De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel om de jaartelling te seculariseren met ruime meerderheid aangenomen. Niet de geboorte van Christus, maar het ontstaan van het heelal geldt voortaan als begin.
Uit onderzoek naar kosmische straling moet de komende maanden de werkelijke leeftijd van het universum naar voren komen. Voor het gemak houden wetenschappers zo lang 13.769.433.396 aan als huidig jaartal. Het kabinet heeft dit jaartal overgenomen in het wetsvoorstel.
D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold, initiatiefnemer van het voorstel, vindt dat de jaartelling niet langer moet beginnen bij de geboorte van een ‘twijfelachtige zoon van God’. “Zo’n jaartelling is een overblijfsel uit een tijd dat iedereen nog gelovig was. Waarom zou een minderheid via een jaartelling zijn wil moeten opleggen aan de meerderheid?”
D66 wil later dit jaar onderzoeken of ook alle dagen en maanden van hun religieuze wortels kunnen worden ontdaan. De partij werkt met producent Endemol aan het format voor een namenwedstrijd. Tot die tijd zullen benamingen als ‘Woensdag’ (vernoemd naar Wodan), Maart (vernoemd naar Mars) en Fred Teeven als demissionair in functie blijven.
Zo zwarte Piet is weg nu die christelijke jaartelling.
Belachelijk dat wel ons vasthouden aan een sprookjes figuur. Laten we nu een jaartelling hanteren die we allemaal respecteren..
Welke ongelovige heidenen hebben het lef om de geboorte van Onze Jezus Christus in twijfel te trekken. Hij die zich door een stelletje mispunten en jaloerse twijfelaars heeft zich onschuldig laten kruisigen om onze schuld en ellende op zich te nemen. Wie o wie heeft het lef om zijn eigen zoon daar voor te offeren? Niemand dus! Die strijd zal er altijd wel blijven echter wij weten wel beter als de Messias eens terug zal komen en zijn oordeel zal vellen.
de oerknal was 9/11 drie gebouwen in 24 seconde…. zonder sloopvergunning de daders zijn bekend. U bent mediaplichtig.
Amerikaanse Jodenstreken….
[…] extremisten die de godsdienstvrijheid willen afschaffen. Met Jezus Leeft gaan we niet naar een mooi 2016 maar terug naar een grauw jaartal met maar 2 getallen daarin. […]
en toen werd het toch 2014 i.p.v. 13.769.433.397…. tja bewijst nogmaals dat die regering gewoon niet serieus te nemen is. en Christelijk of niet Christelijk ik mag toch hopen dat we gewoon door blijven gaan met deze telling. al is het maar voor het gemak.
[…] De katholieke beweging Chemin Neuf maakte een briljante rip-off van Psy’s megahit: Catho Style. Januari is de jaarlijkse maand van de spiritualiteit. Thema dit jaar is ‘Stilte’. De Britse artiest Passenger scoort hoog in de hitlijsten met zijn gevoelige ballade Let Her Go. Trouw-auteur Goslinga hekelt in zijn column de huidige PvdA, die ‘haar geboortepapieren bij het vuur houdt’. Het Museum Vaals wil voorkomen dat heiligenbeelden verdwijnen op zolder of zelfs de vuilstort en zamelt ze in. En het nieuwe jaar is begonnen met een explosie aan katholieke Facebookgroepen: Bloemen voor de paus, Katholieke gezichten en Vraag de priester met o.a. @amtklooster en @ruudverheggen). En het kabinet schaft de christelijke jaartelling af. […]
[…] De katholieke beweging Chemin Neuf maakte een briljante rip-off van Psy’s megahit: Catho Style. Januari is de jaarlijkse maand van de spiritualiteit. Thema dit jaar is ‘Stilte’. De Britse artiest Passenger scoort hoog in de hitlijsten met zijn gevoelige ballade Let Her Go. Trouw-auteur Goslinga hekelt in zijn column de huidige PvdA, die ‘haar geboortepapieren bij het vuur houdt’. Het Museum Vaals wil voorkomen dat heiligenbeelden verdwijnen op zolder of zelfs de vuilstort en zamelt ze in. En het nieuwe jaar is begonnen met een explosie aan katholieke Facebookgroepen: Bloemen voor de paus, Katholieke gezichten en Vraag de priester met o.a. @amtklooster en @ruudverheggen). En het kabinet schaft de christelijke jaartelling af. […]
Welk parallel universum wordt hier bedoeld – Dr.Who is al gevraagt om voor de mensheid te gaan tellen.
Hmm ja ja…. benieuwd dan hoelang het gaat duren voor ik iemand een gelukkig nieuwjaar heb kunnen wensen is het alweer kwart over 1
Als we dan toch de hele jaartelling omgooien, moeten we dan niet ook de manier van seconden, minuten etc. tellen herzien? Ik pleit voor een minutentelling van 45 seconden.
Carpe Diem. Daar is geen jaartelling voor nodig.
[…] Kabinet schaft christelijke jaartelling af | De Speld Ik Weet Waarom Badr Hari arrogant geloofde dat hij boven andere mensen stond. […]
Dus Pechtold wil eigenlijk een soort startrek datum / kalender.
Valt wat voor te zeggen.
Voor Christenen maakt het niet bar veel uit, als ze echt geloven, whats in a date.
Voor het milieu wel balen, ik hoorde de kamerplant hier, zat weer te lezen dat kreng, al zuchten : nog meer bomenkap, met al die lange data in print…
Wees eens goed voor het milieu en zorg dat die intellectuele kamerplant tot papier wordt verwerkt. Dan kunnen de bomen ook weer eens een krantje lezen. Hoewel, hoe bezorg je een krant bij een boom? Heeft een boom ook een krantenbus? En zo ja, waar ziet die dan bij bomen?
hoe langer hoe gekker, zij hebben toch wat anders te doen, of is er geen hoop meer
Op zoek naar een topic waar de onvermoeibare Hietbrink niet uitputtend zijn licht over doet schijnen, dacht ik -och arme- aan het afschaffen van de Christelijke jaartelling. Maar wat gebeurt? Een verwelkte oude werknemer en loonslaaf van Berlusconi treedt af en prompt breekt een opstand der horden uit; men wacht op witte rook, opkringelend uit het zwarte verleden der Inquisitie. En Hietbrink slaat ook hier toe. De Almachtige mafiocratie der Curie maakt zich op voor de zoveelste reprise van het folkloristisch ritueel: Habemus Papam. De organisatie van deze voorstelling ligt in handen van theaterbureau Joop van den Ende; een nieuwe musical. Er is geen ontkomen aan: in ons daaglijks leven blijken eeuwigheidswaarden aanwezig: o.a. God, de Moederkerk met haar nimmer vervulde belofte van de terugkeer van J.C., de Oranjecoterie, hun gezamenlijke hofnar Joop v.d. Ende en een onderkoning: Zijne Excellente Zuurgraad Ph Donner, voorts de eeuwig liegende politiek met haar nimmer ingeloste belofte van het ‘zoet’ na het zuur en last but not least de alomtegenwoordige B.W. Hietbrink in de kolommen van De Speld. Kan de Christelijke Jaartelling nu eindelijk echt worden afgeschaft, of zijn wij allen te zeer christelijk doordesemt om nog aan een alternatief te kunnen denken? En dan nog: we kunnen ons uit de Christelijke jaartelling bevrijden, maar kunnen we de Christelijke Jaartelling ooit nog uit ons verwijderen?
En Oerknaldag bestaat ECHT! http://www.Bigbangday.org zie je?
om op ons heerlijk zonnestelseltje terug te komen… daar dit verhaal is werkelijk de puzzel compleet nog zoveel aanvullend. ten eerste mijn vergissing rechtzetten; aangaande Jupiter en Gallilei daar is Saturnus bedoeld. aller volkeren van alle tijden zijn goddelijk de zon aanbiddend geweest en nog. synagoge=zien-naar-hooge de zon als stralend oog in het midden van hun driehoek. in stenen gebeiteld de vele tekens der egyptenaren, hietieten, sumeriërs,maya’s enz… der prémitieve volkeren. doch allemaal een zon met nog drie zwevers daar omheen. en dan nog de spannende verklaring van de missing link der aan trek en af stootings krachten of de magneet=maak-eenheid spelende zwaarte krachten….mercurius=meer-ceurieus omdat zij als enige tegendraads rond tolt of der mate andere ceurieuze toeren uithaalt.
van oudsher slechts 7 planeten bekend waarvan venus=van-us goddelijk isjtar=us-ster of te wel avondster of morgen ster.
dan onze wereld=wij-rolt. jupitair=jaap-heete-ster diets van jaap=groot zo’n jaap deze planeet even groot als al andere 9/10 bij elkaar. saturnus=zat-turn-us van wegen al dat gedraai der 56 manen en ringen, dietse naam dus. uranus en neptunis in onze tijd pas ontdekt kregen godenleer mythische namen maar… geleerde zochten al langer naar deze planeten omdat één mens nu eenmaal ons daadwerkelijk iets voor rekenen kan… vooral als er iets niet klopt. en het klopt nog van geen kant want pas in 1843 stond vast dat neptunus ook een vast hemellichaam moest zijn. en zo waren ook de tot nog toe de 5 kleine planeten al lang te voren voorspeld dát ze er moesten zijn waarvan de vaststelling van pluto als een jongesboek verhaal. Clyde William Tombaugh
heet dit mannetje. was op zoek naar het zeker weten van nog meer planeten in ons zonstelsel vaak ook de planeten x-y-z genoemd. ontelbare vlekjes heeft hij moeten vergelijken op hun bewegingen en op zekere dag dáár was ie genoemd naar de hond uit den-held duck. en zo mist men nog veel meer objekten die er berekend moeten zijn en daarom komt hietjebrink met het tot nog toe onzichtbare ronddraaien van… iets wat er moet zijn aan de andere kant van onze zon.
volgende keer nog iets over het systeem en de wetmatigheid der afstanden van de plan-eenheid in ons zon-stelsels, ook dat heeft een doel.
Waar werd ooit ontroerender trouw en begrip gevonden dan tussen profeet en onbezoldigd secretaris? Dat jullie nog lang mogen doorgaan met het onthullen van kosmische geheimen en intermenselijke raadselen. Glück auf, Kumpel.
geheim=ga-heim=naar huis en houd het geheim=ga-heim. wonder en is geen wonder de lijfspreuk van simon stevin van bruggen. als je het eenmaal weet is er niets meer aan… en ken je de truck van de woorden goochelaar….
J.C., is het nu nog niet afgelopen met dit onderwerp? Tja, een snel inkoppertje op nr.250
neen; het kan zo maar nog 250 lichtjaren verder… doch hietbink blijft gewoon in ons zon-stelsel. de sterren doen letterlijk niet meer mee, we noemde het zo, omdat we het toen nog niet wisten dat alle sterren thans zonnnnnnen stelsels zijn. bovendien wat hebben we er zo astronomisch in afstand en dus zo onaanraakbaar te zoeken? zorg er trouwens eerst maar eens voor dat hier op onze kluit de boel in orde.Galileo Galilei, keek in de 16e eeuw al iets te ver en zag door de hollandse kijker twee maanen als de oren van een gezicht langs de bol van jupitair langs gaan. vroeg de geleerde maar eens te kijken, maar niemand keek, geleerde eigen die niet wil weten dat een ander dan hen zelve ontdekkingen doet want daar heeft hij een diploma voor gehaald;. daar heeft hietbrink ook heel veel last van. die ontdekking van Galileo Galilei, bracht hietbrink op een simpel aan de logika verbonden idee van een mogelijkheid. die manen van jupitair staan steeds op het zelfde tijds stip daar op hun plaats en dat betekend dat deze dus precies de zelfde omloopsnelheid bezitten en dat ze elkaar nooit kunnen zien laat staan inhalen zoals onze maan ons inhaalt en zichtbaar.
+hietbrink kreeg verder ondersteuning van zijn idee door de graancirkels die ons iets willen mededelen.
vertonen dikwijls in hun figuratie een cirkel of bol met daarom heen drie andere bollen zeg maar een soort van drie eenheid. hietjebrink maakt daar op uit; dat er aan de andere zijde van die enorme zon massa nog twee bollen rond tollen met de zelfde omloop snelheid als onze wereldbol, en die we daardoor niet kunnen waarnemen; tenzij we een 2 jaar omloop op mars mee maken en daardoor aan de achterkant van de zon kunnen gluren. dat verklaard tevens dat; de enorme uitstraling van de zonne energie niet verspillend in de ruimte vervliegt. dat verklaard ook de nabijheid van UFO’S waar van we ze zien vliegen…maar waar van de inteligente wezens bewijzen dat ze zo inteligent zijn, want ze zoeken geen kontakt met de m€nsheid omdat deze de boel nog niet op orde, plus vertoont de mens tegen over alles wat hen vreemd, een bang vermoede en dus agresief gedrag en wensen zij; niet in al onze stupide oorlogen verzeild te raken. ze kijken als het ware de kat uit de lucht.
Willem: Je bedoeld zeker de kat=gat uit de ruimte kijken ? Dit vertelsel heeft jou secretaris als eens gehoord in je optredend programma de stoel, van Rik Felderhof, maar wel sumier en in enkele minuten, die mocht jij niet vol kletsen in de ruimte en in jou tijd vervolmaken. Doch jou seceretaris heeft bewijskrachtig; wel toen al het rest matriaal opgevraagd. Daar je had 2 dagen opnamen en slechts 22 min. uitzending. Man jij weet te veel! In vorige eeuwen zou je deze leeftijd van 70 nimmer hebben gehaald. Strop-vuurdood-levendbegraven-verzopen-een kopje kleiner, vierendelen dat is je thans bespaard. de 21e eeuw behoort inderdaad aan de media Maffia. Je Vlaamse suporter=zuip-hard-door. Wim Van Meerssen die jou vervolgt en navolgt tot dat het in de zonnenstelsels staat.
Als we nou allemaal onze eigen jaartelling aanhouden, dan is dat toch ook een gezamelijke jaartelling.
Mag je ook zelf weten hoe lang een jaar/dag/uur/minuut/seconde duurt. Ik ben persoonlijk niet zo van dat onvrije, dictatoriale, opgelegde systeem van iedereen het zelfde.
Helemaal mee eens. Vrije tijd is wat we nodig hebben.
Overigens volgens wikipedia is de seconde gedefinieerd als de duur van 9 192 631 770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van een 133 cesiumatoom in rust bij een temperatuur van 0 K.
Wat mij betreft veranderen we die temperatuur gewoon in duizend graden. We kunnen ook een referendum houden. Die handtekeningen halen we zo op.
Vooruit: dan maar… volgens U worden wij dan met z’n allen per seconde wijzer? Alleen uitkijken dat je niet eens een te hard tikkie terug krijgt. Ons leven hier op aarde is voor ieder een geestelijke opbouwtijd… de geest die mee gaat naar een volgend bestaan. Dus denk goed na, dan heb je des te meer in je geestelijke bagage. Wens U voor straks een goede geestelijk reis in het universum….
Beste Berend Willem Hietbrink
Die reis van mijn geesten door het universum, is dat verplicht? Dat gedoe met geest lelijke bagage op vliegvelden maakt me ook niet vrolijk.
Ik bedoel, ik blijf liever thuis.
Kan onze dictator hier na 1/2/13 zsm een eind aan maken? Dan mag Hij of Zij besluiten wat de nieuwe jaartelling wordt.
Dan weet overal verstand van dan ook? of… mijn gevangnistraffen dan korter of langer duren ?
Als naast de Christelijke jaartelling, Hans Wiegel’s verjaardag, Koninginnedag en ook de Warme Golfstroom worden afgeschaft kunnen we beter allemaal naar Australië verhuizen en ons tot bosjesman (m/v) bekeren, of ons naar Nieuw Guinea begeven om daar Papoea te worden met de Papoea’s, met als enig individueel bezit een blaaspijp en een peniskoker en koken zonder stroom. Duurzaam groen, zelfvoorzienend, volledig onafhankelijk van oliesheiks, oliemaatschappijen en BTW. En alleen de zonnestand als indicatie voor de tijd van het jaar. Met Rousseau en Jack London als reisleiders terug naar de natuur.
Roept u Maar!
net wakker oudsider rakker
U riep terwijl ik nog sliep
gedichte=gedachte met gemak er
bedicht=bedacht ze niet te diep
ach braven het is slechts een gaven
rijmelarije en woordenspel gaat zo
kost weinig met een vers op te draven
sneldichters komen met een gratis kado
Zoals u als trotse nazaat der WIC dient te weten wonen bosjesmannen toch echt in Zuid afrika, dit vanwege het gebrek aan bosjes in australie
Niemand weet er iets meer van de Australische Bosjes Mensen, want mannen alleen mag je niet tellen, vanwegen de voort-plantage. Doch de Bosjes in Australia zijn inmiddels allemaal afgebrand.
Volgens mij is het van den zotte om ieder jaar op dezelfde vraag (welk jaar is het?) een ander antwoord te moeten geven.
Ik stel daarom voor de hele jaartelling af te schaffen.
Je hebt helemaal gelijk.
Laten we het eerst eens zien te worden over het begrip ‘jaar’. Een rondje zon vind ik namelijk ook nogal uit te tijd. Vooral omdat de zon zelf ook draait. Je weet dus ook met de oude ‘jaar’ rekening niet naar welke zonnevlek je staart.
Wellicht kunnen we dankzij de zo gewenste klimaatverandering eindelijk wat flexibeler worden met de jaren en seizoenen.
Zonder jaartelling gaat het ook weer niet omdat we op de een of andere manier gebeurtenissen in de tijd moeten kunnen vastleggen. Zo zou u bijvoorbeeld kunnen opteren voor een jaartelling vóór en na tramlijn 21.
Zeer orgineel Henkie, dan is er bij mij alles wat in mijn straat gebeurt voor of na huisnummer 43 en er tegenover thans dit aan de hand… heb ik en mijn huis een eigen kroniek. Begin ik vandaag nog in mijn kroniek … “er lag voor en achter no 43 postcode 4329 BV een pak sneeuw. En toch was mijn straat fille vrij.” Aan de achter kant en op het balkon talloze vogelvoetsporen der kraaien en duiven en meeuwen daar ik de vogels niet vegeten mag.
En van deze morgen slaakte ik weer de meest kinderachtige oerkreet aller tijden, bij het ontwaken en uit het venster kijkend. OOOOHHHH het: Is-nu-wit=Sneeuwt. Kijk dat bedoelen internationaal alle taal geleerde behalven de zgn Etymologen met het puur signifikante van onze Nederlande worden. Zwarte=zwaarte de meest zware kleur. Een miljoen woorden intenatonaal zo op schrift en niemand wil het zien. Wit=wijd en daar deze kleur wordt alles om ons heen wijder en grootser van ruimte. Roept um Maar!
Zeg Hietbrink, begrijp ik u goed, of was die laatste uitroep (“Roept u maar”) een post(h)uum eerbetoon aan onze snelste nationale sneldichter ooit: Willy Alfredo, die rond Sinterklaas o.a. bij TerMeulen in Rotterdam zijn kunstje deed? Ach, die jaren van de Wederopbouw, de Oude Bijenkorf, de eerste halve rookworst bij de Hema. Pure nostalgie.
Kunnen wij, rondom afhankelijke consumenten, al polderend nu eindelijk een consensus bereiken over aanvang, structuur en bereik van een nieuwe jaartelling? Want wàt we ook doen, de olieleverende landen zullen altijd een afwijkende jaartelling houden, wij een kalenderjaar; zij en de collaborerende multinationals -altijd- een boekjaar (ook wel genoemd: fiscal year).
M’n beste Outsider, Dit compromis is er al: In beschaafde landen zoals Nederland houden de mulitinationals het principe boekjaar = kalenderjaar aan. In Engeland is dit nog niet het geval en het zal wel even duren voor ze daartoe overgaan, immers in Engeland gebeurt alles 50 jaar later.
Denkt Alexander dat hij God is?
De ramp zou helemaal niet te overzien zijn als God dacht dat hij Alexander was.
Hebben jullie wel eens goed naar de tekst van het Wilhelmus geluisterd. Die raakt ook kant nog wal Toch zingen we dat, soms hevig geemotieerd uit volle borst mee. De koning van Hispanje heb ik altijd geeerd. Sommige dingen zijn zo diep ingesleten in ons nationale bewustzijn daar moet je gewoon niet aan komen. Maak je inderdaad druk om dingen die er echt toe doen.
Ja, het Wilhelmus. Het zou een tekst van Bluf kunnen zijn: totaal onzinnig en gespeend van enige betekenis EN in tenenkrommend Nederlands.
Mijn Nationale Bewustzijn krijgt immer een deuk als mensen dat met tranen van emoties meezingen. Nu ja, zingen … die van Bluf kunnen dat ook niet, dat klopt dan wel weer.
Van dat soort mensen wordt ik Nationaal Bewusteloos zeg maar, woede borrelt in mij op: hoe kan een weldenkend mens in deze onzin meegaan? Hier wil ik niet bijhoren. De Nationale Trots als mislukte carnavalsslager op een Tros Muziekfeest op ergens een plein.
Nog een reden om zo gauw mogelijk die onzin op te doeken en een frisse start te maken, te beginnen met een nieuwe tijdsindeling; dank voor het aanreiken van een helder stukje argumentatie, heer Kremer.
Wilhelmus van Nashouwe=nat-houden (prins-pils)
Ben ik nog van Hietietse bloed ?
den moederland getrouwe blijf ik tot na den dood. Een prins=vrij-en-is van oranje ben ik vrij en onverveerd=en-ver-vaart. (Hollanders komem overal)
de koning van Hispanje=hes-baan-ja heb ik atijd ge-eerd.
http://www.hesbania.com/In cache – Vergelijkbaar….
‘Hesbania’ is ook de Latijnse naam voor de regio Haspengouw.
Ook in Neerland liggen in de oostelijke grensprovincies nog honderden kilometers Hesse Banen, Onverharde lange lanen door Monumnetenzorg in stand gehouden en vele eeuwen oud.
Tevens in belgie en heel europa hebben de Hessen deze banen aangelegd en ik kwam laatst voor de Frans-spaanse grens in een plaatsje HES-bonne=hesbaan, vroeger ten teken dat je daar al in Hispanje=hes-baan-ja-was. Eisen-baan en autobanen de Hessen zijn er tot op vandaag de grootste bouwers en werk in uitvoering van. Duizenden banen, meer dan waar dan ook, in Spanje aangelegd sinds de oudheid voor al gras=graas-banen voor de ontelbaare schapen,vee-stapels en de Compastella bede-vaarten. En zijn thans allemaal met afrasteringen afgezet. Zo ons volkslied verteld ook een geschiedkundig verhaal.
Ik hoop dat we het wetsvoorstel nog kunnen wijzigen. Het lijkt mij beter om altijd de telling nu te laten beginnen. Dat helpt de mensheid nu te leven en niet morgen of gisteren.
Door het nu als dag nul te benoemen wordt gisteren altijd -1 en morgen +1. Daarmee wordt het lastig om te zeuren over eergisteren of overmorgen en wordt de kwaliteit van het nu bevorderd. Ook het concept van woensdag en weekends is opgelost, ja eigenlijk zijn alle problemen opgelost. Zo kan je nooit jarig worden (facebook feestjes gevaar geweken), met pensioen gaan (vergrijzing gestopt) of rente krijgen of betalen. Kortom zelfs bankiers mogen werken in deze ideale wereld.
Een website nu.nl bestaat overigens al.
Een nieuwe benadering; maar waarom moeten ook in dit wereldbeeld nu weer bankiers voorkomen? Culturen komen op, beschavingen vergaan, maar de gesel der bankiers blijft blijkbaar eeuwig bestaan. Op de dag des Oordeels horen zij met de duivel in de afgrond te worden gestort en dan zand erover. En voor alle zekerheid ook nog een flinke laag beton erover. Er is al eens een Duizendjarig Rijk gestruikeld over bankiers die de Antichrist financierden.
Neen alstublieft zeg… geen zand er over anders stookt het eeuwig vuurtje niet meer.
Het is grappig omdat de huidige jaartelling niks met de geboorte van jezus te maken heeft..
Was de Apostel Lucas maar eerder wakker geweest. Dan was ons veel kwatsj bespaard gebleven. En Jezus was de eerste marathon schaatser… daar hij liep over het water. De wonderbaarlijk visvangst houden wij in eren met vlagetjes dag.
Klop helemaal Heer Lucas, m’n zus is veel later geboren.
Even om mistverstanden te voorkomen…
Namen en jaar tallen hier vóór genoemd: de Koningen der Vikingen=vee-koningen en de Hunnen=de-denen waren tevens ook al die jaren koning van Zweden en Noorwegen. De vee-koningen hadden al het grazend vee en het meest te vreten in hun Noordisch ijskasten der natuur. Dat was hun Macht. Er van over gehouden hebben de eskimo”s hunne slede honden.
Heel limburg zegt tegen Hond/hun. Roermond Hung/hond en de gelderse
huntelaar/hond-haaler of hondhandelaar. Engels hunter/hond-heer of jager. Zo met die Honden als Hun volgens jou dialekt-diets wel bewezen. Dat noord europa de diepvries of koelkast van europa en omstreken; de wonderbaarlijke visvangsten. Miljarden vogels broedgebied en paaseieren zoeken. De rendieren kuddes. Eeuwige zingende bossen en het groen knollen land is naturkundig een feit. Tegen over de lege woestijen het ontstaan van het zgn. aards paradijs.
Zo als jij zegt; ze zoeken het maar uit.
We hebben anders genoeg legers over de vloer gehad om ons leeg te vreten. Schrief ‘t allemoal me up mien junkse.
Als we toch aan onze tijdsrekening gaan sleutelen, kunnen we dan meteen de uren en minuten aanpassen aan het metrisch stelsel? Dus 100 seconden in een minuut en 100 minuten in een uur. Dat rekent toch veel makkelijker?
Wij rekenen anders wel met een 10 tallig stelsel (decimaal).
Dus 10 secunden per minuut, 10 minuten per uur en 10uren in een dag en 10 dagen per week enz.enz.
Dat gedoe met 24 uren per dag en 7 dagen per week en dan ook nog 28,29,30 en 31 dagen per maand… werkt erg verwarrend, want zoveel vingers heeft een mens toch niet.
Misschien moeten we bij het vaststellen van een nieuwe jaartelling even terug naar Nietzsche: Die Umwertung aller Werte. Boek 1, hfdstk 5, blz. 178: “Het Christendom is de vervalvorm van de oude wereld in diepste machteloosheid, zodat de ziekste en ongezondste lagen boven komen drijven”. Need I say more? Is er nog een betere reden nodig om de christelijke jaartelling af te schaffen?
De kristenjaartelling heeft zich al lang zelf uitgeschakeld als de meest belachelijke zelf naar de hand gezette jaartelling ooit. Hier geef ik U het bewijs van deze kristenhonden.
1439 – 1448 HUIS WIITELSBACH
Christoffel III 1439 – 1448 + Noorwegen (1442-1448) en Zweden (1439-1448)
1448 – 1863 HUIS OLDENBURG
Christiaan I 1448 – 1481 + Noorwegen (1450-1481) en Zweden (1457-1464)
Johan 1481 – 1513 + Noorwegen (1483-1513) en Zweden (1497-1501)
Christiaan II 1513 – 1523 + Noorwegen (1513-1523) en Zweden (1520-1521)
Frederik I 1523 – 1533 + Noorwegen
Christiaan III 1533 – 1559 + Noorwegen
Frederik II 1559 – 1588 + Noorwegen
Christiaan IV 1588 – 1648 + Noorwegen
Frederik III 1648 – 1670 + Noorwegen
Christiaan V 1670 – 1699 + Noorwegen
Frederik IV 1699 – 1730 + Noorwegen
Christiaan VI 1730 – 1746 + Noorwegen
Frederik V 1746 – 1766 + Noorwegen
Christiaan VII 1766 – 1808 + Noorwegen; Regenten : Frederik (1772-1784) en Frederik VI (1784-1808)
Frederik VI 1808 – 1839 + Noorwegen (1808-1814)
Christiaan VIII 1839 – 1848 + 1814 in Noorwegen als Christiaan Frederik
Frederik VII 1848 – 1863
Christiaan IX 1863 – 1906
Frederik VIII 1906 – 1912
Christiaan X 1912 – 1947
DE term kristen honden genoemd omdat ze gebruik maakte van Honden als wapen; (doet de politie nu trouwens nog)
All is in the name. Vrede-rijk=frederik. een kristelijke mensheid wilde zij betrachten. Nog meer bewijs: der kristenhonden= De Hunne=de honden de deense dog ingezet tot en met in zuid amerika om alle niet kristen als levende prooi te verscheuren. Dat staat alleen in het geschiedenis boek van Berend willem Hietbrink als een waarheid die niemand kan verdragen=ver-dragen.
dan nog iets over de tijd meting…
http://books.google.be/books?id=jfxBAAAAcAAJ&printsec=frontcover&hl=nl#v=onepage&q&f=false
Tot voor of na het jaar NUL+NUL=NUL
de tijd berekend in bovenstaande geschriften… Pagina 228: Het jaars des werelds… 4128. het jaar van de 4e griekse Olympiade 193. Het jaar van Roma
752 (met de dood van Cesar) en het jaar van Mohamed niet genoemd vanwege Regelioone concurentie 600… Ik zoude zeggen zoek het maar uit! Hietbrink leeft slechts zijn tijd.
Let op! alle deze koningen dus gerelateerd aan het Deense=hunse=hondse koningshuizen.
Schreef Hietbrink ook al in deze kolomme=kal-omme! en… dus niet even terug naar Nietzsche maar voor altijd, net als toen der tijd der 6 filosofen Keizers 175 jaren achterelkander van 100 na nul tot en met 275 na nul; men hield toen overings nog lang niet het jaar nul aan… allemaal geschiedenis invulling achteraf en hier in Groningen en Drente liep men in de 19e eeuw zelfs nog 200 jaren achter… doch de Keizers vanaf Trajanus, Hadrianus, Antonius Pius,de 2 gebroeders keizers Aurilus en Lucius brachte vrede, zelfs toen het hoogte punt der Batavieren=die-boten-varen. En ook nog Keizer commodes=kom-mode-is hield het tijdperk van zijn voorgangers nog in de mode… Uitschakeling en vervolging van alles wat flauwekal was der Christenen en Joden, ja ze veranderde zelfs Jerusalem van naam en brachten 2 pausen ter dood… zo dit verhaaltje past beter als alle vorige reakties; uitstekend in de afschaffing van de christelijke tijdsindeling. Nu nog openbare Religionen verbieden zoals openbare dronkeschap of drugsverslaving en dan zal er eindelijk wereld vrede zijn. Jahova’s=ja-hou-vast… het moet afgelopen zijn met een voet tussen mijn voordeur.
Dag beste mijnheer Hietbrink,
In de hoop u op deze manier te kunnen bereiken …
Allereerst: dank voor het plezier/inzicht dat je velen onder ons verschaft met je tussenkomsten op het net en elders.
Dat u vooral moge verderdoen 🙂
Ik heb een vraagje.
Ben zelf geïnteresseerd in geschiedenis en taal, en dan liefst de minder bewandelde paden waar men ons schijnbaar liefst zo ver mogelijk van wil afhouden als het op ‘leiding’ aankomt.
Geen specialist, zeker niet, maar een welwillende zoeker.
Wat is uw idee over Adriaen Van Schrieck (Scrieck) en zijn werk:
Van t’beghin der eerster volcken van Europen, in-sonderheyt vanden oorspronck ende saecken der Neder-Landren
http://books.google.be/books?id=jfxBAAAAcAAJ&printsec=frontcover&hl=nl#v=onepage&q&f=false
Slaat dit hout volgens u?
Ik heb vernomen dat u het werk van Becanus uitvoerig bestudeerd hebt. Heeft u hier notities van die raadpleegbaar zijn?
Kan bovenstaande dan gelinkt worden aan Becanus’ werk volgens u, of is het één en ander van een ander niveau qua correctheid.
Enfin, indien u uw inzicht hierover wil delen: graag.
Indien niet: het ga u goed 🙂
Vriendelijke groeten,
W.
Mooie Naam william van hoe en wat…? wel zeer verassend nog eens van een ander te vernemen met de zelfde intresse…
Van t’beghin der eerster volcken van Europen, in-sonderheyt van den oorspronck ende saecken der Neder-Landren…… (want er waare meerder Nederlanden tot en met de Baltische-staten=paal-dietse-staten aan toe… de dietse orde!)
en de dwalingen der grieken en latijnen; in deze komt daar trots achter aan. de minder bewandelde paden passen niet in het nepsysteem om den brooden door de geleerde zijn de verkeerde, uitgedokterd en angstvallig in stand gehouden… lees daartoe Baron Phillip rijckholt 1843 of gewoon Nietsche alzo srpak zarathoestra. Wij leven nu eenmaal in een vervalste wereld.
het boek van schriek in mijn kolektie… en al 40 jaren bij mij bekend; doch hebbe ick onverstandelijk geheim gehouden… zodat Ronald Lagendijk het Niet in Kwispelen met taal vermeld. Niet openbaar willen geven om niet de bron van mijn algmene taal kennis zomaar bloot te geven. Maar lees een complete samenvatting van Lode van der Brandde… Het streven naar de opbouw en de verheerlijking van de nederlantsche taal in de 16e eeuw 1960 of daartomtrent…”met goud bekroond’ en gij zijt helemaal bij. Of… vind op de leuvense universiteits site vanuit berlijn aangemaakt en onderhouden ‘de tuin der talen ‘ en gij vind de grote vier… op rij…uit de zelfde tijds omwentelingen; becanus; Adriaan van Schriekc; Boxhorn; en de 4e schiet me nu even niet te binnen om dat mijn verstand met nog wel met 400 namen der zulken internationaal overloopt van personen die nalatenschappen hebben gedaan over de natuurkundig eigenschappen van het Nederdiets en alleeeeen het Nederdiets dialekt-diets. Daar is Berend Willem Hietbrink 1943 dus de catolisator van… zonder ooit enige scholing… want dat zeide reeds Multatuli…’ ik heb school gegaan en daardoor ben ik meer onwetend der werkelijkheden geworden. Zoude wel gaarne iets meer over je willen weten… want soort zoekt soort en onpersoonlijkheid staat mij tegen. Richt al je vragen aan mij en als een boemerang=bij-omme-re-ang komt het bij je terug. Omagchumma=u-mag-komen volgens de dietse indianen groet. Ik woon en werk voor de rest van mijn leven in kleptomania=marokko… Tetouan=dietse-woon. en heb praktisch met niemand kontakt meer… begin ergens aan en het groeit als vanzelve aan tot verstaand=verstand. Verder van mijn inzichten voor U belangrijk… dat het werk van Becanus is vertaald door ene Fredricks Belg universiteit antwerpen of biep; nooit uitgegeven maar ook via Heemkundige kring Beekse bergen verder inzagen….
al de door mij genoemde personen schrijven ook nog eens geschiedkundig. Want wie de oudste taal ter wereld spreekt of schrijft… verteld ons ook de eerste geschied-en is. groet wbh.
Christelijke jaartelling – ik denk dat veel Zondagen zijn overgeslagen – dus erg betrouwbaar lijkt me dat niet – en veel beheerders van die tijdsrekening hadden zwijgplicht – dus, fouten in de zandloper of zonnewijzer werden stilzwijgend gelaten. We moeten iemand toewijzen die de zandkorrels van de Sahara gaat tellen – en dat aantal is een goede meting voor tijd – een vijf ploegen dienst is een goede start.
Oeverloos gezwets, allen!
De patafysici hebben reeds de juiste kalender:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Patafysische_kalender
Met beginpunt.
Punt.
Goed gevonden. (tegelijk even verbeterd.)
Maar inmiddels achterhaald door de tijdrekening op basis van Octopus Paul.
Ik begrijp niet dat men een oerknal nodig heeft voor de tijdsaanduiding indien men kan volstaan met een Zwitserse precisiekoekoeksklok. Die valt binnen de normen voor geluidshinder.
Volgens uitspraken van orakel Bab-el Mandeb Al Pikr (nov. 2012) zullen de christelijke eredienst en jaartelling, wellicht in 2019 al, volledig vervallen als gevolg van de ideologische en geografische uitzettingscoëfficiënt van de Islam. Al Pikr, die overtuigd vegeterriër en analfabeet is, maar desondanks extreem goed ingewanden kan lezen, voorspelt verder dat o.a. Mozes (idem), Jozef (Youssef), Abraham (Ibrahim), Jacob (Yacoub) en andere gemeenschappelijke aartsvaders een blijvend plaatsje zullen krijgen in het Taqqiya Museum der Dialoog in Leiden. Al Pikr heeft zich nog niet uitgelaten over welke jaartelling na 2019 zal worden gehanteerd. De kwestie is voorgelegd aan de Inter-Islamitische Hoge Raad; daar kent men aan deze zaak weliswaar geen spoedeisend karakter toe, maar men belooft nu reeds het electoraat in het Westers Kalifaat om hierop -uiterlijk ultimo 2018- terug te komen. In ieder geval zo snel mogelijk na de beëdiging van de Taliban-regering onder president Karzaï in Afghanistan. Zie ook De Speld: “Taliban waakt over verkeer”
orakel Bab-el Mandeb=Oh-raad-ik-al-babbel-mond-open-al-pik-er. Hoe langer een naam hoe eenvoudiger te ontleden.
Islam=us-lam lamgods ook Katholikken=
kut-hol-likken symbool=stam-paal. Al Pikr, die overtuigd vegeterriër en analfabeet is, maar daar ben ik niet zo van overtuigd, omdat hij dan ook niet kan lezen wat hij zelf schrijft. (idem), Jozef (Youssef), Abraham (Ibrahim), Jacob (Yacoub) en andere gemeenschappelijke aartsvaders héél goed! want ze hebben het allemaal van elkaar Al Pikr=al-pik-er. Taqqiya=taqqilya en dat is een kroeg. Al Pikr heeft zich nog niet uitgelaten over welke jaartelling na 2019 zal worden gehanteerd, zal ook moeilijk worden als analfabeet=en-nie-alfabeth. en… en en… weer de Taliban=’t-olie-baan de baan waar al die eeuwen de olie vaten zijn gegaan en wie die in handen heeft blijft rijk. En daarom waakt de Taliban=’t-Olie-baan zelf nog steeds over het verkeer want alle vaten zijn geteld. Vanwegen het vele geld.
Is het jaartal niet gewoon af te leiden aan het radioactief verval van een natuurlijk isotoop van Cesium?
Hoogleeraren kunnen diep vallen, ook Diderick liep te hard van Stapel.
3.459.456 . 3.459.457 . 3.459.456 . 3.459…
Hé, ik ben op internet.
Wat ik aan het doen ben?
Ik ben het aantal keren aan het tellen dat de “grap” van meneer Wim over te hard van Stapel lopen in De Speld en de andere Nederlandse kwaliteitsbladen staat.
3.459.484 . 3.459.485 . 3.459.486. 3.459.4…
Lezen we het bericht van Baron Phillip de Ryckholt uit 1868 (reaktie 64) dan is dat al vele eeuwen aan de gang en dan is Stapel in onze tijd slechts topje van de IJsbergen en wordt het tijd dat noord en zuid pool gaan smelten. en en en ….
En mannen vrouwen stop nu eens met al die duizelwekkende getallen want dat brengt maar gesjoemel=geschommel=schommelen met getallen en dan moet ik wederom een boekhouder ontslaan.
Pollke Bollke doet me een lollke en noem nooit meer kwallen-tijds-bladen in Nederland want die zijn er geene eene.
En die zich zo noemen… louter weetjes maffia… Volkskrant en het handelsblad voor op. De speld slechts satirisch geweld. En wat de stapels Stapels die er nog zijn… daar raak je op den duur toch de tel van kwijt, dan is dit 3.459.4… 7 of 8 ?
En je moet nog heel wat fit-en-is met je te arme armpjes.
ik kom overal met mijn tien vingers klaar. dat is het meest natuurkundig en gaat welk getal ook te voorschijn, op deze basis terug. Simon Stevin van Bruggen (1548-1620)herstelde dit meest eenvoudige rekenwonder of te wel het decimale stelsel. er waren meerder stelsel. o.a der joden of het Italiaans rekenen en de getallen der priesters en dat allemaal om de boel te kunnen besodemieteren dus met opzet. zo is het met vele zogenaamde geleerde zaken gegaan want de geleerde zijn de verkeerden. 0+0=nul dus is er ook geen begin en einde van de schepping. getallen zijn er omdat de mensen elkaar niet vertrouwen…hietbrink heeft vorige week nog zijn boekhouder moeten ontslaan. deze stond ook op nul want de kassa was leeg. rekenen=rek-kennen zeg maar het telraam is een rek en daarop leerde hietjebrink rek-kennen=rekenen. zo ook alles in woorden ontstaan.
Hm, als de kas leeg is zal die boekhouder zelf zijn conclusie wel hebben getrokken aangaande vergoedingen voor verricht werk. Tegen spilzucht is geen kruid gewassen, getuige vele failliete boedels. U legt de schuld van alles wel erg graag bij iedereen, is mijn indruk.
Ik mis Loko; die had nog wel eens iets zinnigs te melden.
Jeetje; is Rotterdamer ZH zieken-huis? dan wens ik U beterschap.
Het externaliseren van schuld en causaliteit is symptoom van het zelfde proces als het spreken over zichzelf in de derde persoon en het verschaffen van uitputtende toelichtingen, soms wat vermoeiend en inadequaat; maar wel vertederend. Wij hebben in B.W. Hietbrink een panellid dat compromisloos zichzelf blijft. Avé en Oant moan, Hietbrink.
Tja, Heer Outsider, wie is hier nu niet compromisloos? Is het oet moan een vrome wens? BWH is immer aanwezig.
De man houdt zich niet aan welke jaartelling of dagindeling dan ook, het is een gave.
Nou Outsider, dat weet ik zo net nog niet.
Wat ik zeker krijg is pijn aan mijn rechterwijsvinger vanwege het scrollen bij de reacties van Hietbrink.
Panel=pen-al=alles met de pen meestal in pennenstrijd tegen elkaar, door elkaar pennen’; zelfs pinnen=pennen want het noteert automatisch elke af en bijschrijving van de bedragen.
π is oneindig, en bevat alle getallen. Als we iedere letter, muzieknoot of gebeurtenis een getal toekennen, dan bevat π alle boeken, liederen en informatie die was, is, en zal zijn.
Ter ere van deze magische constante, stel ik voor de jaartelling te starten met 3.
Volgend jaar 3,1. Daarna 3,14. Over 1000 jaar hebben we dan jaar 3,14159 26535 89793 23846 26433 83279 50288 41971 69399 37510
58209 74944 59230 78164 06286 20899 86280 34825 34211 70679
82148 08651 32823 06647 09384 46095 50582 23172 53594 08128
48111 74502 84102 70193 85211 05559 64462 29489 54930 38196
44288 10975 66593 34461 28475 64823 37867 83165 27120 19091
45648 56692 34603 48610 45432 66482 13393 60726 02491 41273
72458 70066 06315 58817 48815 20920 96282 92540 91715 36436
78925 90360 01133 05305 48820 46652 13841 46951 94151 16094
33057 27036 57595 91953 09218 61173 81932 61179 31051 18548
07446 23799 62749 56735 18857 52724 89122 79381 83011 94912
98336 73362 44065 66430 86021 39494 63952 24737 19070 21798
60943 70277 05392 17176 29317 67523 84674 81846 76694 05132
00056 81271 45263 56082 77857 71342 75778 96091 73637 17872
14684 40901 22495 34301 46549 58537 10507 92279 68925 89235
42019 95611 21290 21960 86403 44181 59813 62977 47713 09960
51870 72113 49999 99837 29780 49951 05973 17328 16096 31859
50244 59455 34690 83026 42522 30825 33446 85035 26193 11881
71010 00313 78387 52886 58753 32083 81420 61717 76691 47303
59825 34904 28755 46873 11595 62863 88235 37875 93751 95778
18577 80532 17122 68066 13001 92787 66111 95909 21642 01989
80
Astrophysikus=als-troep- hij-ziek-is over 1000 jaar hebben we dan… kan wel zijn… als ik nu de 75 haal mag ik blij zijn. tel zo als kinderen tot honderd!!! ik kom!!! wie niet weg is gezien.
Alles goed en wel, maar het wordt met pi over enige tijd wel een hele klus om een brief correct te dateren.
Ik kan niet eens mijn postcode onthouden, laat staan deze toekomstige jaartallen geschiedkundig uit het hoofd te moeten leren. Dus laten we houden wat we nu hebben ook als is het allemaal zwaar fout.
Bent u niet bang dat de kleine zakagenda’s op deze manier snel vol komen te staan, Heer Astro-verzieker-dus?
Het volgende wetsvoorstel zal bestaan uit een verkorting van de jaartelling naar het jaar 96 van de 4e eeuw van het 434e millennium, van het 770e tijdperk van het 27e Eon. Voor de duidelijkheid.
In z’n eentje overtreft Berend Willem Hietbrink het gezwets van de negentig directe familieleden, verre verwanten en kennissen van de familie Paulussen. Dat wil wel wat zeggen.
Ik draag hem daarom nu al voor dit jaar voor als minstgelezen reageerder vanwege onleesbaar, onbegrijpelijk, doorgaans humorloos en oeverloos gezwam.
Gelukkig zijn wij niet weer als eerste genomineerd ondanks de bijdragen van de aangetrouwde heren Viesman en Den Oetelaar.
Beste Teun,
Als familiestamboekhouder vraag ik waarom jij Berend Willem Hietbrink zo hard aanpakt. Hij bedoelt het toch goed.
Teuntje met de baard maar zonder staart.
In mijn voor tuintje heb ik zulk een boskabouter staan. Doch ben niet bang dat iemand hem ooit mede neemt.
Ïemand riep “oerknal” en teun THeunissen liet een scheet:
Oerknal? 13.769.433.396 zijn de “speld en Hietbrink” dan al zo ver de tijd vooruit?
Wat een alleraardigste afleidingsmanoever van u, Teun.
Alsof BWH niet het bijna vergeten familielid is; maar daar trappen wij niet in!
Ik stel voor om me er toch maar wat te mee bemoeien dat we de datum verleggen naar gewoon 00.01.0000 Dat is gewoon voor iedereen makkelijker.
Ja… nee…túút… hóóóóó. Dan begin je dus met de nulde dag in de éérste maand van het nulde jaar. Zo krijgt de maand een voorkeursbehandeling. Dat is niet eerlijk.
Begin dan met 00.00.00-1, dan is er nog een gewenningsperiode. Vier nullen op het einde hoeft niet de eerste 99 jaar.
Maar ook hier toch een arbitraire waarde: hoezo 00.00? Tellen wij dan nog steeds in dagen en maanden, dus 31 + 12?
Dan gelijk maar heel anders inrichten toch?
Je kunt de jaartelling ook laten beginnen bij de laatste ijstijd. De opmars van de beschaving markeerde het einde van de laatste ijstijd. Ondanks terughoudendheid bij klimaatsceptici destijds, kunnen we nu, in het jaar 12513, wel stellen dat de mensheid een nieuwe ijstijd over 1500 jaar heeft afgewend.
Daar valt iets voor te zeggen, doctor. Het is ruim binnen de Balkenendenorm.
Hm, ook dat blijft een lastige: wanneer was die ijstijd nu precies over? Welk meetmoment hanteren wij?
In het Zuiden begon het eerder te dooien dan in het Noorden, hoewel op windluwe plekken er in het Zuiden meer ijs bleef liggen dan in het Noorden wegsmolt.
En hoewel boven de grond een aangenaam lentebriesje kon waaien, bleef her en der wél de vorst in de grond zitten. Waarbij ook nog moet worden opgemerkt dat ijs zowel op Zuid- als Noordpool in ruime mate hardnekkig aanwezig blijft.
Lastig dus; ook niet geholpen door het feit dat de heer Balkenende zich zelf niet meer aan zijn eigen norm houdt.
Maar goed: de idee is daar, de uitwerking zal nog een wijle aanslepen.
Het is best wel een poos geleden dat ik ijs heb gehad, maar zolang als u hier noemt Heer Spindoctor lijkt mij ietwat overdreven.
Nou het is weer fraai…geneuzel om eigenlijk niets….en wat een drukte….
jou geneuzel is ons gepeuzzel, dus bemoei je er niet mee. Blijf bij je eigen domheid.
Tut tut, BWH: deze opmerking past niet iemand die zowel zijn fiets als laptop niet op slot zet.
Klomp’n uut en pet af, Hietbrink. K’heb de wind en de mest deurmekaare.
Margootje margootje… gesmeerd botervlootje.
Geneuzel om niets er is altijd iets.
De babbel gaat uit van de schepping uit het niets. Nul + Nul=Nul.
Alles van niets is flauwe kul.
En god sprak uit een braamstruik.
Leg je zoon op het offerblok. En die ganse Israëlische babbels… van landveroveringen etc… Is het straf register; het strafblad van de bijbel en… daar op worden zij nog steeds afgerekend tot op de dag van vandaag.
Eens een dief altijd een dief en Hietbrink spreekt uit ervaaring. Joden=Jatten. Moest alle waarheid uit de bijbel vandaag de dag veroordeeld… Dan was de gevangenis in Scheveningen te klein.
Margootje, laat je niet gek maken!
Ik weet niet of dit al in eerdere reacties is aangestipt, maar het lijkt me onvermijdelijk dat -indien we de Christelijke jaartelling afschaffen- er óók eens kritisch moet worden gekeken naar Christelijke derivaten, ontaarde ideologische randverschijnselen en religieuze halffabrikaten; ik noem hier slechts de confessionele partijen, de PBO-gedachte, de kerkbelasting, v/h de Illuminati en hun contemporaine opvolgers en erfgenamen: bankiers, oligarchen, politici, mediagiganten (zoals Berlusconi)en normatief boven-Balkenende gehonoreerde NGO-besturen; want áls we dan toch eindelijk aan het opruimen van oude meuk beginnen, kunnen we niet om die overbodige ballast uit het verleden heen; al die structuren en coulissen van het huidige protestantse roofkapitalisme: “Ach Vuilnisman, kunnen deze zakken(vullers) ook nog mee?”
Pollens, op deze wijze rest ons niets anders dan de Islam.
Ook de Islam is een religie, nietwaar? Weliswaar de enige halal-religie, maar halal of haram; álle religies gaan mank aan randverschijnselen zoals selectieve (dus ongelijke) verdeling van macht en rijkdom. Het is alleen onbegonnen werk om dat aan fundamentalisten duidelijk te maken. Bovendien ook zeer riskant binnen de huidige stand van de v/h grondwettelijk gewaarborgde vrijheid van meningsuiting; voor je het weet heb je een fatwa van een speciaal daarvoor geïmporteerde imam aan je broek hangen.
Kom kom, Heer Spaland, er zijn nog zoveel mooie geloven die wij niet of nauwelijks kennen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_religies_en_spirituele_tradities
Het lijkt me zelfs dat de lijst niet compleet is vanwege het ontbreken van het Vliegende Spaghettimonster.
En ik maak mij sterk dat in onontgonnen gebieden op Borneo en in donker Afrika zowel als in het diepe oerwoud van de Amazone ook nog veel interessants te vinden valt.
Niet rest samen dan moeder de natuur
de rest is lul-koek. Dus houd je bek!
En Hij wordt ook al niet genoemd.
Het is best wel ingewikkeld. De laatste tijd probeert men mij wijs te maken dat we in een joods-christelijke-islamitische maatschappij leven. Dat vind ik al zo veel tegelijk en die lijst uit Wikipedia maakt het er niet eenvoudiger op. Een mens verliest zo het overzicht.
Die jongens met die fatwa’s zijn er het laatste bijgekomen en moeten daarom achteraan in de rij gaan staan. Allah is groot, maar de laatste tijd ook erg opdringerig.
De joodse tak staat in de opsomming weliswaar voorop, maar is altijd de zondebok geweest. Heer Luther had daarover zo zijn standpunten. Geld en sierraden zouden ontnomen moeten worden. Ze zouden uit hun huizen moeten worden verdreven maar tegelijkertijd zouden ze zich ook niet op straat mogen vertonen. Kortom: een moeilijk tevreden te stellen heerschap.
Tot slot is er dan het chistelijk deel der natie dat op zondag met het luiden van de klok burengerucht maakt en anderen wil verbieden op diezelfde zondag te fietsen.
Met zoveel diversiteit zullen we het nooit eens kunnen worden over een nieuwe jaartelling. Polderen helpt niet meer.
Empirisch bewezen: alle culturen en ideologieën ondergaan de cyclus: opkomst, bloei en verval. Zo ook Oranje, het tanende Christendom, de vakbonden, socialisme, confessionele verzuiling en vooral: maatschappelijke solidariteit. Dat de Christelijke jaartelling ook eens wordt afgeschaft is dus niet meer dan logisch; ooit hadden we de de Joodse, vervolgens de Juliaanse en toen de Gregoriaanse die in de prullenbak belandden. Voor de nieuwe nulmeting kunnen we m.i. het stom-geluksjaar 2012 benutten; weliswaar Uruzgan, bankencrisis, 21 december en Rutte I overleefd, maar onverstoorbaar verder met Diederik Domheid en Mark Hoogmoed aan de macht. Ik bedoel: veel méér “nul” valt er toch niet te meten. In het donkere oorlogsjaar 1942 vroeg socioloog J.A. Schumpeter zich af: “Can capitalism survive?” (in: Capitalism, Socialism and democracy), ruim 70 jaar later vraag ik me af: “Can mankind survive capitalism?”. Ik betwijfel het ten zeerste.
[…] Bron: Speld.nl […]
Als politieke ontwikkelingen maatgevend zijn kunnen we beter bepalen dat we in het jaar -13.769.433.396 leven, en de jaren terugtellen in plaats van vóóruit.
ah 74
Jeh wat een onzin anno 2013
Wat een energieverspilling zeg, er zijn belangrijkere dingen waar ze zich beter mee kunnen bezighouden..waarom dat moeilijke gedoe allemaal..
Welnee, dit is geen moeilijk gedoe, dit is juist makkelijk en leidt de aandacht af van de rest van het gestuntel waar het wel moeilijk is.
Pechtold als 4e wijze. De mens denkt God te zijn. Hoogmoed, voorloper van de te verwachten val. Dus geen 2013? Maar jaar tig miljoen? Niet praktisch.
Simpel; de mens is god, want de mens heeft die god verzonnen.
En dat jaar 0 is sowieso niet eerlijk, want die Jezus was bepaald niet de eerste mens op aarde: ene juffrouw Lucy was hem 4,5 miljoen jaar voor.
Dus om dan die oerknal te nemen is eerlijker, die is namelijk niet verzonnen: die zou er ook geweest zijn zonder de mens.
Volgend jaar bedoel ik
Nee, vorig jaar
Dan is dit jaar een priemgetal
Elk getal is een prima getal, mits je het kunt gebruiken…. maar het jaar Nul en Nul blijft Nul.
Erg handig, zeker in één Europa,(speerpunt D66) als Nederland een andere jaartelling neemt, Het lijkt wel een PVV idee, grenzen dicht en lekker Hollander te zijn onder elkaar met al zijn rariteiten. Misschien moet D66, 13.769.433.396 life virtual beginnen.
Gadverdamme: Hollander zijn onder elkaar. Ik moet er niet aan denken.
Als jij Hollander wilt zijn onder water lijkt me dat weer wel een goed idee.
Hollanders onder elkaar? En wat gebeurd en dan met de Nederlanders?
Ik stel voor dat we een flexibele telling invoeren. Dus niet 365,25 dagen gemiddeld voor een jaar, maar alleen het aantal zomers tellen die ook echt lekker waren. Dan zitten we in Nederland maximaal in het jaar 500.
Lullus=ge-lul-is en al zijn kabaallistische getallen. oerknal getallen komen ook niet voor in de babbel. Kun je na gaan hoe achterlijk de joden achter lopen in tijd en ook wij dat alles toch nooit meer in kunnen lopen.
zeit umschlungen, Millionen,
Diesen Kuß der ganzen Welt!
tijd omslingeren milarden
deze kus de ganse wereld
waar maken wij ons druk om ?
Berend U heeft gelijk!
Beethoven Symphony No.9 – YouTube ► 6:57► 6:57 http://www.youtube.com/watch?v=YAOTCtW9v0M
9 aug. 2007 – Geüpload door Mitsumi122
Beethoven’s en luister naar het slotkoor naar het muziekale gedicht van Schiller. 9-8-2007 bijgewoond in uitnodiging van Berend, onvergetelijk op de verjaardag van Hietbrink. Nog bedankt Willem.
Ach Wim van Meerssen dit artrikel in “speld” is slechts minder dan een spelden prickje in ruimte en tijd.
Daar we worden dag en nacht bezocht door de zgn ‘UFOS’s en als je het door verteld zie je ze vliegen… Ja zeker al deze miljoenen mensen hebben ze “zien Vliegen” echt waar Hietbrink ook! Je gelooft het pas als je ze hebt ” zien vliegen ” Beste mensen zelfs 2000 jaar voor NUL “zagen ze ze al vliegen.” Oude Testament » Ezechiël » hoofdstuk 1
De profeet
Ezechiël=ik-zie-ze-al.
en precies plaats en data ten nauwkeurigste vermeld een tijdloos verhaal als nimmer ooit te voren of daarna opgeschreven….
1 In het dertigste jaar, in de vierde maand, op den vijfden derzelve maand, als ik in het midden der weggevoerden was bij de rivier Chebar, zo geschiedde het, dat de hemelen werden geopend, en ik gezichten van iets Goeds zag.
2 Op den vijfden derzelve maand (dit was het vijfde jaar van de wegvoering van den koning Jojachin),
3 Geschiedde den daad des HEEREN uitdrukkelijk tot Ezechiël, den zoon van Buzi, den priester, in het land der Chaldeeën, bij de rivier Chebar; en de hand des HEEREN was daar op hem.
4 Toen zag ik, en ziet, een stormwind kwam van het noorden af, een grote wolk, en een vuur daarin vervangen, en een glans was rondom die wolk; en uit het midden daarvan was als de verf van Hasmal, uit het midden des vuurs.
5 En uit het midden daarvan kwam de gelijkenis van vier dieren; en dit was hun gedaante: zij hadden de gelijkenis van een mens;
6 En elkeen had vier aangezichten; insgelijks had elkeen van hen vier vleugelen.
7 En hun voeten waren rechte voeten, en hun voetplanten waren gelijk de voetplanten van een kalf, en glinsterden gelijk de verf van glad koper.
8 En mensenhanden waren onder hun vleugelen, aan hun vier zijden; en die vier hadden hun aangezichten en hun vleugelen.
9 Hun vleugelen waren samengevoegd, de een aan den ander; zij keerden zich niet om, als zij gingen; zij gingen elkeen recht uit voor zijn aangezicht henen.
10 De gelijkenis nu van hun aangezicht was het aangezicht eens mensen, en het aangezicht eens leeuws hadden zij vier aan de rechterzijde; en ter linkerzijde hadden die vier eens ossen aangezicht; ook hadden die vier eens arends aangezicht.
11 Ook waren hun aangezichten en hun vleugelen opwaarts verdeeld; elkeen had er twee samengevoegd aan de andere, en twee bedekten hun lichamen.
12 En zij gingen elkeen rechtuit voor zijn aangezicht henen; waarhenen de geest was om te gaan, gingen zij; zij keerden zich niet om, als zij gingen.
13 Aangaande de gelijkenis der dieren, hun gedaante was als brandende kolen des vuurs, als de gedaante der fakkelen; datzelve vuur ging steeds tussen die dieren; en het vuur had een glans, en uit het vuur kwam een bliksem voort.
14 De dieren nu liepen en keerden weder als de gedaante van een weerlicht.
15 Als ik die dieren zag, ziet, zo was er een rad op de aarde bij die dieren, naar vier aangezichten van hetzelve.
16 De gedaante der raderen en derzelver maaksel was als de verf van een turkoois; en die vier hadden enerlei gelijkenis; daartoe was hun gedaante, en hun maaksel, alsof het ware een rad in het midden van een rad.
17 Als zij gingen, zij gingen op hun vier zijden; zij keerden zich niet om, als zij gingen.
18 En hun velgen, die waren zo hoog, dat zij vreselijk waren; en hun velgen waren vol ogen rondom aan die vier raderen.
19 Als nu de dieren gingen, gingen de raderen bij hen; en als de dieren van de aarde opgeheven werden, werden de raderen opgeheven.
20 Waarhenen de geest was om te gaan, gingen zij, waarhenen de geest was om te gaan; en de raderen werden tegenover hen opgeheven; want de geest der dieren was in de raderen.
21 Als die gingen, gingen deze; en als die stonden, stonden zij; en als die van de aarde opgeheven werden, werden de raderen tegenover hen opgeheven; want de geest der dieren was in de raderen.
22 En over de hoofden der dieren was de gelijkenis eens uitspansels, gelijk de verf van het vreselijke kristal, van boven af over hun hoofden uitgespreid.
23 En onder dat uitspansel waren hun vleugelen rechtop, de een aan den ander; ieder had er twee, die herwaarts hun lichamen bedekten, en ieder had er twee, die ze derwaarts bedekten.
24 En als zij gingen, hoorde ik een geruis hunner vleugelen, als het geruis van vele wateren, als de stem des Almachtigen, als de stem eens geroeps, als het gedreun eens heirlegers; als zij stonden, zo lieten zij hun vleugelen neder.
25 En er geschiedde een stem van boven het uitspansel, hetwelk boven hun hoofden was, als zij stonden, en hun vleugelen nedergelaten hadden.
26 En boven het uitspansel, hetwelk was boven hun hoofden, was de gelijkenis eens troons, als de gedaante van een saffiersteen; en op de gelijkenis des troons was de gelijkenis als de gedaante eens mensen, daarboven op zijnde.
27 En ik zag als de verf van Hasmal, als de gedaante van vuur rondom daarbinnen, van de gedaante Zijner lenden en opwaarts; en van de gedaante Zijner lenden en nederwaarts, zag ik als de gedaante van vuur, en glans aan Hem rondom.
28 Gelijk de gedaante van den boog, die in de wolk is ten dage des plasregens, alzo was de gedaante van den glans rondom; dit was de gedaante van de gelijkenis der ongeloofelijke heerlijkheid…. “van het ze zien vliegen.”
Ik kende dit verhaal nog niet: en ja wat een tijdloos gebeuren inderdaad.
17 Als zij gingen, zij gingen op hun vier zijden; zij keerden zich niet om, als zij gingen.
Dat is natuurlijk magnetische aandrijving van voren naar achteren; zeg maar het in de lucht blijven hangen en zweven, zoals dat ook bepaalde insekte kunnen doen (de libelle BV.)
18 En hun velgen, die waren zo hoog, dat zij vreselijk waren; en hun velgen waren vol ogen rondom aan die vier raderen.
En dat zijn de raampjes of patrijspoorten om enige zicht te behouden.
En dan die dieren? zouden ze van buitenaards toen weer wat diersoorten zijn komen brengen? Normaal krijgen wij dit in geen enkele krant en lokt satire soms ook werkelijkheid uit. Ga zo door willem; als ik al die reaktie’s lees komt de duizenddichter ten minste met iets wat ergens op lijkt. Al dat is zwakker, maak ze maar wakker!
In nog geen 24 uur tijd al over de 100 reaktie’s. De mensen grijpen de kans aan om hun eeuwige bedrogenheid eens ergens recht te kunnen zetten. Een van mijn hobby’s is plaatsnamen te ontleden en zo kwam ik op de Veluwe de naam Grootzwaaftink tegen. Hoe die naam is onstaan wist ik naturlijk niet, maar dat ze daar toen iets zagen vliegen, dat zegt dialekt-diets deze naam al helemaal. Groot-zweef-ding, want verder is daar echt niets te zien, dan in de middel of no where. 10 duizend namen heb ik zo al ontleed. 1983 bezocht ik staten eiland New York. Daar staat de oudste school van de USA. Genaamd Forlysershouse=voor-lezers-huis, daar waar men de kinderen voor las. Ik hoorde het dadelijk en de portier begreep er niets van. Maar die wist niet eens dat de Hollanders daar waren 300 jaren terug.
de helft vergeten dank U
Epeloog=open-al-oog. en zo kom je zonder leugens het week-eide dooooor
Uit het boek “kwispelen met taal” 3/4e druk.
LE FLAMAND
Het Vlaams
LANGUE PRIMORDIALE
Eerste taal
Mère de toutes les Langues
Moeder van al de talen
Le Baron P. De Ryckholt
Ancien officier supérieur d’artillerie, officier de l’ordre Léopold
et membre de plusieurs sociétés savantes
nationales et étrangères.
LIEGE
1868
INLEIDING; wat Hietbrink bedoeld met dialekt/diets.
Bij het bepalen van de afstamming der namen van de bijzonderste plaatsen in de provincie Luik, heb ik willen aantonen, aan de Waalse letterkundigen, dat zonder de kennis van het oud Vlaams/limburgs, het onmogelijk is, zelfs bij benadering, een aanvaardbare woordafstammingsleer op te stellen. De simpelste bewoner van onze veengebieden is duizend keren bekwamer dan hen om deze taak te volbrengen, omdat hij nog de oude taal spreekt van onze vaders en alleen hij bedient zich nog van een vloed aan woorden die de woordenboekschrijvers niet kunnen opbrengen. Later heb ik deze onmacht zelfs veralgemeend tot alle geleerden van de wereld andere dan diegenen die onmiddellijke zustertalen spreken van het Vlaams, zoals de Hollanders, de Engelsen, de Duitsers, de Denen en de Zweden; deze verschillende talen zijn zo nauw verbonden, tonen zo’n graad van verwantschap, dat een verloren woord bij één van die talen altijd weer te vinden is bij één van hun zustertalen. Deze bevestiging steunt hierop dat het Vlaams de enige gesproken taal is aan de wieg van de mensheid en dat, in de striktste zin van het woord, het Vlaams alleen een taal is en dat al de andere talen, uitgestorven of levend, slechts streektalen zijn of, min of meer hiervan afgeweken bargoens. In werkelijkheid, zijn alle gebruikte woorden, door om het even welk volk op de wereld, herleidbaar tot een Vlaamse/limburgerse stam,
De uitgeweken afstammelingen van Seth=us-hiets=diets… hebben de getrouwste kopies meegebracht, die men terugvindt aan de Noordpool, aan de Zuidpool, in het binnenland van Afrika, alsook in Nieuw-Zeeland en in Polynezië. Ja, zij is de Koningin van de Talen geworden; zonder haar bestaat er geen geleerdheid meer. Zij zal de eerste plaats nemen in de openbare opvoeding van de beschaafde volkeren; men zal haar verheffen op belangrijker spreekgestoelten dan deze vanwaar men duizenden valsheden onderwijst met betrekking tot de Franse, de Latijnse, de Griekse, de Hebreeuwse en de Arabische talen;
Alle woordenboeken, alle spraakkunstboeken, de geschiedenisboeken, de aardrijkskundige boeken, deze over mythenleer, of encyclopediën zullen moeten herwerkt worden; al de boeken in handen gegeven van de jeugd in onze scholen, krioelen van de vergissingen en zullen moeten vervangen worden of verbeterd; de gelovige boeken zullen moeten herzien worden voor wat betreft de zaken die niet natuurkundig gestoeld. De huidige geleerdheid is gelijkbetekenend aan te vergeefse kennis, om me gematigd uit te drukken; al de geleerden van de wereld zullen, om die titel te behouden, zich moeten opnieuw aan de schoolbanken zetten, om er het oude Vlaams in te studeren. Eigenlijk, zou men enkele duizenden boekdelen kunnen verbranden, de inhoud vergetend, zonder dat het peil van onze letterkundige kennis zou aangetast zijn; één eeuw, twee eeuwen, zullen nauwelijks volstaan voor het herstel van de verloren gegane tijd in vergeefse opzoekingen, in geleerde redeneringen, die grove vergissingen hebben voorgehouden als onaanvechtbare waarheden. Deze gevolgen zijn zeer ernstig, men zal ze nooit meer weten te verdoezelen.
; vergeet niet dat er op de wereld geen enkel woord bestaat dat niet Vlaams/nederdiets-dialekt-diets is; vergeet niet dat uw taal, reeds één van de rijkste, zonder afgaping, zich duizenden zeer welsprekende woorden kan toe-eigenen; vergeet in ’t bijzonder het oud Vlaams niet, onderzoek zijn gangen, zijn mekanismen in de prilste tijden; ik kan jullie een overvloedige oogst voorspellen; jullie zullen het oude Vlaams nog springlevend terugvinden in de meest afgelegen delen van Limburg en de Kempen, eigenlijk dáár waar, ver van de moderne beschaving, de inwoner gelovig de gebruiken van zijn voorvaders bewaard heeft.
In de beroemde France Satirisch Maandblad “Marianne” Augustus nummer 2012; Cuver Histoire , geven 43 belangrijke wereldse personen van het kaliber A LA Hietbrink, of Baron Phillipe De Rijckholt (1806-1868) Auto-didaktisch hun mening in even zovele verschillende diciplines, dat voor 99% alles merde, Bullshit in politiek en religionen der wereld door de media Maffia beheerst. Moet zeggen ook in deze, loopt het immer revolutionaire Frankrijk wederom voor op.
Dat wordt wat toen voor het eerst achter uitwoord ?
(Wat is dit nu weer voor onzin -red.)
Tijdsrekening moet je niet overlaten aan mensen.
Daar hebben we quasars voor.
En als we dan toch zelluf mogen beslissen dan is het wellicht mooi om in meerdere tijden tegelijkertijd, danwel na elkaar te leven.
Op trouw.nl is het altijd ergens in de middeleeuwen, op nrc.nl altijd onbepaalde tijd, op telegrof altijd 2 voor twaalf en zo is het op de speld! altijd een compleet willekeurige datum, gekozen met een eveneens willekeurig beginmoment der telling.
Wat de Speld! datum betreft, die kan natuurlijk niet ouder zijn dan de Speld! bestaat, maar dat is voor vlijtige loesjes geen probleem, aangezien het grootste gedeelte van het archief van de Speld! sinds Couperus achter een betaalmuur is geplaatst en daarna niemand meer wist hoe om dergelijke blokkades heen te komen.
Later zijn er nog meerdere herstarts gemaakt en aldus kunt u vrijwel iedere denkbare datum gebruiken als dag 1 van de Speld!, naja, behalve morgen dan, dat is manana manana en daar valt niets in te prikken.
Kijk eens. Die zit!
We zijn na overleg met de achterban tot de conclusie gekomen dat de nieuwe jaartelling tot grote problemen zou leiden die we ook regelmatig bij een christelijke jaartelling tegenkomen: het gebruik van wetenschappelijke vakbegrippen zoals “4”, “6” en “9”, de “7” en, overduidelijk, “8”.
We stellen daarom voor om het aantal jaren per ministerpresident te gebruiken als basis voor de jaartelling. Momenteel is het dus jaar 2 na Rutte.
Goed idee, zo komen we nooit verder dan jaar 1 na Rutte 15, lekker makkelijk
D’66 wordt nu D’13.769.433.355
D66 schrijf je zonder apostrophe. In welk jaar leeft U?
Vóór 1981, toen werd de apostroof afgeschaft. Dom dom dom.
De V.P.R.O. had dat al in 1968 gedaan, de puntjes weglaten, dat was een gouwe greep.
Wat en hoe jullie ook berekenen met al je ongrijpbare getallen… je kunt mooi toch niets terug draaien… hopen op een betere toekomst en leren van al die miljarden fouten die er allemaal zijn gemaakt… en waar van je niets wil leren… wereld=wij-rolt en dat wisten ze al toen het woord wereld=wij-rolt nog zo werd geproken tot-taal door de schrijftaal ver-oerknalt.
Gewoon de jaartleling Na Pim beginnen. Lekker kort hoef je niet af te korten. En natuurlijk netjes 100 dagen in een jaar, 100 uur in een dag en 100 minuten in een uur. Plus geen schrikkelsecondes.
Pim? Pim? Ik denk dat u zich even vertypt heeft. Het is Pom. Pommetje Horlepiep
Hahahaha! Grap slaat in als een oerknal!
Is het misschien een goed idee om over te gaan op imaginaire getallen? Je weet wel met een i-tje erin. Dus als het ware iJaren. Dan beginnen we met de iKnal als het eerste jaar i en gaan door tot het ontstaan van onze aarde.
Tot 4,5 miljard jaar geleden bestond er nog niet het begrip jaar. Dat is toentertijd geïntroduceerd, toen de aarde haar rondjes om de zon begon te draaien. Zo komen we dus nu, als ik het goed heb uitgerekend, op het jaar 9.269.433.396i + 4.500.000.000, waarbij de jaren voor het ontstaan van onze aardbol dus imaginaire jaren zijn.
Ik vind het geen slecht idee.
De firma Apple heeft dit al gedaan (i-Pad, i-Phone) dus het idee is niet nieuw. En zolang niemand heeft uitgevonden welk getal de vierkantswortel uit -1 is zal het wel bij een imagoprobleem blijven.
Ik wil op een ernstig probleem duiden.
Inmiddels valt door de noodzakelijke opschuiving van de middeleeuwen om ze in het midden te houden, de Renaissance – die werd beschouwd als einde van die periode – er nu in. Dat is op zich niet zo erg, ware het niet dat in de toekomst ook onze eeuw in de middeleeuwen valt en dat kan natuurlijk helemaal niet. Dat kunnen wij ons nageslacht niet aandoen.
Daarom roep ik nu op te harde actie onder het motto:
SCHAF DE MIDDELEEUWEN AF, NU HET NOG KAN
Nou ik vind het een mooie tijd zo, ik ga knorren.
Prettige voortzetting daar.
What’s wrong with Star dates?
het is toch veel duidelijker op 21 december 2012 als laatste dag van de oude tijdsrekening te gebruiken en gewoon hierna door te gaan met 1 januari 1
Dan is het in dat geval nu 21 januari 1: veel duidelijker toch (want de wereld is toen niet vergaan, waardoor het betekent dat de tijdsrekening fout was en de wereld op de nieuwe 2012 gaat vergaan, binnen 2011 jaar en 335 dagen: wat geen probleem is omdat wij dan dood zijn
Ja maar moeten we dan bij elke mislukt apocalyps weer opnieuw beginnen? Volgens de dronkenlap op de stoep hier om de hoek is dat volgende week alweer
Dat is toch logisch: zo vermijdt je al die hoge jaartallen; wat ideaal is
Wij waren voorstander van een groter aantal waarnemingen (N of n-1), een duidelijke weergave van de standaarddeviatie (sigma of s), of het nu een steekproef betrof of een volledige populatie. Statisch relevant! Dus staat de christelijke jaartelling op de tocht!!
Ik geloof er eerlijk gezegd niks van. Het is te stomzinnig voor woorden.
Nou Tim, je bent blijkbaar toch iets slimmer dan je vorige reactie deed vermoeden… Gelukkig maar.
@erusuke: ik vind stomzinnig anders best een goed woord waar ik al jaren naar zocht; goed werk Tim! Dit slaat op heel veel mensen die ik ken; stom doch soms komt er iets zinnigs uit hun monden. Stompzinnig is meer iets voor Badr Hari.
Wat stom joh… Je moet toch ergens beginnen met tellen, maakt het echt uit waar…? Wie de fuck boeit het nou weer of staat er stil bij dat het jaartal begon bij christus?
Ga dan het getal maar vervangen door een getal met meer dan 9 cijfers… retards.
Ja, zo ken ik er nog wel een paar. Waarom zouden we uw uitkering nog met een getal benoemen. Laten we die ook maar gewoon schrappen
Als we nu eens allemaal onze eigen tijd aan houden, dan zijn we meteen van alle stress af en zijn er ook geen mensen meer die achter lopen.
Heeft ook z’n voordelen voor de werkgevers: iedereen werkt in eigen tijd.
alleen die kleine rooie oortjes nog bij pechtold,of is hij bijgelovig
(pech, to old)
Bull’s eye en Bingo: precies in de roos. Deze uitleg had van Hietbrink kunnen zijn. U bedoelt waarschijnlijk ‘too old’ maar een kniesoor die daar op let.
Ik vind een kleine correctie anders wel op zijn plaats
Volgens mij zit er een stelletje leugenaars in de redactie van Speld !
Abject en infaam heerschap Jan,
U heeft weliswaar een vals e-mailadres opgegeven, maar ik zal u toch weten te vinden voor de terhandstelling van een dagvaarding wegens belediging van een redacteur in functie.
P.s. Ik ben niet om te kopen, maar een degelijk gevuld kistje Grand Cru kan wonderen doen.
Verwijderd door de moderator
Nou mevrouw, als u dat wilt doen! Ik zat toevallig net even verlegen, want Eva is weg en Estelle liep weg toen ik haar zo’n heerlijk infaam voorstel deed.
Morgenavond? Nee, ik zorg zelf wel voor de wijn.
HET ZIJN ZEKER GEEN LEUGENAARS MAAR FANTSTISCHE FANTSTASTEN. ALLEEN DE GEVESTIGDE ORDE LIEGT EN BEDRIEGT EN DAAR GAAN ZIJ VIA EEN OMWEG TEGENAAN.
Jan heeft het niet helemaal begrepen denk ik!
Hebben ze werkelijk niets beters te doen in de politiek??
Weet jij iets beters?
ik hoop dat dit niet gaat gebeuren laat kerst , Pasen en pinkster zo het bedoeld is
Beste Jaap,
Vertel mij eens, waar zijn ze dan voor bedoeld?
Tussen haakjes, je bent koninginnedag vergeten!
Waarom een getal? Wij Chinezen benoemen de jaren allang met een dierennaam. Dat kunnen jullie toch gewoon overnemen. Daarmee is jullie seculier probleem opgelost.
Als de kwaliteit van het eten hier beter wordt, prima. In China kun je prima eten: verschillende soorten sperziebonen, bijna Volendamse gefrituurde vis, heerlijke Chinese peking duck and chicken. En meestal niet echt heet. Ook heerlijke dim sums, behalve ‘s morgens vroeg. (Dan niet gevuld.)
Voor dhr. Viesman is er een zeer uitgebreid aanbod aan jongedames, die de hele tijd met hun heupen zitten te wiegelen. Wij waren met een groepje Europeanen, maar we waren al bezet en ons Chinees schoot tekort.
Dames met Heineken-jasjes en Carslberg-jasjes aan. Die rotmeiden. Heer Viesman zou er nooit aan beginnen. Toch?
Ik zie Pechtold er wel voor aan trouwens, breng hem niet op ideeën!
Wat een vreemde site is dit met zeer onbetrouwbaar nieuws !!
Troll at work.
Beste Janneman,
De directie van de De Speld is altijd uit op kwaliteitsverbetering van het blad, waardoor redactie noch reacties zeer zelden zzullen schromen om het niet voor de mond te nemen.
U zult zelf ook wel inzien, dat u met uw dubbelzinnige, maar helaas ook botte, tevens ongenuanceerde reactie De Speld geen steek verder helpt in de jachtige vaart der volkeren. Daarom verzoek ik u uw grieven in een aangetekende brief in drievoud naar de ombudsman van De Speld te zenden.
Goed idee. Wel dunkt mij dat een hoop problemen zullen verdwijnen indien het huidig jaartal dan geschreven wordt als 1,4e10.
Wanneer moet ik dan mijn 13.760 uh.. verjaardag vieren? Dan bestaat 24 mei ook niet meer… Help, mijn gebak bederft nou al!!
Jongens, dit is bullshit. Niet geloven. Denk je nu echt dat Nederland dat Nederland als enig land in Europa zo’n vaag jaartal gaat hanteren? Echt niet.
Je weet, dat je hier op De Speld zit voor betrouwbaar nieuws en wat mij betreft een glimlach en soms een grimlach naar Charlie Hebdo!
Nieuwkomers worden hier nogal eens toe-/uitgelachen als je meteen al serieus wordt.
Toch heeft NR wel een punt…!
Natuurlijk zal Nederland dat niet als enige invoeren. Wij zullen op onze strepen gaan staan en als mede-oprichter pleiten voor een Europabreede invoering, met uitzonderingen daargelaten.
Tsjonge, jonge, jonge, en dan moet het nog 1 april worden dit jaar of uh…..
U loopt op de zaken vooruit.
Wanneer gaat het gebruik van die andere jaartelling in? Op Sint Juttemis? En kan ik daarna dan nog wel met mijn wietpas (geldig t/m 31 december 2012) bij mijn koffieshop terecht? En moet ik dan met mijn flesjes bier terug naar de winkel om de uitersteverkoopdatum te laten veranderen? En blijven de Middeleeuwen gewoon de Middeleeuwen?
Gaat Brussel meedoen? En de Chinezen? En de Maya’s? De Klingons?
Beseft Pechtold, dat de naam van zijn partij aangepast moet worden? En dus ook het logo op het briefpapier?
En snappen ze bij de redactie van de top 2000 aller tijden, dat ze straks hun keuzelijst zullen moeten uitbreiden met vooraardse popsongs?
En gaat Pechtold nog eisen, dat Rome excuses aanbiedt voor het opzettelijk en op grote schaal vervalsen van de jaartelling?
En stel, dat straks heel Europa de oerknallijke jaartelling heeft ingevoerd, hoe gaan we dan voorkomen, dat de PVV gaat zeuren over een terugkeer naar de oude christelijke jaartelling, omdat dat volgens de Geertse wiskunde veel goedkoper zou zijn voor ons land?
Zoveel vragen.
Gaat het kabinet er nog rekening mee houden, dat in Bourtange de tijd heeft stilgestaan?
En wordt Diederik Stapel dan in ere hersteld?
Nu we toch bezig zijn, wil ik gelijk maar even voorstellen om terug te keren naar de Gorinchemse tijd. Dan zijn we ook gelijk af van dat gedoe met de winter- en zomertijd.
Ik stel voor als ingangsdatum te kiezen de geboortedatum van de bijgoochem Adam(ja juist, die wiens Eva hem een rib uit zijn lijf kostte), want als hij en zij werkelijk de eerste mensen waren, verdient dat erkenning. Hun ouders moeten bonobo’s zijn geweest en na het overlijden van hun beide ongehuwd gestorven zoons Kaïn en Abel vielen we weer terug op onze bonobo-genen. Ik stel voor deze eerste geregistreerde opflikkering van mensachtigheid te beschouwen als het begin van de menselijke jaartelling. Volgens Joodse bronnen was dat -meen ik uit het blote hoofd- zo’n 4500 jaar geleden. Dat is nog net hanteerbaar voor de meerderheid der mensen die nauwelijks tot 10 kan tellen. We hebben immers niet allemaal de hersens van een Newton, een Einstein, een Hawking, een (of méér) Teeven, of desnoods een Aptroot.
Je bedoeld toch bonbo bokito uit blijdorp dierengaard ?
Nou, als we het leuk willen houden, kunnen we kiezen voor de bonobo’s en anders nog voor de ontdekking van de Marsupilami’s. Meteen respect voor het regenwoud.
Ter kleine correctie: de eerste vrouw was Lilith, die immers tegelijk met Adam geschapen is. Zie Robert Crumb, pag 10.
Maar zij liep weg, omdat Adam te sukkelig was. Pas daarna zou god Eva geschapen hebben.
Maar zoals we nu weten, is dat een sprookje en is de mens een toevallig bijproduct van de evolutie.
Want Octopus Paul, Vuvuzela zij Zijn naam, is immers de ware Schepper van diepzee, hoogland en wolkenluchten.
Nog even een grotere correctie: de eerste vrouw was dus Lucy van 4,5 miljoen jaar geleden.
In kosmische termen het begin van een oogknipper maar toch: zonder duidelijkheid komen we nergens.
Hoe dan ook: die Lilith was een knap lastig type. Daar verandert de jaartelling niets aan.
Wim van Meerssen (met stip op 35a): Bokito was en is géén Bonobo, hij is een loepzuivere Gorilla, een zilver-rug zelfs. Hij zou dus niet passen in de bontjas van een Bonobo. Ik voeg dit maar even toe om een dreigend misverstand uit de weg te ruimen. Bokito heeft inmiddels een ander adres gekregen waar zijn libido andere dan menselijke objecten aangeboden kreeg.
Verklaar U nader: want ik wil alles weten. Wie was die Lucy ? Toen en wat betekend het Thans.
Licht is gewoon een verhouding tussen afstanden in lichtdeeltjes, rekening houdend met de golflengte en de amplitude van deze elektromagnetische deeltjes. Wij kijken naar visueel licht, behalve als we het licht niet zien. In de astronomie is een lichtjaar van bepaalde straling, wel meetbaar, maar niet per sé te zien. Fysici onder ons kunnen het beter uitleggen. Heb ik ook eens een serieuze bijdrage geleverd.
En dan zijn er ook nog eens drie stelsels.
Laten we het maar het verzonnen geboortejaar van JC houden. De katholieke kerk had er een paar honderd jaar voor nodig om het Christelijke Nulpunt vaststelde.
Fahrenheit, Kelvin en Celsius maakten er ook al zo’n potje van.
Duidelijk te weinig bèta’s in onze Tweede Kamer.
U maakt er helemaal een potje van. Zo geredeneerd kunnen we de oerknal ook vaststellen aan de hand van de geluidsgolven. En het verzinsel jaar 0 kan dan evengoed door een ander verzinsel ingeruild worden; zelfs de heer Kelvin kon nauwelijks bevroeden dat zijn absolute 0-punt kouder is.
Doch de knal is een feit, voor mij volstaat dat.
Helaas zal de regering niet de gevolgtrekking maken dat ik eigenlijk al vér over de pensioengerechtigde leeftijd ben en mitsgaders recht heb op mij toekomende pensioengelden met terugwerkende kracht, jammer genoeg.
Bij geluidsgolven krijg je teveel storing. Buiten onze aardsfeer kunnen we veel beter waarnemen en rekenen en dan zijn er gekken, zoals ondergetekende, dat we ons niet op een jaar vastleggen, maar op vaste rekenschema’s.
Ons jaar duurt 365 of 366 dagen. Voor berekeningen in onze naburige hemelstelsels heb je rekenezels nodig. De normale mens denkt in dagen. Een geek in waarneembare en falsifieerbare werkelijkheid. (In de VS is een nerd een geek, in Europa is een geek een nerd..)
Ja kom, als u al niet kunt beslissen tussen 365 en 366 wordt het wel heel onoverzichtelijk, niet?
Het is trouwens wél de perfecte reden: nooit meer gehannes met schrikkeldagen en -jaren.
de duitsers wisten het in de 18e eeuw al.
Froh, wie seine Sonnen fliegen
Durch des Himmels prächt’gen Plan,
Laufet, Brüder, eure Bahn,
Freudig, wie ein Held zum Siegen.
zeit umschlungen, Millionen,
Diesen Kuß der ganzen Welt!
Brüder! Über’m Sternenzelt
Muß ein lieber Vater wohnen.
Ihr stürzt nieder, Millionen?
Ahnest du den Schöpfer, Welt?
Such’ ihn über’m Sternenzelt!
Über Sternen muß er wohnen.
Dat is toch de tekst van de 9e van Ludwig von beethoven ?
hyme van de europeese gemeenschap; en gaan die dan ook mee met de pechtijd?
Het is v a n beethoven. deze bietenbouwers zijn van oorsprong Vlaamingen.
Ja Ja…Nu komt de crisis aan het licht. Dit is waar de regering namens @APechtold zich mee bezig houdt. I.p.v. de woningmarkt en economische crisis op te lossen, wordt de jaartelling aangepast, omdat volgens hem de geboorte van Jezus Christus maar een verhaaltje was van vroeger. Tijd voor Pechtold om uit zijn donkere kamer te stappen en in het licht (De waarheid) te komen staan!
U ziet dat helemaal verkeerd. Het gaat natuurlijk niet om dat fabeltje waar wij kerstbomen en een dikke roodgeklede Coca-Cola verkoper met rendieren aan over gehouden hebben.
Verre is het de taak van de heer Pechtold om de crisis op te lossen: die zit namelijk niet in de regering, gelukkig maar.
Neen; het is veel erger. De heer Pechtold is in feite antiquair, en door die jaartelling aan te passen is er ineens véél meer antiek. Wedden dat hij binnenkort de politiek verlaat om in zijn oude beroep binnen te lopen?
De crisis was in 2012, huizenmarkt stortte 2009 in… dat was enkele miljarden jaren geleden. Dus, opgelost.
Overigens, als we dan toch onze jaartelling aan een sprookje ophangen, zou ik 1815 als begin van onze jaartelling willen hangen. Toen verscheen het eerste boek van de gebroeders Grimm.
Ik neem aan dat de heer Pechtold inmiddels ook een wijzigingsvoorstel heeft neergelegd bij zijn partij om de naam te veranderen in D13769433349?
We zouden uiteraard ook gewoon aan elk jaartal het achtervoegsel +c (plus constante) kunnen toevoegen, zo kan elke religie zijn eigen constante aanhouden en toch communiceren.
Wat weer een arrogantie van het kabinet om de leeftijd van het heelal te meten aan aardjaren! Typisch voor aardlingen om zo gebonden zijn aan hun planeetje. Ons kleine blauwe bolletje heeft nog niet eens de helft van de tijd meegemaakt. En zijn er niet veel meer beleefbare bollen daar in het oneindige niets? Ik stel voor de telling te meten in parsecs. Hoeveel dat dan zijn laat ik aan de heren wiskundigen over.
Precies, op naar makkelijk te bevatten eenheden.
Zo is de afstand tussen Groningen en Maastricht bijvoorbeeld zo’n 0.0000000000013925 Parsec. Met de auto kost me dat ongeveer 0.00276 registerton aan benzine, bij een gemiddelde snelheid van 0.000000074c
Of, met wat meer nauwkeurigheid, de afstand Groningen-Maastricht is ongeveer 5462895256000000000000000000000000000 x de plancklengte
@ heel juist Epperd: Groningen Maastticht en dan krijg je nog 3 bekeuringen ook! en dan moet je nog terug en nog eens 2 bekeuringen. en dan kun je de boeten niet betalen, moet naar de gevangenis en dan wordt je AOW stopgezet. Is mij dus overkomen. 8ooo euro 2012 ben ik kwijt en laatste maandag in het Nos Journaal dat justie weer 50 miljoen te pakken van kaalpluk der crimenelen, ze scheren alles over een kam en daar zit dus ook 8000 euro van Hietbrink bij in deze politiestaat.
Het is wel grappig dus wel hier, want ze hebben hier dus geschreven dat het kabinet een andere jaartelling gaat doen vanwege de oerknal en dat het helemaal niet waar is van dat christelijke en dat gedoe allemaal met jezus en zo terwijl het helemaal niet zo is dat het kabinet een andere jaartelling gaat doen vanwege de oerknal en dat het helemaal niet waar is van dat christelijke en dat gedoe allemaal met jezus en zo. En dan is het dus wel een grapje hier.
de ganse aarde is een grap of beter gezegd een dump-planeet. dat merken we in de logika aan alles.
Wel eens gehoord van punten en komma’s?
Beste NR
punten en kommas hoor je niet die lees je maar het is op zich niet noodzakelijk ze te lezen want je kunt ze toch niet uitspreken laat staan begrijpen wat ze precies betekenen dus je moet niet over elke komma vallen want dan begint het op te vallen als je begrijpt waar ik heen wil met deze reactie op jou reactie die op zich weer een reactie op een eerdere reactie was waarmee ik het geheel der punten en kommas hopelijk wat duidelijker voor je heb gemaakt oftewel spreekwoordelijk de puntjes op de i heb proberen te zetten alhoewel ik het nu niet zo op de punten heb maar meer van de kommas ben
onverdaagzame @ Nr: Komma neuker en puntenzuiger. Hietbrink maakt opzettelijk sgreif vauten en so omdat je dan tmienste een reaktie kreegt van… die ‘botte’ Hollanders zo Eramus ook al zei: en nooit meer in zijn koekenbakkersland terug kwam. het gaat om de inhoud en niet de dwangspelling van de nederlantsche sgreiftaal.
The panda eats, shoots and leaves.
Een jaar is gebaseerd op een omlooptijd van de aarde om de zon. En die bestonden aan het begin nog niet! hoe weet je dat een jaar een jaar is? en was de omlooptijd in vroeger tijden niet sneller danwel langzamer?
Het lijkt mij veel beter om het eindpunt te kiezen (wanneer de zon de aarde opeet), en dan vanaf nu af te tellen.
bij de hietieten was een jaar de omloop van de maan 360 dagen plus = 360 de schaal verdeling voor elke cirkel. de maan=mee-aan is de wachter voor de aarde en vangt de grootste brokstukken op. kun je zien aan haar ontelbare kraterinslagen.
dankje wel maan. de amerikanen hebber er hun eerste uitwerpselen gelaten.
‘hietieten, hotieten, hatieten’, Berend kan beter even met z’n neus uit de playboy blijven….
Maar, ik wil dat het jaar ook verdwijnt. Met die verering van Ra (of Amon-Ra) is het nu ook wel eens genoeg geweest. Dagen, uren en minuten en zo zijn daar ook weer van afgeleid, dus opzouten ermee. We gaan over op iets dat wat generieker en makkelijker te onthouden is, bijvoorbeeld de trillings frequentie van het cesium atoom (net als de atoomklokken). Dan leven we nu in het jaar 3991742706977585483253120000 of daaromtrend. Veel makkelijker te onthouden. Bovendien is het ook veel vaker oud en nieuw (794243384928000x per dag)
Goed idee. Dan krijgt het afsteken van vuurwerk met Oud&Nieuw ook weer een relevante relatie met de gebeurtenis, namelijk de Oerknal. Dat is logischer dan de huidige link met het vage begrip ‘heilige vuur’ of zo.
de oerknal is ook flauwe kal. zou alle atomen in een klap vernietigd hebben. de ruimte slechts puin en we moeten al zoveel puin ruimen op onze aardkluit. ook het heilig vuur bestaat nergens. het ene vuur ontsteekt gewoon het ander vuur. (peter gielen en de roxy brandde af op de dag van zijn ter aard bestelling.)
Maart is een verwijzing naar de god Mars en dit is natuurlijk onwenselijk in verband met afgoderij of voortrekken van de ene god boven de andere (het is mij nog niet helemaal duidelijk wat de reden is…). Ik vind dat er ook meteen een namenwedstrijd moet worden uitgeschreven voor het verzinnen van nieuwe namen voor de planeten, want dat kan natuurlijk ook echt niet langer zo!
Ow ja, bepaalde voetbalclubs zullen ook aan een naamsverandering moeten geloven.
maart=om-hard=maart. (om-harde winter) planeet=plan-eenheid. niets te verzinnen alles heeft een oersprong gelijke naam. slechts geschreven standaard-taal heeft de babbel-ioonse spraakverwarring veroorzaakt. januaris=ja-nieuw-jaar-is.
zondag,maandag,dansdag,wensdag,doen-er-dag,vrijersdag,zat-eeters-dag. frans dimanche=dag-manger=vreten.
Een bepaald schoonmaakmiddel zal ook een andere naam moeten krijgen.
MAAR WANNEER IS HET NU OUD EN NIEUW DAN?????
gewoon op jou verjaardag.
de zon en maan bepalen natuurkundig de tijd en iedereen moet zijn kwakje kwijt. de duizendichter.
Dan is Zijn geboorte dus in 13.769.431.383 geweest; vrij recent eigenlijk.
Ik hoop dat men met de nieuwe jaartelling rekening houdt met de vertraging van de aardrotatie door de getijdewerking van zon en maan, de afkoeling van de aardmantel, de uitdijing van de zon, de getijdewerkingen van de spiraalarmen van onze melkweg en relativistische effecten. Verder zeg ik: “Doen!”
Ik ben hier best wel blij mee na dat we de systemen met zo een goed gevolg in het jaar 2000 hebben aangepast kunnen we het jaar 13.769.433.396 ook wel aan.
Er kunnen iig weer zat mensen aan het werk en dat is ook meteen beter voor de economie
Eindelijk…!!! herwaardering van alle waarden. Fredrich willem Nietzsche.
dan ook meteen maar de kristelijke partijen de kerkbanken zijn al leeg nu nog niet langer al die luie konten op het pluche.
Dat wordt weer veel werk voor de ICT’ers, geen jaar 2000 probleem maar een jaar 13.769.433.396 probleem. Hoe meer cijfers, hoe duurder het wordt!
604 jaar wachten op de volgende millenniumbug, daar kan ik op zich wel mee leven.
Wat een onzin allemaal weer. Ik doe gewoon niet mee….en ben ook niet over te halen.
Ah, Marg00tje. Toe nou,…
En waarom moeten de dagen geteld worden? ‘Vertel mij wat’ is niet voor niets een licht-negatieve oproep om een verkeerde telling uit te voeren, terwijl het vrolijke ‘Dag!’ juist ontdaan van tellingen een lieflijk afscheid behelst, zowel van dat stomme getel als van de aangesprokene. (Dan hoeven wij ook niet meer zo vreselijk op onze tellen te passen. Lijkt mij wenselijk)
Ja precies! En elke dag is donderdag.
Onmogelijk. De donderdag is vernoemd naar de Germaanse god Donar, dus deze zal ook moeten verdwijnen. Ik stel voor elke dag weekend te noemen.
Dan zou ik ook graag het 10 tallig stelsel willen afschaffen. Dat heeft ook heel duidelijke verwijzingen naar het Christendom.
Binair gezien leven we nu in het jaar:
1100110100101110001110000100110100
En zoals je ziet is dit weer een bijzonder jaartal.
Het is namelijk alweer een tijdje geleden dat een jaartal eindigt op 1110000100110100
Dusv als ik het goed begrijp is volgens de maya’s de wereld al 13.769.431.384 geleden vergaan. Logisch dat we er niets van gemerkt hebben.
Heeft dit echt niets met Groen Links pesten te maken: uitgerekend de oerknal, hét ultieme vuurwerk, kiezen?
Aangezien het eind van de wereld beter te berekenen is dan het begin – en we er bovendien anders zelf heel eenvoudig voor kunnen zorgen dat de einddatum klopt – stel ik voor dat we in het vervolg gaan aftellen. Volgens mijn bescheiden inschatting hebben we nu nog ongeveer 70 jaar tot de zeespiegel zijn allesverwoestende werk heeft gedaan, dus kunnen we rustig aannemen dat het vandaag 11 januari van het jaar ‘nog 70’ is.
Of zo…
Kunnen we gewoon niet vanaf de apocalyps gaan tellen? Lijkt me wel een memorabel punt om de bijna totale vernietiging van aarde en heelal als begin punt te kiezen.
Aftellen naar de apocalypso is inderdaad veel spannenderder.
is wais neus u wijsneus of wassen neus?
?Kunnen we gewoon niet vanaf de apocalyps gaan tellen? Om den drommel=de-rommel niet. Apocalyps=apen of papen cal-leip.
adam=adem en ook u bent eens begonnen met ademen; zo de jaartelling begint op ieders jaardag en zo zijn we eindelijk ook terug bij het induvidu=en-du-fur-du ieder zijn eigen jaar telling. houd je op met adam=ademen doe je niet meer mee, en vergaat jou wereld.
De joden telling (want zo mogen we het noemen) was tevens ook de meest onmogelijke begin telling ooit verzonnen.
adam en eva, kain en abel en de rest allemaal genoemd met langlevende jaren tot en met methusalem. dat is natuurkundig dus incest=in-us-nest.
familie die als maar onderelkaar verwekt dat wordt dus een achterlijk en krankzinng zooitje. heeft zich trouwens ook al bewezen al dat spastische gedoe. en toen nog de zondvloed… en een en de zelfde familie gaat in het zelfde babbel gewoon door met incest=in-us-nest dus de bijbel=babbel. en dan ook nog al die dieren twee aan twee in de ark allemaal incest=in-us-nest.
Vanwege de duidelijkheid wil ik de Jacques Plafond datering voorstellen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jacques_Plafond#Zelfbedachte_zaken.2C_woorden_en_plaatsen
Volgens zijn februaritelling (ingaande 1 februari 1986) is het vandaag 9842 februari 1986
Volgens zijn apriltelling (ingaande 1 april 1985) is het vandaag 10148 april 1985
Volgens zijn oktobertelling (ingaande 1 oktober 1984) is het vandaag 10330 oktober 1984
Kijk, zo valt er ook nog wat te kiezen.
Volgens dezelfde telling zou het dan vandaag 9.859 februari 1986 zijn ofwel 10.347 oktober 1985 ofwel 10.165 april 1985. Maar, dat is nog steeds gebaseerd op de gggggggristelijke jaartelling.
Mijn voorstel daarom: laat de heer Jacques Plafond samen met Bert Bokhoven komen met een goed en nieuw voorstel!
Even voor de duidelijkheid: volgens de superstring-theorie begon jaar nul om acht uur ‘s ochtends.
uit PVV kringen komen protesten dat ontstaansdatum van de aarde ook voor de Grieken zou gelden en we hebben al miljarden weggeven aan ze. Dus zou Akte van Verlatinghe van 1581 een betere nul datum zijn. Hoewel anderen de geboorte datum van Johan Cruijff als ideale nuldatum noemen.
De Akte van Verlatinghe stamt nog uit de tijd van de gulden, het moet dus niet 1581 zijn, maar € 717,42
Ik stel voor 8 januari 1935.
de King of de Verlosser – lastig kiezen!
Volgens de superstring theorie begon jaar nul om 8 uur ‘s ochtends.
Lokale tijd uiteraard
Ja, die strings zie ik wel zitten. Maar om acht uur ‘s morgens hoor ik op mijn werkplek te zitten. Een uurtje vroeger, mag dat ook?
De bedoeling is toch dat je een string juist niet ziet zitten? (ben Viesmans even voor, haha)
Van het ene geloof naar het andere.
Kunnen we niet ook de maanden en weken afschaffen en gewoon het aantal dagen vanaf de oerknal gebruiken? Dan is het vandaag 5.029.285.547.900.
en alst u het belieft ook niet met nog meergetallen gaan smijtet… er is al genoeg gelul in de ruimte… het heelal=heel-en-al is gewoon eideloos………………………………. net als het geouwe hoer der mensjes…kijk naar de sterren en voel hou klein we zijn. eindeloos……………. dus niet te bevatten dus houd je bek!
Welke oerknal eigenlijk, er waren er vast méér dan één. Een ongelukje komt zelden alleen, zo ook dit ontploffinkje hoogstwaarschijnlijk.
Waarom niet de jaartelling laten beginnen op de geboortedag van een volstrekt willekeurige burger? Die van mij bijvoorbeeld? Dan leven we nu in het jaar 37. Heel overzichtelijk.
Maar als we een volstrekt willekeurige burger kiezen, is hij niet meer volstrekt willekeurig.
Dan kun je het beter elk jaar op die van iemand anders baseren, om niet te lang gebonden te zijn aan een bepaald, onwillekeurig persoon.
Zielige vertoning van een regering die in staat van ontbinding verkeert. Waar halen ze hun verbeelding vandaan??
Gqaan we nu op naar de situatie zoals die in Noord Korea???
Dan wens ik de heren politici geluk door voor der hel te kiezen. Ze komen er wel achter
Noord Korea zal niet gauw lukken, heer Arie Boer: daar begint de jaartelling bij Kim De Heerlijke Voortreffelijkste Vader Van Het Volk Die De Eerste Volksleider Was Nog Voordat Het Volk Bestond.
Zo iemand hebben wij niet. En neen, ook niet die Willem de Zwijger; de Duitse zetbaas van de Koning van Hispaniën.
Maar wat is er toch mis met Noord Korea? Ik hoor ene Wilders regelmatig vergelijkingen trekken die altijd ten gunste van Noord Korea uitvallen: hij schijnt een dergelijk iets hier naartoe te willen halen.
Het enige nadeel wat ik aan dat land kan ontdekken is een stuitend gebrek aan Solexen.
Heeft iemand al vernomen waar het getal 13.769.433.396 op gebaseerd is? Of is dat getal door Pechtold verzonnen?
13.769.431.383 Is toevallig wel mijn geluksgetal!
Zeg Vanneke, dat ga ik niet nog een keer uitleggen. Dan had je maar beter moeten opletten in de les.
De datering van dit artikel is mijn inziens niet rechtsgeldig! Ik eis dat de redactie dit in lijn brengt met de wet!
Anti-dateren is zelfs strafbaar! Ik zeg: Oerknal en dan zwart gat, klaar! Altijd goed en geen cijfers meer, cijfers zijn zóóó 2012..
Hebben ze nou niks beters te doen!!:(
Iets nog beters?
Wie is of zijn ‘ze’?
hehe, voortaan dus ook scheurkalenders dwars bedrukt anders past dat nooit!