Nou dit weekend ben ik dus een cursus creative storytelling gaan doen. En toen ben ik dat dus gaan doen omdat ik mijn verteltechnieken wilde verbeteren. En toen vertelde de folder over dat dat heel goed kan zijn voor je carrière. En toen dacht ik bijvoorbeeld bij pitches dat ik daar wat aan zou hebben.
En toen ging ik dus naar een zaaltje met Jacqueline. En toen begroette de juffrouw ons. En toen was de juffrouw een vrouw met een rode trui en een ketting. En toen mochten we geen Powerpoint gebruiken. En toen vertelde de juffrouw als eerst hoe belangrijk het is om je publiek te boeien om mensen zo te influencen. En toen vertelde ze bijvoorbeeld dat je geen moeilijke woorden moet gebruiken waarvan je de betekenis niet weet. En toen vertelde ze dat je dan een synecdoche moet gebruiken.
En toen leerde de juf ons hoe we een spanningsboog op moeten bouwen. En toen gingen we eerst even pauzeren. En toen dronken we koffie. En toen gingen we dus verder met de spanningsboog. En toen deden we een rollenspel. En toen was Jacqueline bijvoorbeeld een mevrouw die mij een schroefje moest verkopen.
En toen vertelde de juf ons dat je bijvoorbeeld op het einde een goede payoff moet hebben omdat mensen geen gekunsteld einde willen horen. En toen werd ik dus wakker. En toen bleek dat het allemaal een droom was.
Dit was mijn stukje. Zijn er nog vragen?
En toen.. hadden jullie een mislukte middag. Want niks opgestoken. En alles in verleden tijd, geen actieve taal. Dus oersaai. Dit is geen storytelling, dit is een kleuterklas opstel met een paar moeilijke woorden uit het Engelse woordenboek. Foei, jongens! Toch beter je best doen. Anders gaan jullie niet over naar groep 3.
Ik heb iig geleerd dat er zoiets als een synecdoche bestaat. Het is een officieel bestaand woord.
U hebt ze alle reeds beantwoord. Dankuwel.
Ik vond het heel leuk. En toen kwam er een olifant met een hele lange snuit en die blies het reactietje uit.
Nieuws in de ik-vorm, dat staat niet erg professioneel, heb ik zoiets van.
Nou, wanneer “Hulp bij gebrekkig Nederlands” dit leest gaat hij helemaal uit z’n dak.
Dank voor het extreme voorbeeld, Speld!
Een boeiend verhaal van een vijfdeklassertje, uit groep 7 dus. Ik heb helaas niet alle moderne marketingkreten begrepen (pitches, influencen, synecdoche, payoff) maar globaal kon ik de portee toch wel begrijpen, Nou lieve meid, dit seminar creative storytelling heeft jou al de weg gewezen naar je latere beroeps sfeer. De journalistiek, zeker die in overheidsdienst, leent zich optimaal voor creative storytelling en het daarop aansluitende fact-free storytelling. Als je daar erg goed in bent kun je zelfs doorgroeien naar het ambt van directeur van de Rijks Voorlichtings Dienst. Veel succes beste meid en laat wat van je horen als je bent aangenomen bij de RVD, de VVD of de Belastingdienst. Doen hè?
Beroepssfeer.
http://www.spatiegebruik.nl/voorbeelden.php
Portee…
Om te janken dit!
Geen grappen. Influencen moet je heel bewust leren.
Ik heb zelf een workshop in Zuid-Frankrijk gedaan met een bekende Nederlandse schrijfster. Het belangrijkste is in direct contact te staan met de literator en haar vibes te leren kennen.
Ja, ik heb een vraag.
Ik niet.
Fijne spanningsboog.
Veel beter dan een praatstok.
Sinds die workshops ziet de westerse wereld er anders uit
en toen was het stil…. geen vragen….
alles is boeiender als je ‘en toen’ vervangt door ‘Emile Roemer’
Maar dan kloppen de zinnen grammaticaal niet meer. Wat je wel kan doen is ‘en toen’ vervangen door ‘vanwege Emile Roemer’.
Ja, of ‘samen met Emile Roemer’, dat is ook leuk!!
‘samen met Emile Roemer werd ik dus wakker!’
Je skills zijn al een héél stuk vooruitgegaan sinds de vorige keer!
Vooral nog even volhouden, the sky is the limit!
Your personal coach,
Kimberly
En toen?