Peter R. de Vries

UvA introduceert Master Hypology

Balkenende, Wilders, De Vries, Verdonk geven gastcollege in collegejaar 08-09

De faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen van de UvA lanceert vanaf collegejaar 2008-2009 een nieuwe Master voor de studie Communicatiewetenschappen. “Hypology” zal zich toeleggen op mediahypes. Vanwege de groeiende internationale reputatie van Nederland op het gebied van hypes speelt de faculteit in de steeds grotere vraag de wereldmedia te kunnen bespelen.

Zowel Peter R. de Vries als de spin-doctors van Wilders, Balkenende en Rita Verdonk slaagden erin weinig interessante gebeurtenissen wereldnieuws te maken. Wilders zal een college ‘Uitstel Afstel? De kracht van opbouw’ geven. Peter R. de Vries zal inspelen op het zogenaamde “SlamDunkdaFunk-effect” waarbij media precies getimed worden. Het college zal onder meer de effecten van primetime en weekends behandelen. Verdonk zal haar tactiek van de “comebackshock” behandelen. Balkenendes voormalige spin-doctor Jack de Vries is een hoogleraarspost aangeboden als zijn staatssecretariaat is afgelopen. De faculteitsraad was zeer onder de indruk van de snelle wereldwijde mobilisering van de overheidsmedia die voorafging aan de lancering van de Wildersfilm “Fitna”.

Spin-doctors van gerenommeerde communicatiebedrijven als Burton Marsteller zijn openlijk jaloers op de plotselinge Hollandse kwaliteiten de media te bespelen. “Amerika heeft de kunst van hypes te lang verwaarloosd. “aldus de Nederlandse vestiging van BM, het communicatiebedrijf dat in de jaren tachtig nog behendig de natuurramp in Bhopal wist weg te communiceren. “Joggen, smiles, fitness en wellness zijn suffe begrippen geworden die geen deuk in een pakje boter meer slaan. Van de War on Terror ligt de wereld nu minder wakker dan van “Conjo”. Eigenlijk zagen wij de concurrentie al opkomen sinds de HEMA megahype Fido Dido behendig in Fiedel Diedel wist om te zetten. Sinds Tae Bo hebben de VS geen hype meer weten te hypen. Hadden wij de kwestie Holloway lekker opgeklopt, knalt een onbetekenende wijsneus onze eigen Amerikaanse primetime in met een onbewezen verhaal over een bootje. Ongelofelijk. Koud twee maanden erna herhaalt een uitgerangeerde politicus hetzelfde kunstje met een powerpoint van omslaande bladzijdjes. Daarnaast weet jullie premier binnen twee dagen alle ambassades bewaakt te krijgen. Dat lukte ons met 11 september niet eens, ondanks dat we al jaren tijd steken de hele Amerikaanse maatschappij voor alles angstig te houden. Ons bedrijf is diep, diep onder de indruk en zullen onze vestiging hier zo snel mogelijk uitbreiden”.

De nieuwe Master moet ook de slechte reputatie waar de studie al sinds de jaren negentig mee kampt verbeteren. Een woordvoerder van de universiteit:”We hebben te lang achter de feiten aangehobbeld. Nu zullen wij de wereldmedia eens naar ons hand zetten.”


Uw reactie telt. Juist nu.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *