Elektrische auto’s zijn onhandig omdat je ze bij langere ritten telkens moet opladen – dat is in ieder geval de heersende gedachte. Ook Marco Pijper (37) uit Lopik laadde zijn elektrische auto jarenlang op via een plug in zijn garage. Tot hij een ontdekking deed die de auto-industrie op zijn kop kan zetten.
Het uitgangspunt van zijn truc is een onopvallend onderdeel vlak onder het dashboard – de sigarettenaansteker. “Ik dacht bij mezelf: m’n auto rijdt op stroom, uit mijn sigarettenaansteker komt stroom, één plus één is twee,” legt de 37-jarige man uit.
De doe-het-zelver knutselde aan het begin van z’n laadkabel een adapter voor sigarettenaanstekers (kosten: 4 euro 99), daarna stak hij alles bij elkaar, zette de motor aan en zag hoe de naald van de energiemeter langzaam richting “volledig opgeladen” bewoog.
Hoewel de truc ook werkt als de auto stilstaat, laadt Marco zijn auto vooral op tijdens het rijden. “Als de motor op volle toeren draait, produceert hij meer energie. Dus hoe harder ik rij, hoe sneller de tank is opgeladen.” Sinds hij het slimmigheidje drie maanden geleden ontdekte, heeft Pijper al 2500 kilometer gereden zonder ooit te hoeven stoppen om zijn auto op te laden. Elektriciteitskosten: nul. “Het enige waar je op moet letten is dat de motor draait als je auto in de sigarettenaansteker zit. Anders loopt de accu heel snel leeg.”
Volgens Pijper heeft zijn methode maar één nadeel: “Ik kan het raam van de bijrijdersstoel niet dichtdoen omdat de kabel daar doorheen moet, dus het wordt snel koud in de auto. Maar eigenlijk is dat ook geen probleem, want ik kan de verwarming gewoon vol aanzetten. Ik heb toch genoeg stroom.”
Dit artikel verscheen eerder op Der Postillon
Is dit niet net zoiets als een elektrische autodeurslotontdooier die op je cigarettenaanstekerplug werkt?
Dus, als ik het goed begrijp heeft deze kerel de originele, oude Prius hybride terug uitgevonden. Die moet je ook nooit opladen. Haha, wat een grap.
Dieter: het is geen hybride! Dat is het geniale! Eeuwigdurende automobiliteit. Wat bij de Romeinen al een
bekende wens was; Perpeteum Mobile.
ps Voor facebook: ik verklaar dat ik het nieuws van De Speld voor 100% vertrouw.
Zijn idee om met een ventilator onder de motorkap energie op te wekken hoorde ik eerder van William Pieneman. Graag wil hij gegevens uitwisselen. [email protected]
Zeg flapdrol, allemaal leuk en wel. Maar hoe moet ik dan een peuk aansteken in de fiile?
wat een enorme onzin. leuke 1 april grap
HA-HA, 28 december!!
ver moeiend die hoofd letter toetsen !
en hoe zat het ook al weer met die spaties ?
nou ja boejen !
wat een onzin, alsof je met een simpele 12volt accu je aandrijf accu mee kan opladen.. 🙂 Dit is gevalletje broodje aap. Vreemd dat niemand anders dit ziet.
Ja jees, wat STOM zeg!!
Nu je het zegt.
Wat een onzin. Alsof men met een simpele 12volt-accu een aandrijf-accu zou kunnen opladen… ? Dit is een geval van een broodje-aap. Vreemd dat niemand anders dit heeft gezien.
Een waterstofauto, maar ook wel de benzine-auto, reageert daarentegen heel goed op de aansteker.
Dit is een broodje aapkletspraat, want een sigarettenaansteker in de auto levert nog niet genoeg stroom om een Ipad op te laden.
en des nachts stroom opwekken door de koplampen op de zonnepanelen in de garage te richten. En met de autoraampjes open heb je ook nog gratis airco in huis.
Stom idee.
Het vermogen dat de sigarettenaansteker levert is onvoldoende om de accu op te laten.
Een windmolen op je dak is veel efficiënter.
Hoe harder je rijdt, hoe meer stroom je opwekt.
Kan je ook je raam dicht doen.
Ooit geprobeerd om een accu op te laten.
Ging niet.
Uit windtunneltesten is gebleken dat het monteren van een windturbine op het dak van de auto veel luchtweerstand oplevert met een hoger verbruik tot gevolg. Voor de aerodynamische efficiëntie van de auto is het optimaal de turbine direct op de trekhaak te monteren.
Nog beter: windmolen binnen het koetswerk.
NUL extra weerstand!
Dan wel alle ventilatoren op de windmolen richten en VOL aanzetten.
Misschien door een “elektronische schakeling” en een tweede dynamo?
Een auto rijdend op stroopwafels, dat is vooruitgang
Op frituurvet schijnt al heel goed te werken!
Ik denk dat op stroopwafels gewoon beter is, ruikt lekkerder.
het schijnt dat er ook veel energie vrij komt uit opgenomen speeches van Emile Roemer. Zou het niet wat zijn om auto’s te laten rijden op het afspelen van speeches van Emile Roemer
Dit verhaal klopt volgens mij helemaal niet. Je laadt je accu op door middel van een dinamo dus als je auto niet rijdt, en je laadt je accu op door middel van je sigarettenaansteker lopen je andere accu,s dus leeg .
Als je auto wel rijdt laadt de accu wel op door de dinamo,maar loopt hij net zo snel weer leeg door het in beweging brengen van je motor kracht met kracht verheffen noemt men dat dacht ik.
Beste Pim, dit is wat we nou “een life hack” noemen. De logica van die term ontgaat mij ook, want er wordt voor zo ver ik weet geen inbreuk gemaakt op het leven, maar dat terzijde. Het is zoiets als die ene arbeidsongeschikt verklaarde oom, die op verjaardagen met veel tam-tam je een geweldige truc toevertrouwd. Pen en papier bij de hand dus!
Heeft dit allemaal iets te maken met ‘mintvuk’?
Zoveel moeilijke woorden tegenwoordig.
Een sigaret uit eigen doos
Zo naar het einde van het jaar eindelijk weer een serieus verhaal over de auto met de kerst. Waar anders gaat het leven om dan persoonlijke vooruitgang?
”Waar anders gaat het leven om dan persoonlijke vooruitgang?”
Het is zeer betreurenswaardig dat u niet zélf de daad bij het woord voegt door actiever bezig te zijn met uw psychische herstel tijdens de proefperiode. Niet alleen voor de gemeenschap hier maar ook (en vooral) voor uzelf.
Dacht je soms echt dat ik mijn rijbewijs niet had gehaald?
Maakt u zich er maar weer met een grapje vanaf.
Ja, ongeveer zo zie ik mensen ook hun ruiten ontdooien.
– Motor aan.
– Airco aan, want dat haalt vocht weg.
– Wel koud, doe dus de kachel aan.
– Moet wel frisse lucht bij, dus de ramen open.
Super efficiënt, kost NUL stroom!
De nieuwste heilige graal.
In de auto is iedereen professor.
Ik zou zelfs zeggen: nu dan toch eindelijk een perpetuum mobile!
Autobahn.
De graal schijnt over Maria Magdalena te gaan.
De meeste humor gaat erom ons innerlijke verlichting te brengen in de problemen met onze geliefde, in Duitsland in de eerste plaats is dat de auto en haar grillen.
Hoewel ook bij een Nederlander de liefde nauw verbonden is aan zijn auto, bestaat er nog een vage notie van middel en doel; dat is bij de Duitser geheel weg.
Hoewel er tal van statistieken zijn over allerhande maatschappelijke verhoudingen, is dit nog nooit gepubliceerd: zodra er een bepaalde liefdesrelatie bestaat zonder bijbehorend automobiel raakt zij in een geheel andere dimensie van het bovenaardse en zal er nooit een nageslacht bestaan. Hieruit kunnen we simpel concluderen dat alleen autobezitters zich voortplanten.
Professor Van der Plas,
Waarde collega, vooropstaand mijn grote respect voor uw buitengewone, intellectuele bijdragen aan de meest complexe vraagstukken van deze tijd, vooral als voorzitter van Plassend Nederland.
Een enkele aanvullende notitie:
1. Het klopt niet helemaal dat alleen autobezitters zich voortplanten, maar wat betreft de autochtonen klopt het in grote lijnen inderdaad wel wat u zegt.
2. Hoewel de Nederlander nog differentieert tussen zijn auto en zijn vrouw, heeft hij daarbuiten geen enkel oorspronkelijk zelfbewustzijn meer, of liever gezegd het is volledig geautomatiseerd. In alle opzichten wordt er voor hem besloten en dat is ook de bedoeling, het politieke leven bestaat er eigenlijk alleen nog uit de mate van zijn zelfbeschikking opnieuw te definiëren of daar alternatieven voor te vinden.
Dr. Van Plassen Sterk,
2.
Ik weet dat u dit niet discriminerend bedoelt, u kennende; het man/vrouwonderscheid ziet u puur wetenschappelijk als een facet van de sociaaleconomisch (pik)orde, u bent uw tijd hierin vooruit en de specifiek seksuele geaardheid van de mens bent u in uw visie overstegen. En dit betekent vanzelfsprekend voor u dat het seksebiologisch ook omgedraaid kan zijn, de vrouw onderscheidt haar man (of vrouw) en de man zijn vrouw (of man) niet meer van de auto. Echter voor de plattelander is het soms van belang dit onderscheid erbij te blijven maken, anders blijven we ruziën over de definitie ervan die bij veel mensen toch niet bekend is op uw niveau.
Professor Van der Plas,
Dank u.
Hoofdzaak is dat de man-vrouwrelatie een automobilist-autodefinitie is.
Much pee about nothing.
Je koopt een hybride om minder fossiel te verbruiken, en dan ga je heel inefficiënt je (dure) fossiel gebruiken om minder (goedkopere) elektriciteit te moeten ‘tanken’. Verliezers: jezelf en het milieu. Winners: de opec. Prullenbak-uitvinding van de eeuw, volgens mij.
Pfff!
Gelul dieter! Wel je huiswerk maken hoor! De meeste hybrides worden gekocht (meer nog: geleased) vanwege het belastingvoordeel en rijden voor 99% gewoon op benzine. Simpel: tankpasje van de baas en tanken maar!