Nongnuch_L / Shutterstock

Valse dilemma’s in een kop: helemaal fantastisch of het ergste ooit?

Vergeet krantenkoppen met ‘hoe’ of ‘waarom’, dé nieuwe trend in krantenkopland is het valse dilemma. Dat vindt onder anderen eindredacteur Gerard van het Algemeen Dagblad, geniaal visionair volgens de één, totale nitwit volgens de ander: “We moeten kiezen: of we stellen de wereld voor alsof er slechts twee niet toereikende alternatieven bestaan of we zijn binnen 48 werkdagen failliet.”

En dus ging Gerard aan de slag. “Ajax: slechtste ploeg in de eredivisie of gedoodverfde Champions League-winnaar?”, “Afschaffing dividendbelasting: de redding voor de Nederlandse economie of letterlijk Hitlers favoriete ding?” En ook het weerbericht kan wel wat onmogelijke keuzes gebruiken: “Is de aarde binnenkort een magnetron of is dit het begin van een nieuwe ijstijd?” Wie het weet, mag het zeggen.

Hoofdredacteur Philippe Remarque van de Volkskrant is enthousiast over de nieuwe trend: “Een kop moet duidelijkheid geven en uitnodigen om te lezen. Door de lezer al meteen voor een onmogelijke keuze te stellen, toon je hem meteen dat zijn kennis over het onderwerp niet toereikend is. Vooral online zien we dat dit waanzinnig goed werkt: ’klik!’, zegt het muisje dan.”
Het is volgens kenners belangrijk om in het artikel niet terug te komen op het specifiek in de kop opgeworpen valse dilemma.

 

Ontvang uw dagelijkse dosis betrouwbaar nieuws via Whatsapp


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Ik heb me altijd verwonderd over de briljante commentaren bij de sport, met name wielrennen. Enkel reclame.

Inclusief terrorisme. Voor uw veiligheid. Die staat voorop.

• Reageer
gravatar

De spanning is er te snijden. Vooral ook door de muziekte die bij dit soort evenementen gereduceerd en versterkt wordt tot het fundamentalisme van de bassen.
Ik begreep trouwens ook nooit waar die dranghekken voor waren, misschien om de fietsers op de weg te houden.