Cc Karl-Heinz Meurer

Sibelius IV verkozen tot beste klassieke stuk

André Rieu woedend om passeren Johann Strauss

Tegen de verwachtingen in heeft de vierde symfonie van Jean Sibelius het officieel geschopt tot “beste klassieke werk ooit”. De verkiezing, georganiseerd door Radio 4, verliep zeer verrassend. Publieksfavorieten als An der schöne blaue Donau van Johann Strauss jr., Wagners Ring des Nibelungen en Turandot van Puccini werden weggestemd door een horde enthousiaste Sibelius-aanhangers. En dat terwijl de vierde symfonie van de Finse componist bekend staat als een van de droefgeestigste werken die de laat-romantische periode heeft voortgebracht.

Nazaten van Wagner vinden de beslissing ‘begrijpelijk’. “De Ring is niet voor iedereen makkelijk te verteren, hij duurt toch een uurtje of vijftien. Je hebt natuurlijk de verwarring die optreedt met dat boek van Tolkien. En verder blijft er toch altijd een onfortuinlijke zweem van nazi-associaties om Richard heen hangen. Zonde, dat breekt je bij zo’n verkiezing toch op” aldus Adolf Heinrich Wagner, achterachterneef van de componist.

André Rieu stelt zich strijdbaarder op. Volgens hem is het ‘onvoorstelbaar’ dat Johann Strauss niet op de eerste plaats is geëindigd. “Over de hele wereld komen mensen kijken naar mijn sprookjesachtige shows. Als ik daar Sibelius ga spelen, komt er binnen de kortste keren geen hond meer” zegt Rieu. “Mensen willen gewoon lekker vermaakt worden, die hebben helemaal geen behoefte aan de zieleroerselen van een zwaarmoedige Fin.”

Het Kruidvat heeft aangegeven een gecomprimeerde versie van het stuk voor dumpprijzen te gaan verkopen. “Zo’n stuk moet je toch de aandacht geven die het verdient” aldus Willy van der Steen, manager Haar- en Muziekproducten. “We hebben de beste tien minuten van het stuk gepakt en daar een goede beat onder gezet. Dat gaat verkopen als een tiet.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Ik hoopte nog zo op een Haags voetbalverslag voor vandaag.. Op de satirische nieuwssite nu.nl werd ik daar al aardig warm voor gemaakt. http://www.nu.nl/politiek/2360982/pvv-haag-wil-allochtonenstop-bij-amateurvoetbal.html
Bovendien plaatsen ze het bericht in de verkeerde categorie, zijnde politiek in plaats van Sport. Ze hebben nog veel te leren daar…

Onderzoeksvraag voor de Speldredactie: Hoe ga je om met een werkelijkheid die satire keer op keer overtreft?

• Reageer
gravatar

@1: Dat is van beroepsdenker Richard de Mos, die man is een categorie op zichzelf. Aangezien hij Corry Konings als de beste klassieke muziek beschouwt was hij in dit geval al in een vroeg stadion buitenspel gezet.

• Reageer
gravatar

Volgens mij is hier een ernstig misverstand in het (voetbal)spel. PVV staat hier niet, zoals in het artikeltje van dhr de Mos (familie van?) gesuggereerd wordt voor Partij Voor de Vrijheid, maar voor de plaatselijke Haagse amateurclub Proleten Voetbal Vereniging.

• Reageer
gravatar

Sibelius werd op 8 december 1865 in Hämeenlinna geboren in een Fins-Zweedse familie. Finland was in 1865 Russisch. Pas na de eerste wereldoorlog werd Finland een zelfstandige staat.
In ieder geval had hij dus drie paspoorten.
Zoals niet ongebruikelijk voor dergelijke geniën, leed Sibelius aan een meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Het is dus meer dan waarschijnlijk dat hij over minimaal zes paspoorten beschikte.
Iemand met zes paspoorten kun je met recht een kosmopoliet noemen; zeer terecht dus dat Sibelius gewonnen heeft.

• Reageer
gravatar

Ik weet dat de muziek van Sibelius momenteel erg populair is onder de jongeren tussen 14 en 18 jaar, en dat dezen er met hun sms-jes e.d. voor gezorgd hebben dat Sibelius gewonnen heeft.

Er is ook door jongeren een Hyves-pagina aangemaakt, met uitsluitend Sibelius-fans, tot maximaal 21 jaar. Deze pagina telt inmiddels al 2.331 fans en vrienden, alléén al in Nederland.

Wel opmerkelijk, want op Geen Stijl heeft het woord “finnen” een hele andere betekenissen dan mensen afkomstig uit Finland!

Ik begrijp overigens niet dat de “Kunst der Fuge” van J.S. Bach niet genomineerd is, dat werk ligt toch ook erg gemakkelijk in het gehoor, nog beter toegankelijk dan de walsen van Strauss!
.

• Reageer
gravatar

Was De Speld maar een site die ook af en toe echt nieuws bracht. De vierde van Sibelius is een van mijn serieuze favorieten. En inderdaad bijzonder droefgeestig. Ik ben dol op droefgeestig. Maar helaas, de kans dat Mahler IV op de eerste plaats eindigt is in Nederland een stuk groter dan dat Sibelius IV dat ooit doet.

• Reageer
gravatar

Telt dit wel? Weinigen weten dat de zwaarmoedigheid veroorzaakt werd door drankgebrek in een ingesneeuwde IKEA-sauna op een onbereikbaar geworden eilandje in het 1002de meer.
Wel zweten en meppen met berketwijgjes, maar drank: ho maar? Voor een Fin is dat de hel in veelvoud.

Duidelijk een geval van regressieve doping.

• Reageer
gravatar

Beste Marg00tje

Je slaat de spijker op zijn kop. Ben de goede man helemaal vergeten in mijn repertoire op te nemen.

Met spoed zullen we daaraan gaan werken en ik hou je persoonlijk op de hoogte.

Groetjes A. Rieu.

• Reageer
gravatar

Mijn klassiek stuk is nog altijd
Bayo Rawra aya ou ou –
van ‘da Khabesmenihr’
(80000vchr, ergens verderop)

Diep, sensueel, mooie dynamiek
afgewisseld door een moordend
stukje toneel en cabaret, modern
voor zijn tijd. De instrumenten zijn
elementair zelfs rudimentair.
Een gevild hoofd werd gebruikt
maar had zijn kernfunctie al verloren.

Zeer apart..

• Reageer
gravatar

Ach, Sibelius nr. 1, van de Crême de la Crematie Top Tien zeker. Mahler IV staat met stip op 1 op de wekelijkse Scheringa’s Suicide Parade, een diep doorleefd Andante en dan ineens totale stilte, heel suggestief.

• Reageer
gravatar

@Ernst Clemens 7: Uit een peiling onder de stemmers blijkt dat een groot deel van de stemmers op Sibelius zich herkent in het GeenStijl-profiel van ‘finnen’.
Desgevraagd bleek een meerderheid van deze stemmers er niet van op de hoogte dat Sibelius een fin was en geen ‘fin’.

Overigens had ik mijn stem uitgebracht op ‘Tunic (song for Karen)’ van Gordon. Helaas werd de klassieke neerslachtigheid door weinig medestemmers herkend, waardoor van die mede-stemmers er geen enkele ook mee-stemmer bleek te zijn.

• Reageer