“Het zijn onveilige tijden, woelige tijden, verwarrende tijden, onzekere tijden, angstige tijden maar vooral onveilige tijden. Vanaf vandaag bestaat er één product om jouw persoonlijke veiligheid te garanderen: de Full-Body Helmet,” luidt de introductie van Full Body Helmet-fabrikant Skapi. Met de cocon van polycarbonaat kan de moderne burger milieuvriendelijk, mobiel en comfortabel gaan en zitten waar hij wil. “Op een visco-elastisch kussen een gepolariseerd en gevaarlijk land doorkruisen, daar is een aanzienlijke markt voor,” aldus directeur Kees Spegt.
De helm is anderhalve meter lang en 1,20m hoog. Het voertuig rijdt op een batterij met een levensduur van ongeveer zes uur en heeft een topsnelheid van 25 km p/u. Wanneer de inzittende zich niet in een gevarenzone bevindt, bestaat de optie om de klep op een kier van vijf centimeter open te zetten. “In een noodsituatie is met één druk op de knop de klep weer dicht, sneller dan een bange schilpad,” verzekert Spegt.
Veiligheid komt op de eerste plaats voor Skapi, maar Spegt benadrukt ook het vrouwvriendelijke karakter van de helm. “Nog nooit was ‘Rokjesdag’ zo verantwoord. Vanaf nu kan iedere vrouw zich met een naveltruitje vertonen waar zij maar wil. Het worden zware tijden voor licht getinte ‘Hoer’-roepers en fluitende dakdekkers.” Spegt denkt er zelfs over om een versie met getinte ruiten uit te brengen ‘voor vrouwen die zich frank en vrij op straat willen begeven, hun schoonheid slechts openbarend aan hen die zich hiervoor waardig hebben getoond.’
De fabrikant is trots op het eindresultaat. Het basisconcept voor de Full Body Helmet spookte al drie jaar door het hoofd van de ondernemer voordat begin 2009 het testmodel af is. Er volgde een jaar vol problemen bij het testen van het product. De eerste test op eigen terrein verliep zonder problemen. Op een testterrein in Pakistan bleek echter dat het voertuig zeer slecht bastand was tegen explosieven. Het nieuwe model kan goed omgaan met de gemiddelde bermbom. Het debacle in Den Haag, waar een Full Body Helmet door uitzinnige ADO-supporters het veld in werd geslingerd, bevestigt dat ‘de nodige kinderziektes nog overwonnen moeten worden.’ De oplossing werd gevonden in de installatie van een ‘schietpin’, waarmee de helm zichzelf vast kan nagelen in de grond.
Nederland is de eerste proeftuin voor het revolutionaire product, maar Spegt voorziet een internationale lancering nog in 2010. De prijs van de helm zal, afhankelijk van het gekozen model, aanvankelijk schommelen tussen de 3000 en 4500 Euro. Onduidelijk is nog of de kosten door de basisverzekering worden gedekt, of dat wellicht enige aanvullende verzekering nodig is.
Was toevallig vanmiddag in Deventer en daar zag ik er twee stuks naast elkaar rijden. Een grijze en een rode. Leuke karretjes voor die bejaarden en ze zitten lekker droog.
Als het maar leeg is wel,kun je zelfs twee meenemen.
Is er wel plaats in dat ding voor een tasje van de Dirk?
UFO Meldpunt Nederland zal het druk krijgen.Doordat er in een soort cocon gemediteerd moet worden omdat de besturing gebeurd via hersengolven zal het veel zweefkezen aanspreken.
Normaal zitten die de hele dag achter de computer,om de wereld te wijzen op de gevaren van o.a gemtrails.Maar als die nu door deze vinding naar buiten durven gaan ze weer dingen “zien”.
hoe zit het met autorijden? past dat ding ook in mijn Smart?
en ik heb ook nog mijn twijfels over de mobiliteit binnenshuis.
Ik denk dat ik wacht op de volgende versie…
De verlengde of limo versie lijkt verdacht veel op een Smart.
Ik geef toe, het duurde even voordat ik ‘m door had…
Maar dit is stiekem de eerste bezuinigingsmaatregel van het kabinet Bakellende 5:
De overheid hoeft geen geld meer te stoppen in veiligheid op straat, want iedereen heeft straks een Full Body Helmet aangeschaft op eigen kosten.
Ik heb het idee geprobeerd door een iglotent op een AH winkelwagentje te zetten. Voor het visco-elastisch kussen heb ik de hondenmand geleend. De achterklep van het winkelwagentje is eniszins vergelijkbaar met de laaddeur. Mijn eerste indruk: Het winkelend publiek in het zuiden des lands is nog niet helemaal klaar voor deze ervaringssensatie. Hoewel ik mezelf erg veiling en confortabel voelde toen de buurjongen me rennend door de winkelstraat duwde, moet ik zeggen dat mijn moeder een heel andere ervaring had. Ik moet hierbij aantekenen dat de iglotent waarschijnlijk niet helemaal de voetverluchting simuleerde, en dat de opwaaiende bloemenjurk van mijn moeder erg veel bekijks trok. Ze voelde zich zeker niet veilig.
Kek karretje.Al zou de laaddeur en voetverluchting in mijn geval wel wat groter moeten zijn.
Gelukkig voor de gehelmden zal Zuid niet zomaar na de verliezen tegen PSV en Sparta óók nog eens de finale verliezen.
Met een topsnelheid van 25 km/u ontkom je niet aan een op tilt geslagen menigte Feyenoord-supporters die net hun club de KNVB-bekerfinale hebben zien verliezen van Ajax!!
Woelige tijden, onveilige tijden. De tijd kent geen gezelligheid. Ik doet dat echt niet aan!!! Dat maakt me hartstikke dik, met al die polykarbonade. Ik wil goede tijden, geen slechte.
Hoeft er geen stuur in?
De tuningmarkt is inmiddels op accessoires gedoken. Vooral voor ‘booskijkers’ wordt veel afzet verwacht.
Met een paar kleine aanpassinkjes voor gebruik binnenshuis voorzie ik ook een geweldige markt bij gevallen van huiselijk geweld!
Beter kijken, mijn beschte Max.
Ik zie geen datum bij het bericht staan. Vorige week donderdag ???
(Vandaag is het 9 april 2010)
Ik hoop maar dat over het ontwerp beter is nagedacht dan het full-body condoom, waarvan de ontwerper door verstikking om het leven is gekomen.
Wat is dat, een schilpad? Een piepers jassende amfibie, of zo?