Scheringa Museum voor Minimalisme opent deuren

Blanco muren zetten aan tot bezinning

Het drama rond de DSB Bank kent niet alleen verliezers. Nadat vorige week het Scheringa Museum voor Magisch Realisme te Spanbroek bijna zijn gehele collectie moest afstaan vanwege openstaande schulden
Word nu Vage Kennis voor onbeperkte toegang. Of registreer je als gast. Log hier in als je al Vage Kennis bent.

Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

gravatar

Tja, ik moet hier toch van inzicht verschillen met inzender Kees22.
Het ventilatierooster lijkt mij juist gebruikt als magisch verdwijnpunt; om ons te herinneren aan het verdwijnputje van wensen, verlangens en uitstaande tegoeden, maar wellicht laat ik mij nu meeslepen in mijn enthousiasme en is hier de duiding van een Zwagerman onontbeerlijk?

Wel vind ik de uitlichting nogal protserig, maar ik zal maar aannemen dat hier de heersende tijdgeest wordt overbelicht, als de kunstenaar dat zo bedoeld heeft.

Reageer
gravatar

Het werk “Who is afraid of White, White And White” is wellicht een grap? Het is m.i. een komische verwijzing naar Dirks Levenswerk, dat hij onder het pseudoniem DSB heeft gemaakt: “Who is Afraid Of Red?” hierbij refererend aan de vroegere leus van een vaderlandsche financiële instelling: “Van de wieg tot aan de dood, zijn wij blij met girorood.”

Reageer
gravatar

@Pieter ‘t Hoen: Dank. Het lijkt een trend te worden: onzijdige woorden aanduiden met vrouwelijke voornaamwoorden. Achterhoedegevecht.
@Piet Hein: Dat is waarschijnlijk toeval. Of nee, wacht: toeval bestaat niet.

Reageer
gravatar

Er worden inmiddels plannen ontwikkeld om het Realistisch Museum van de Magische Scheringa te redden. Geen idee waarom ik dit eigenlijk hier meld.

Reageer
gravatar

Kees22, het is gewijzigd. Ik vermoed dat dit stuk met de Franse slag is geschreven (waarbij het bezittelijk voornaamwoord zich vervoegt zoals het bijbehorende zelfstandig naamwoord).

Reageer
gravatar

Ik wil niet zeiken en al helemaal niet zieken over zo’n prachtig initiatief, maar ik vind de inrichting toch getuigen van een overhaaste uitvoering. Zo is de belichting tamelijk primitief en komen zowel een leiding als een ventilatierooster in het plafond hinderlijk in beeld. Ik vind dat toch een beetje afbreuk doen aan de kennelijke bedoelingen van de kunstenaar (zo hij die al had) en afleiden van de diepere betekenis van het kunstwerk (zo er die al een is). Als toeschouwer voel je dan toch dat je gedachten afgeleid worden in de richting van voldoende luchtverversing. Staande voor zo’n maagdelijke wand met onbegrensde mogelijkheden kun je je dan desondanks akelig benauwd gaan voelen.

Overigens is museum een onzijdig woord. Het moest dus zijn collectie en niet haar collectie afstaan.

Reageer
gravatar

Als de museumdirectie enige ballen had gehad, dan had ze de muren minimaal in debet-rood moeten schilderen. Dat had pas een statement van Magisch Minimalisme geweest.

Reageer
gravatar

Wat een briljante koerswijziging van de museumdirectie.

Door de DSB woekerpolissen en onverantwoorde leningen mogen steeds meer mensen zich tot de minima rekenen. Het is ontzettend nobel dat het museum het consuminderen een inlaadklep gaat bieden.

Ik hoop alleen dat men Maxima niet zal vragen voor de feestelijke heropening van het Minimamuseum. Voor je het weet komt ze weer met haar prins op het witte microkredieten stokpaardje aanzetten en is de doelgroep net zo snel verdampt als het vermogen van Dirktreur Scheringa.

Reageer
gravatar

U doelt op het werk Fountain van Marcel Duchamp? Interessante suggestie, al denk ik het contrast tussen conceptual art van de dadaïstische stroming en het magisch minimalisme misschien net wat te scherp is.

gravatar

Naar verwachting zal Scheringa de rekeninghouders van zijn ex-bank er ook van weten te overtuigen dat het kunnen beschikken over geld het ware geluk in de weg staat en dat men pas vrij is als men niets meer heeft. Het volmaakte geluk is fantaseren wat je allemaal met geld kunt doen als je het zou hebben.

Reageer