Moulinex roept terugroepactie terug

"Terugroepactie was levensgevaarlijk en onnodig"

Fabrikant Moulinex heeft een terugroep-advertentie voor de ‘Keukenkabouter’ teruggeroepen. Consumenten werden gisteren in diverse landelijke dagbladen opgeroepen om een slecht functionerend onderdeel van de keukenmachine te verwijderen en bij de dealer in te wisselen. Dat bleek niet zonder risico. De Consumentenbond ontving veel klachten over ongelukken bij de demontage. Moulinex besloot daarop om onmiddellijk alle terugroepadvertenties terug te roepen.

Sabine de Vries, woordvoerder bij Moulinex: “Terugroepacties van Moulinex moeten voldoen aan de hoogste standaarden. Als daar bij ons ook maar de geringste twijfel over ontstaat, nemen wij zo’n actie onmiddellijk terug.” Krantenlezers is inmiddels verzocht om hun dagblad in te leveren bij een Moulinex-depot in Delfzijl. Daar kan deze kosteloos worden ingewisseld voor een nieuw exemplaar, zonder de terugroepadvertentie. De Vries: “Ter compensatie van het ongemak hebben we voor de kinderen bovendien een leuke Moulinex-sticker.”

In de terugroepadvertentie van gisteren werden consumenten verzocht het centrale, draaiende onderdeel van de Keukenkabouter te verwijderen. Deze zogenaamde ‘rotor’ zou bij hoge toerentallen los kunnen raken en dan vrij rond kunnen vliegen in de huiskamer. Moulinex vergat helaas te vermelden dat voor het losmaken van de rotor eerst de stekker uit het stopcontact moet worden getrokken. Deze omissie is een aantal consumenten noodlottig geworden. Woordvoerder de Vries: “Het is een bijzonder tragische fout. We bieden alle nog levende slachtoffers een gratis nieuwe keukenmachine naar keuze aan.”

Ironisch genoeg is gebleken dat er eigenlijk niets mis is met de rotor van de Keukenkabouter. Voor de veronderstelde vlucht wordt volgens de Consumentenbond alleen voldoende opwaartse druk bereikt wanneer de fors geschapen snijbladen met typenummer B52 zijn gemonteerd. Deze worden echter helemaal niet geleverd bij de Keukenkabouter, alleen bij het professionele topmodel van Moulinex, de ‘Keukenraket’.

Het komt steeds vaker voor dat bedrijven terugroepadvertenties terug moeten roepen. Volgens hoogleraar Industrieel Ontwerp Bert Bokhoven van de TU Delft staan bedrijven in toenemende mate onder druk om snel in te grijpen als er iets aan de hand is. In alle haast wordt dan wel eens een vergissing gemaakt. Zo liet IKEA vorig jaar abusievelijk alle Faktum-keukens terugroepen vanwege inslikgevaar bij peuters.

Voor Moulinex komt de fout op een ongelukkig moment. Vorige maand riep het bedrijf nog consumenten op haar kruimeldief (model ‘Kruimelkabouter’) terug te brengen, omdat deze een lekkende koffiefilterhouder zou bevatten. Deze oproep werd tot overmaat van ramp vergezeld van een afbeelding van krultang ‘Babykrul’. De terugroepactie werd via radio en televisie snel teruggeroepen, maar toen waren diverse consumenten al met ernstige verwarringsverschijnselen in het ziekenhuis opgenomen.


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Helaas zijn de terugverkochte aandelen Moulinex ten gevolge van de teruggeroepen terugroepactie onherroepelijk verkocht gebleven.

Gedupeerden kunnen zich melden bij Moulinex en krijgen een tegoedbon inwisselbaar bij een filiaal van Blokker naar keuze.

Reageer
gravatar

Bijna Krach!
Het terugverkopen van inderhaast verkochte aandelen Moulinex vanwege de teruggeroepen terugroepactie kan helaas niet worden herroepen.

Gedupeerden kunnen zich melden bij Moulinex opdat zij een waardebon krijgen inwisselbaar bij Blokker.

Reageer
gravatar

Vandaag is het dagblad de Telegrof teruggeroepen vanwege een artikel met de juiste weergave van de werkelijkheid. Enkele weken geleden gebeurde dit ook al door een artikel met de ongekleurde weergave van de werkelijkheid.

Reageer
gravatar

Als holistich wetenschapper richt ik mij op het doorontwikkelen van de gehele voedselketen. Claustrofiele kipfilet is op dit moment bijvoorbeeld nog ongeschikt voor de Keukenkabouter. Een kwestie van maatvoering en benodigde rotorsnelheid. De Keukenkabouter DeLuxe Mk2 zal dit euvel verhelpen, dus ik raad de consument aan de aanschaf nog even uit te stellen.

Reageer
gravatar

Maar terzake: die keukenkabouters, is dat dat volkje dat zogenaamd de keukens van mensen ‘s nachts opruimt?

Voor wie zich afvraagt waar alle rommel blijft: die wordt in mijn keuken gedumpt. Volkomen terecht dat die kabouters worden teruggeroepen! Kan me niet snel genoeg gaan.

Reageer
gravatar

Wij -als afdeling customer service- maken De Speld attent op een erratum: in uw artikel meldt u dat het bij het terugroepen van de Keukenkabouter niet zou gaan om rotorbladen B-52 (die alleen zouden voorkomen in topmodel “Keukenraket”). Dat is onjuist, in de “Keukenraket” zijn namelijk standaard de rotormessen B-1 en B-2 (Stealth) gemonteerd; geharde magnesiumbladen B-52 komen voor in alle meng-, kneed- en pletmachines made in China. Zij zijn gemaakt uit restmateriaal van tanks die op het Plein van de Hemelse Vrede verloren gingen in de strijd tegen ongewapende studenten en andere Westerse agitatoren.

Reageer
gravatar

Wat mij betreft roepen ze iedere dag alle kranten terug en delen ze gratis de Speld uit als schadevergoeding. De geestelijke schade die de gewone kranten de mens toebrengen kan toch al nauwelijks gecompenseerd worden maar wie weet brengt de Speld nog een leuk tramavrijlachje op iemand’s gezicht. 😉

Reageer
gravatar

@ 7
Niet echt , ik heb hun klantenservice gemaild, met de link naar dit artikel en de vraag waarom er niets over mijn kalknagels in de gebruiksaanwijzing stond.
Tot op heden nog geen antwoord gehad.

Reageer
gravatar

@ikzeidezot # 3,

Vreemd, ik heb daar geen last van. Maar dan moet je ook niet zo gierig doen en een Moulinex ‘Keukenslaaf’ aanschaffen!

Knipt heel netjes, mits je het aantal stokslagen goed doseert!

OT:

Bedrijven doen hun best om tegen zo laag mogelijke kosten te produceren.

Maar al te vaak wordt dat teniet gedaan doordat producten heel snel voor een vette winst moeten zorgen. Anders houd meneer de manager geen tijd over om te golfen en zal zijn bonus aan het eind van het jaar te laag zijn.

We willen toch niet dat die arme man zijn minnaressen niet meer kan onderhouden, naast zijn vrouw en kindjes?! Zo harteloos zijn we toch niet geworden?!?

Maar zo komt het dat na levering van het product deze mankementen vertonen en moeten worden gerepareerd of vervangen.

Zoals bij deze terugroep actie. Overigens is dit slechts 1 van ongeveer 100 soortgelijke advertenties die jaarlijks in de krant staan !

Reageer
gravatar

Die Bert Bokhoven is toch de schrijver van “Terugroepen in de woestijn”?

Reageer
gravatar

Zou dhr. B. Bokhoven, aanstaand Nobelprijswinnaar, bekend industrieel ontwerper, hoogleraar gen-technologie, etc. etc. zijn creativiteit niet kunnen gebruiken en een technische mutatie op alle huishoudelijke apparatuur en andere consumptieartikelen kunnen ontwikkelen waardoor, mits toegepast in voornoemde apparatuur/ artikelen, dezen zich, direct na aanschaf door de consument, zonder verdere tussenkomst van derden, in afwachting van in de toekomst te constateren defecten of gebreken, weer naar de fabrikant begeven? Dat zou de consument veel ongemak besparen!

Reageer
gravatar

Bij de Primafoon-winkels wilden ze onlangs starten met een terugroepactie voor antwoordapparaten. Dat werd op een gegeven moment een ongelooflijke herrie in al die winkels, omdat al die apparaten de hele dag “Terug! Terug!” stonden te roepen. Uiteindelijk heeft Primafoon besloten tot een terugroepactieterugroepactie; het lawaai was gewoon niet meer te harden.

Reageer