Als de 34-jarige Timo uit Amsterdam met zijn vrienden praat, doet hij dat uiteraard gewoon in het Engels. Al gebruikt hij af en toe wel een woordje Nederlands tussendoor.
“So happy to see you gasten”, zegt Timo als zijn vrienden de trap op komen lopen van zijn nieuwe appartement. “So dit is my new house. What do you denk? It’s mooi hè?””
“It’s a tic, a klein beetje you know”, bekent aan ons terwijl hij staat te roken op het balkon. “But Dutch is just so aanwezig in our culture. People talk it in nieuwsprogramma’s and all. My neighbours talk het. So I think it’s not strange that people who live in the city like me, ehm, like, overnemen a little bit from Dutch. I think it’s a good ontwikkeling. It’s definitely a skill to speak twee languages.”
Maitreya heeft gelijk; de wereld is verworden tot een dorp, door Trump en zijn rednecks. En het uiterst haalbare in Den Haag was opgepimpte dorpspolitiek, staatslieden gedijen niet in dit klimaat en op deze dorre gronden. Om de nationale droogte te bestrijden steke men in Zeeuws-Vlaanderen de dijken door. Twee vliegen in één klap: Antwerpen kan onbeperkt groeien en die twee kerncentrales in Doel en Tihange kunnen geen gloeiende splijtstaven meer ontwikkelen.
Betekent dit dat de dorpsbewoner mondiaal is geworden of dat de wereldburger een dorpeling is geworden?
De vraag stellen is hem beantwoorden: dorpelingen zijn tot hun ontzetting geheel onvoorbereid en contre-coeur tot wereldburger verklaard en wereldburgers vervallen tot plat biefburgerlijke dorpelingen op het niveau van Trump; er hoeft niet eens een MacDonald in de buurt te zijn.
Spreek je moerstaal. Ik fiets langs het water. Ik zit daar nog even te kijken naar de ondergaande zon op een bankje en ik drink wat water. Er komt een politieauto langs en even later weer terug. Twee politieagenten komen naar me toe. De ene spreekt me aan en vraagt waarom mijn bovenlijf bloot is. Ik zeg ik wil nog een beetje zon. Ik vraag wat is het nieuws nu weer. Hij zegt dat wilde ik jou vragen. Ik zeg: na die klacht dat ik aan een kind van 9 vroeg of ze wilde neuken. (Volslagen verzonnen.) Hij zegt er is een klacht dat u een vrouwtje op Ouwerkerk aanspreekt. U zou steeds achter haar fietsen, en ze ziet u steeds weer opnieuw. Ik zou haar stalken. Hij vraagt om identificatie die ik niet bij me heb. Ik geef mijn naam en adres, en probeer erachter te komen om wie of wat het draait. Want ik moet al mijn personalia weer overleggen terwijl ik niets weet. Ze vragen of ik daar weleens ga zwemmen in de kreken. Nog nooit gebeurd zeg ik. Er wordt trouwens met borden tegen gewaarschuwd dat het levensgevaarlijk is. Ik zeg ik fiets meestal langs de buitenkant en soms door het dorp als er veel wind is.
Nieuwe wet: verboden in ontbloot bovenlijf buiten te zijn.
Een beetje normen en waarden mag wel.
Zo worden wetten gemaakt.
Door dit soort dingen zegt nooit iemand meer wat en dán komen ze met hun wijsheden van ‘leven en laten leven’.
En door niets te zeggen ontstaat de taboesfeer waarin de regeerders hun nieuwe wetten kunnen maken.
Intimidatie.
Noot bij ‘Collaboratie op Schouwen-Duiveland in de Tweede Wereldoorlog’: ze moesten overleven. Ze konden er niets aan doen.
Er is niets veranderd.
Er zijn zo weinig bossen in Nederland dat als je daar even doorkomt dat automatisch met aanranding en pedofilie in verband gebracht wordt.
Het Zelf zeggen ze dan.
Ethisch reveil: niemand kan nog onderscheiden wat publiek is of privé.
Mijn hart ligt bij Drek. Hoe die mensen moesten leven. Maar zo is Schouwen-Duiveland wel als vakantie-eiland op de kaart gezet, en dat brengt heel wat centjes in het laatje. Laten we niet vergeten dat er net kermis was in Zierikzee.
We moeten begrijpen dat dit geen normale tijd is, we leven aan het eind van een tijdperk waarin dezelfde methoden uit het verleden niet meer werken. Dit is een tijd als geen ander.
In zeer reële zin is de wereld geslonken tot dorpsformaat en, net als in het dorpsleven, beïnvloeden ieders daden het leven en de belangen van allen.
We putten veel moed uit de enorme bewustzijnsverruiming bij het volk van Schouwen-Duiveland. De solidariteit: je moet maar afwachten of ze niet groepsgewijs, vrienden, kennissen en familie een sluitend getuigenis afspreken met elkaar. Want zo zit de samenleving in elkaar.
Mieke heeft gelijk. Dat is politiek. De hele gemeenschap is verantwoordelijk.
Ja.
‘Ik heb een band met Schouwen-Duiveland’ stond er gegrift in de stalen aanzittafel.
Prijsvraag. Wat doe je hier?
Timo zal zich zeker herkennen in Famke Louise. Allebei hebben grote moeite met zowel goed Nederlands als goed Engels te spreken respectievelijk te zingen.
Appartement?
Slaat an sich sowieso überhaupt never nooit nada nergens op!
PLEBS. LATINE LOQUI VERUM BATAVICA.
Sola lingua bona est lingua mortua!
Mijn hersenen zijn afgestorven door het lezen van dit artikel. Dank hiervoor, ik gebruikte ze toch al weinig
Hersendood, rigor mortis? Tijd om 112 te bellen.
Als ze tenminste nog één van die talen goed zouden beheersen, zucht…
Te beginnen met het Nederlands.
Hoofd weg of hoofdweg?
https://www.spatiegebruik.nl/voorbeelden.php
GAST ju be gryp mu tog ? !
gewon old skool ! !
This hits like a tang on a pig! You can go your gang, you zoekt it but out.
What is je problem? Ga mee met de tijd of ga terug naar je eigen land!
🧁🧁🧁🧁🧁🧁🧁 Koel.🧁🧁🧁🧁🧁🧁🧁
Curry.
Bij alle kritiek op zijn taalgebruik/misbruik is het toch goed op te merken dat Timo al een goede gooi kan doen naar een authentieke Taliban -of IS-baard. Zijn vrienden zijn aardig op weg met aanpassing aan de nieuwe Erdogan -norm. Op de foto bespreekt men de nieuwe voorschriften. Met een biertje; dat dan weer wel.
Hoewel, het kan natuurlijk ook zo zijn dat alléén Timo neigt naar Oosterse orthodoxie en dat zijn vrienden in de haast vergeten zijn hun mond af te vegen na een collectieve cunnilingus à la carte.
This hits absolutely nowhere on.
People in Amsterdam speak no English, they kaffer you out in unfalsified flat Emsterdems.
There is no word English by!
hits like a plier on a pig !
Like a dick on a drum…
Spreek en schrijf je Moerstaal!