Ineens zie je ze overal: Labubu’s. Maar wat zijn het precies, waar komen deze poppen ineens vandaan en is dit nu het journalistieke werk waar ik een studieschuld voor heb opgebouwd?
De Labubu is een verzamelbaar figuurtje van het Chinese designermerk Pop Mart. Het ziet er een beetje uit als een konijn met scherpe tanden en het is grappig om te zien met wat voor idee je ooit een studie koos en waar je dan uiteindelijk belandt. De bekendste Labubu-reeks is “The Monsters”, maar je hebt ook speciale edities als “Coca Cola” en “Exciting Macarons”.
Maar hoe kon dit speelgoed ineens zo’n grote hype worden? Een belangrijk onderdeel is de verkoopstrategie van Pop Mart. Ze staan bekend om hun blind boxes, waarbij je niet weet welke Labubu je koopt. De hoop op een zeldzame Labubu zorgt ervoor dat mensen sneller en meer blind boxes aanschaffen. Een beetje zoals journalistiek gaan studeren en niet weten wat later je werk wordt.
Inmiddels is de Labubu ook een handelswaar geworden. Een zeldzame azuurblauwe Labubu werd vorige maand in China voor 131.000 euro verkocht en ik moet nog een paar woorden en dan kan ik hier weer 100 euro voor factureren, daar moet dan wel de belasting nog vanaf.
De linkse is een vrouwtje
Ik noem haar “Labia”.
Ik doe dit voor 75 euro