Paniek bij medewerkers van een Kruidvat-filiaal in Amsterdam vanochtend: net voor openingstijd zag de winkel er veel te netjes uit. Alles lag op een logische plek en de vloer was nog onbezaaid met producten. En dat terwijl vorige week in een NRC-artikel nog werd beschreven hoe die 'rommeligheid' leidt tot commercieel succes. De medewerkers wisten dus wat ze te doen stond: ze zetten massaal de schouders eronder en maakten in recordtijd snel nog even een teringzooi van de winkel.
“Het was kantje boord”, aldus medewerker Debora (26). “Mensen komen hier om lekker te struinen en heel lang te zoeken naar de dagelijkse producten. Onze klanten willen koekjes op compleet onlogische wijze afgewisseld zien worden met bijvoorbeeld schoonmaakproducten en tandpasta. Als mensen hun spullen meteen kunnen vinden, lopen ze meteen naar de concurrent.”
“Andere winkels hebben vakkenvullers, wij hebben vakkenteringzooimakers”, zegt bedrijfsleider Bas (37). “Vanochtend hebben ze in recordtijd hele stellingen omvergegooid om de winkel die typische, rommelige vibe te creëren. Toen de eerste klanten vandaag kwamen, hebben ze nooit geweten dat de winkel er veel te netjes uitzag. Knap werk.”