Intercity

Voorlopig geen intercity naar Bonaire

'Hoe ga je om met het Caribisch gebied als krimpregio?'

Er komt voorlopig geen treinverbinding tussen Bonaire en het Nederlandse vasteland. Dat maakte minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Henriëtte Schultz van Haegen-Maas Geesteranus gisteren bekend.

Sinds de staatkundige hervormingen van oktober 2010 vormt het Caribische eiland Bonaire een aparte gemeente binnen Nederland. Niet lang na de hervormingen kwamen de eerste klachten over de matige bereikbaarheid van het eiland, dat momenteel geen aansluiting heeft op het Nederlandse spoornetwerk of het wegennet.

De Commissie-De Waal onderzocht de afgelopen maanden hoe de bereikbaarheid van het eiland verbeterd kan worden. Volgens het onderzoeksrapport van de commissie zou een gecombineerde intercity de meest effectieve oplossing zijn. Deze zou vanuit Amersfoort naar Utrecht moeten rijden en aldaar gesplitst worden voor een gedeelte naar Rotterdam en een gedeelte naar Bonaire.

Minister Schultz ziet niets in het plan: ‘Op dit moment zie ik nog niet hoe een dergelijke verbinding rendabel zou kunnen worden, ook omdat de kosten bij dit project relatief hoog zijn.’ Wel houdt minister Schultz de deur op een kier voor een mogelijke treinverbinding in de toekomst: ‘Ook ik zie in dat bereikbaarheid juist voor de mensen op Bonaire een heel belangrijk thema is. Uiteindelijk is de vraag: hoe ga je om met het Caribisch gebied als krimpregio.’

Schultz benadrukt dat er ook op Bonaire zelf nog een hoop moet gebeuren: ‘Dan kun je denken aan het aanleggen van een station en het afschaffen van de strippenkaart. Als dat gebeurd is, kunnen ze beginnen met de invoering van de OV-chipkaart en pas dan kun je gaan nadenken over een mogelijke treinverbinding.’


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Hangt ervan af waar men opstapt. Tussen Beverwaard en Vuurplaat is een internationale enclave, daarna volgt tot het Marconiplein het hedendaagse Rotterdam en daarna wordt het weer een heel ander verhaal en gaan de conducteurs de vervoersbewijzen controleren. Een afwisselende rit door 3 steden.

gravatar

Vanuit Rotterdam met metrolijn G wellicht een beter alternatief?
Grote voordeel daarvan is dat de kosten door de gemeente worden gedragen ipv het rijk.
Het nieuwe project kan dan te boek gaan als de Oost-Westlijn.

• Reageer
gravatar

@Rotterdammert – Nee, in 020 hebben ze daarvoor de expertise niet, ze kunnen daar een minitunneltje nog niet eens fatsoenlijk bouwen…
In 070 kunnen we d’r ook niks van, zie de tramtunnel…
Zodoende dus 010…

gravatar

Ik ben bang dat het nakende gebrek an ICT’ers ter plekke de invoering van de OV chip card in de weg zullen staan. Daarmee wordt een onoverkomelijk gat geslagen tussen de welwillende gemeentes en deze achterstandsregio. Ik stel me zo voor de Holland Amerika lijn te laten heropenen, zodat eventuele rotterdamdse trams direct binnen kunnen rollen bij vertrek. Dat voorkomt het ICT debacle dat ongetwijfeld volgen zal als Bonaire dit bijvoorbeeld aan India uitbesteedt.

• Reageer
gravatar

Maar natuurlijk kan dat wel! Als we maar willen! Het eerste deel va het traject ligt er zelfs al: de Kanaaltunnel!

Maar ik begrijp de koudwatervrees van mevrouw Melanie van hier tot ginderen en weer terug: dus als we nu eerst eens in een uitgebreide testfase de Waddeneilanden bespoorden met een lijn van Den Helder via Vlieland, Texel, Ameland en de rest om dan ergens bij Pieterburen weer aan land te komen? Of zelfs een Hoge Snelheids Zweeftrein daar pilotten?
Daar is nu draagvlak voor: eigen eilanden eerst.

En in het uiterste geval kunnen Smit Tak en Mammoet Bonaire altijd nog naar de Waddenzee slepen om de spoorverbinding alsdan alsnog te realiseren.

gravatar

Even Google-en Pauletteke voor je een posting plaatst.
Er zijn tientallen treinverbindingen naar eilanden in de wereld:

– InfoTalia, de complete reisgids met aanbieders van treintickets en treinreizen naar Canarische Eilanden…
– MTA Staten Island Railway (SIR) service runs 24 hours daily…
– Per trein naar het eiland Elba…
– Italië: Het eiland is ook met de trein bereikbaarbaar vanuit Bologna, Florence, Genua, Milaan, Rome, Turijn en Venetie.

Bonaire is in theorie haalbaar en op den duur wellicht rendabel. Een prachtig alternatief voor de vervuilende luchtvaartindustrie.

gravatar

Ach Pauletteke, een eiland, nou en? Als een Westerscheldetunnel geboord kan worden is het een fluitje van een cent om naar Bonaire te boren. In onze koloniale tijd zijn al plannen gemaakt om vanuit Nederlands Indie een tunnel te boren naar het Moederland. Helaas gooiden de Japanners toen roet in het eten. Een uitgelezen kans om die gemiste kans goed te maken. De mogeijkheid is ook onderzocht om enkele troggen te overkappen en deel uit te laten maken van deze spoorverbinding. Wel moet, terwille van de milieubeweging, rekening worden gehouden met enkele koraalriffen. Probleem is nog wel: de treintoiletten hebben een ‘uitvalklep’, daar moet nog iets op bedacht worden. Als dat probleem niet wordt opgelost wordt de tunnel gauw een volgescheten rioolpijp.

gravatar

Zeg, snuiter van een Y land, dat hele Noordereiland mag dan welliswaar vanuit Rotterdam zichtbaar zijn, maar die Maas hebben we er niet voor niks omheen laten lopen, hè? Het hoeft er niet aan vast te zitten, maar dat Noordereiland hoort wel bij Zuid. In Rotterdam willen we die rotzooi niet hebben!

gravatar

En ik altijd maar denken dat Engeland ook een eiland was. Maar volgens de logica van Pauletteke is dat dus geen eiland. Want? met de trein kun je er naar toe. Jawel!

gravatar

Niet aangesloten op het Nederlandse wegennet? Hoe kan dat nou? Het is toch gewoon een Nederlandse gemeente, net als Rotterdam, Utrecht, Kootwijkerbroek en Breda?
Ik wilde juist voorstellen om -nu er wellicht voorlopig geen directe spoorverbinding komt- de treintaxi naar Bonaire te laten rijden.

gravatar

Er gaat een gerucht dat de Fyra omgebouwd wordt tot vliegtuig, want deskundigen zijn het erover eens dat je het formeel gezien geen trein kunt noemen. Ik weet niet helemaal of je dit dan als een uitbreiding van het spoornet kunt noemen, maar we hebben wel eens vreemdere konijnen uit mevr Schultz haar hoed zien komen.

• Reageer
gravatar

Onacceptabel dat er nu al, voor er een openbare aanbesteding is geweest, zulke sterke conclusies getrokken kunnen worden.
Ik vermoed dat de NS, gebrand op een monopolypositie in Nederland, met een aardig prijsje over de spoorbrug komt.

• Reageer
gravatar

Met dit soort opmerkingen moet je wel voorzichtig zijn.

Toen de steenkool onder Limburg ontstond, lag ons land precies waar nu Suriname is. We willen geen problemen dat de Surinamers energienavorderingen gaan instellen en Brammetje Moskouwitsch in stelling brengen.

Hé.. kom ik nu net op een goed idee: we kunnen de mijnen in Limburg verlengen. Kunnen we onder de zee door naar bonaire.

gravatar

Ik weet het! Er is een reguliere treinverbinding naar Schiphol. De trein naar Bonaire rijdt het vliegtuig in, dat vliegtuig heeft dus een spoorlijn in zijn buik en daardoor kunnen passagiers gewoon blijven zitten zonder over te stappen. Op Bonaire rijdt de trein weer het vliegtuig uit!
Denk alleen aan de poortjes. Als die het niet doen wordt de reis niet rendabel.

• Reageer
gravatar

Deze discussie zal nog wel een staartje krijgen voordat de verbinding uiteindelijk tot stand komt. Ik moedig het initiatief voor een verbinding met dit eiland absoluut aan.

Echter… er zal een heldere consensus moeten komen over het aantal plaszakken dat per reiziger zal worden verstrekt.
Hoe ga je om met bejaarden die incontinent toch een intercontinentale reis willen maken en krijgen kinderen één grote plaszak of verschillende kleinere exemplaren?

We hebben het hier niet over ‘even in 10 minuten’ op de plaats van bestemming zijn!

• Reageer
gravatar

U vergist zich schromelijk helaas. Een snelweg naar het eiland betekent aanleg van extra tankstations, rustplaatsen en verlichting, beveiliging etc. Dit zal in de miljarden gaan lopen en uiteindelijk worden afgeschoven op de burgers. Dit zou u toch moeten weten. Tenzij er tol betaald moet worden maar dat is tegen de Europese Regelgeving voor intercontinentale trajecten.

Het zal overigens in geval van ‘pech onderweg’ een lastig kwestie worden voor de ANWB of de wegenwacht vanuit Lyon of steunpunt Kralendijk zal uitrukken.

gravatar

Tolheffen??? Bent u nu helemaal van Cruijff los? Waarom zouden wij moeten betalen om onze eigen wegen te gebruiken? U dacht toch zeker niet dat wij gaan betalen voor onze verslaving? Het is in landsbelang en in dat van onze economie dat wij met zijn allen ongehinderd over de snelwegen kunnen scheuren. Heeft u het VVD-verkiezingsprogramma niet gelezen?

gravatar

Jazeker. Wat ik u brom. De Europese Regelgeving staat tolheffing op intercontinentale trajecten bovendien (gelukkig) ook niet toe. Hetgeen door ondergetekende wordt toegejuicht.

Echter… heeft u ook gedacht aan de milieuvervuiling en de opwarming van de aarde met zo’n snelwegtraject. Wij zullen genadeloos worden afgerekend door Europa. Emissierechten zullen moeten worden opgekocht uit Tasmanië en Burkina Faso om e.e.a. te realiseren. Dan is de trein toch een prima alternatief?!

gravatar

Emissierechten van Tasmanië ????
Dit zal nooit goedgekeurd worden door de heks van Canberra (Julia Gillard) onder wiens jurisdictie Tasmanië tegenwoordig valt. Bovendien: In Tasmanië rijden bij mijn weten geen treinen, dus zo ze al emissierechten hebben, dan hebben ze ze zelf nodig daar alle transport per auto of vliegtuig plaatsvindt!

gravatar

Mh…. dank voor uw aanvullende informatie. Ik was van menig dat iedereen in die buurt inmiddels vrijwillig verplicht was gestopt met roken en daar eventueel nog wel iets los te peuteren viel.

gravatar

Wereldvreemde verslaggever,

Er gaat al lang een trein naar Bonaire. Toen mijn pappie vorig jaar voor zijn werk van zijn baas daar heen moest, hebben mijn mammie en mijn stomme zusje hem uitgezwaaid op het station!!!!!!!!

Dom figuur!

Paulusje

• Reageer
gravatar

Schandalig dat die lijn er nog niet is! Volgens de bekende futuroloog Donald Fagen, volgens zijn uitspraak in 1957 (of ’58, daar wil ik af wezen), het I.G.Y., had er al in 1976 een trans-Atlantische onderzeese spoorlijn New York-Parijs moeten zijn: “Undersea by rail / Ninety minutes from New York to Paris / Well by seventy-six we’ll be A.O.K.”
En dan is die aftakking naar Bonaire toch een eitje. Wie gaat er Kamervragen stellen over het uitblijven van die Zuidtak?

• Reageer
gravatar

Ik heb inmiddels voor de zekerheid het gehele oeuvre van D. Fagen doorgenomen en inderdaad spreekt deze ‘ziener’ van een transatlantische verbinding. Echter niet tussen de door ons beoogde locaties. Paris en New York zijn niet bepaald Rotterdam en Kralendijk!
Hetgeen natuurlijk de nodige weerslag zal geven in BTW heffing, reizigersbelasting en brandstoftax in beoogde situatie. Om maar te zwijgen van de praktische uitvoering van het plan. Under Sea By Rail… alsof er geen alternatieve methoden zijn! Een behoorlijke bekrompen kijk op de zaak dus.
Dat geeft maar weer aan hoe beperkt het denken van deze zogenaamde visionair is geweest. Beter had Fagen zich kunnen toeleggen op ingewikkelde, intellectuele muziek en ruzie maken met zijn muzikale compagnon. En derhalve zich niet bemoeien met logistiek futuristische problemen van de NS.

gravatar

Nee, dat mochten ze willen, daar in dat Parijs en New York, dat ze een beetje in de buurt van Rotterdam zouden kunnen komen! Ooit bij een slager in de Bronx gevraagd om uierboord? Zie jij de vrachtwagens van Klootwijk hun brood om 5 uur ‘s morgens naar de Boulevard Saint Michel brengen en -nog dampend- uitladen op de plaats van bestemming?

gravatar

Dat van die 2 halve einden is inderdaad waar betweeter, maar je vergeet dat het aanleggen van een eindstation halverwege erg paradoxaal is.

gravatar

Een goede Hollander weet van dat tussenstation ook wel weer iets leuks te maken. Een v.d. Toekan restaurantje, een springkussen voor de kinders, verkoop wat visbewijzen, en voila, weer een toeristisch trekpleister erbij. Mocht dat toch niet lopen zoals je wilt, dan gewoon de brand erin, en je krijgt verzekeringcentjes terug.

gravatar

Hoe zit dat met de NS kortingkaart? Gaan we een variatie krijgen op de reclame van die NS Conducteur met Nick & Simon: “Maar als Bonaire een Station had (net als Volendam), dan krijg je ook korting”.
En hoe zit dat met de daluren vanwege het tijdsverschil tussen Bonaire en de rest van Nederland?
Is er ook al een treinoplossing in de maak voor St.Eustatius en Saba?

• Reageer
gravatar

Weer zo’n typisch Nederlands zuinig commentaar. De oplossing is eenvoudig: de kortingen en dalurenkaart gelden op moment van instappen op lokale tijd. Deze is te allen tijde controleerbaar. Je zou kunnen zeggen: tijdsverschil, dat lossen we samen op!

gravatar

st. Eustatius en Saba worden lokale stoptreinstations. Uit de door het onderzoekbureau “Stapel-telt” uitgevoerde tellingen blijkt dat op deze eilanden te weinig mensen zullen in- en uitstappen om er een intercity naar toe te laten rijden.

gravatar

Aanname! Bewijzen graag heer Expert… harde bewijzen willen wij zien. Hoe komt u aan deze wijsheid?
Ik stel voor dat we eerst bekijken wat er in de praktijk gebeurt, daarna kunnen we altijd M. Thieme inschakelen voor advies.

Bovendien ligt het er maar net aan wie er wanneer uitstapt en wie er dan aan de haaien wordt gevoerd en door wie. Uw stelling bevat nog veel hiaten heer Expert.

gravatar

@24: Als ze nederlanders aan de haaien gaan voeren moet er eerst even overleg plaatsvinden met het WNF. Kan dat voor de haaien geen kwaad? Die zijn geen eten gewend met stamppot in de maag en zouden er spontaan indigestie van kunnen krijgen.

Verder: geen tunnel. Je zit toch een tijdje in die trein dan, en dan is het toch veel afwisselender om van het uitzicht te kunnen genieten. Ik zou zeggen, een grote brug (we zijn groot in het bruggenbouwen), zodat je de tijd hebt om het zee-oppervlak van de noordzee met dat van de atlantische oceaan te vergelijken. Veel leuker.
Gewoon doen, zou ik zeggen. Dan kunnen we lekker makkelijk met de OV-chip naar de tropen.

gravatar

Wij snappen niet wat een ragfijn politiek spel hier gespeeld wordt. Het balletje wat Schultz hier opgooit is een voorloper op een referendum, net als destijds voor de Noord-Zuid lijn in Amsterdam. De bevolking zal in meerderheid tegenstemmen, net als bij de Noord-Zuidlijn maar omdat het opkomstpercentage op 90% gesteld gaat worden kan de politiek de uitslag naast zich neerleggen en zeggen dat de bevolking niet echt geinteresseerd is en daarna zelf alsnog te besluiten de tunnel te gaan boren naar Bonaire. Net als de vette reclame slogans voor de Noord-Zuidlijn staan de door VVDvriendjes geleide campagnebureaus al gereed om iets wervend te maken van ‘boren naar Bonaire’. Vervolgens worden bevriende bouwondernemingen ingeschakeld waar toevallig bevriende relaties in de directie zitten om de tunnel te gaan boren. De honderden miljoenen/ miljarden tekort worden verhaald op de onschuldige belastingebetalers en een groot aantal VVD’ers kan weer eens lekker gaan rentenieren. De Nederlandse politiek en tunnels boren: het wordt allemaal zo ontzettend voorspelbaar!

• Reageer
gravatar

In het verhaal is geen sprake van een tunnel. U vergeet de optie ‘brug’.
In dat geval zou ik mijn kritische pijlen richten op de welbekende bruggenbouwer D. Terpstra. Er is echter nog te weinig bekend over de fysieke uitvoering van dit plan om Terpstra hierover te ondervragen. Jammer trouwens.

gravatar

Dan misschien toch maar beter een wegbrengbrug, we hebben hier al zoveel mensen…
Tenzij je er andere dingen mee wil ophalen uiteraard.

gravatar

Tussen Amersfoort en Bonaire ligt de Noord-Atlantische oceaan. Dan kan Melanietje het toch uit laten voeren door de NATO (Noord-Altlantische Trein-Onderneming). Die hebben veel ervaring met luchtbruggen langs dito kastelen aan dito haken.

• Reageer
gravatar

Station Sassenheim is nog niet open, en het ligt ook “nergens”. We hebben dus binnenkort een nieuw station zonder plek of nut. Als we dit station “Bonaire” dopen zijn we overal vanaf. Ook wordt het dan veel goedkoper om van Schiphol naar Bonaire te reizen dan het nu is via de KLM. En de OV chipkaart werkt dan ook al.

Melanie Schulz-van-dichtbij-naar-ver-weg moet niet zo strak beton-asfalt-ijzer denken. Kom op, minister, denk vrolijk, denk origineel, denk vloeiend. Niet meteen in de verdediging schieten. Er is altijd een onverwachte oplossing.

• Reageer
gravatar

Er komt geen tunnelboor. Die is niet nodig omdat op oer-Hollandsche wijze een compromis gesloten wordt: er komt een tunnel, maar dan bovengronds, op pijlers zo’n slordige acht meter boven de grond.

gravatar

Dat is nogal eenvoudig, Bonnie natuurlijk. Van ‘.. is over die Ocean’, ‘.. kom je buiten spelen’ en en op de bonniefooi naar Bonaire.

gravatar

Hier heb ik navraag over gedaan bij de Nederlandsche Spoorwegen.

Er loopt een proef met extra sterke plaszakken. Deze zouden ook gebruikt kunnen worden voor de grote boodschap

gravatar

Volendam had dus wel een station, net als Edam en met een groot overstap station te Kwadijk. Wegens concurrentievervalsing is die lijn 50 jaar terug opgeheven. Dwz anders zou Urk een ook een lijntje moeten krijgen. Zit de wereld ook niet op te wachten. Prima opgelost, houden zo.

gravatar

Concurrentievervalsing? Kon de gerookte paling opeens op een andere manier afgevoerd worden? of was er niemand die op de aanbesteding van deze lijn had ingeschreven?

gravatar

Even serieus.. menen ze dit wel? wel grappig, ik ben wel benieuwd wanneer dit uitgevoerd wordt, kan ik lekker met mijn OV naar Bonaire, lekker van het weer genieten. De politicus vragen aandacht op een rare manier…… en wij moeten dat maar geloven hahahaha

• Reageer
gravatar

Wat een heerlijk gebrabbel. Jammer dat niemand nog rekening heeft gehouden met het feit dat ze daar links rijden!

• Reageer
gravatar

Geen enkel probleem, in Belgenland, Frankrijk en Zwitserland rijden de treinen ook links. Bij onze zuiderburen gaan ze nog verder: op voorstel van Di Ruppo gaat heel België in 2012 over op linksrijden: 1 Januari de personenauto’s, 1 Februari de vrachtwagens.

gravatar

Station Bonaire. Dit is het eindpunt van deze trein. U wordt allen verzocht hier uit te stappen, denkt u bij het verlaten van de trein aan uw eigendommen. Reist u met de OV chipkaart? vergeet dan niet uit te checken.

• Reageer
gravatar

nou uh vaak in de politiek maken ze er hun eigen verhaal van, dat begint dan op te vallen als je het een lange tijd bekijkt. nu bij dit denk ik ook dat er niet gelet word op bewoners etc etc

gravatar

Ambtenaren zouden verplicht het boekje ” de tragiek van Bonaire moeten lezen.

Schandalig dat den haag hiermee bezig is. Het wemelt van haagse ambtenaren op De BES eilanden. Doen allemaal onzinnig werk en voorstellen. Nog zo een, den haag wil onderwijs uren op de bes eilanden gelijk trekken met NL. Als het hier 30 graden is stellen we een tropenrooster in. Hoe doen we dat dan op de bes?

• Reageer
gravatar

stelletjes idioten, denken jullie dat dat mogelijk is. weet jij waar bonaire ligt? ik zou niet eens gaan denken 10 uur in een tunnel onder de zee te rijden….
Deze thema is een onmogelijke thema….

In plaats van oplossingen zoeken voor de problemen die bonaire nu heeft, steken jullie domme dingen in jullie hoofd om te gaan doen. ik me niet eens voorstellen dat dit ter sprake is in de regering..

sukkels

• Reageer
gravatar

Intercity naar Bonaire???….echt!…Met een trein!
Wat een grappemaker,de minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Henriëtte Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.
Zijnwe allen op de zelfde pagina!…
Hallo…Bonaire…Antillen.
Ik bel liever Captain Kirk (Star Trek) “beam me up Scotty”

• Reageer