Varkenspit

Dorpstraditie varkentje-prik verboden

Gemeente verbiedt 'moslimonvriendelijke' traditie

De Brabantse gemeente Sint-Odilliën en Peelschenhoek heeft besloten om zwientje-prik te verbieden. Het eeuwenoude varkensslachtfeest zou  moslimonvriendelijk zijn. De maatregel werd genomen na een klacht van een niet-moslim, maar is volgens insiders onderdeel van een reeks pesterijen van de Peelschenhoekse meerderheid in de gemeenteraad.

Het in Sint-Odilliën traditionele zwientje-prik is  een populair jaarlijks openluchtevenement, waarbij slachtrijpe varkens op een weiland vlak buiten het dorp worden losgelaten. De deelnemers hollen met rieken en vleesvorken achter de zeugen aan en prikken naar de dieren totdat deze gillend neerstorten storten. Het is een feestelijk schouwspel vol bloederig rondrennende zwijnen en woest prikkende lokale boerenjongens. Degene die de meeste dode zeugen aan zijn riek weet te steken, mag voor een jaar de titel ‘Zeugenprins’ dragen. Na afloop vindt er een grote barbecue en braderie plaats in een feesttent.

Het feest van 2009 zou achteraf bezien wel eens een galgenmaal kunnen zijn. De gemeenteraad ontving in mei dit jaar een klacht van een dorpeling, die aangaf dat de varkensjacht beledigend zou kunnen zijn voor ‘eventuele Islamitische toeristen’. “Moslims worden zo uitgesloten van de dorpscultuur. Dat is discriminatie.” Volgens de anonieme klager is het nergens voor nodig om het festijn met varkens te doen. Zwientje-prik zou net zo makkelijk met ‘een kudde rijpe schapen’ kunnen.

De gemeenteraad van Sint-Odilliën en Peelschenhoek nam het voorstel met een nipte meerderheid aan. PvdA-wethouder Els Burkblaak: “We willen dat onze gemeente voor iedereen wordt. Als er hier ooit moslims komen, moeten ze zich thuis voelen in ons dorp. Dat ze er nu niet wonen heeft waarschijnlijk met het jaarlijkse zwientje-prikken te maken. Bovendien denken we dat het evenement niet meer past binnen de internationale ambities van Sint-Odilliën en Peelschenhoek.”

Sjeng Geenen. van de actiegroep ‘Odilliën blijft prikken’  is boos over de beslissing.  “Het is schandalig. Het slachtfeest bestaat al tenminste tweehonderd jaar en hoort gewoon bij onze cultuur. Dit kost de middenstand tonnen en is slecht voor het imago van het dorp.  Moslims moeten integreren en daar horen onze varkens bij. Handen af van onze zeugen en laat ons ons ding doen met onze varkens.” Ook Gieles Hullekes van de lokale partij Dorpsbelangen (en Zwientjesprins van het jaar 1996) is woest. Volgens hem liggen er helemaal geen ethische redenen aan de ban ten grondslag, maar betreft het hier pure symboolpolitiek. Hulles: “Sinds de gemeentelijke herindeling van 2009 hebben de Peelschenhoekers een meerderheid in de gemeenteraad. Zij doen er alles aan om ons dwars te zitten en de Sint-Odilliaanse cultuur en identiteit te verdringen.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Nu Wilders aan de macht is moet dit toch weer wel kunnen, dacht ik? Voor iedere Nederlander zijn eigen vette vaderlandse varken? Was dat niet wat Hero Brinkman onder het genot van een gerstenat uitriep aan de stamtafel van café ‘In het braadzwijn’? Ik ben nu even de weg kwijt, ik dacht dat Nederland, dus ook Brabant zijn politieke koers verlegd had. ‘Varkens doden en naar binnen kanen hoort gewoon bij onze oer-Nederlandse cultuur, het moet niet gekker worden’, ik hoor onze vrijheidspartij al vragen stellen aan de door hun gedoogde minister.

(0)^
• Reageer
gravatar

Valt dit onder de redenen van de annuleringsverzekering? De hele reden om de vakantie daar te boeken was dit geweldige festijn. Ik denk dat ik nu maar naar Pamplona ga.

(0)^
• Reageer
gravatar

Geachte redactie,

Uw verslaggever maokt een reuze fout. Sint Odiliënberg-Peelschenhoek ligt niet in onze schone provincie, maor in Limburg. Op de Vaartweg net buiten Weert slaot u links af en u staot op de hoek van de Peel. (Vandaar de naom). U ziet dan in zuidelijke richting vier afgelegen boerderijen op een heuveltje, dat is Sint Odiliënberg.

Wij Braobanders houden niet van volksfeesten waor zeugen worden opgejaogd. “Ge jaogt oew moeke toch ôk niet op.” Iemand die zich zeugenprins durft te noemen, moet zich hier niet vertônen. Pek en veren ken die krijgen, dun lafaord.

Bij onze volksfeesten gebruiken wij volwassen beren. Die feesten zijn beregezellig. Ook kennen wij in Braobant het zogenaomde ezeltje-prik-je.

(0)^
• Reageer
gravatar

Naomgenôôt Pauluske,

De miste limbo’s en minsen uit de stad witten nie wè of unne beer is. Ze denken dan aon unne zwarte, witte of bruine. Die hedde onder zwijnen weliswaor ôk, maor bij ons hieten zwijnen gewôn verkens en manlikke verkens noemen wij beren.

(0)^
• Reageer
gravatar

ik zou juist denken dat moslims dit wel een leuk gebruik vinden onreine dieren doden en dat alleen met mannen ik zou willen voorstellen dat vrouwen ook mee mogen doen en dat het gaat om wie de meeste varkens knuffelt goed voor de vrede enzo

(0)^
• Reageer
gravatar

Over vreemd taalgebruik: was die Hero geen familie van het everzwijn?? Want dat is toch ook een anglicisme, die naam? Hij zou toch eigenlijk Held moeten heten? Is dat dan niet verfoeilijk?? Moeten daar dan geen kamervragen over gesteld, (het is namelijk een schande) waarom er geen wet komt voor het in ons geliefde vaderland alleen hanteren van zuiver Nederlandse namen voor ons volk?

(0)^
• Reageer
gravatar

Het grootste probleem van schapen is dat het extreem domme dieren zijn. Zij zien mensen niet als een gevaar, ook niet als die – al dan niet brullend – met een riek op ze af stormen. Ze blijven dus gewoon staan en dat maakt schapen totaal ongeschikt voor zwientje-prik, want na een keer of veertig op een verbaasd schaap insteken is de lol er wel een beetje af.

Interessant zou natuurlijk wel zijn om een dier te kiezen dat wat agressiever is dan een varken. Jonge stieren bijvoorbeeld. Bijkomend voordeel daarvan is dat die wat minder op de lokale bevolking lijken dan varkens, zodat daar dan waarschijnlijk minder slachtoffers zullen vallen.

(0)^
• Reageer
gravatar

Staaltje rechts correcte zwartmakerij: een woordvoerder van Al Qaida heeft mij persoonlijk getwitterd dat zij dit initiatief toejuichen (met geweerschoten in de lucht als uiting van vreugde) en zelfs ook nog willen subsidiëren uit hun Ontwikkelingshulppotje.
Reden: hoe minder varkens hoe reiner de wereld en dan is er vrede voor iedereen.

Maarja, weet zo’n boerendorpspoliticus veel: die is al blij als hij een koeieflats van een schapekeutel kan onderscheiden, dronken naar huis zigzaggend na de raadsvergadering in het lokale staminee .

@Woezel: ja, jammer dat ze die schapen stemrecht hebben toegestaan, niet?

(0)^
• Reageer
gravatar

Woezel en Jeetje,

Hoe kende gullie dè nou zeggen. Grôôte-stadsminsenpraot. Die durven nog ginins unne kiep te voejeren, laot staon dè ze ut onderscheid witten tussen un geit en unne schaep of tussen unne zeug en un beer en zelfs niet tussen un vlaoi en un keutel.

En meepasant ouwehoeren over ut nivo vâân geminteraodslejen hier. Daor heij ik mun bekomst van. Ik gaj maar uns dieje kwaoje smaok wegspulen in ut kruugske bij de kerk.

Wè is overigens un staminee?

Houdoe wor

(0)^
• Reageer
gravatar

Boze varkenshoeder Paulus,

Het Vlaamse woord ‘staminee’ (ook wel ‘stammenee’ en ‘staminée’) is een klanknabootsing van ‘stamcafé’. Veelal in Vlaanderen gebruikt in de vorm van ‘stamminéke’ (‘stammenéke’).
Wordt soms in Nederland in de grensstreek met België gebezigd. In Noord Brabant gebruikt men gewoonlijk ‘stamkruugske’ of ‘kroeg’.

Van Dale geeft als betekenis o.a. ‘bruin café’. Dat is onjuist. In de meeste gevallen betreft het een stamcafé (= drinkgelegenheid met vaste gasten) met achterzaal, waarin de dorpsharmonie regelmatig oefent en de gemeenteraad vergadert.

(0)^
• Reageer
gravatar

Zeer geachte Varkenshouder,voor zover ik dit dialect kan volgen, denkt u dat een inwoner van het beschaafde westen een vlaai en een geitenkeutel niet zou kunnen onderscheiden? Welnu, dat hebt u dan mis: het is precies daarom dat onze meesterbakkers hier onze eigen vlaaien maken om zeker te weten dat in ieder geval die geitenkeutels niet in het gebak terechtkomen. Zal wel een plaatselijke lekkernij zijn, maar wij hoeven dat niet zo.

Dank u drs Paulien voor de uitleg, maar ik vind het
wel vreemd dat vboer P, de betekenis van staminé niet zou kennen: dan is hij de eerste en de enige die ik ken die NIET smokkelt in die contreien.

(0)^
• Reageer
gravatar

@drs Paulien: dan moet je er wel bijzeggen, t..a.v Jeettje, dat staminee een vrouwelijk woord is.
@verrekeshouwer Paulus: Ge het grojt gelèk: stadse fratsen zèn ut. Of nog erger: Brussels geklets. Dè zal zeker unne geïmporteerde Hollander gewist zèn, die dur over begonnen is. “Internationale ambities!” Ts, lao ze dan lekker naor de Zuidas gaon, me dur HSL en dur noord-zuidkuil.

Van den aandere kaant: ik ven verrekes veuls te gezellig om op zon menier te pesten. Daor worren ze ok hèllemaol niet lekkerder van. Ze zun iets motten gebruiken dè ge toch nie op kunt èten. Katten of honden bevurbild. Of muizen: unne muis aon oewe riek stèken, dè valt nog hillemaol nie mee, des wel echte sport.
Of dassen of wezels of vossen, want daor hedde toch niks aon. Mèr dè zal wel wir nie meugen.

(0)^
• Reageer
gravatar

Tss, omdat de Catelanen het stierenvechten afschaffen willen die Brabanders nu goede sier maken en op het succes meeliften door dat varkensprikverbod er even snel doorheen te jassen; hoe doorzichtig kun je zijn.

(0)^
• Reageer
gravatar

Ja, ik be wel blij dat dit weer terug op de agenda is. Daar moet ik meteen bij zeggen dat de geruchten, dat enkele scenes uit ‘Deliverance’ gebaseerd zijn op het omstreden 1970 ‘Zeugenprins’ schandaal, totaal uit de lucht zijn gegrepen. Alhoewel de overeenkomsten natuurlijk wel ‘frappant’ waren.

(0)^
• Reageer
gravatar

Niko, helemaal mee eens. Zodra de reden om een barbaarse traditie af te schaffen ook maar iets met en geloof of ideologie te maken heeft moet het afschaffen direct gestaakt worden. Beter een barbaarse traditie dan een gelovige zijn zin geven. Het wordt wel lastig overigens als het om een barbaars geloof gaat.

(0)^
• Reageer
gravatar

Barbaarse tradities zijn alleen maar verwerpelijk als je ze naderhand niet kunt opeten: palingtrekken, stierevechten, gansknuppelen: wat is er barbaars aan een grote gezellige verzoenings barbeque ter afsluiting van het festijn? Stammenoorlogje hier en daar en dan hersens uitlepelen en bier drinken uit de schedels der overwonnenen, dat is waar wij groot mee zijn geworden.

Heksen op de brandstapel ging een beetje te ver, toegegeven, was ook niet meer te eten, maar het idee blijft goed: een gezamenlijke activiteit en daarna drinken en klinken op onze aloude volkstradities.
Niks mis mee.

(0)^
• Reageer