‘Logische nummering buslijnen binnen 30 jaar mogelijk’

Wetenschappers claimen doorbraak

Buslijnen kunnen binnen dertig jaar een logische nummering krijgen. Dat verwachten wetenschappers van de TU Delft. Volgens hoogleraar Tiemen Zevenbergen heeft zijn team na jaren van onderzoek een doorbraak bereikt.

“De eerste resultaten zijn zeer hoopgevend, we hebben jarenlang onderzoek gedaan met logisch genummerde ratten. De komende jaren blijven we testen en ontwikkelen. Hopelijk kunnen we in 2034 in Zeeland gaan experimenteren. Als de nummering daadwerkelijk ergens op blijkt te slaan, kan het systeem ook in de Randstad geïmplementeerd worden”, aldus Zevenbergen.

In 1984 stond het Overijsselse Hardenberg even in de internationale aandacht toen de plaatselijke buslijnen korte tijd logisch genummerd leken te zijn. Later bleek dit op toeval te berusten. Eerdere experimenten om buslijnen naar boven af te ronden, door pi te delen, en de Fibonaccireeks te volgen, liepen uit op een chaos.

De universiteit hoopt de komende jaren meer geld voor onderzoek binnen te halen met een landelijke awarenesscampagne. Zevenbergen: “Iedereen kent wel iemand die ooit in een onlogisch genummerde bus gestapt is. Alleen met hulp van donateurs kunnen we een einde maken aan deze numerieke catastrofe die al zo veel levens heeft verwoest.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

dan gaan ze straks zeker ook nog eens met letters op de bus zetten waar hij heen rijdt ik snap dan niet langer wat het verschil is tussen a richting nijmegen en b richting nijmegen

gravatar

Ik stel voor de naam van de chauffeur en het aantal dienstjaren voorop lijnbussen te zetten. Is wel zo informatief voor passagiers, die immers hun veiligheid toevertrouwen aan de bestuurder.

gravatar

Gread,

Lingo is niet voor niets gestopt. Voor je het weet staat iedereen te raden bij zo’n abri. Volgende halte? Staat niet op de kaart.

gravatar

Verenig het nuttige met het aangename en laat mensen zelf het nummer van de bus bepalen, verkoop ze een bingokaart en geef ze zo doende een kans om de busrit terug te verdienen.

gravatar

Beste Benny, helaas was er de strippenkaart niets te winnen (gelijk de staatsloterij), tenzij deze verkocht werd bij Yab Yum. Gewoon een ordinaire (is dit tautologie?) bingokaart met nummers. Elke instappende reiziger kiest een nummer dat elke al ingestapte reiziger kan afstrepen op zijn kaart. Kaart vol, dan wordt de ritprijs op je bankrekening gestorneerd.

gravatar

En wat nou als zo’n bus een volgende postcode zone binnen rijdt, wat dan?
Moet de chauffeur dan, al rijdend, de postcode op zijn bus aanpassen? Dat gaat een zootje worden ……

Jij hebt zeker niet goed nagedacht over je reactie!!!

gravatar

Misschien heeft het te maken dat ik mij tegenwoordig een hoogopgeleide mag noemen. Zo moeilijk is het toch niet?

Neem bv van de Schilderwijk naar de Pier in Scheveningen.

Je neemt Tramnr 6 bij Halte Om en Bij, je stapt uit bij halte Oostinje, daarna loopt je naar de bushalte op de Juliana van Stolberglaan. Daar neem je bus nr. 23 en stapt uit bij halte Kurhaus. Vanuit Kurhaus is het een paar minuten lopen naar de duinen.

Tip: Hou je tas op schoot! 😉

Prettige feestdagen.

Corrie.

• Reageer
gravatar

Tram-nummers worden nog altijd door de conducteur zelf bepaald.
Hiertoe heeft hij beschikking over een 3-tal dobbelstenen, waarmee hij een ritnummer kan genereren voordat hij vertrekt!

gravatar

Corrie om de putlucht die tussen jouw dikke dijen vandaan komt tegen te houden is een tas op schoot niet voldoende.
Een incontintiemat onder je immer vochtige putjeskont is ook wel zo aardig t.g.o. de schoonmakers.
Waarom ga je niet lopen vanuit je ‘huis’ in Duindorp, die wolk strontvliegen om je kop vliegt gewoon met je mee.

Wel altijd ruimte zat voor je!
Niemand gaat naast een ontbindende bruinvis liggen zonnen.
Of naast een vies viswijf.
Gadverdamme.

gravatar

Beste Benny Enthousiast,

Waarom wordt je geen reaguurder bij Geen Stijl?

Daar vind je meer reaguurders die het fijn vinden op haat gebaseerde off topic reacties naar forumleden te plaatsen.

Je zult je daar hartstikke thuis voelen!

Aan de redactie van De Speld.

Kunnen jullie die gast opnieuw een IP-blokkade geven?

Prettige feestdagen,

Corrie.

gravatar

Oei, Corrie is boos.

gravatar

En hoe moeten we dan die ‘boring’ kerstdagen doorkomen? Met Yahtzee en Rummikub zeker, net als alle andere jaren?

Aanpakken die handel! De brand erin! Oproeien en uitruimen dat plebs!

gravatar

Zo is dat Jongengroenenbleu,

Ondanks dat ik je een halve zool vind met je roze varkenskop en je Prins Bernardbril, je hebt gelijk.

Laten we de kerstgedachte in acht nemen, de geboorte van Jezus de zoon van onze christelijke God.

Over tien dagen is het zover dat we met z’n allen gezellig aan tafel eten en daarna voor de TV kijkend naar een leuke gezellige show van Linda de Mol.

Het hele huis heb ik al klaar voor de Kerst.

Prettige feestdagen,

Corrie.

gravatar

Juist Corrie, zo stel ik me dat ook voor behalve dat bij ons in de familie en vriendenkring niet naar de TV gekeken wordt. In plaats daarvan gaan we vreselijk zuipen, vervolgens dansen en zingen, verder zuipen, verder dansen -voor zover mogelijk- en zingen, taxi naar de eerste hulp bellen, en nog een beetje meer zuipen. Wat er daarna gebeurt is al jaren in nevelen gehuld…

gravatar

O ja Corrie?

Met zo’n kribbetje vol met stro waar zo’n blozende pauluskabouter in past om hem eens lekker te verschonen? Gezellig hoor!

Jammer dat de Ezel van Hiernaast geen nachtdienst heeft, dan had ook de kachel uit gekund.

Benny 😉

gravatar

Corrie ik krijg het bloedheet van je!!
Ballen in mijn buik als je zo dominant doet jij heerlijk stuk vlees.. 😉
Heb je weer in “50 tinten grijs” zitten lezen? Gaan we die kant op, wil je billenkoek??
Spannend!!
Ik sla je maar wát graag! Alleen om jou te bevredigen, dat spreekt vanzelf..
Als je er genoeg van hebt je stopwoord zeggen: struisvogeleierenomelet. Goed onthouden hoor!

Laat die andere Benny’s toch lopen mop, ze lachen je uit.. tot vannacht jij lekkere Germaanse godin van me! 😉

gravatar

Jongengroenenbleu heeft gelijk. Jullie kunnen niet weten hoe dik de dijen van Corrie v.H. zijn. (Ik overigens wel.) Daarom dient Benny zijn spijt te betuigen, zeker in deze tijd waarin het bijna vergane christendom er weer flink wordt ingehamerd.

Corrie is een schat van een meid voor iemand die verwant is met de Tokkies, maar ze heeft een grote onhebbelijkheid waar ze wat aan moet doen. Mijn kleerkasten zijn het inmiddels spuugzat om dat mens meerdere keren per dag tegen te moeten houden.

gravatar

Guttegut Geert, ‘t is me wat zeg!

Mag het een onsje minder, we leven hier in een vrij land, en er wordt hier niet in het Spaans gesproken.

gravatar

Ik presenteer u de nieuwe busnummering die u gemakkelijk kunt berekenen.

Plaats uw land-afkorting voor het nummer, gevolgd door een controlegetal en een vierletterige afkorting voor de vervoerder. Voor de zekerheid dienen er drie nullen voor de oude buslijn te komen. Ik sluit af met een voorbeeld: lijn 35 naar Hoek van Holland wordt vanaf nu lijn NL88VEOL00035.

Door de nieuwe nummering kunt u helaas niet meer zien in welke bus u zit, dit nadeel weegt echter niet op tegen de enorme…

• Reageer
gravatar

Ik wil graag nog even mezelf herhalen uit de tijd dat buskaartjes nog heel even begrijpelijk en van papier waren:

“Het leven wordt steeds makkelijker.”

gravatar

Ik wil graag nog even mezelf herhalen uit de tijd dat buskaartjes nog heel even begrijpelijk en van papier waren:

“Het leven wordt steeds makkelijker.”

gravatar

In de tijd dat ik dat busnummer heb ontcijferd is de bus mijn halte al voorbij gereden. Wat wel weer een mooie oplossing voor vertragingen is. Zou je ook zo’n systeem voor de trein kunnen opzetten?

gravatar

Beste Plien,

gewaagde actie om de genoemde ‘L.’ in de naam ‘L. de Behanger’ in te vullen met de term ‘Lul’.
Voor de hand liggend, toegegeven, maar toch: het kan ook gewoon Leon zijn, of Lars. Of Laurens. Of Lammert, danwel Lambert. Luigi wellicht, Ludwig of Lionel. Levi of Leendert zouden ook kunnen. Ludo, of Lucien.
Maar misschien ken je L. de Behanger persoonlijk en weet je gewoon dat het Lul is. Dat weet ik dan weer niet.

gravatar

Toegegeven, het aantal rimpels in zijn voorhoofd is een indicatie, maar uw stelling is door het Hof vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs, heer IR Wiemersma.

U zou, op grond van de door u aangevoerde titel, toch moeten weten hoe u een deugdelijk proefschrift dient te onderbouwen, me dunkt.

gravatar

Ik beroep mij op het woordenboek en verwijs naar de overdrachtelijke betekenis van het woord lul zoals u kunt opmaken uit het gebezigde werkwoord vinden.

Bij de door u geponeerde stelling zou ik het werkwoord zijn hebben benut. Dat is niet het geval zoals u reeds ervaren heeft.

En nu terug in uw hok, en kwispelen!

gravatar

In mijn tijd reden er ook nog negatieve bussen rond. Vaak heb ik de vergissing gemaakt om in een bus te stappen die lijn -28 volgde, deze bus reed dan achteruit de route van bus 28.
Tegenwoordig bestaat dit gelukkig niet meer, de positieve mindset van de bevolking heeft al invloed gehad op de nummering van busroutes.

• Reageer
gravatar

Misschien moeten we migreren naar het systeem van letters, waarbij begin- en eindpunt meegenomen worden en ook alle tussenliggende haltes.
O.b.v. de dan verkregen letters, zijn alle bussen uniek ‘genummerd’ en krijg je vanzelf handige ezelsbruggetjes als DINGFLOFBIPS of Sms ff bondige clips

• Reageer
gravatar

Er is al een logische nummering. Alleen kan die niet op alle plekken tegelijk bestaan. Dat kan alleen in stilstand op de centrale, het hangt ervan af waar die is. Buslijnen van Connexxion worden gepland vanuit centraal Nederland voor alle uithoeken van het land volgens modern management. Daarom is de helft vaak verdwenen. Zoiets als de ziekenzorg en allerlei dienstverlening.

• Reageer
gravatar

Centraal Nedetland bestaat niet meer. Bovendien zijn de lijnnummers niet onlogisch. Vind ik. Ze gaan van 1 tot pak m beet 790. Wat is niet logisch?

gravatar

He buschauffeur, van 0 tot 790 vindt ik knap verwarrend. Als al deze getallen een keertje in alfabetische volgorde gezet zouden worden, dan was het al een stuk overzichtelijker en dientengevolge ook een stuk logischer. Combineer dit met een route die de nederlandse gemeenten volgt in alfabetische volgorde. Duurt wat langer (geef ik toe), maar je krijgt in elk geval wat reistijd voor die belachelijk hoge prijzen.

gravatar

Alle getallen op alfabetische volgorde zou wel een natte droom zijn inderdaad. Maar ik zou al tevreden zijn wanneer ze in ieder geval netjes op kleur zouden zijn gesorteerd.

gravatar

Beste Fytse, een geweldig voorstel, dat ik graag wil combineren met de eigen inbreng van de reiziger, die nu de reis toch iets langer duurt een op kleur gesorteerd setje potloden ontvangt na het inchecken om zo de tijd en niet de chauffeur te doden. Zinloos geweldig.

gravatar

Spuit Elf,

Je hebt het cijfer vermeld op de bus verkeerd begrepen. Dit is niet het bus-nummer, maar he aantal vrije zitplaatsen.
Het busnummer staat achterop vermeld, dan kan je zien welke bus je zojuist bent misgelopen.

gravatar

Alle Nederlanders student maken. Je moet niet alleen naar de buitenkant kijken maar het innerlijk, het saldo. Zie de OV-kaart, daar is het hele verhaal mee begonnen. Zie ook Pim Fortuyn die zich daar in een beginstadium al mee bezig hield en nooit meer is hersteld. Die kant moet heel Nederland op!

• Reageer
gravatar

De snelbus van Zoetermeer naar Leiden heette een tijdlang ‘Interliner’ met nr. 206. Toen won Arriva hier de oorlog en werd het ‘QLiner’ 365 (rijdt niet op 29 februari). Sinds gisteren is het nummer eindelijk sexy: 400! Arriva, Arriva, Andele Andele.

• Reageer
gravatar

Hier in het Utrechtse heeft men nog iets beters bedacht: volstrekt onnavolgbare symbolen op iedere bus.

De bus naar Zuilen bijvoorbeeld wordt verbeeld middels een Griekse zuil (vaak aangezien voor een 1) . Wie naar Vleuten wil moet de bus hebben met het symbool dat (denk ik) een brug voorstelt, en naar Nieuwegein is het de bus met het driehoek-achtige plaatje, waarvan ik de betekenis nog niet heb kunnen achterhalen.

Nee dit is geen grap, dit is marketing.

• Reageer
gravatar

Ja, dat is ook zo. En was er ook niet een systeem met kleuren, dat daar doorheen liep.
Ik heb overigens gehoord dat je naar Nieuwegein alleen met de bus mag als je een nieuwe mop vertelt!

gravatar

Je moet oppassen met de nummering. Stel dat je naar Zevenhuizen wil. Maar het kan ook naar Huizen. Beide zijn dorpen. 7 Huizen… waar kom je dan terecht? 10 Gemeten? Waar ligt Gemeten? 16 Hoven… Kom je dan op een vliegveld of in Duitsland of Denemarken terecht?

• Reageer
gravatar

16 Hoven is makkelijk: dat is de bus die langs 16 hoven gaat, namelijk Eindhoven, Veldhoven, Schoonhoven, winkelcentrum de Hoven en nog 12 anderen.

gravatar

Ik snap die behoefte aan nummers niet. Het is toch geen voetbal? De NS rijdt ook zonder nummers, toch? Wel handig zou zijn om bijvoorbeeld iets met zônes te gaan doen. In Amsterdam is dat al voorbereid. Daar hoor je – kennelijk nog op proef – geregeld dat je volgende halte een zônegrens is. Maar ja, dat is het GVB he, en dat kan je natuurlijk niet als maatstaf nemen voor de gemiddelde busvereniging. Dat GVB is echt een bedrijf.

• Reageer
gravatar

Nouveauté van Connexxion in Westfriesland: men plaatst bij elke halte een electronisch scoreboard met variabele busnummers, geplande vertrektijden en -vertragingen. Gevolg: temperaturen onder nul hebben er toe geleid dat plaatselijke reizigers diepgevroren in wanhoopsposes in abri’s werden aangetroffen, rechterhand en -wijsvinger opgestoken naar verboden Über-taxi’s. Omwonenden hebben vergeefs getracht hen te ontdooien. Connexxion breid de proef uit tot de Randstad. Reden: ‘t kostenplaatje.

• Reageer
gravatar

D eerste o.v. lijnen in Amsterdam werkten met 2kleuren. Heel eenvoudig zij reden van treinstation naar naar treinstation. Bijna niemand was geschoold. dus centraalstation was bijv. Rood!! Sloterdijk was geel! Niets geen nummers en getallen later werden er nummers gegeven! Lijn 1 reed van het station naar mijn huis en nog wat verder! Dat was makkelijk!

• Reageer
gravatar

Fijn dat u dat even met ons wilde delen. We zijn eruit, en de proef is geslaagd. Aan een lichtend voorbeeld als het uwe kunnen velen een voorbeeld nemen.

Vraagje, U is hogeropgeleid?

gravatar

Ook barkrukken? En de chauffeur wordt dan aangesproken met barman zeker. Bonny, dan hoop ik jou als bardame te kunnen aanspreken.

gravatar

Ik stel voor dat buschauffeurs Tinder gaan gebruiken. Passagiers kunnen dan op hun smartphone een leuke chauffeur uitkiezen die in de buurt is. Als de bestemming dan ook nog een match is, dan is een ritje zo gepland!

• Reageer
gravatar

Uitstekend! Dan moeten ze wel de films verbieden die ook ooit gebruik hebben gemaakt van onlogische nummering. Als eerste zou ik afschaffen;

‘Harry Potter en de Steen der Wijzen’

Perron 9 3/4 tussen perron 9 en 10? Kom op zeg…
Neem meteen die andere 2 onlogisch genummerde perrons 9 12/16 en 9 52/128 ook onder de loep…

• Reageer