Route NS Non-stoptrein

NS introduceert de non-stoptrein

‘Nieuwe trein altijd op tijd’

De NS heeft besloten om het experiment met ‘niet stoppen op kleine stations’ verder uit te breiden. Op een nieuw, ondergrondse traject zal niet in- of uitgestapt kunnen worden. Ook zal de trein nooit stoppen. “Daarmee zijn we gegarandeerd altijd op tijd,” zegt een woordvoerder. Het nieuwe traject zal onder heel Nederland door rijden.

De keuze voor een ondergronds traject noemt de NS voor de hand liggend. Woordvoerder: “Onder de grond heb je geen last van blaadjes op het spoor, geen venijnig lenteweer, geen sneeuwvlokken. Ook hoef je geen rekening te houden met zwartrijders, dat scheelt enorm in de conducteurskosten. En ondergrond heb je geen klagende bewoners of geluidsoverlast dus kunnen we flink de vaart er in houden: Gemiddelde snelheden van 300 km/u zijn goed haalbaar. En altijd op tijd.”

De non-stoptrein zal vanaf januari 2016 voor niemand beschikbaar zijn.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Ook niet vergeten te zwemmen! Bij ons is een klein stationnetje, en daar stopt de trein bij vertraging ook niet. Er liggen al acht treinen in het IJsselmeer. Wat een verspilling, in mijn tijd deden we zoiets niet.

(0)^
gravatar

Toegang is mogelijk, als ze mijn ontwerp voor perrons ook uitvoeren. Zo’n perron bestaat uit een grote draaischijf, waar de reiziger vanuit het midden naar de rand loopt. Of liever, geschoven wordt, want dat gaat na een paar meter vanzelf. De trein maakt een bocht terwijl die erlangs raast, en de schijf heeft aan de rand de snelheid van de trein. Toelopende gladde wanden zorgen ervoor dat de reizigers vanzelf naar de openstaande deuren geperst worden. Uitstappen gebeurt aan de andere kant, ook door de middelpuntvliedende kracht. Daar is het perrron geen schijf, maar een ballenbak ter grootte van enkele voetbalvelden. Aan het einde van die ballenbak komt iedereen tot stilstand, en daar staat het aanvullend vervoer: tram, bus en taxi. Iets eerder, waar de reiziger nog snelheid heeft, zijn openingen waardoor die in de metro valt. Ook de metro wordt gesynchroniseerd op aankomst en snelheid.

Dit plan had ik geheim willen houden, omdat het concurreert met mijn Superbus. Maar nu de NS het stilzwijgen doorbroken heeft, kan ik niet achterblijven. Ik haal vanmiddag de banden wel van die bus af, dan is het gewoon een trein. Die banden verkoop ik wel aan de gemeente Groningen, die ze dan monteert op hun tram. Hoeven ze geen tramrails aan te leggen. U ziet, mijn futuristische plannen hoeven niet duur te zijn, sommige besparen zelfs miljoenen.

(0)^
gravatar

Toevoeging: fiets meenemen in de trein kan ook, maar alleen op kleine stations, zonder draaiend perron. Daar kun je als voetganger niet instappen. De reiziger gaat op zijn fiets zitten, en krijgt mbv een kabel een snelheid van 140 km/h. Net als op vliegdekschepen. Met die snelheid rijdt hij dan naar de trein toe, en verder is het een kwestie van afstappen en de fiets binnen zetten.

Wie aan de verkeerde kant afstapt, kom in een langgerekte ballenbak tot stilstand, behalve in de nog geavanceerde versie: daar is aan weerszijden een trein, zodat de fietser ook dan in een trein stapt. Die reservertreinen rijden allemaal naar een centraal gebouw, waar trainers je leren wat links en rechts is. Alle trainers staan onder supervisie van Ferry Mingele.

(0)^
gravatar

Ah, blij dat mijn roman eindelijk op de rails gezet is. De trein rijdt fantastisch, maar het boek is beter, al zeg ik het zelf. U kunt “de trein die nooit meer stopt” nog alleen tweedehands aanschaffen, maar dan is het boek nog altijd in betere staat dan de trein. Al is het maar omdat mijn boek wel stopt.

(0)^
• Reageer
gravatar

Denk je “eindelijk eens een goed idee van die NS”, blijkt dat die lijn volgens de kaart precies onder je huis door loopt. Krijg ik vast dezelfde ellende als indertijd met de NZ-lijn onder de Vijzelgracht.
Nu ja, dan heb ik in ieder geval mijn eigen station aan die lijn en ga ik lekker kaartjes verkopen aan al die onnozelen die denken dat de trein er stopt.

(0)^
• Reageer
gravatar

Eindelijke de wensdroom van de NS vervuld. Trouwe reizigers vonden ze al een en al ellende, maar helemaal geen reizigers is natuurlijk helemaal ideaal.

(0)^
• Reageer
gravatar

Zeker, broeder Bruynesteyn. Er zijn twee diensten: zondagochtend om half tien, en zondagmiddag om twee uur. ‘s Ochtens is er koffie na de dienst. Een half uur voor aanvang kunt u genieten van orgelspel.

Dit geldt althans voor het nieuwe kerkgenootschap der binnenspoorse kerken. De naam wordt Zuiderzeekerk, en we hebben Urk gekozen als hoofdvestiging. De collectezak verdwijnt, daarvoor in plaats komt de Oecumenische Chipkaart. Online kunt u met uw kaartnummer controleren hoeveel u nog mag zondigen, of hoeveel u nog moet doneren om vergeving te krijgen voor nog openstaande zonden.

(0)^
gravatar

ziet er goed uit. maar wil dat zeggen dat de trein alleen op zondag rijdt? ik verwacht een massale boycot van de geloofsgenoten uit Urk. die gaan echt niet met de trein, want die heeft ook recht op zondagsrust. dus de bedoeling is goed, maar de uitwerking niet.

(0)^
gravatar

De trein rijdt altijd, dat is geen zaak van de kerk. Gelovige machinisten hoeven op zondag niets te doen, behalve van de knopjes afblijven. Zou de trein op zaterdag moeten stoppen, om zondag stil te staan, dan krijgt NS problemen met orthodox joodse machinisten. Dus zou die op vrijdag al moeten stoppen, maar dan moeten moslim-machinisten vrij krijgen, enz. Juist door altijd te rijden, worden alle gezindten ontzien.

Bovendien zou dat stoppen studenten met een weekend-ov-kaart onevenredig zwaar treffen. Behalve van die studenten de orthodoxe joden en zware christenen. Oftewel, het zou moslimstudenten relatief bevoordelen, omdat de vrijdag niet bij het weekend hoort. Gevolg: kamervragen van Wilders, en een motie om voortaan rondjes om de moskee te gaan rijden.

(0)^
gravatar

Yepp…degenen die levensmoe zijn hebben twee keer mazzel…Die zijn dan al onder de grond en het spetterd niet meer zo…

(0)^
gravatar

ik vergat helaas te melden dat de trein wel een voorzieining krijgt om zonder tijdverlies ratten te vermorzelen. op de totale investering kost dat maar een schijntje. de ns: als altijd klantgericht!

(0)^
gravatar

inmiddels hebben zich al een aantal gerenommeerde fysici gemeld die hopen op een nobelprijs door twee treinen op elkaar te laten botsen in de hoop elementaire dienstregelingen te vinden. het moet in hun ogen gezien worden als een treinversneller met ongekende mogelijkheden.

(0)^
• Reageer
gravatar

Daar moest ik ook even over nadenken… maar Utrecht is toch gepasseerd bij de keuze van de te passeren stations.
Veranderen kan niet meer dus ik vrees dat Utrecht nu toch echt een gepasseerd station is.
Wat mij betreft wel want echt, soms denk je jaaaaaaaa ik zie Utreg Centraal Station al liggen, het gaat lukken dit keer en dan stopt de trein…

Na 10 min. zinloos wachten roepen ze om dat de Intercity uit Munchhausen eerst moet passeren, dan mogen wij pas. En missen de aansluiting naar Amersfoort om maar iets te noemen.
Vertraging by proxy heet dat, jouw trein doet alles goed en dan toch, met de haven in zicht….

Dit is gebaseerd op een, nee een heleboel waargebeurde verhalen.

(0)^
gravatar

Toch wat aan je geografische kennis doen, beste Frederik: op de kaart is te zien dat het tracé enige kilometers bezuiden Nijmegen onder Limburgs grondgebied doorraast.

(0)^
gravatar

Goed plan!
Al begrijp ik niet waarom we nu nog steeds niet met de trein niet naar de waddeneilanden kunnen; naar Engeland met de trein kan al jaren wel.. stopt ook bijna nooit tenzij er brand is in de tunnel.
Wat niet erg is, zonder zuurstof dooft een brand sneller dan je denkt, gewoon zuurstofdicht maken dat ondergrondse netwerk en weer een probleem opgelost.
Mensenlevens zal het niet kosten, zo zonder passagiers.
Zijn er ook nooit meer Nederlanders bij zo’n ramp betrokken ook, godzijdank!!
Typisch NS, niet even rustig nadenken maar haast, haast, haast….

Dat Utrecht niet op de route ligt snap ik wel, die hebben de laatste 25 jaar gemiddeld 2.338.958,78 per seizoen moeten besteden aan stretchers, slaapzakken, kussens en koffie voor gestrandde reizigers. (of juist gekoeld water, zuurstof en ijs).

Mja wie wil er nou naar Utreg….? Joop, zeg het eens:

http://youtu.be/eK1lbYnPrCg

(0)^
• Reageer
gravatar

Bijkomend technisch voordeel van deze nieuwe lijn is dat hij vacuum getrokken kan worden, waardoor er veel energie kan worden bespaard.

(0)^
• Reageer
gravatar

Die trein die rijdt er al jaren. Met die truc heeft de NS de afgelopen jaren voldaan aan de verplichting om 95% van de treinen op tijd te laten rijden. Want als ze alleen de bovengrondse treinen zouden mogen meetellen zouden ze tot een schamele 50% komen, zoals iedere treinreiziger uit ervaring weet

(0)^
• Reageer
gravatar

Dat is wéér zo’n abdurd Fyra idee!
Het kan allemaal zoveel goedkoper, maar men wíl niet en men doet het niet en lummelt gewoon door.
De Noord-Koreaanse geleerde Park Bums Pirk heeft uitgerekend als je een trein stil laat staan, het kan niet schelen of het een boemel of een sneltrein is, op Nijmegen Heyendaal, of Leiden Lammerschans, dan komt het ding nooit te laat, want hij kómt gewoon helmaal niet. Ingewijden die hier octrooi op hebben aangevraagd, verzekeren dat dit veel goedkoper is dan een ondergronds netwerk en al helemaal als je in dat rijtuig belegde broodjes en koffie en bier gaat verkopen en voor gebruik van het toilet laat betalen.

(0)^
• Reageer
gravatar

Laat Micky O’Leary dat maar niet horen.

(0)^
gravatar

Ik dacht eerder aan een trein die altijd stil staat (stilstaat?) maar wel zo lang is dat men achteraan op het ene station kan instappen en dan in de trein door kan lopen naar het volgende station. Desgewenst kan men dan vooraan op het volgende station uitstappen. Op die manier besparen we nog energie ook.

(0)^
• Reageer
gravatar

Heer Frederik, dit klopt, dat zei Park Bums Prick ook in zijn proefschrift, maar dan heb je het nadeel dat de spoorbomen steeds dicht staan. Bijkomend voordeel is wel dat mensen ten gevolge hiervan dan meer met het openbaar vervoer zullen reizen en dus eerder de trein zullen pakken. Toegegeven, we zijn er nog niet uit, maar hoofdglibber Pechtholt van D66 stelde een groot glijmiddel voor, dat lijkt echt geen oplossing maar er wordt dus wel over nagedacht, zelfs door dit soort kakkerlakken.

(0)^
gravatar

O ja, en daar dan overstappen als je verder wilt reizen. En in Nederland waait het nogal eens, dus ik stel voor om die treinen te voorzien van vierkante wielen. Dat’ie niet per ongeluk gaat rijden.

Maar ik belde net even met Drs. P., en die zegt dat zo’n trein een variant is op de ultra-lange veerpont in zijn lied “heen en weer”. Hij pleit voor vervoer per troika, te beginnen in Flevoland omdat daar wolven zijn, die de paarden stimuleren om een beetje op te schieten. Lange trajecten zijn volgens de doctorandus. alleen geschikt voor grote gezinnen.

(0)^
gravatar

Alleen erg jammer dat Limburg niet in het traject zit! Het idee en de wetenschap dat de treinen minder vaak te laat zullen zijn (en met de non-stop trein zelfs NOOIT te laat!) in Limburg zal deze provincie de oh zo gewenste economische impuls kunnen geven.

Worden zij maar WÉÉR eens gediscrimineerd!!!!

mvg

Limburgse-vla fetisjist Peter

(0)^
• Reageer
gravatar

Er kan, zo staat in het proefschrift van dr. Park Bums Prick eventueel een station te Heythuysen worden aangelegd, waarvanuit dan ook Roggel bediend kan worden. Dit alles mits de Limburgse regering aldaar een station aanlegt waar de trein kan staan.

(0)^
gravatar

Als ze hier maar geen Fyra’s voor gebruiken.
Anders vertrekt de eerste trein ergens tussen nu en sint-juttemis.
En ik had ook het plan om net als B. Hari, ideale schoonzoon, mijn schoonmoeder vrijkaartjes te geven.
Dan heb ik eindelijk een keertje geen vliegende bloemkolen naar mijn hoofd.

(0)^
• Reageer
gravatar

Dat hoeft niet eens , zo’n lange treinen. Stilstand is achteruitgang dus rijden ze gewoon achteruit! Maar, deze achteruit rijdende treinen zijn allemaal zooooo 2012 dus de non-stop trein heeft de toekomst, eindelijk boekt de NS vooruitgang….

(0)^
• Reageer
gravatar

Die bocht in het zuid-oosten schampt mijn achtertuin. Maar ik heb baten noch lasten dus geen Nimby-probleem. Vraag me wel af of die bocht met 300 km/u lukt Misschien vlak voor de bocht een sneeuwmachine neer zetten?

(0)^
• Reageer
gravatar

Hebben ze je niet verteld dat die trein 631 kilometer lang is? Tussen voor en achterkant zit precies een halve meter. Die is nodig voor de rek bij het op gang komen. In de winter krimpen de rails, en past er nog maar net een vloeitje tussen voor- en achterbumpers. Waaghalzen kunnen doorlopen naar voren, en door het raam nog de vorige trein halen. Het is dus tevens een soort tijdmachine.

(0)^
gravatar

Ik krijg hier wel een Hotel California-gevoel bij.
“You can check out any time you like
But you can never leave”

(0)^
• Reageer
gravatar

Uitchecken zonder uit te stappen resulteert in een boete bij controle. Misschien moet de NS toch nog maar eens de studie herzien dat ze kunnen besparen op conducteurskosten.

(0)^
gravatar

Een kleine correctie. Recht voor mij bevindt zich het noorden, achter mij het zuiden, links van mij het westen, en rechts het oosten. Ergo, ik sta precies in het midden, en ik ben niet in Utrecht.

(0)^
gravatar

Als ge u eens verveelt kun je het gratis nummer bellen van de Belgische antitabakslijn. 0800 111 00. Ben er 2 uur mee bezig geweest. Voor niks. Ik wou hun gewoon vragen wat er met dat mens dat mijn pak sigaretten opfleurt eigenlijk gebeurd is?

(0)^
• Reageer
gravatar

Misschien is een heel ander plan meer doeltreffend: op ieder station een eeuwige stoptrein neerzetten! De reeds aangeschafte Fyra’s kunnen dan alsnog ingezet worden. Een toilet is overbodig: je kunt gewoon ff uitstappen en naar een alternatief lopen. En geen enkele trein komt meer te laat!

(0)^
• Reageer
gravatar

Dat is zelfs 2 vliegen in 1 klap, want dan heb je tegelijk een trein die nooit meer stopt. Plus de milieuwinst, 3 vliegen dus. Die reizigers jatten maar gewoon een fiets als ze ergens heen willen. Scheelt weer in de overlast voor het station. Vier vliegen in 1 klap.
Kunnen ze ook de stationsklokken stilzetten? Die lopen dan niet meer voor of achter, en geven maar liefst _twee_ maal daags exact de juiste tijd aan. Alweer 2. Zo kom ik op maar liefst 6 vliegen in 2 klappen!

(0)^
gravatar

Die lijn klopt? Wat zal betekenen dat er eindelijk vanuit Emmen naar Groningen kan worden getreind? 😉

(0)^
• Reageer
gravatar

Maar zodra de lijn wordt opgeleverd, zal de trein toch ergens moeten beginnen te rijden. Dus is er toch een vertrektijd. Gevalletje “alles of niets” waarbij de statistieken voor het gehele leven van dit traject in gevaar worden gebracht. In ieder geval is het dan makkelijk om meteen na vertrek de stekker uit dit project te trekken, in plaats van jaren lang te zeveren over dat ze toch echt beloven de resultaten te verbeteren.

(0)^
• Reageer
gravatar

Eerst de Romeinen met hun Viae publicae.
Later de Route de Napoleon.
Nog later de Deutsche Autobahn.
En nu zijn wij eindelijk aan de beurt in de schijnwerpers.

De geschiedenis herhaalt zich, als de NS een politieke partij was zou het zoveel beter zijn geweest allemaal, dan hadden we nog steeds geen euro bijvoorbeeld, beleid zou zo lang duren voordat implementatie plaatsvindt dat het makkelijk op tijd kan worden gespot en je weet waar je aan toe bent en mochten er andere grotere landen jaloers worden zien we het ook op tijd aankomen als de trend zich ook voortzet in hun buitenlandse beleid, eerlijk waar ik me kan me geen betere conservatievere kracht op aarde voorstellen, misschien is het tijd voor de NSP.

(0)^
• Reageer