cc wikimedia commons

‘Maak Gazatunnels Werelderfgoed’

Netanyahu: ‘een ongekende provocatie'

Palestina heeft onmiddellijk werk gemaakt van het UNESCO-lidmaatschap dat het sinds vorige maand bezit. De Palestijnse Autoriteit draagt het complexe tunnelstelsel tussen Egypte en de Gazastrook voor om een plaats op Werelderfgoedlijst te bemachtigen. Israël ziet de voordracht als een directe provocatie.

De duizenden tunnels, die gebruikt worden voor transport van goederen en personen naar de grotendeels geïsoleerde Gazastrook, zijn volgens de autoriteit ‘een wonder van menselijke inventiviteit.’ De gangen komen vaak uit in woonhuizen en zijn met provisorische middelen gegraven. Niet zelden zijn de tunnels volledig handgemaakt, liggen vijftien meter diep in de grond en zijn soms wel meer dan 800 meter lang.

Holger Sternbrünner, bouwkundige aan de Technische Universiteit van Zürich, is positief over de kansen van het tunnelstelsel voor een plaats op de Erfgoedlijst. “Het betreft hier een jong, maar uitermate hoogontwikkeld stelsel van tunnels. De fijnmazige vertakkingen en de innovatieve combinatie van aanvoerwegen en een huiselijke sfeer is uniek. Het stelsel is daarom een inspiratie voor architecten en bouwkundigen van over de hele wereld. De beroemde tunnelstelsels in de Harz en Bamberg [beiden in Duitsland, red.] hebben al Werelderfgoedstatus, dat schept een duidelijk precedent. De Noord-Zuidlijn maakt ook aanspraak op UNESCO-fondsen, dus waarom Gaza niet?”

Internationaal is furieus gereageerd. De Israëlische premier Netanyahu spreekt in een reactie van ‘een ongekende provocatie van de Palestijnse terroristen, die het Israëlische volk niet over zijn kant zal laten gaan’. Vicepresident Joe Biden (VS) betitelde de Palestijnse aanvraag als ‘een unilaterale actie die niet behulpzaam is bij het vredesproces, en waarschijnlijk in strijd met de Oslo-akkoorden.’

Herman Postma, arabist en speleoloog aan de Rijksuniversiteit Groningen, ziet de hand van de tunnelindustrie in de aanvraag: “De grote tunnelexploitanten hebben hun inkomsten sinds de versoepeling van de grenscontroles zien teruglopen. De grote tunnelbouwers raken door de open grenzen in paniek en proberen hun inkomsten nu op lange termijn zeker te stellen. De verwachting is ook dat het behoorlijk wat toeristen zal trekken.”

Het kan enkele jaren duren voordat er uitsluitsel is over de UNESCO-kandidatuur van het tunnelcomplex. Mocht het initiatief slagen, dan voorziet Postma een golf aan nieuwe aanvragen: “Er gaan stemmen op om de weverij van Arafat’s keffiyeh en de eerste Hamas-madrassa ook voor te dragen. Het einde van de Palestijnse zoektocht naar erkenning is nog lang niet in zicht.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

En waarom wordt de Palestijnse aanvraag voor het immateriële wekelijkse evenement in de Nederlandse voetbalstadions genegeerd. De liederen die ten gehore worden gebracht door de tegenstanders van Ajax bezitten een hoog culturele meerwaarde die de Palestijnse staat als zeer kenmerkend ervaart voor de banden tussen de Nederlandse voetbalfans en het Palestijnse volk. Geheel in stijl dragen vele supporters dan ook Palestijnse vlaggen en hoofddoeken in de stijl van wijlen Yasser Arafat.
Deze originele Palsetijns-Nederlandse culturele uiting met een grote C wordt al jaren bedreigd door de linkse kerk van de burgemeesters en KNVB.

• Reageer
gravatar

Als reageerder heb ik mij diepgaand verdiept in de mores die gelden voor het reageren op stukjes op het internet. Daaruit is naar voren gekomen dat het niet uitmaakt wat de mening van de schrijver ook is, allen met een andere mening behoren gewoon tot de linkse kerk. Uit uw reactie kan ik dus slechts een conclusie trekken, ook u met een exponent van de verschrikkelijke linkse kerk. (Ik moet mij binnenkort nog even toeleggen op een beter taalgebruik uiteraard, maar dat is bijzaak.)

/edit: Uiteraard zal elke verdere reactie die mijn post onderuit wil halen bestreden worden met een beroep op de vrijheid van meningsuiting. Die verhindert anderen namelijk om hun mening over mijn mening te spuien!

gravatar

Helemaal mee eens, of valt deze mening van mij niet onder de vrijheid van meningsuiting? Wordt wel lastig hoor. Eh ter info: ik ben linksdragend en rechtshandig en heb een scheiding in het midden en naar de kerk ga ik niet.

gravatar

De Mexicaanse drugssmokkelaars zien ook een kans voor hun tunnels naar VS-grondgebied. “Deze zijn vaak veel geavanceerder, voorzien van liften, elektrische verlichting en andere moderne gemakken.”

• Reageer
gravatar

Ik snap de Israelische verontwaardiging ook niet. Zij hebben door hun houding toch maar mooi bijgedragen aan dit cultuurgoed. Ze zouden trots moeten zijn, zionistisch trots. Hebben onze lokale zionisten Wilders en Rosenthal al gereageerd?

• Reageer
gravatar

Ik vermoed dat met de opening van de Noord-Zuid lijn in Amsterdam er een enorme illegale mensenstroom op gang zal komen. Dit zal gepaard gaan met een grote toename van criminaliteit en drugshandel. Vanwege de Amsterdamse ‘open markt’ mentaliteit zal deze tunnel echter geen eenrichtingsverkeer zijn: Neen! Vanuit beide kanten zal er een bloeiende ondergrondse crimineel circuit kunnen worden opgezet. Het mes snijdt aan twee kanten. Je bent als stad briljant bezig of niet. Amsterdam: Chapeau!

• Reageer
gravatar

Wat mij betreft is een Noord-Zuidlijn die echt functioneert, alleen al door de tijdsduur en de kosten, een geheide kandidaat voor de werelderfgoedlijst.
En het verkeer van criminelen maakt het alleen maar smeuïger.

gravatar

Als handelsnatie denk ik dat Nederland wel zijn voordeel kan doen met die tunnels en zijn exportproducten zo toch kwijt kan naar de Gazastrook. (En onder de toonbank wat nederwiet meeleveren is ook al goed voor de inkomsten.)

• Reageer
gravatar

Bij alle Hallelujah-verhalen ook nog deze kritische noot: In de Eerste Wereldoorlog (voor opgeleiden-nieuwe-stijl: die van ’14-’18) is er ruime aandacht besteed aan het bouwen van tunnels ONDER de vijandige linies, zowel van geallieerde als van Duitse zijde. Het uiteindelijke doel van deze tunnels was het volstouwen met springstoffen en het letterlijke “opblazen” van vijandelijke stellingen. Het is nu maar te hopen dat de tunnelbouwende Palestijnen zich nog niet in de Europese krijgshistorie hebben verdiept. Anders zouden bepaalde nieuwbouwwijken in Jeruzalem en op de West-Oever wel eens last van ‘molest’ en glasschade kunnen krijgen.

• Reageer
gravatar

Ik vind dit een sprekend voorbeeld van tunnelvisie. Tunnelvisie gaat nl. uit van één gelijk en dat is in hier ook het geval. Het betreft nl. enkel de tunnels richting gaza.
Ik pleit er dan ook voor om onderzoek te doen naar de tunnels richting Egypte. En pas als dat onderzoek voltooid is en de tunnels richting gener zijde ook ontsloten kunnen worden richting publiek, dan pas zouden beide tunnelstelsels gelijktijdig geopend moeten worden voor het publiek.
Maar dat is slechts mijn bescheiden mening, hemeldonnerweder.

• Reageer
gravatar

Aanvankelijk meende ik op de foto de aanzet van de Amsterdamse Noord- versus Zuidlijn te herkennen. Later meldde Wikimedia Commons dat dit abusievelijk een illustratie betrof uit de lesstof voor Palestijnse gynacologen. Als voorbeeld voor jonge chirurgen om na operaties toch vooral alle instrumenten te verwijderen. Gelukkig is de privacy van betrokken patiënte gewaarborgd, maar duidelijk is dat zij lijdt aan ernstige verzakkingen en serieuze kalkafzetting. Hoe medisch correct ook; toch weer een karakteristiek voorbeeld van tunnelvisie.

• Reageer
gravatar

De UNESCO-erkenning Franse rauwmelkse kaas heeft bewezen potetnieel dodelijke producten heel goed in aanmerking kunnen komen.

Daarom wordt behalve op de tunnels, de weverij van Arafat’s keffiyeh en de eerste Hamas-madrassa ook breed ingezet op UNESCO-erkenning van de authentieke Kartoesja-raketten bouw en natuurlijk de artisanale bomgordels.

• Reageer
gravatar

Ik heb De Speld hoog zitten als onafhankelijk medium, maar wat me wel verbaasde was de stelling, dat internationaal furieus gereageerd is. De enige onderbouwing daarvan is de reactie van Israel (voorspelbaar) en de VSvA (evenzo voorspelbaar). Te verwachten is dat Nederland, bij monde van Uri Rosenthal, ook kritisch zal reageren. En onze nationale rattenvanger zal vast wel weer wat onzin twitteren.
Maar verder? Voorzover iemand zich over dit conflict al druk maakt, zal dit voorstel waarschijnlijk positief ontvangen worden.

• Reageer
gravatar

Kunnen wij niet -binnen het nieuwe Zero-budget voor Ontwikkelingshulp- als positief gebaar de tunnelboor die nu nog het Amsterdamse metronet verlengt, maar die dra werkloos zal verroesten, uitzenden naar de Gazastrook? Dan kunnen de huidige houtje-touwtje tunnels gelijk tot volwaardige metrotunnels worden uitgebouwd. Het treinmaterieel (van Stork-Werkspoor) kan dan doorrijden tot aan de Palestijnse haven die Bos-Kalis zou gaan aanleggen voor de Palestijnse Autoriteit, in de buurt van Aqaba. Een win-win situatie voor het CDA, de PLO en het nederlandse bedrijfsleven.

• Reageer
gravatar

Dit soort tunnels kan je in Nederland nooit gebouwd krijgen. Je kan hier niet eens een viaduct aanleggen zonder camerabewaking, vluchttunnels, matrixborden, wifi en aparte rokersruimten…

• Reageer