Laat-sarcasme

Gelders museum toont laat-sarcastische schilders

Ontzettend sterke expositie in Kröller-Müller Museum

Vanaf volgende week maandag is een groot aantal werken uit het laat-sarcasme (1690-1700) publiekelijk te bezichtigen in het toonaangevende Kröller-Müller Museum in Otterlo. Pronkstuk van de verzameling is Vermeer’s werk ‘Echt een enorm aantrekkelijk melkmeisje’ uit 1696.

Als iemands mening van belang is, is het wel die van kunst’expert’ Bert Bokhoven: “Ah, het laat-sarcasme… Dát was nog eens een fascinerend hoofdstuk uit de Nederlandse kunsthistorie. Wat zijn er toch veel belangrijke kunstenaars in die periode opgestaan, de lijst is schier eindeloos. Zoals een Casparus Hoomis. Je moet het maar kunnen, als curator, om al die pareltjes hélemaal van zolder te halen.”

Naast schilderkunst pakt het museum ook uit op het gebied van muziek en beeldhouwkunst. Het hield immers maar niet op gedurende het laat-sarcasme. Curator Arie Schimmelpenninck: “Het was echt wel moeilijk om uit zo’n onmetelijk rijke historie een selectie te maken, maar uiteindelijk zijn we er met een groepje bevlogen kunstkenners dan toch in geslaagd. Wát een leuke ervaring om met zulke intelligente lui samen te werken. Nou.”

De expositie had niet kunnen bestaan zonder de ruimhartige financiële steun van ‘De allerbeste vrienden van Kröller-Müller’, weet Schimmelpenninck. “Die worden hierbij dan ook enorm bedankt. Vooral voor de aankoop van het Senseo-apparaat. Heel knap wat ze vroeger met beperkte middelen en slootwater konden, lekker zo doorgaan dus daar bij Philips.”

Ook de commissaris van de Koning voor Gelderland laat zich niet onbetuigd: “We willen de kundige organisatie echt enorm feliciteren. Ik heb een voorproefje gezien, en het is me wat moois zeg. Het is sinds 2012 niet vaak meer gebeurd dat we een handjevol werken van laat-sarcasten op één plek aantreffen. Chapeau.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Ik kan het niet genoeg zeggen: “wat IS onze koning toch knap!” Het blijkt ook weer uit de foto die bij dit artikel staat. Wat een gezegend land zijn wij toch met deze familie Van Oranje die helemaal uit duitsland is overgekomen om ons te regeren. OooRan-he Booo-ven!

• Reageer
gravatar

Guusje,

Je vergeet Argentinië, waaruit een boerenmeisje kwam die een prins wakker kuste, waardoor ze nu niet alleen in de adelstand is verheven, maar zelfs onlangs is bevorderd tot koningin. Let op mijn woorden, als ze even doorzet wordt ze zelfs nog keizerin of misschien wel godin.

gravatar

Lieve zus,

Godin is ze al volgens een groot deel van de onderdanen van onze tweehonderdjarige monarchie.

p.s.
Eigenlijk is dat langer, maar om een of andere mysterieuze reden wordt koning Lodewijk Napoleon niet meegerekend.

gravatar

Lieve Tjeempie,

Op jouw lieve verzoek ben ik de geschiedenis van dit schilderijtje nagegaan.

Zie je de vreemde leegte achter het melkmeisje? Zeer ongewoon voor de schilderkunst in die tijd. Het schilderij is ook niet altijd zo geweest. In het preutse Holland van de achttiende eeuw is op verzoek van een staatkundige dominee door een godsvruchtige schilder de hitsige jongeman die met gezakte broek achter het verleidelijke meisje stond, verwijderd.

De ware betekenis van het schilderij wordt duidelijk, als je weet dat het gieten van melk een bekende allegorie is van ejaculeren.

gravatar

Beste Viesman, Volgens ds. Gremdaat is zuivel op zuivel helemaal geen duivel.

gravatar

Petertje,

Zie jij ook dat de schoudertjes van het blondje door een soort dwangbuisje bijeen worden gehouden? Zouden die twee kerels, die duidelijk opgewonden zijn door dat melkmokkeltje op het schilderij, als de fotograaf vertrokken, is een sm-ménage à trois gaan beleven?

gravatar

Alphert Schimmelpenninck van der Oye (1880-1943) werd in de volksmond Arie genoemd en was van huis uit een schilder van keuken stoelen. Zijn schilderstijl was met terugwerkende kracht het fundament van de laat sarcastische stijl. De curator Arie noemt zichzelf een autodidact op het gebied van het geschilderde sarcasme, in tegenstelling tot zijn broer Kees die in fritesaardappelen handelde.

• Reageer
gravatar

Jammer dat het vroeg-cynisme geen aandacht krijgt in dit artikel. Volgens mij had die periode wel eventjes flink wat meer impact. Ik weet alleen niet meer precies wanneer die periode viel. Iemand?

• Reageer
gravatar

Vlak na de petrolistische periode toch ?

gravatar

Inderdaad Coffeemonster, die periode bedoelde ik. Nou weet ik het weer. Daarna kwam de post-seksistische periode (met ODOL en zo) waar dhr Viesman waarschijnlijk meer over weet te vertellen.

gravatar

Wat beweert Bertje Bokhoven hier LETTERLIJK? “De lijst is schier eindeloos.” Is hij gek of is hij niet gek? Het schilderijtje ‘Een Meyd die melk uytgiet’ van de Hollandse meester Johannes Vermeer (1632 – 1675) meet 45,5 bij 41 cm. Dus de lijst kan uitgaande van de binnenmaten niet langer zijn dan 173 cm. Laat de lijst volgens de buitenmaten zeg 20,4 cm langer zijn, dan hebben we het wel gehad.

• Reageer
gravatar

Wel een beetje zonde dat ze in die tijd hier in Nederland nog geen Amaretto hadden. Het meisje is inderdaad zeer charmant, nu echter schenkt ze melk en dat is helaas geen Amaretto en helaas veel te braaf voor deze tijd. Als ze Amaretto had ingeschonken, had ik ur absoluut opgezocht en was ik gewoon dat schilderij ingedoken.

• Reageer
gravatar

Kunst znw, de (v/m), -en
Creatieve vaardigheid die voorheen gewaardeerd werd als het ergens op leek en tegenwoordig als het nergens op lijkt.

Sarcastische kunst
Kunst die letterlijk of figuurlijk tussen aanhalingstekens staat of door het wapperen met twee vingers langs iedere kant van het hoofd als zodanig wordt aangeduid.

• Reageer
gravatar

Toch weer die dekselse prof. dr. ing. Bert Bokhoven, tevens begenadigd trendlistener en kunstkenner die ons hier op ontzettend belangrijk historisch Neerlands erfgoed wijst. En wat een subliem commentaar toch ook weer van deze meer dan begaafde Bert Bokhoven!! De Speld laat kansen liggen als deze geweldenaar niet veel en veel vaker hier het woord krijgt. Anders regent het ongetwijfeld opzeggingen!

• Reageer
gravatar

De aandachtige kijker ontwaart op het schilderij duidelijk waarneembaar “66”, rechts naast het hoofd van de in olieverf vastgelegde horecamedewerkster, het fameuze “Melkmutsje”. De heer links op de foto is de kleinzoon van Han van Meegeren, die dit tableau tijdens zijn gevangenschap schilderde. Even verderop hangt het pronkstuk van de laat-sarcastische periode: “De nieuwe kleren van de keizer” waarop afgebeeld Wim T. Schippers in Adamskostuum, met het Grootkruis der Nederlandsche Leeuw decent 30 cm. onder navel gedrapeerd.

• Reageer
gravatar

Voor het herkennen van sarcasmekomma’s, beste Jeetje, zijn basisvereisten
a) enige sociale intelligentie en
b) enig gevoel voor humor.
Is het uwerzijds wellicht niet te veeleisend deze eigenschappen te veronderstellen bij een individu dat met droge ogen en luider stemme de definitieve afschaffing van de democratische rechtsstaat afkondigt onder gelijktijdige aankondiging van de neo-feodaliteit (“Ieder voor zich en God voor ons allen”?). Het einde van publieke voorzieningen én de gelijktijdige capitulatie voor Amerikaans imperialisme? Syllogistisch:
Minor: In Nederland is het vaak slecht weer
Major: F-35 II’s kunnen niet vliegen in slecht weer
Concl. I : F-35 II’s zullen niet vaak vliegen
Concl. II: W.A. van Buren heeft alleen verstand van water

• Reageer
gravatar

De term melkmeisje is niet juist! Het is n.l. de eerste moslima in holland, met hoofddoek! In amerika is zij het model voor progressieve mmosllima’s

• Reageer