De gezamenlijke tv-actie ten behoeve van Haïti was een doorslaand succes. Tijdens een gezellige avond werd onder het genot van heerlijke borrelhapjes en frisse cocktails uiteindelijk maar liefst 83,4 miljoen euro opgehaald. Het bedrag is zo groot dat de Nederlandse regering heeft besloten het gehele eiland, met hulp van Boskalis, naar Nederland te slepen. “Daar zijn minder aardbevingen, minder onzekerheid en ellende. En alle Haïtianen mogen ‘s avonds langskomen voor een lekkere hollandse stamppot. Een balletje jus, dat hebben ze nog nooit geproefd!” aldus Ton Hoekstra, voorzitter van ‘Baggermaatschappijen zonder grenzen’.
De bevolking in Haïti staat vooralsnog positief tegenover het plan, “Zeker toen we uitlegden dat er dit jaar nog best wel eens een flink pak sneeuw kon vallen. Als je dat beschrijft, joh, dan zie je die oogjes glunderen!”
Het voorlopige plan is om Haïti in de buurt van Zeeland aan te laten meren. “Groningen, dat wilden we liever niet. Daar heb je ook nog wel eens aardbevinkjes, en daar schrikken die arme lieverds heel erg van. Nee, Haïti wordt hoogstwaarschijnlijk ergens bij Goeree Overflakkee afgemeerd. Daar zullen de Deltawerken ook profijt van hebben, volgens onze modellen zal daardoor de waterstand minder hevig fluctueren. Een win-win situatie, noemen we dat in de baggerwereld!”
Wat er na aankomst precies zal gebeuren is nog niet helemaal duidelijk. “Het verslepen duurt ruim 2 weken, dus we zullen zorgen dat er in de tussentijd ook ruim voldoende hulp wordt geboden. Het vereist enige flexibiliteit van internationale hulptroepen, maar we zijn er van overtuigd dat dat gaat lukken. Neem bijvoorbeeld de Dominicaanse republiek. Die bleek aan Haïti vast te zitten! Maar het verschil tussen een kleiner en een wat groter eiland verslepen blijkt verrassend klein. We hebben het aan de regering van de Domicaanse republiek voorgelegd, en die waren heel coöperatief, dus die zullen in het huidige plan ook meegesleept worden. Het is wat ons betreft hartverwarmend hoe zulke gebeurtenissen mensen bij elkaar kunnen brengen. De samenwerkende baggermaatschappijen hopen Haïti uiterljk begin maart te kunnen aanmeren. “Zet de koffie maar klaar zou ik zeggen!”
We kunnen natuurlijk ook de gebruikelijke IND-benadering toepassen; gezinshereniging! Bertje Koenders weet wel hoe. Zo hebben we tenslotte toch met VOC-elan en enorm succes al het hele Rifgebergte en bijna heel Oost-Turkije ontvolkt en gastvrij gehuisvest in onze steden, dorpen, hoeken en gaten.
Waarom zouden we slachtoffers nog langer op puinhopen laten bivakkeren als er nog zoveel leegstand is in verwarmde kantoorpanden?
Dat zal lastig worden: je krijgt het eiland nooit door het Noordzeekanaal. Of je moet het op zijn kant zetten, en dan valt alles er weer af.
Persoonlijk denk ik dat het te feestelijk is voor de Zeeuwsche kust. Waarom niet als belastingparadijs in het IJsselmeer?
Och beste Bus,
Maak je niet druk om dat trein tunneltje: Een dorpje wat zuidelijker heeft ook zo’n tunneltje gegraven en had er meteen een zwembad voor langere afstanden bij! Komt goed van pas bij de volgende Olympische Spelen (waar die Haitianen mooi voor Nederland uit kunnen komen!)
Beste peter bugel,
Zonder nu direct smalend of beschuldigend te willen doen zal ik je toch trachten uit te leggen waarom Ameland niet weg zal kunnen worden gesleept. Er is elders in het land een dorp waar het Gemeentebestuur de moed heeft gehad flink te investeren in een soort treintje onder de grond. Met dat treintje kan men naar verwachting vrij gemakkelijk in tamelijk weinig tijd van de noordzijde van het dorp naar de zuidzijde van dat dorp. Nu is er met de aanleg het één en ander mis gegaan. De kosten zijn toch best wat hoger dan begroot. Maar tevens lijkt het dorp nu in het geheel weg te zakken in de bouwput. Bovendien meent men daar dat het dorp groter is dan het in werkelijkheid is. De tunnel gegraven vanaf de wat rijkere zuidzijde van het dorp loopt nu reeds door tot Ameland aan toe. Zou het eiland weggesleept worden dan zal het zeewater in hoge vaart de tunnel instromen en de verwoesting van het dorp met rasse schreden versnellen. En dát kan toch niet de bedoeling zijn?
Als ze toch die kant op varen kunnen ze misschien op de heenweg Ameland meenemen.
Maar daar staat weer tegenover dat moeder natuur niet de bovenlaag lossnijdt en alleen die vervoert. Ik wil toch wel weten wat de langtermijneffecten daarvan zijn.
Trouwens nu ik eraan denk. Zouden ze dat ook niet met de bevolking kunnen doen? Allen de bovenlaag lossnijden en naar Nederland transporteren? Dan kunnen ze even halt maken voor de kust om de Nederlandse bovenlaag op te laten stappen alvorens het land door te slepen naar Marokko.
Kijken ze wel een beetje uit voor Cuba en de Bahama’s? Met zo’n stel vlonders aan je eiland stoot je zo iets stuk.
Trouwens, Haes (#12) – Moeder Natuur is gewoon niet zo economisch. Via allerlei onderwater-vulkanen moet er een oceaanbodem aan basalt aan te pas komen om wat stukjes land van elkaar te drukken. Waanzin!
Dit hele plan gaat alleen slagen wanneer Groot-Brittanie naar het westen wordt gesleept, anders past het niet. Dan stel ik voor om GB maar direct voor de kust van de VS af te meren. Daar voelen die engelsen zich toch beter thuis. De meridiaan van Greenwich wordt niet meer wat hij geweest is.
Zeker. Daarom is het ook realitief eenvoudig om landen waar de kurkboom van nature groeit te verslepen. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat Japan altijd een eiland is geweest, maar zonder de aanwezigheid van de Japanse Kurkboom hadden ze nu nog steeds aan China vastgezeten. Als je de kurk moet importeren is het logistiek simpelweg geen doen. Het kiezen van het juiste (ei)land is dan ook het halve werk, aldus Boskalis.
@Rogier. Altijd van je af snijden. Zijn ze bij Boskalis ook al “kreatief met kurk”?
@12 Haes: We hebben Boskalis om wat meer informatie gevraagd, en de procedure blijkt redelijk eenvoudig. Het is een kwestie van vlak onder het zeeniveau met een scherp voorwerp een zagende beweging maken, altijd van noord naar zuid natuurlijk, tot het (ei)land loskomt. Let hierbij goed op wat de scherpe zijde is: anders krijg je rafelranden, en dat is lastig wegwerken. Dan aan alle zijden vlonders vastmaken voor het noodzakelijk drijfvermogen, alle losliggende voorwerpen opbergen en voorzichtig slepen.
Dat is dan wel een beetje onhandig om Haïti voor Zeeland neer te leggen, als ze hollandse stamppot moeten eten. Dat worden weer leuke files tussen Zeeland en Holland.
Leg het eiland dan meteen voor Scheveningen of Bergen, dan is die Hollandse stamppot beter te bereiken.
@Razende Roeltje,Wij begrijpen elkaar.50 is niet goed genoeg.
Heb in tijden niet zo gelachen, de tranen liepen me over de wangen.
Wel sneu voor die lieverdjes dat het slechts een goede grap is, ze hadden vast zo graag sneeuw gezien achter een lekker potje dampende stamppot boerenkool met vette jus.
En het leuke van dit alles is….dat er ook nog mensen zijn die dit werkelijk geloven.
Dit is nu goede humor die als drijfveer moet dienen in deze tijden van de ons aangepraatte recessie.
Nogmaals chapeau!!!
Ik hoop niet dat dit verhaal of het eiland op drijfzand (be)rust.
Als Nederlander in den vreemde (Engeland) zou ‘t mij zeer welkom zijn indien Haiti het Kanaal in wordt geschoven; scheelt mij een hoop reistijd.
Is zo lastig lezen met een knipoog. Ik gebruik liever beide ogen.
Dienen de artikelen op de Speld niet met een knipoog gelezen te worden? 🙂
Dat lijkt me niet
haha geweldig bericht 🙂
Daarmee zoude ze dus ook de dominicaanse republiek moeten meeslepen omdat het 1 groot eiland is 🙂
Dienen de artikelen op de Speld niet met een knipoog gelezen te worden? 🙂
Ik vind het toch heel knap van Boskalis. Waar de natuur met zijn tektoniek al gauw een half miljard jaar voor nodig heeft gehad, doen onze sleepmaatschappijen – Hollands Glorie – in twee weekjes.
Schokkend nieuws!
En waar laten we al dat puin? In de Westerschelde?
We krijgen er wél een heleboel ruimte voor windmolens bij.
En die adoptiekinderen kunnen weer naar huis als ze ingeburgerd zijn.
Ik hoorde al protest van Trots op Texel: eigen eilanden eerst!
Hmm… dat betekent elke zondag bezoek van/aan de Dominicaanse schoonfamilie. U wordt bedankt!
Dit project is niet vernieuwend. Aan de noordzijde van ons land hebben we in voorgaande eeuwen al 6 eilanden neergelegd (IJsland even niet meegeteld voor het gemak) en zie wat dat voor enorme stimulans is geweest voor de economie in Noord Nederland.
Dit project moet gezien worden als stimuleringsmaatregel voor de kwijnende Zeeuwse middenstand. Ik vraag me alleen af hoe mw. N. Kroes aankijkt tegen deze vorm overheidssteun…
We hadden IJsland toch al? We zijn nog niet eens begonnen met 5-baanswegen tegen de files aan te leggen.
Kunnen ze ook het weer van Haïti meenemen (exclusief aardbevingen en stormen)
Een vliegvakantie naar de Dominicaanse Republiek wordt bereikbaar voor iedereen.
“Als de mens niet naar het eiland kan komen…”
Is er sprake van immigratie als de nieuwkomers hun eigen land meenemen? Met de integratie zal het wel goed komen, binnen de kortste keren wemelt het in het nabije Haïti van de Nederlanders.
Geweldig plan! 😉
Een meeslepend gevoel van warmte in deze koude dagen…