Op de zonovergoten zaterdagmarkt in haar woonplaats Maarssen gaf Marianne Thieme afgelopen zaterdag het startschot voor de zomercampagne ‘Taalverdierlijking? Mij niet gezien!’. Met deze campagne wil de Partij voor de Dieren de Nederlandse burger bewust maken van het veelvuldig misbruik van dierennamen en -lichaamsdelen in zowel de schuttingtaal als het dagelijks taalgebruik.
“Het gebruik van dierlijke termen is dieper in ons dagelijks taalgebruik verankerd dan we ons realiseren”, aldus Thieme. “Bij dierlijke scheldwoorden denk je eigenlijk meteen aan extremen, zoals de bekende voetbalsupporterskreet ‘hi ha hondenlul’. Maar dit is slechts het topje van de ijsberg. Wat dacht je van scheldwoorden als ‘ezel’ en ‘uilskuiken’? Ook in het ‘gewone’ dagelijkse taalgebruik moeten dieren het regelmatig ontgelden. Waarom kunnen we niet gewoon zeggen dat iemand een dikke nek heeft in plaats van gelijk weer woorden als ‘stierennek’ in de mond te nemen? En waarom kunnen we niet gewoon ‘gleufstaaf’ zeggen, in plaats van ‘koevoet’?”
De campagne zal duren tot en met augustus en voert langs markten, festivals en andere evenementen in het hele land. Zo zal de karavaan onder andere Parkpop, Metropolis en het Arrow Rock Festival aandoen. Met de organisatie van Lowlands is het campagneteam nog in overleg. Naast het actief campagne voeren zal de partij middels posters op stations proberen de burger bewust te maken van het veelvuldige misbruik van dieren in het taalgebruik.
Thieme durft al voorzichtig te spreken over een vervolg op de zomercampagne. Binnen de gelederen van de Partij voor de Dieren wordt druk gebrainstormd over een op te zetten klaaglijn voor dieronvriendelijk taalgebruik. Dit zal volgens Marianne Thieme echter een ‘zaak van de lange termijn’ worden. “Eerst moeten we voldoende vrijwilligers vinden, die we vervolgens screenen op hun dagelijks taalgebruik. Dit is een dure en intensieve procedure, waarbij we volledig afhankelijk zijn van donaties van onze leden en sympathisanten.”
Binnen politiek Den Haag kan de actie ook vanuit andere partijen op bijval rekenen. Dion Graus van de Partij voor de Vrijheid verklaarde zich bereid zijn medewerking te verlenen indien één en ander binnen zijn volle agenda is in te passen. “Het gaat hier om een belangrijke zaak”, aldus Graus. “De namen van de allerzwaksten van de samenleving zijn nu lang genoeg als stopwoord gebruikt.” Wel stelt Graus als voorwaarde voor zijn medewerking dat het Lowlandsfestival wordt aangedaan. “Op dit festival komen losgeslagen jongeren die hun taalgebruik niet meer in de hand hebben. Als we deze groep niet bereiken is naar mijn idee de hele campagne voor de kat zijn kut gevoerd.”
*Wil je je bijdrage leveren aan deze campagne? De Partij voor de Dieren zoekt nog vrijwilligers om de stands te bemannen en flyers uit te delen op het Arrow Rock Festival te Nijmegen en de jaarlijkse zomerbraderie te Sas van Gent. Zie voor meer informatie: www.partijvoordedieren.nl.
Het zal moeilijk worden om het algemene publiek mee te krijgen. Maar als het eerste schaap over de dam is…
Ontstemmend om te zien dat men, juist voor een dergelijke campagne, om een “bij”drage durft te vragen.
Daar lusten de honden geen brood van.
een erg goede campagne!
Thieme kan maar beter voorzichtig zijn om niet met een “cameltoe” te worden gefotografeerd, want dat zou een publicitaire nachtmerrie veroorzaken. Voorts vind ik dat voortaan boerderijdrop moet worden verdeeld in “goede” dropjes (de stal, de boer, de tractor) en “foute” dropjes (alle dieren).
Mijn beste Sebnalak. Kan ik uit uw woorden opmaken dat gij de consumptie van bereklauw verkiest boven die van de oerhollandse hutspot? Zulks kan u nog eens slecht bekomen, mijn beste, hoewel ik mijzelve onlangs heb laten vertellen dat het korps mariniers van Liechtenstein dagelijks bereklauwstamppot krijgt voorgeschoteld teneinde ‘echte mannen van die slappe belastingontduikers te maken’. Dientengevolge schijnt de blauwtongziekte schering en inslag te zijn in defensiekringen van dit notoire belastingparadijs. Het kan verkeren, mijnbeste.
Dit zijn nog eens nuttige campagnes. Het woord ei-kel is ook behoorlijk neerbuigend voor het nog ongeboren kuikentje.
Als men eenmaal doordrongen is van het oneigenlijke gebruik van deze woorden dan moeten de etenswaren eraan geloven: Bereklauw, Red Bull, eierkoek, bokkepootjes…..schandalig gewoon
Hulde aan de PVDD