.”

Telegraaf-journalist Hilde Postma was een van de first responders. “Ik dacht geen moment na en heb meteen een stuk geschreven”, vertelt ze. “Sommige mensen noemen mij nu een held, maar zo voel ik me niet. Ik deed gewoon wat iedere journalist zou doen bij een vals kapingsalarm. Dit is waar je voor traint.”

De hoofdredacteur van de Volkskrant, Pieter Klok, zegt dat de bredere reflectie op de gebeurtenis al in de steigers staat. “Er komen verschillende spreads waarin betoogd wordt dat het systeem perfect werkt, maar ook dat het veiligheidsdenken is doorgeslagen. Iedereen komt aan zijn trekken.”

Geef je vrienden en familie een toekomst cadeau met De toekomst: het boek


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Hmm., het is inderdaad opvallend hoe de journalistiek tot uitentreuren achter elkaar aanrennen om hetzelfde verhaal te vertellen.

Natuurlijk hoort daarbij ook de mening van de vox populi van de doelgroep bij.

Zo voorspelbaar. 🥴🥴

Corrie.

Reageer