Bron: Youtube - NS

In je slaapzak voor het OV-poortje op de daluren wachten

Slaapzakforens Eva ligt vanaf 4.00 uur klaar om in te checken

Eva Stegeman (29) uit Amsterdam ligt elke werkdag vanaf 4.00 uur ‘s nachts voor de OV-poortjes aan de achterkant van Amsterdam Centraal. Ze hoopt op die manier de trein van 8.58 uur met dalurenkorting te halen, een zitplaats te bemachtigen en de stormloop van de op hol geslagen forenzenmassa te overleven.

Eva werkt als baliemedewerkster op Schiphol. Ze schetst haar probleem: “Als ik de Sprinter van 9.13 neem, ben ik te laat op mijn werk. Maar als ik die van 8.43 pak, reis ik met vol tarief. Ik móet dus de trein van 8.58 hebben, maar de korting gaat pas om 8.55 in. Probeer dan nog maar eens in te checken in die tornado van ontketende kortingsbeluste aasgieren.”

Daarom bedacht Eva een truc. Om de menigte voor te zijn, ligt zij vanaf 4.00 uur, gewapend met een thermosfles fairtradekoffie, een frisse quinoasalade en een tandenborstel, in haar slaapzak voor een poortje: “Zo weet ik zeker dat ik om precies 8.55 in kan checken. Ik heb dan drie minuten om helemaal naar voren te lopen en een zitplaats voor mij en mijn tas te scoren. Achter mij hoor ik hoe de mensen vertrapt worden. Dat went nooit.”

Inmiddels beginnen medereizigers haar strategie door te krijgen: “De laatste weken komen er steeds meer mensen bij liggen en afgelopen maandag was iemand mij zelfs een half uur voor. Ondanks de snurkers is het op zich best gezellig. Na verloop van tijd ga je elkaar herkennen, met sommigen zit ik al op LinkedIn. Maar ze weten allemaal dat het rechter poortje van mij is.”

Eva hoopt wel dat het in- en uitslapen tot een paar mensen beperkt blijft: “Het zou zonde zijn als hier straks horden reizigers voor die poortjes liggen. Dat gaat ten koste van de romantiek van het slaapzakforenzenleven. Bovendien verplaatst het probleem zich dan naar 4.00 uur.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Bij mij hielp een nieuw fietszadel, zo een met een geultje in het midden – hierna totaal geen last meer van slaapzak!

gravatar

Ik neem aan dat Eva tot op heden nog niet is gecontroleerd, want de korting gaat natuurlijk pas in om 09:00 uur.
Goed dat De Speld dit even meldt, dan kan ik morgenochtend snel – doch in elk geval vóór 09:00 uur- naar Eva op zoek, zoat ik haar een fikse boete kan overhandigen.
En natuurlijk een extra boete voor haar tas, want daar heeft ze vast niet een OV-kaart voor.

• Reageer
gravatar

Er bestaat ook nog een regel, dat na inchecken de reis binnen een 1/2 uur aangevangen dient te worden. Op trajecten met een half uur dienst onsttaat er dan een conflict situatie: ingecheckt om 8u55 en vertrek om bvb 8u58 wordt voldaan aan bovenstaande regel, omdat dit de enige mogelijkheid is om binnen het 1/2 uur te reizen, maar dit is in strijd met de geldigheid na 9 uur.

gravatar

Eva checkt juist pas om 8:55 in, als het piektarief weer afloopt. Van 4u tot die tijd ligt ze dan voor “haar” poortje. Maar je maakt wel een goed punt: Eva kan beter vlak voor 6:30 inchecken en vervolgens op het perron (ipv voor het poortje) nog even 2,5u gaan slapen.

gravatar

De korting gaat in op het moment van inchecken. Maakt dus niet uit welke trein je neemt in dit geval. Dus ik hoop dat je naast de tas-verhaal ook over de rest cynisch bent, conducteur 🙂

Andre, als je Voordeelurenkaart hebt hebt is er geen Piek vanaf 6:30, maar vanaf begin van de dag, om 4:00 dus.

• Reageer
gravatar

hahahah wat een raar verhaal.. om de trein te halen van 8.54 lig je vanaf 04u voor de poortjes? En als het zo stervensdruk is kan de tas makkelijk op schoot is ook zo sociaal voor de medereizigers. Wel eens tijdens de piekuren in NYC geweest of in Londen of Madrid? Dan denk ik dat je in een doos zal wonen bij de metro halte. NL doet het nog best ok.

• Reageer
gravatar

Er moet meer gelachen worden!

Daarom stel ik voor dat de auteurs van dit artikel op staande voet worden ontslagen (hoewel ik, tussen haakjes, eerlijk moet bekennen dat m’n rechtermondhoek de zwaartekracht enigszins overwon bij het lezen van de woorden “fairtradekoffie” en “quinoasalade”).

• Reageer
gravatar

Het lijkt mij het toppunt van optimisme om met n.s. te reizen! Er zijn zo veel regels en regelingen het is mij te ingewikkeld geworden! Wie wat waar welk kaartje welk abbonnement welke o.v.-kaart? Hoe laat? Waar naar toe? Hoe lang! Waar kan ik een retourtje kopen? Of zo’n stevig leuk kaartje waar de conducteur een gaatje in maakt! Wanneer en. Waar mag ik onder toeziend oog van de conducteur in een plaszak plassen?

gravatar

U maakt de samenleving in dezelfde tijd dus €4000 armer, terwijl Eva genoegen neemt met een verwaarloosbaar bedrag en tevens haar nachtrust gedeeltelijk opgeeft.

Zeg Eva, mag ik met mijn zak ook eens voor jouw poortje liggen?

gravatar

Dat is niet hilarisch, het is een heel ernstige zaak! Het is duidelijk dat je het artikel niet goed gelezen hebt!

Tenzij je slaapzakforenzenleven gebruikt hebt bij WordFeud met 3X woordwaarde, dan heb je gelijk!

gravatar

Ik heb geprobeerd om deze methode toe te passen op mijn eigen forenzenreismethodiek. Dit was nog niet zo gemakkelijk. Ik heb om 6 uur mijn auto netjes op de linkerbaan van de snelweg stilgezet, om om 8.30 uur fileloos naar mijn werk te kunnen rijden, maar toen ik mijzelf net in mijn slaapzak had geïnstalleerd kwam de politie mij al manen om weer te gaan rijden en was ik veel te vroeg op mijn werk…

• Reageer
gravatar

De trein is gewoon te duur…… De discussie om mensen uit de auto te halen voor het milieu hoor je niet meer. De trein is voor studenten en mensen die een kaart krijgen van de werkgever.

• Reageer
gravatar

Dit is gewoon nep. Mocht Eva echt bestaan, bespreek je met je werkgever of je een half uur later mag beginnen ivm de reiskosten. Als je hiervoor krom moet liggen dan krijg je duidelijk veels te weinig salaris of je moet echt geilen op de kick van korting.

• Reageer
gravatar

Lieve Annie, het woord veel kent geen ‘s’, of ben je Suid-Afrikaanse?
Verder lees ik nergens dat ze erg krom ligt in haar slaapzak, of zelfs maar dat het aan die slaapzak of het vroege uur te wijten zou zijn.

gravatar

Lekker fris slapen in zo’n OV hal. Zeker als daar misschien iemand heeft staan wildplassen wellicht, of lekker door de hondenstront gelopen is en alles mee naar binnen loopt. Lig je daar met je slaapzak en je eten/drinken, Zij (in meervoud) liever dan ik. Er lopen duizenden mensen per dag, wie weet wat mensen allemaal nog meer naar binnen lopen waar jij slaapt, of net je eten of drinken daarop hebt gezet.

Maar vooral: Lang leve die OV Shitkaart. Weg ermee!

• Reageer
gravatar

Ik heb een briljante oplossing voor Eva en het heet: de fiets.
Vanaf Amsterdam Centraal naar Schiphol is ongeveer 20km, dus dat kan in 1 a 1,5 uur prima gefietst worden. Dan hoef je ook niet om 4.00 al op het station te bivakkeren.

• Reageer
gravatar

Tja en dan heb ik nu ook van die werknemers die gewoon bewust overwerken zodat ze pas na 19u de trein hoeven te pakken. Schandalig!

gravatar

Ik ben voor de opening van een daluren cafeetje of zo. Of aangename wachtkamer met muziek en vermaak. Om in de namiddag…als je na een fijn dagje in de stad weer met korting naar huis wil, de tijd te overbruggen.

• Reageer