jocic / Shutterstock.com

Telefoongids stopt: de creatieve energie is er niet meer

'Op een gegeven moment sluipt toch de sleur erin'

In december ploft hij voor het laatst op de deurmat, daarna valt het doek definitief voor de Telefoongids. De reden: de samenstellers hebben niet meer genoeg creatieve energie om met hun geesteskindje door te gaan.

Schrijversduo Harold Snellen en Marinus van Driel omschrijft de Telefoongids als een uit de hand gelopen hobby. “We zijn begonnen op een zolderkamertje met wat willekeurige telefoonnummers op een stencil. Kennelijk herkenden mensen zich in ons werk, want al snel was de telefoongids niet aan te slepen. We werden toen bewonderd, mooie tijden. Drank, vrouwen, je kent het wel.” Om het project niet ten onder te laten gaan aan het eigen succes besloten Van Driel en Snellen het daarna wat zakelijker aan te pakken. “In die tijd zijn we begonnen achternamen op alfabetische volgorde te zetten.”

Al snel lag het ding bij iedereen bij de telefoon. Snellen: “En eerlijk gezegd denk ik dat het daar is misgegaan. Toen de Telefoongids een massaproduct was geworden was de exclusiviteit verdwenen.”

“Het werd ook steeds moeilijker om ons elk jaar weer op te laden voor een nieuw boek,” aldus Van Driel. “Op een gegeven moment sluipt toch de sleur erin. We merkten dat we hem steeds meer op de automatische piloot vulden. Toen we in 2009 gingen samenwerken met de Gouden Gids hoopten wij dat we door de kruisbestuiving een nieuwe creatieve impuls zouden krijgen. Helaas raakten wij door de fusie ook onze eigen identiteit kwijt. Onze vaste lezers raakten van ons vervreemd. Dat zijn we eigenlijk nooit meer te boven gekomen.”

Met het opdoeken van de Telefoongids eindigt ook de samenwerking tussen de beide heren. Van Driel gaat “zijn hoofd even helemaal leegmaken”, Harold Snellen gaat zich richten op een nieuw project: een boekwerk waarin alle websites van Nederland staan.

Het monumentale werk 100 jaar De Speld – Deel I is nu verkrijgbaar, bestel het hier.
9 van de 10 tandartsen raden dit boek aan.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Ik verdien de kost met het van buiten leren van het telefoonboek. Ik zag elk jaar op tegen de nieuwe editie. Dat is een kriem in ons vak. Maar nu wordt het nog erger. Ik moet voortaan de telefoongids op internet van buiten leren en die verandert dagelijks.

(0)^
gravatar

Wij hebben complete familieavonden gevuld met het van buiten leren van een willekeurige pagina en deze dan zonder vertraging weer na te zeggen. Wij lachen natuurlijk als er een foutje werd gemaakt. Zo hadden we neef Jochem die het zowel in de goede volgorde als de omgekeerde volgorde kon. Kei van een vent. Helaas nu depressief omdat hij het ook niet meer vergeten kan en steeds weer dag in dag uit die bladzijden herleeft.

(0)^
gravatar

De privatisering is immers verlopen via de mobiele telefoon. Privacy. In sommige buurlanden sluiten ze stomweg een bestaand netwerk van vaste aansluitingen af. Ontwikkelde de mobiele telefoon zich naast het bestaande netwerk, wordt die standaard en stoppen ze met de rest.

Sociaal mobiel.

(0)^
• Reageer
gravatar

Jammer, ik had het gevoel dat er nog wel een nieuw seizoen in had gezeten. Er waren op enig moment zelfs geruchten dat er e-mail adressen zouden worden bijgeschreven, maar daar bleek de tijd nog niet rijp voor,

(0)^
• Reageer
gravatar

Wij maakte van alles van de bladzijden van de telefoongids, zoals vliegtuigjes, pijltjes en papiermaché. De hedendaagse jeugd zit enkel nog achter telefoonschermpjes. T’s jammer. maar daarom hebben telefoongidsen hun belangrijkste nut verloren.

(0)^
gravatar

Fotoredactie, waar was het portretje uit mijn jonge jaren toen ik nog niet te stram was om te fietsen?

(0)^
gravatar

Jammer, ik maakte altijd met iedereen uit Oss en Boxmeer carnavalswagens van het papier van de gouden gids. En ik wilde dit jaar nog wel een carnavalswagen maken van Emile Roemer die Lillian Marijnissen mept op haar kont.
Nou, dan moet ik maar overstappen op de Ikeagids voor papier van de wagen!

(0)^
• Reageer

In samenwerking met Simyo

Jeroen heeft voor elke bacterie een lifehack

Doe mee met de winactie en maak kans op je eigen Simyo Phone Wash. Simyo. Jij blij, wij blij.