Betalen per treinrit en dan ook nog afhankelijk van hoeveel kilometers je aflegt. Het lijkt op het eerste gezicht een bespottelijk idee, maar in politiek Den Haag gaan steeds meer stemmen op om zo’n systeem in te voeren. Hoe kijken treinreizigers aan tegen dit zogenoemde ‘rekeningtreinen?’
“Dit is treinreizigertje pesten”, briest de 32-jarige forens Moos Terpenzeel. “Omdat ik toevallig vijf keer per week van Eindhoven naar Amsterdam moet, moet ik ineens meer gaan betalen dan mijn buurvrouw die in het weekend soms gebruikt maakt van de trein? Belachelijk. We maken toch allemaal gebruik van de rails?”
De 55-jarige Hakan Mossel is positiever gestemd. “Nu zit de trein vaak nog helemaal vol met mensen uit Arkel die even met de trein boodschappen gaan doen in Giessendam. Als je moet gaan betalen per keer dat je de trein pakt, denk je wel twee keer na voordat je in de spits voor een bakje kruidenboter en wat Chipito’s in een Sprinter gaat zitten.”
Quirin Hover (26) vindt het ook een goed idee: “Het zou eerlijker zijn, hoe meer je de trein gebruikt hoe meer je betaalt. Nu betaal ik ook voor een stilstaande trein.” Wat Hover betreft gaan de maatregelen zelfs niet ver genoeg. “Het zou mooi zijn als ze een systeem bedenken waarbij je mensen beloont om buiten de spits te treinen. Ik zat zelf te denken aan 40% procent korting. Tussen 9.00 uur en 16.30 uur. En dan weer vanaf 18.30 uur. Zoiets lijkt me redelijk.”
Gratis vliegtickets enkele reis, dat is de oplossing.
Totdat je gaat shoppen omdat het paard zelf ook moet eten. Daarmee maak je het probleem alleen maar groter en sta je binnen de korste keren in dikke files met je paard.
Of zoals Voltaire (of was het nu Montesquieu?) schreef ooit: Als de groei van het verkeer zo door gaat dan zal Parijs tegen het jaar 2000 bedekt zijn onder een zes meter dikke laag paardenstront.
Ik reis altijd per paard. Dat rekent een vast dagelijks tarief, onafhankelijk van de afstand. Ideaal als je vaak moet shoppen omdat de kruidenboter er snel doorheen gaat.
Ik ben voor rekeningasielzoekers. Als het er veel zijn moeten ze meer betalen dan wanneer het er minder zijn.
Het zal duidelijk zijn wat het antwoord hierop is: rekeningracisme.
Ik zie even niet in wat dit met racisme te maken heeft?
Rekeningreaguursels. Geld betalen voor rascisme, haat, alternatieve feiten, anti-vaxxers en bezoekers van de kinderboederij. Als je reaguursel een vorm van satire, ironie of sarcasme bevatten kun je tot wel 40% korting bedingen.
Rekeningrijden kan goedkoop en snel worden ingevoerd door tijdens de spits de brandstofprijzen te verhogen.
Huh? Rijden treinen ook op brandstof dan? Ik weet zulke dingen niet zo goed.
Ik doe het beter: ik laat mijn baas mijn treinritjes betalen.
In mijn stamkroeg werken ze sinds jaar en dag met een systeem dat “rekeningdrinken” heet.
Het voordeel is dat als je maar genoeg zuipt, de hoogte van de rekening je niet meer interesseert.
My name is Roger van Boxtel,
and I approve this message!
Is rekeningfietsen in binnensteden van met name Amsterdam een goed idee? En rekeningsjokken voor toeristen, vooral in de zomer? Rekeningvliegen in vakantietijd?
Marktwerking lost al dat soort vraag-en-aanbod dingetjes wel op. Kijk maar eens hoe duur het is geworden om vanuit het overvolle schiphol te vliegen, en hoe goedkoop een treinkaartje Heerenveen-Oldenzaal is.
Ik ben voorstander van rekeningwinkelen. (Voor de jongeren: winkelen is zoiets als sjoppen, red.) In winkelspitstijden – denk vooral aan zaterdag- en zondagmiddagen – zouden de winkelprijzen flink verhoogd moeten worden om zo meer kopersspreiding te krijgen.
Hmm, gezien de huidige winkelpest in onze koopgoten is de noodzaak hiervoor gering.
Zo wordt de trein weer de melkslang van de overheid.
Ik weet nog toen ik mijn eerste auto kocht. Een fiat.
En steeds beter.
Een fiat, zegt u. U mocht het dus van uw ouders?
Prijs gerelateerd aan afgelegde afstand.
Is net zoiets als prijs gerelateerd aan inhoud van zak chips.